lu
door lucas01 Aug 2, 2009 om 13:24
Huishouden & energie

Maden in afvalbak keuken

Wij hebben last van maden in de metalen afvalbak (met duwdeksel) die vrij staat in de hoek van de keuken. Na reiniging komen ze na een paar dagen weer terug.

Wie weet hoe dit komt?

We doen etensresten in afgesloten plastic zakjes, vangen alle vliegen,spuiten afvalbak na reinigen in met Roxasect (tegen vliegende insecten). Tuindeur staat de hele dag open, maar 's avonds gaat de hordeur dicht.

45784 21 Rapporteer

kenwel2
door kenwel2 - Aug 2, 2009 om 13:40
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Als ik u was, zette ik uberhaupt zo'n afvalbak, zeker in de zomer, niet in een omgeving waar gekookt wordt. Het is altijd broeierig in de keuken, zeker in de zomer. Ik moet zo'n 'afvalbak'in ieder geval niet in de keuken hebben. En reinigen: Schoonmaken met kokend water en sop,en geen gif spuiten in een afvalbak, die je vervolgens weer in de keuken plaatst, is geen lekker idee. houdt dat ding ver van je eten vandaan! Was je handen goed, zeker als je aan het koken bent, en gebruik maakt van die afvalbak.

Succes, Henri

vladja
door vladja - Aug 2, 2009 om 14:05
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Reinigen met heet water en soda of een geconcentreerde oplossing van max. 40 graden met biotex. Als je een badkuip hebt, in een vol bad leggen met een van de eerder genoemde schoonmaakmiddelen, af en toe draaien zodat alle oppervlakten een tijdje in de oplossing ondergedompeld zijn. Een gewoon sopje is niet afdoende.

Met een spuitbus met gif bestrijd je de eitjes niet. Die blijven uitkomen, waardoor er weer een nieuwe madencolobniet ontstaat.

Vladja

go
door goudkopje - Aug 3, 2009 om 14:11
4 Antwoorden / 0 Vragen

Denk eerder aan een nieuwe besmetting.
Bij warm broeierig weer is het slechte een kwestie van uren i.p.v. dagen dat vliegen de eitjes weer gelegd hebben en de maden WEER uitkomen.
Oplossing: de VLIEGEN buitenhouden met een hordeur o.i.d.,en de bak buiten zetten indien mogelijk
Heb je dan NOG last eeens even kijken of er geen dood dier(tje) muis, vogeltje ergens ligt, kan namelijk ook voorkomen en dan blijf je bezig.

ho
door hond2 - Aug 3, 2009 om 14:18
18 Antwoorden / 1 Vragen

Tsja,wat al gezegd is:vliegen buiten houden.Dat is echt de enige oplossing.

Dus uitzoeken waar die vandaan komen en de bron uitschakelen.Misschien ligt er inderdaad ergens een beest te rotten?

Of woon je dicht bij een boerderij of zoiets?

c3
door c3racer - Aug 3, 2009 om 14:18
2 Antwoorden / 2 Vragen

Bewaar alle etensresten in een zakje in de vriezer. Gooi het in de container wanneer deze wordt geleegd.

ho
door hond2 - Aug 3, 2009 om 14:18
18 Antwoorden / 1 Vragen

Nog een tip(je):om vliegen te vangen is zo'n lijmstrip milieuvriendelijker dan Roxasect.

ja
door jacqueline59 - Aug 3, 2009 om 14:33
2 Antwoorden / 1 Vragen

 na het schoonmaken mottenballen erin,stop ze in een panty en bevestig deze aan bak,werkt hier de hele zomer bij de grote afvalcontainer,wel van tijd tot tijd de mottenballen vernieuwen.

succes!

pu
door puppie1957 - Aug 3, 2009 om 14:35
2 Antwoorden / 1 Vragen

heb er veel last van met de grijze kliko, pure chloor maakt dat ze direct t loodje leggen!!

