irishterrier
door irishterrier Aug 25, 2014 om 14:15
Computers & telefonie

Lp ripperl

Kent iemand een programma (liefst) gratis om LP's naar MP3 om te zetten ?

1070 13 Rapporteer

gompy2
door gompy2 - Aug 25, 2014 om 14:42
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=irishterrier schreef op maandag 25 aug 2014, 14:15]Kent iemand een programma (liefst) gratis om LP's naar MP3 om te zetten ?Verdiep je eens in Audacity.
Klik hier-> Audacity

Het is echter niet alleen het rippen van LP's maar ook het bewerken van een track.
Je kunt met dat programma allerlei klikken en tikken en krassen en andere ongeregeldheden er uit filteren.
Heb me er vroeger maanden en maanden mee bezig gehouden, wel met een ander betaald probramma, totdat ik er achter kwam dat de LP's die ik had ook zo van internet gedownload konden worden, toen het nog mocht dus.
Succes er mee en het houdt je wel van de straat als je er serieus mee bezig bent.. ;-)

gompy2
door gompy2 - Aug 25, 2014 om 14:44
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Klik hier-> Screenshots

gompy2
door gompy2 - Aug 25, 2014 om 14:47
2796 Antwoorden / 0 Vragen
gerbera
door gerbera - Aug 25, 2014 om 16:38
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Audacity, ik werk er nog steeds mee om cassettebandjes en platen over te zetten naar Mp3. Werkt perfect.

ge
door gerboe - Aug 25, 2014 om 16:54
806 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook prima resultaten met Audacity. Maar is het niet eenvoudiger om een USB platenspeler te kopen waar via een USB stick de geluidsbestanden meteen als MP3 op je stick krijgt. Kost een beetje maar scheelt enorm veel tijd.

gompy2
door gompy2 - Aug 25, 2014 om 17:29
2796 Antwoorden / 0 Vragen

LP's bevatten over het algemeen nogal wat tikken en krassen en nog meer ongeregeldheden.
Ook ruis kun je verwijderen met Audacity maar het helpt al heel veel als je een LP per kant nat afspeelt.
Een afwasteiltje met water, een drupje afwasmiddel, even met een fijn borsteltje door de groeven heen, met de groeven mee wrijven dus, dan even afspoelen, even uit laten lekken en dan afspelen.
Andere kant van de LP net zo.
Kostte wel wat tijd maar ja je bent freak of niet...
Ik weet niet of er nog bewerkt kan worden als er eenmaal omgezet is naar MP3, daarvoor heb ik te weinig kennis van Audacity, ik gebruikte vroeger zelf altijd Cool Edit Pro, nu Adobe Audition geloof ik.

edrick3
door edrick3 - Aug 25, 2014 om 17:34
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=gerboe schreef op maandag 25 aug 2014, 16:54]Ik heb ook prima resultaten met Audacity. Maar is het niet eenvoudiger om een USB platenspeler te kopen waar via een USB stick de geluidsbestanden meteen als MP3 op je stick krijgt. Kost een beetje maar scheelt enorm veel tijd.

Ter info:
USB-platenspeler:
Voor het omzetten van 33-, 45- en 78-toerenplaten naar cd of MP3.

Vanaf zaterdag 30/8 voor € 39,99 bij de Aldi. Klik hier.

ap
door apiejoepie - Aug 25, 2014 om 17:37
129 Antwoorden / 4 Vragen

gompy schrijft maar het helpt al heel veel als je een LP per kant nat afspeelt.
eenmaal nat altijd nat

gompy2
door gompy2 - Aug 25, 2014 om 17:45
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@apiejoepie het zal allemaal wel, als de groeven maar goed nat zijn, dat helpt heel veel tegen ruis en het dempt de tikken heel erg.

pi
door pieterwolters - Aug 25, 2014 om 18:05
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=edrick3 schreef op maandag 25 aug 2014, 17:34][quote=gerboe schreef op maandag 25 aug 2014, 16:54]Ik heb ook prima resultaten met Audacity. Maar is het niet eenvoudiger om een USB platenspeler te kopen waar via een USB stick de geluidsbestanden meteen als MP3 op je stick krijgt. Kost een beetje maar scheelt enorm veel tijd.

Ter info:
USB-platenspeler:
Voor het omzetten van 33-, 45- en 78-toerenplaten naar cd of MP3.

Vanaf zaterdag 30/8 voor € 39,99 bij de Aldi. Klik hier.

Als je zo'n platenspeler koopt is het zonde van je tijd. Je haalt maar een fractie uit het vinyl van wat er op staat. Dan kan je beter voor hetzelfde geld een tweedehands Dual of zo van Marktplaats halen en waar je dan een nieuw Ortofon of Grado element in zet. Dan heb je goed geluid, en in combinatie met Audicity maak je prima MP3s die, afhankelijk van de staat van het vinyl, beter klinken dan digitale versies.

gompy2
door gompy2 - Aug 25, 2014 om 18:20
2796 Antwoorden / 0 Vragen

100% met pieterwolters eens.
Echter wat voor soort muziek wil TS rippen en wat zijn zijn eisen, want misschien is kwaliteit wel helemaal geen vereiste.

ge
door gerboe - Aug 25, 2014 om 18:56
806 Antwoorden / 0 Vragen

Ben het ook wel met @pieterwolters eens maar het hangt inderdaad zoals @gompy2 zegt van de eisen af. En daarnaast -niet in de laatste plaats- van knowhow van de vraagsteller op het gebied van digitaliseren en geluidsbewerking. In het geval van weinig kennis of interesse op dit gebied zou ik zeker een USB platenspeler aanraden. Maar als de geluidsbestanden al elders digitaal beschikbaar zijn zou ik mezelf de moeite besparen.

costnix
door costnix - Aug 25, 2014 om 19:55
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik wist van het digitaliseren van LP's van toeten nog blazen, maar al experimenterend kwam er een gied resultaat uit.