hdubois
door hdubois Apr 14, 2005 om 12:42
Vrije tijd & tuin

Lp overzetten op cd

Hallo ik een vraag verkregen van een ouder iemand om een lp over te zetten op een cd.Wat zijn de handelingen die ik moet doen om de vraag te beantwoorden.

vr.gr.hdubios

8486 15 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 14, 2005 om 17:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo hdubios,

De makkelijkste manier is als volgt. Platenspeler aansluiten op een versterker. Audio uitgang van de versterker met snoertje verbinden met de line-in ingang van de geluidskaart. Dit zal dan waarschijnlijk een kabeltje worden met aan één kant twee tulpstekkers (aan de kant van de versterker) en aan de andere zijde een 3,5 mm stereoplugje.(aan de kant van de geluidskaart) Binnen windows kun je gebruik maken van de geluidsrecorder om het geluid op te nemen en op schijf op te slaan. (als .wav) Selekteer met de geluidsmixer van windows wel eerst de juiste opnamebron (line-in). Daarna kun je het eventueel op een cd brander zodat je het op een CD-speler kunt afspelen. Neem wel elk nummer apart op en sla elk nummer dus als apart .wav bestand op.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Apr 15, 2005 om 17:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste hdubios,

Het antwoord van Freya is uitstekend, maar om te voorkomen dat er al te veel "krassen" en kraakjes opgenomen worden, kan je het beste gebruik maken van een programma dat sleepruis en ongewenste kraakjes kan wegfilteren. Deze software is gewoon te koop bij winkels waar software verkocht wordt, zoals MediaMarkt, Dixons, enzovoorts. Als je in het gelukkige bezit bent van een geluidskaart van Creative Labs (bijvoorbeeld Audigy) dan is bij deze geluidskaart software geleverd in de vorm van een aparte speler waarbij deze filters zijn ingebouwd. De filters kun je zo instellen dat het acceptabel wordt. Zet de filters in het begin niet al te sterk in, want dan valt er erg veel geluid weg.

Vergeet in ieder geval niet elk nummer apart op te nemen, anders heb je een CD met slechts één hele lange track en kan je niet meer kiezen tussen de verschillende nummers.

ve
door verwijderd - Apr 15, 2005 om 17:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Even een aanvullende tip op de prima adviezen:

Om een zo goed mogelijke opname te maken moet u de LP met een zachte
doek, ruim afwasmiddel en veel water zacht poetsen. Gewoon onder de
kraan,  niet gaan schrobben. Daarna plaatst u de NATTE LP op de
platenspeler (dus met schuim en al, hoe natter hoe beter). U zult
merken dat krasjes en dergelijke minder te horen zijn en bovendien het
geluid ook stukken beter is (helderder). Een gouden tip die ik ooit heb
gekregen van een DJ.

vr. gr.

ve
door verwijderd - Apr 15, 2005 om 17:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

De tracks van de LP los (per stuk) opnemen kan wel eens lastig zijn (noem het maar 'arbeidsintensief').

Als je de hele LP in één keer naar de harde schijf kopiëert kan je naderhand met het programma CDWave hiervan weer losse tracks maken en desgewenst gelijk converteren naar een ander bestandsformaat.

Hier te downloaden:

http://www.milosoftware.com/cdwave/index.html

Groet,

Enterprise.

ve
door verwijderd - Apr 15, 2005 om 17:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

De LP per kant opnemen op de harde schijf. Eerst met een wave-editor de totale opname bewerken, tikken/ruis eruit, klankbeeld aanpassen. Daarna in tracks opdelen. Zelf begin ik altijd met de laatste track en werk zo naar voren. Dan moet ik bij nr. 1 uitkomen.

Waar je moet "knippen" kun je met de wave-editor goed zijn aan het getoonde signaal. Daar waar de lijn helemaal recht is zit stilte, overgang tusssen de tracks.

Branden doe je daarna de waves zonder pauze. Deze zit standaard in je brandprogramma ingesteld op 2 sec.. Alle pauzes op 0 zetten, m.u.v. de eerste track. En bij NERO moet je dan eerst hiervan een image/beeldbestand branden en dan uiteindelijk op CDR. Succes!

ve
door verwijderd - Apr 16, 2005 om 08:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Er is een boek betr. dit gebeuren:

LP's op CD zetten van Victor GB Peters

(Bruna ISBN 90-229-4838-2)

Misschien via de bibliotheek te lenen ?

