Mag Bol.com de koopovereenkomst ontbinden om "kennelijke vergissing" verkoopprijs?
Ik heb afgelopen weekend (14/9) een bestelling gedaan bij www.Bol.com voor een computerscherm, en deze is door Bol.com geannuleerd op 17 september omdat de verkoopprijs niet zou kloppen.
Ik was opzoek naar een nieuw computer scherm/monitor en had diverse merken en modellen vergeleken op gewenste specificaties en verkoopprijzen. Uiteindelijk kwam ik een monitor tegen die voldeed, en ook nog eens leuk geprijsd was bij Bol.com
De monitor werd bij Bol.com aangeboden voor een verkoopprijs was 285,00 euro. En dat was een mooie aanbieding in vergelijk met de gemiddeld prijs van 450,00 euro bij andere aanbieders(webwinkels). Het enige nadeel was dat de levertijd bij en door Bol.com 3 tot 4 weken zou zijn. Maar voor een prijsverschil van 165,00 euro (36% korting) wil ik wel 4 weken wachten.
In eerste instantie was ik wel huiverig om de bestelling te doen, omdat het zo een groot prijsverschil was. Maar ik heb uiteindelijk de aankoop en bestelling gedaan omdat ik ervan overtuigd was dat het een actieprijs zou zijn.
Bol.com maakt momenteel reclame met korting tot 60% op diverse artikelen (waaronder elektronica), de levertijd is vrij lang in vergelijk met directe of kortere levertijd bij andere aanbieders. En op o.a. twee prijsvergelijking/computer websites is te zien dat bij het prijsverloop van de monitor, deze dit jaar 2 maal eerder onder de 300,00 euro is aangeboden.
Bol.com heeft de bestelling dus geannuleerd en de koopovereenkomst ontbonden met de rede een verkeerde verkoopprijs, en beroept zich op artikel lid 4.2 van hun Algemene Verkoopvoorwaarden.
-------
Artikel 4 - Het aanbod
1. Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
2. Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten, digitale inhoud en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen, zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten, diensten en/of digitale inhoud. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.
3.Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden.
--------
Bol.com beweerd dat de aangeboden prijs een kennelijke vergissing is, en dat dit ook voor mij overduidelijk geweest had moeten zijn. Ik ben het hiermee dus niet eens omdat ik vooraf aan de bestelling informatie heb verzameld m.b.t. de prijs om de aankoop daadwerkelijk te doen.
Ik ga een koopovereenkomst aan met Bol.com maar op deze wijze kan bol.com met hun artikel 4.2 onder elke koopovereenkomst uitkomen als ze dat willen.
Kan ik op een of andere wijze in beroep gaan tegen deze eenzijdige ontbinding van de koopovereenkomst door bol.com?
Ik wil de computer monitor uiteraard voor de origineel aangeboden prijs van 285.00 euro hebben, het geld hebben ze al.
Hopelijk kan iemand mij voorzien van bruikbare informatie om de eenzijdige annulering van de bestelling door Bol.com nietig te verklaren.
Het gaat om een monitor van AOC de Q2770PQU.
Ik weet niet of deze een speciale vermelding had moeten hebben m.b.t. de korting acties die Bol.com momenteel heeft lopen.
Op de PDF print die ik afgelopen zondag van de webpagina had gemaakt staat iig niets anders vermeld dan alleen de verkoopprijs van 285,- euro. Op de huidige webpagina van de monitor staat nu weer de "normale" prijs van 449,- vermeld (maandag ´s morgens aangepast).
Op o.a. de website van Tweakers.net is het prijsverloop van de monitor te bekijken,
http://tweakers.net/pricewatch/378055/aoc-professional-q2770pqu-zwart.html
Ik ging er dus vanuit dat het weer een aantrekkelijke aanbieding zou zijn.
Maar het is dus een lastige kwestie. En ik ben na wat speuren op diverse fora´s erachter gekomen dat Bol.com het vaker op een "vergissinkje" gooit en een beroep doet op artikel 4.2.
Ik zal in eerste instantie via het Thuiswinkel waarborg waar Bol.com bij is aangesloten een klacht indienen. Een reply email zal denkelijk minder effect hebben dan een officieel klachtenformulier van die organisatie.
Het is iig zeer irritant dat zo een grote webwinkel met gemak een consument kan afpoeieren, met een artikelregel in de AV die veelste breed (mis)gebruikt kan worden.
Alvast bedankt voor deze info, ik zal zien waar mn geklaag zal stranden.
Lastig, maar als hij tweemaal onder de 300 euro is aangeboden op andere sites, zie ik dit niet zo gauw als een kennelijke vergissing.
Je kunt altijd 'in beroep gaan'. Dat zou je onder andere kunnen doen door een bemiddeling te vragen van het thuiswinkel keurmerk en mocht daar nog niets uitkomen (maar dan duurt het even voordat je een uitspraak hebt) naar de geschillencommissie.
De uitkomst daarvan zou ik je niet durven voorspellen. Ik heb wel gemerkt dat als iemand erg lastig wordt en het gelijk ligt niet duidelijk bij de een of bij de ander, Bol veelal uiteindelijk toch maar overstag gaat.
Om welke monitor gaat het? Als het om een (tot) 60% korting artikel gaat, dan zou de monitor daaronder moeten staan.
