an
door anita1969 Apr 1, 2013 om 14:28
Geldzaken & recht

Maand bedrag lening word zo maar verhoogd

Wij hebben 5jaar geleden een lening afgesloten voor onbepaalde tijd en betalen daar nu 5 jaar alleen rente over €345 per maand.
Nu hebben we een brief ontvangen dat ze na 5 jaar opnieuw gaan berekenen en komen nu op een maand bedrag van €810 per maand.
Onze vraag is mag dit zo maar? Dit is toch niet op te brengen voor een gezin, hoe kunnen ze en mogen ze dit zo maar doen?
Hebben al eerder geprobeerd om de lening om te zetten maar5 jaar geleden kon er veel meer als nu en wij verdienen te weinig om deze lening om te zetten.
Wij zitten bij de HCB groep hoor nu wel dat dit oplichters zijn maar daar hebben wij nu niet zoveel aan.
Is er een oplossing voor om dit niet te hoeven doen? Ze doen er €450 per maand boven op.

3237 16 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Apr 1, 2013 om 14:38
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dan zou je 's in de voorwaarden moeten kijken die golden toen je de lening aanging. Moet een aardig bedrag zijn wat is geleend of anders nu al behoorlijk hoge rente.

stacey
door stacey - Apr 1, 2013 om 14:45
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Een lening sluit je niet af voor onbepaalde tijd, je zult een doorlopend krediet hebben..........

E 345,- (alleen) RENTE ?! per maand los je af ?

Die HBC was volgens info die ik vond in 2011 in problemen en werd ontmanteld, is het overgegaan ergens anders heen ?
Je zult in de voorwaarden moeten kijken, maar verwacht dat daar wel iets in zal staan dat ze het krediet mogen stopzetten en je dan gelijk of versneld zal moeten inlossen.

Misschien kun je contact opnemen met de gemeente en kunnen zij nog iets regelen bij de gemeentelijke kredietbank, dan zul je ook met een hoog afbetalingsbedrag zitten verwacht ik want een `gewone ` persoonlijke lening heeft vaak niet zo`n hele lange looptijd om af te lossen maar dan zal de rente in elk geval lager zijn dan de woekerrente die je nu betaald verwacht ik.

tijger1
door tijger1 - Apr 1, 2013 om 14:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als er in de voorwaarden is afgesproken, dat na vijf jaar de rente herzien kan worden, dan kan dat zo maar gebeuren.

Het maandbedrag wordt met € 465 verhoogd, is die € 15 aflossing? Of moet u nu gaan aflossen op die lening?

ro
door ron530 - Apr 1, 2013 om 15:01
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Het moet wel een joekel van een lenig zijn als je enkel maar rente betaald, 345 euro enkel aan rente is hypotheek waardig te noemen. Na 5 jaar wordt de rente herzien en naar boven bijgesteld. Is er van de leensom niets afgelost dan gaat de nieuwe rente op de totale leensom lopen.

stacey
door stacey - Apr 1, 2013 om 15:07
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Al eens eerder zo`n vraag hier geweest, betrof ook verhoging maar was andere kredietverstrekker: -Klik-
Daar gingen ze blijkbaar aanspraak maken op de kredietsom, wat betekent dat je daadwerkelijk het geleende bedrag gaat afbetalen Naast (bovenop) de rente ..
Waarschijnlijk hebben ze de mogelijkheid om nog iets op te nemen van het doorlopend krediet nu ook geblokkeerd.

tijger1
door tijger1 - Apr 1, 2013 om 15:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op Google zie ik staan dat de HCB groep in 2011 zijn vergunning is kwijtgeraakt en ontmanteld wordt.

Is het deze club?

Dan zullen ze doorlopende kredieten versneld gaan incasseren.

ro
door ron530 - Apr 1, 2013 om 15:23
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Die club zal het wel zijn, kredieten zijn overgenomen door een andere partij met andere voorwaarden. Maar toch je kunt niet eeuwig enkel maar rente betalen zonder het geleende bedrag af te lossen.

Cookies
door Cookies - Apr 1, 2013 om 16:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Nu hebben we een brief ontvangen dat ze na 5 jaar opnieuw gaan berekenen en komen nu op een maand bedrag van €810 per maand.......

Heb zo het vermoeden dat er ook een stuk aflossing in zit. Wanneer had jij gedacht eens te gaan aflossen dan? Als je straks een schamel AOW-tje hebt?

di
door digioma - Apr 1, 2013 om 17:50
646 Antwoorden / 29 Vragen

Ik denk dat Carola.83 het juist heeft...eens moet je het echte bedrag ook aflossen. Je hebt inmiddels wel meer dan 20.000 euro aan rente betaald, maar daarmee vermindert je schuld niet. Naar maar waar en heel kostbaar leergeld. Succes.

valerius-2
door valerius-2 - Apr 2, 2013 om 00:46
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=digioma schreef op maandag 1 apr 2013, 17:50]Ik denk dat Carola.83 het juist heeft...eens moet je het echte bedrag ook aflossen. Je hebt inmiddels wel meer dan 20.000 euro aan rente betaald, maar daarmee vermindert je schuld niet. Naar maar waar en heel kostbaar leergeld. Succes.

De kreet van pas op geld lenen kost geld, moeten zij niet voor niks vermelden.

jj
door jjanneke17 - Apr 15, 2013 om 19:52
5 Antwoorden / 0 Vragen

Ook wij hebben van Arenda in maart 2013 een zelfde brief gekregen en schrokken ons wild.
Als je op het contract kijkt staat er een regel onverminderd het bepaalde in artikel 11 Herziening van de algemene voorwaarden doorlopend krediet. Daar staat dus dat ze ten allen tijde bevoegd zijn om het krediet vervroegd te laten aflossen.
Het ergste is dat ze 6 weken van tevoren deze brief sturen zodat je maar moet zien hoe je het oplost. Mag wel iets eerder verstuurd worden zodat je oplossingen kunt zoeken.Ook kun je de lening moeilijk oversluiten omdat je nu vaak een hoger inkomen moet hebben voor de leningen van toen.
Wij hebben via mijn broer geld geleend en zo de lening ingelost tot het bedrag dat we over kunnen sluiten. Gelukkig tegen een veel lagere rente en geen DK meer maar een Pl zodat je weet waar je aan toe bent. en kom je ook van de schuld af. Mijn advies is probeer via vrienden familie geld te lenen zodat je het krediet om kunt zetten. Ze hebben ons eerst allemaal lekker gemaakt en nu laten ze je zitten. En als je dan nog vragen hebt dan wordt je afgesnauwd door een of andere tut hola.
Heel veel succes gewenst

tijger1
door tijger1 - Apr 15, 2013 om 20:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jjjanneke17

.....Ze hebben ons eerst allemaal lekker gemaakt en nu laten ze je zitten. En als je dan nog vragen hebt dan wordt je afgesnauwd door een of andere tut hola.........

U hebt die lening toch zelf afgesloten en het contract ondertekend? Of hielden ze een pistool tegen uw hoofd?

Altijd anderen de schuld geven, lekker makkelijk.

jj
door jjanneke17 - Apr 15, 2013 om 22:14
5 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 15 apr 2013, 20:33]@jjjanneke17

.....Ze hebben ons eerst allemaal lekker gemaakt en nu laten ze je zitten. En als je dan nog vragen hebt dan wordt je afgesnauwd door een of andere tut hola.........

U hebt die lening toch zelf afgesloten en het contract ondertekend? Of hielden ze een pistool tegen uw hoofd?

Altijd anderen de schuld geven, lekker makkelijk.

jj
door jjanneke17 - Apr 15, 2013 om 22:21
5 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 15 apr 2013, 20:33]@jjjanneke17

.....Ze hebben ons eerst allemaal lekker gemaakt en nu laten ze je zitten. En als je dan nog vragen hebt dan wordt je afgesnauwd door een of andere tut hola.........

U hebt die lening toch zelf afgesloten en het contract ondertekend? Of hielden ze een pistool tegen uw hoofd?

Altijd anderen de schuld geven, lekker makkelijk.

Natuurlijk is iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen daden en ligt het allemaal wat genuanceerder. Betekent niet dat je zonder respect behandeld hoeft te worden.

tijger1
door tijger1 - Apr 15, 2013 om 22:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jjanneke17

Alles ligt genuanceerd, maar de zinsnede in uw verhaal" : ze hebben ons allemaal eerst lekker enz. enz." , slaat nergens op.

U hebt die lening afgesloten en blijkbaar nooit eerder dat contract nagelezen, en blijkbaar nooit aan aflossingen gedaan. Nu stond u voor het blok, heel vervelend. U had ook toentertijd een PL kunnen nemen, waren net zo makkelijk te krijgen.

En dat bedoel ik met, niet anderen de schuld geven.

Dat er dan ook nog een onfatsoenlijke dame aan de telefoon komt is vervelend, maar niet het belangrijkste.

jj
door jjanneke17 - Apr 15, 2013 om 23:00
5 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 15 apr 2013, 22:31]@jjanneke17

Alles ligt genuanceerd, maar de zinsnede in uw verhaal" : ze hebben ons allemaal eerst lekker enz. enz." , slaat nergens op.

U hebt die lening afgesloten en blijkbaar nooit eerder dat contract nagelezen, en blijkbaar nooit aan aflossingen gedaan. Nu stond u voor het blok, heel vervelend. U had ook toentertijd een PL kunnen nemen, waren net zo makkelijk te krijgen.

En dat bedoel ik met, niet anderen de schuld geven.

Dat er dan ook nog een onfatsoenlijke dame aan de telefoon komt is vervelend, maar niet het belangrijkste.

Je hebt helemaal gelijk