 Succes

ve
door verwijderd - Apr 16, 2005 om 08:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Na alle goede informatieve antwoorden heb ik nog een aanvullende tip:
wanneer je LP te veel irritante bijgeluiden oplevert, en of als je
toevallig geen Creative geluidskaart hebt, is er nog software die je
kan helpen om je geluid te verbeteren. De bekendste -maar niet
goedkope- zijn Soundforge en CoolEdit (weet niet of dit nog zo heet,
want het is niet al te lang geleden door een ander bedrijf
overgekocht). Een iets minder uitgebreid, maar niet slecht, programma
is Audacity (ook voor bijv. Linux!), dat "open sourse" is en waarvoor
je dus niet hoeft te betalen.

Nog een tip (is al door iemand anders vermeld): filter niet te driftig.
Je kunt wel alle ruis en tikken wegfilteren, maar als je te enthousiast
bent, verschijnen er bijgeluiden (ruimtegeluiden) in je opname, of
vallen er gaten in het geluid...

Ook met opnames op tape of cassette kun je op vergelijkbare wijze tewerkgaan!

Succes!

ve
door verwijderd - Apr 16, 2005 om 10:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

mocht de lp nou van nederlandse bodem komen of van een nederlandse platenmaatschappij ga dan eens kijken op www.fonos.nl

zij hebben een hoop lp,s in hun archief en digataliseren voor jou de hele lp vanaf 19,95 euro.

ik heb er ook wel eens een bestelling gedaan en ik ben erg tevreden!!

suc6

ve
door verwijderd - Apr 16, 2005 om 20:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

CoolEdit is overgenomen door Adobe en heet nu Adobe/audition.

Dit programma Cooledit of audition is geweldig goed te gebruiken bij het op CD zetten van LP's

ve
door verwijderd - Apr 16, 2005 om 21:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

ga even naar iemand met een orginele  cd audio recorder

er zijn speciale cd for music en dan kan je heel makkelijk een kopie maken gewwon aansluiten op tape out van je versterker

ve
door verwijderd - Apr 17, 2005 om 10:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog een boek met freeware software

Platen en cassettes op cd zetten van Gerrit Bruijnes

Academic service isbn 90 395 2199 9, prijs ± € 15

Sterkte ermee

ve
door verwijderd - Apr 18, 2005 om 17:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

dank

hdubois

ve
door verwijderd - May 14, 2005 om 08:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is op de markt een mooi programmatje te koop de is van Magic Music cleaninglab.Het kost denk ik ongeveer 35 euro.Als je de platenspeler hebt aangesloten zoals al een keer omschreven is dan zet je de plaat op en het programma zet tussen elk nummer autom. 2 sec.Je kan ermee de ruis weghalen,tikken verwijderen,stereo effect verbeteren en mp3 mee branden.Het programma is geheel nederlandstalig en heeft ook videovoorbeelden erbij.Kind kan de was doen.Er zijn ook kastjes te koop waar gelijk je pick-up in kan zodat je geen versterker nodig hebt.

Veel succes Snarf

ve
door verwijderd - Nov 18, 2007 om 17:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoe aansluiten;
Je moet eerst  Audacity hebben; dan je USB stekker in de computer, en  de stekker in het stopkontakt. open Audacity en ga  naar preferences  en dan heb je 3 mogelijkheden. USB en built in Microphone en Built in input
zet hem op USB en oke, en dan  weer terug, en daar op de ronde rose knop drukken en gelijktijdig je plaat opzetten, en kind kan de was doen.
Maar ik heb een Mac computer en die is misschien wat makkelijker, want ik kan beslist niet overweg met een PC, is mij te ingewikkeld.
Ik ben denk ik die oudere vrouw die je bedoelde.
Ik wens je sterkte en veel luisterplezier.

ve
door verwijderd - Nov 18, 2007 om 17:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

De vraag was van 14-04-2005