Op klachtenkompas had ik vanmorgen al een melding geplaatst :) Daar heeft bol.com ook inmiddels al gereageerd, dat ze de klacht in behandeling genomen hebben.
https://www.klachtenkompas.nl/bolcom/bestelling-geannuleerd-door-bolcom-met-het-geliefde-artikel-42-van-hun-algemene-voorwaarden
Bij het doorlezen van de klachten daar viel me dus ook op dat Bol.com graag hun artikel 4.2 gebruikt als argument en excuus. En dat ze vaak bij hun standpunt blijven en verder niets voor je kunnen doen, en afwimpelen met een kortingsvoucher.
Zodra er nieuwe ontwikkelingen zijn dan vermeld ik dat sowieso ook hier. Ik laat me iig niet zomaar opzij zetten, als de fout niet door mij gemaakt is.
Je kunt ook nog je klacht op klachtenkompas.nl zetten. Het tevredenheidspercentage van de afhandeling is hoog. Maar garanties kan ik je niet geven...
Je moet het qua klantenservice zo zien, aan de telefoon zit de mindere kwaliteit, per mail de weer wat betere, en de webcare heeft de meeste bevoegdheden.
Laat nog eens horen hoe e.e.a. afloopt.
Als mosterd na de maaltijd
Zoals gebruikelijk heeft zoekster het weer eens helemaal goed> het is geen kennelijke vergissing..
Maar ja, gelijk hebben en gelijk krijgen?
Bol. com heeft een goeie reputatie, ik denk dat als ts zijn poot stijfhoudt bolletje wel overstag gaat.
Want mocht het een zaak worden dan wint ts geheid.
.......Op o.a. de website van Tweakers.net is het prijsverloop van de monitor te bekijken.......
Dat prijsverloop wordt juist veroorzaakt door het foute aankoopbedrag bij Bol.com. Het verschil tussen 450,- en 285,- is te groot om te spreken over een 'kennelijke vergissing'.
Hallo phillostar,
.....Het is iig zeer irritant dat zo een grote webwinkel met gemak een consument kan afpoeieren, met een artikelregel in de AV die veelste breed (mis)gebruikt kan worden.....
Het lijkt me toch logisch dat ze zich indekken tegen mogelijke fouten.
Ze hebben er natuurlijk niets aan om bewust dit soort fouten te veroorzaken.
Daar krijgen ze alleen maar een slechte reputatie door en het kost ze klanten.
Ze gaan dan ook meestal soepel om met dit soort vergissingen.
Blijkbaar is nu het verschil te groot en beroepen ze zich dus op het genoemde artikel.
Maar wie weet wordt e.e.a. toch nog naar je tevredenheid opgelost.
Suc6
[quote=carola.83 schreef op donderdag 18 sep 2014, 14:05].......Op o.a. de website van Tweakers.net is het prijsverloop van de monitor te bekijken.......
Dat prijsverloop wordt juist veroorzaakt door het foute aankoopbedrag bij Bol.com. Het verschil tussen 450,- en 285,- is te groot om te spreken over een 'kennelijke vergissing'.
Vind je?
"Kennelijke vergissingen" vereisen hogere bedragen, bijvoorbeeld een tv voor 10 euro.
Iedereen kan dan begrijpen dat het een (typ)foutje is.
Verschil tussen die twee bedragen is veel te klein om van een kennelijke vergissing te praten.
Vooral als je weet dat stuntprijzen tegenwoordig heel normaal zijn.
Ik denk dat elke rechter dat ook zal zeggen.
@Carola.83 - Ja en nee, dit model (monitor) is in april op de Nederlandse markt geintroduceerd, en is in juni 2 maal eerder aangeboden voor een prijs onder de 300,- euro. De dip van afgelopen week was de prijsdaling van Bol.com. Of de prijsdaling in juni ook van Bol.com was, dat weet ik niet.
Op Hardware.info kan ook het prijsverloop bekeken worden vanaf de introductie van de monitor. Uit die statistiek is alleen een prijsdaling onder de 300,- euro te zien eind juni en die van afgelopen week.
http://nl.hardware.info/productinfo/206742/aoc-q2770pqu#tab:prijzen
@edrick3 - Ik begrijp dat een bedrijf zich zal indekken met regels in de AV. Maar ik geloof niet dat dit een foutieve prijsvermelding was, omdat de verkoopprijs de dag voor mijn bestelling zelfs nog een tientje lager was.
Het merk AOC is niet zo prominent aanwezig of bekend op de Nederlandse markt. Bol.com is 1 van de grote directe dealers van het merk. Een promotie actie tussen de dealer(Bol.com) en de fabrikant met een zogenaamde stuntprijs is geheel mogelijk om het merk te showcasen.
Wat "van Leyden" meld, het is niet zo dat de monitor voor 1/10 of 1/4 van de originele verkoopprijs aangeboden was.
Voorlopig is het afwachten met welk antwoord Bol.com zal komen, ik hoop uiteraard dat ze gewoon de originele koopovereenkomst nakomen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Zorgplicht online casino's
nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen. Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k ... Lees meer
Overschrijvingsfomulier fraude
Ik help iemand van 85 met administratieve dingen. In Dec 2023 heeft hij overschrijvingsform abn gestuurd voor anwb lidmaatschap van €17. In feb 2024 kreeg hij aanmaning en bleek het niet afgeschreven. Dus maakte hij nog een aan, die werd betaald. Nu is er met het 1. Formulier in maart € 497 afgeschreven naar rekening in België, met zelfde naam erbij als hij heet. Blijkbaar is formulier bij po ... Lees meer
Klarna, aanmaning niet besteld artikel
Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.
Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met aanmaningskosten.
Direc
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer