rubyn
door rubyn Sep 15, 2014 om 17:30
Computers & telefonie

Lukt niet om ontwerp in 300dpi te zetten.

Hallo allemaal,

Om wat flyers te laten drukken in een klein formaat (74 bij 52 mm = A8), moet ik mijn ontwerp aanleveren in minimaal 300 dpi. Het is een ontzettend simpel ontwerp met een egale oranje achtergrond en witte tekst, maar het lukt me niet om deze in minimaal 300 dpi op te slaan. In zowel paint als Photoshop lukt me dat niet. Weet iemand hoe ik dit het beste kan aanpakken? De bedoeling is dat het in CMYK kleurenmodus, met een minimale dpi van 300, TIFF of JPEG bestand komt.

Alvast bedankt,

Rubyn

600 26 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Sep 15, 2014 om 17:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

HAllo rubyn,

Misschien kun je hier iets mee?

diumenge
door diumenge - Sep 15, 2014 om 17:44
11969 Antwoorden / 15 Vragen

A8 is in inches 2.0 bij 2.9, dus in mijn simpelheid zou ik dan denken dat je afbeelding in minimaal 600 bij 870 pixels moet opslaan.

rubyn
door rubyn - Sep 15, 2014 om 18:32
146 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=edrick3 schreef op maandag 15 sep 2014, 17:37]Hallo rubyn,

Misschien kun je hier iets mee?

Ik heb helaas geen programma waar dit in werkt, helaas is de drukker heel precies.

pi
door pieterwolters - Sep 15, 2014 om 18:40
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Dan even een grafisch ontwerper inschakelen. Die zou alle tools moeten hebben om dit te doen.

edrick3
door edrick3 - Sep 15, 2014 om 18:47
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@rubyn,

Kijk eens hier onder 5 voor omzetten naar CMYK kleurenmodus.

rubyn
door rubyn - Sep 15, 2014 om 18:58
146 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op maandag 15 sep 2014, 18:40]Dan even een grafisch ontwerper inschakelen. Die zou alle tools moeten hebben om dit te doen.

Vind ik een beetje overdreven voor een ontwerp zoals dit :-)

edrick3
door edrick3 - Sep 15, 2014 om 19:10
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@rubyn,

1. Open Adobe Photoshop door te klikken op het pictogram van het programma. Als je niet ziet op het pictogram op het bureaublad klik op Start> Alle programma's> Adobe Photoshop.
2. Klik op Bestand> Openen en een dialoogvenster zal verschijnen. Klik op "Mijn Documenten" aan de linker kant. Klik nu op "Mijn afbeeldingen" op de rechter-kant, en je zal alle van de foto's die je beschikbaar hebt zien.
3. Klik op de afbeelding die u wilt converteren naar 300 DPI. Klik op "Open", en het beeld wordt weergegeven in Adobe Photoshop.
4. Klik op Afbeelding> Afbeeldingsgrootte en het "Beeldformaat" dialoogvenster verschijnt met de pixel en het document. In de sectie "Document Size" verander het aantal in "Resolution" tot 300 en kies pixel / inch van de "Resolutie" drop-down menu.
5. Controleer of "Nieuwe beeldpixels berekenen" niet is geselecteerd en klik op OK. Je hebt de resolutie gewijzigd naar 300 DPI, zonder dat andere beeld-attributen, zoals de grootte.
(Bron:eHow)

diumenge
door diumenge - Sep 15, 2014 om 19:31
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nogmaals volgens mij is het zo simpel.

rubyn
door rubyn - Sep 15, 2014 om 19:37
146 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=diumenge schreef op maandag 15 sep 2014, 19:31]Nogmaals volgens mij is het zo simpel.

Helaas is de drukker nogal onduidelijk, ze willen het in a8 formaat 'én in 300 dpi, als ik dit verklein is er weer kwaliteitsverlies helaas.

diumenge
door diumenge - Sep 15, 2014 om 19:39
11969 Antwoorden / 15 Vragen
diumenge
door diumenge - Sep 15, 2014 om 19:47
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=rubyn schreef op maandag 15 sep 2014, 19:37]Helaas is de drukker nogal onduidelijk, ze willen het in a8 formaat 'én in 300 dpi, als ik dit verklein is er weer kwaliteitsverlies helaas.

Je moet het dus ook niet verkleinen. Lees het hele artikel bij de link hierboven maar door.

rubyn
door rubyn - Sep 15, 2014 om 19:50
146 Antwoorden / 18 Vragen

Dus in principe zou ik dit formaat kunnen gebruiken om het te laten drukken in a8 formaat? Of zie ik dat verkeerd?

gompy2
door gompy2 - Sep 15, 2014 om 19:52
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Ik neem aam dat iedereen wel het gratis programma Irfanview kent?
Klik hier-> Irfanview
Downloaden, inclusief de plug-ins en add-ons, altijd handig.
Het plaatje inladen, dan druk je op de i (I) op je toetsenbord.
Dan krijg je een schermpje met daar ook het onderdeel "resolutie".
Daar staat denk ik aangegeven 70 x 70.
Dat verander je in 300 x 300, daarna klik je er naast op "Instellen".
Dan op OK
Dan linksboven "Opslaan als...".
Dan heb je je plaatje in 300 dpi.

Nu nog de kleuren omzetten naar CMYK.
Dat doe je hier-> , een online omzetter.

diumenge
door diumenge - Sep 15, 2014 om 19:55
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Stukje van die link:

Dpi en drukwerk, 300 dpi (aanleverspecificatie)

(resamplen= nieuwe pixels berekenen)

Voor drukwerk wordt meestal 300 dpi vereist (dit hangt af van het raster dat wordt gebruikt, zie alinea Dpi en Raster). Eigenlijk zou men moeten zeggen 300 ppi, zie de tweede alinea op deze bladzijde.

Je kunt zelf in Photoshop uitrekenen of je foto aan deze 300 dpi/ppi eis voldoet. Je moet dan wel de afdrukmaat weten. Ga naar Afbeelding > Afbeeldingsgrootte, zet resamplen uit, vul de afdrukmaat in, Photoshop geeft dan de dpi/ppi aan.

Als de foto daar niet aan voldoet (te lage dpi voor die afdrukmaat), zet je de dpi op 300, je zet resamplen aan, en je foto is geschikt om af te drukken. Let daarbij wel op het volgende: als je foto te ver onder de 300 dpi zit, dan kun je die wel naar 300 resamplen, maar je krijgt dan een slechte afdruk. Het verschil mag niet te groot zijn. Op een site van een drukker las ik dat 30% vergroting een acceptabel resultaat geeft (zie alinea Rekenvoorbeeld voor meer uitleg over Resamplen).

Ja dus, alleen nu nog de drukker er van overtuigen.

diumenge
door diumenge - Sep 15, 2014 om 19:59
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=gompy2 schreef op maandag 15 sep 2014, 19:52]Ik neem aam dat iedereen wel het gratis programma Irfanview kent?
Klik hier-> Irfanview
Downloaden, inclusief de plug-ins en add-ons, altijd handig.
Het plaatje inladen, dan druk je op de i (I) op je toetsenbord.
Dan krijg je een schermpje met daar ook het onderdeel "resolutie".
Daar staat denk ik aangegeven 70 x 70.
Dat verander je in 300 x 300, daarna klik je er naast op "Instellen".
Dan op OK
Dan linksboven "Opslaan als...".
Dan heb je je plaatje in 300 dpi.

Nu nog de kleuren omzetten naar CMYK.
Dat doe je hier-> , een online omzetter.

Maar dan dus wel resampelen uitzetten.

pi
door pieterwolters - Sep 15, 2014 om 20:07
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=rubyn schreef op maandag 15 sep 2014, 18:58][quote=pieterwolters schreef op maandag 15 sep 2014, 18:40]Dan even een grafisch ontwerper inschakelen. Die zou alle tools moeten hebben om dit te doen.

Vind ik een beetje overdreven voor een ontwerp zoals dit :-)

Hangt er van af: als het niet lukt om het zelf te doen bieden grafisch ontwerpers kennelijk toch een toegevoegde waarde. Ieder z'n vak....

diumenge
door diumenge - Sep 15, 2014 om 20:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nog even een voorbeeld, met dank aan Gompy2.

Zelfde afbeelding, links op 96 DPI dan zie je dat de print size (from DPI) 9.06 bij 6.25 inches is, rechts op 300 DPI gezet en dan zie je dat de print size (from DPI) precies 2.9 bij 2 inches is (7.4 bij 5.1 cm). In beide gevallen is de afmeting 870 bij 600 pixels.

gompy2
door gompy2 - Sep 15, 2014 om 20:28
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@diumenge

Yep

diumenge
door diumenge - Sep 15, 2014 om 20:31
11969 Antwoorden / 15 Vragen

De online omzet van Gompy werkt bij mij niet, maar deze wel rgb2cmyk.org.

Dit is dan het resultaat: KLIK.

aurora1
door aurora1 - Sep 15, 2014 om 22:35
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk ook eens of de Image Resizer te gebruiken is: klik hier

gompy2
door gompy2 - Sep 15, 2014 om 23:07
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Voor zo'n simpel plaatje, daar hoef je geen programma voor te installeren toch?
Dat doe je gewoon even "online".
Klik-> Gratis Online-Image-Editor

aurora1
door aurora1 - Sep 15, 2014 om 23:22
15645 Antwoorden / 6 Vragen

De Image resizer is ca 350 kB en is ook erg handig om afbeeldingen van bijv. de gsm te verkleinen, ook meerdere tegelijk, terwijl je het origineel eventueel kunt laten staan. Of grote toegezonden foto's, teksten en noem maar op. Het gaat snel en gemakkelijk. Rechts/dubbel klikken op hetgeen je wilt resizen, dan Resize Pictures aanklikken, vervolgens het formaat kiezen en klaar is het.

gompy2
door gompy2 - Sep 15, 2014 om 23:48
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Ja oké aurora.
Ik wilde dat tooltje zojuist proberen, gedownload en toen ik het wilde installeren gaf mijn Firewall (Privatefirewall 7.0) al aan dat er iets naar buiten wilde en toen ben ik geblokkeerd door mijn virusscanner Eset Nod32.
Adres geblokkeerd.
URL-adres:

15-9-2014 23:23:43 http://d3qor7nx9zb32s.cloudfront.net/exe/ImageResizerSetup-09.06.2014.exe Geblokkeerd door interne zwarte lijst
15-9-2014 23:23:28 http://d3qor7nx9zb32s.cloudfront.net/exe/ImageResizerSetup-09.06.2014.exe Geblokkeerd door interne zwarte lijst
15-9-2014 23:23:27 http://d3qor7nx9zb32s.cloudfront.net Geblokkeerd door interne zwarte lijst.
IP-adres: 54.192.14.59

Dat is wat het log van NOD32 aangeeft.
False Positive of zijn er nog meer die dat tooltje hebben geprobeerd te installeren?

gompy2
door gompy2 - Sep 16, 2014 om 00:02
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Bij het downloaden en opstarten via deze site krijg ik geen melding van mijn scanner, maar deze is 901kB.
Klik-> Hier

diumenge
door diumenge - Sep 16, 2014 om 06:40
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zo'n simpel plaatje maak je gewoon in Paint. Van te voren geef je het gewenste formaat op, 870 bij 600.

rubyn
door rubyn - Sep 16, 2014 om 07:03
146 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=diumenge schreef op dinsdag 16 sep 2014, 06:40]Zo'n simpel plaatje maak je gewoon in Paint. Van te voren geef je het gewenste formaat op, 870 bij 600.

Ik ga dit eens proberen, kijken of ze het accepteren ;-)