ma
door manya - Aug 3, 2009 om 15:05
15 Antwoorden / 0 Vragen

handen wassen is altijd gord ,maar daar los je het maden probleem niet mee op.gebruik kleine afval zakjes die je elke dag in je groen bak kunt doen .meestal zit er op een andere plaats in de keuken een probleem.
Kan bij de afvoer aanrecht zijn.kijk even of daar  een open ruimte is en kit dat dicht.
als je motte ballen neer legt in de kastjes en bij de afvalbak of erin houd je ongedierte ook buiten de deur.
Als ik op vakantie ga neem ik die altijd mee en leg ze op de afvoer van de wastafel en douche ,nergens last van .gr manya

djintara
door djintara - Aug 3, 2009 om 15:11
31 Antwoorden / 11 Vragen

Ik weet niet of je een tuin hebt. Ik heb een benedenwoning en in mijn "bijkeuken" staat ook een metalen afvalbak.  Mijn  jongens "vegissen" zich weleens en gooien er soms toch rest-voedsel in. Toch geen last van maden. Inderdaad mogelijk ergens een dood dier?? In de grijze container, ondanks het feit dat ik etenswaren die over zijn in plastic doe en dit dichtknoop, wél maden. Oplossing werd mij gebracht door de natuur zelf, namelijk door de vogels.

Die zag ik regelmatig rond de bak scharrelen. Nu, als ik zie dat er maden in de bak kruipen, doe ik het deksel open, ik verwijder me van die bak en binnen no-time eten de vogels de maden op. Werkelijk, binnen een minuut of wat kan de klep weer dicht, geen made meer  te zien. ... (-;   smiddags zijn ze er echter weer... maar de vogels ook. Dus weer klep open en het ritueel herhaalt zich.

Perfecte oplossing, niet?  (-:

as
door astrakim - Aug 3, 2009 om 15:24
1 Antwoorden / 0 Vragen

Maden hebben een hekel aan deodorant.

Spuit het in de afvalcontainer of afvalbak in huis en geen made

meer te zien.

jo
door jozefakie - Aug 3, 2009 om 15:40
15 Antwoorden / 4 Vragen

Wij hebben regelmatig ook last van maden (huisvliegen of fruitvliegjes) in onze groenbak.

Gewoon ruim keukenzout over alle maden uitstrooien; deksel, zijkanten en over het afval en ze zijn dood voor je het weet.

Suc6

lu
door lucas01 - Aug 3, 2009 om 15:47
3 Antwoorden / 2 Vragen

Heel erg bedankt voor het meedenken!

We gaan zeker een aantal suggesties uitproberen.

Wordt vervolgd!

jjvanos
door jjvanos - Aug 3, 2009 om 20:57
14 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb ook een keer last gehad van maden in de klikko door een stukje weg gegooid kipfilet. De oplossing: gooi een fles ammoniak in de klikko of afvalbak, dan kokend water erop en direct de deksel dicht. Dan ontstaat er een gas waar de maden niet tegen kunnen en je bent er vanaf en ze komen ook niet meer terug. Succces.

ploosveld
door ploosveld - Aug 3, 2009 om 21:07
5 Antwoorden / 1 Vragen

Als wij afval resten in container gooien altijd een plastic zak erom heen en bestrooien met zout. Dit strooien kun je ook in een grote container doen. Maden vallen dan zo dood naar beneden.

jr
door jroerdin - Aug 3, 2009 om 22:08
12 Antwoorden / 4 Vragen

@jjvanos. Dit lijkt mij levensgevaarlijk. Volgens mij kan er dan een explosie ontstaan en de container kan uit elkaar knallen!

mamamama
door mamamama - Aug 6, 2009 om 14:36
67 Antwoorden / 7 Vragen

Hallo Lucas,

Heb je maden verhaal met belangstelling gelezen. Mede omdat wij benieuwd waren naar de reakties op jouw probleem met de wormpjes.

Toen wij n.l. na onze vakantie thuis kwamen, kwam ons een walgelijk makende stank uit de open keuken en woonkamer tegemoet. Na inspektie bleek dat ik de lasagne vergeten was die nog in de magnetron stond vlak voor ons vertrek. Het was eerst moeilijk te onderscheiden wat er in lag. Er zaten wonderlijk nog maar enkele maden op. Het stonk zo erg dat ik bijna flauw viel. Ondanks dat de magnetron in de keuken stond, vonden we de maden voor de tuindeur en overal zelfs langs de plinten en in de vensterbanken werkelijk overal, ook achter bloempotten en zelfs onder het Persisch tapijtje in de woonkamer. We troffen een madenexplosie aan die zijn weerga niet kent. Stofzuigen kon niet want dan kruipen ze daar weer uit(de slang). Nadat de paniek wat gezakt was, zijn we met ons tweeën aan het speuren gegaan naar oplossingen en hebben werkelijk alles op de kop gezet. Allereerst de massa's vliegen die er nog waren kapot geslagen met meppers. Daarna een bak met chloor midden in de kamer gezet en met stoffer en blik alle maden gewoon opgeveegd en in de bak met chloor gedeponeerd. Vochtig gechloreerd keukenpapier gebruikt om de plekken waar ze lagen af te nemen. Na een halve dag hard werken leek alles schoon, maar niet heus. We hebben die nacht niet in huis kunnen slapen door de stank. Dus maar weer in de caravan. De volgende ochtend weer op speurtocht en vonden we weer van die vieze dingen. Ook weer massa's vliegen voor het raam. Met gevaar voor inbraak hebben we uit nood toch besloten de ramen open te laten staan in de nacht. Dat heeft wel geholpen. De vliegen waren tenminste verdwenen. Elke twee dagen merkten we dat er jonge (groene!)vliegen tegen de ramen zaten die zich makkelijk lieten vangen. We denken nu dat het de restanten maden zijn geweest die uirgekomen zijn. Dus uiteindelijk is er maar één oplossing: ERUIT DIE VLIEGEN!!! Ze klampen zich hoofdzakelijk tegen de ramen, dus iedere ochtend voor vertrek met de mepper en iedere avond voor het slapen weer een rondje meppen. Zeer natuurlijk en zonder verdelgingsmiddelen. Het was een heel verhaal maar de waarschuwing is duidelijk? Voedselresten niet langer dan enkele dagen in een dichte afvalbak onderin het aanrechtkastje of andere gesloten ruimte. Tonnen buiten zo veel mogelijk dicht. Niet iedereen heeft een tuin met vogels. We zijn nu vliegenvrij en we houden de groene vliegen strikt buiten de deur.

st
door stephanie11 - Aug 10, 2009 om 19:48
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had vroeger ook last van maden in de vuilnisbak.Dit kwam door de kattenblik voer er blijft altijd wat achter in blikjes daar leggen de vliegen hun eitjes in.blikjes was ik af wat er ook in zit en spoel verpakking waar vlees ingezeten heeft af.Ook hebben we een kleinere maat pendaalemmer gekocht 20L zit sneller vol.Nooit meer maden gehad wel deksel dicht houden van pendaal emmer

ma
door mariel - Aug 10, 2009 om 22:16
5 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo, Ik ben erg laat met mijn antwoord,was op vakantie. Toch wil ik even reageren omdat ik weet hoe erg het kan zijn. Wij hebben het een keer zo erg gehad dat de maden 's nachts onder de voordeur door over de deurmat naar binnen kropen,ze liepen overal,de stoep op enz. Wat een afschuwelijke nacht,we hadden al werkelijk alles geprobeerd om ze dood te krijgen, maar uiteindelijk hadden we het opgegeven. Slapen lukte niet. Chloor hielp bij ons ook niet,we hebben ze geprobeerd te verdrinken,de contaiener vol met zand gegooid,maar niks. Uiteindelijk kregen we de volgende dag een tip van een afvalverwerkingsbedrijf, keteltjes kokend water eroverheen gieten, en ja, toen gingen ze dood. Ook ik deed mijn vlees altijd in dichte zakjes en lette er goed op dat het geen oase voor maden zou kunnen worden maar omdat onze container altijd in de zon staat te branden en eens in de 2 weken geleegd word, komen ze toch,en ze bijten zich een weg door het plastic heen. Een buurvrouw legde altijd een balk tussen het deksel, ze schijnen een hekel te hebben aan tocht,en zij heeft er nog geen last van gehad. Succes ermee,vind u ook niet dat ze in de zomer het afval vaker op moeten halen? In Spanje word het 2x per dag gedaan!

ma
door mariel - Aug 10, 2009 om 22:20
5 Antwoorden / 2 Vragen

Wat een afschuwelijke thuiskomst moet dat geweest zijn. Alsof u in een soort horrorfilm beland bent.

Mariel

lu
door lucas01 - Aug 12, 2009 om 21:54
3 Antwoorden / 2 Vragen

Wat een gruwelverhaal over thuiskomst na vakantie! Ik kreeg er kippevel van! Allemaal enorm bedankt voor het meedenken en reageren. Het lijkt wel of het een groter probleem is dan gedacht.

Inmiddels zijn we al een paar dagen maden-vrij. Dagelijks vliegen vangen, stofzuigen, alles in plastic zakjes weggooien, en om de dag de afvalbak legen (dichtgeknoopt in de container) helpt dus.

Iedereen succes met alle tips.