django023
door django023 Jun 18, 2015 om 20:02
Geldzaken & recht

Mag de Stadswacht je persoonsgegevens midden in het centrum hardop opnoemen?

Goedendag Kassa leden,

Onlangs zijn ik en mijn vriendin aangehouden door de stadswacht omdat we met de scooter in een straat reden waar je dus niet mag rijden. Logisch dus dat wij zijn aangehouden. Maar nu had mijn vriendin dus geen rijbewijs mee en nu wouden ze haar dus even controleren. Echter tot mijn verbazing begon een medewerker van de stadswacht alle persoonsgegevens van mijn vriendin hardop te communiceren via de intercom. Hierdoor kon een groot deel van het centrum meeluisteren over de persoonsgegevens van mijn vriendin. Alles werd vermeld, van BSN naar adres en postcode maar ook volledige naam en gegevens rijbewijs. Dit hebben dus meerdere personen op straat kunnen horen. Gaat dit in strijd met de wet bescherming persoonsgegevens?

Ik werk namelijk zelf met de WBP en ik weet uit eigen ervaring dat het mij me baan kan kosten als ik gegevens bespreek met iemand die niet gemachtigd is.

Nu is mijn vraag dus, mogen hun de persoonsgegevens hardop communiceren met de centrale waardoor iedere voorbijganger mee kan genieten van de persoonsgegevens.

5502 29 Rapporteer

pi
door pieterwolters - Jun 18, 2015 om 20:23
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Twee overtredingen en dan anderen aanspreken op hun gedrag? Je moet maar durven.

Maar goed, het alternatief is natuurlijk gewoon mee naar een bespreekkamer op een politiebureau. Ze hadden natuurlijk kunnen fluisteren in de mobilofoon maar dan was het wellicht verkeerd verstaan en dan hadden we volgende week op dit forum een klacht gekregen omdat iemand ten onrechte ergens van beschuldigd is.....

django023
door django023 - Jun 18, 2015 om 20:32
10 Antwoorden / 4 Vragen

Ja ik weet dat mijn vriendin en ik fout zaten dat zeg ik ook. Echter kunnen hun die persoonsgegevens niet in dat apparaat van hun invoeren? Het gaat mij om het idee dat jan en alle man meegenieten. Het is namelijk best druk in het centrum en mensen vinden het altijd erg intressant als er iemand staande wordt gehouden.

sw
door swat1500 - Jun 18, 2015 om 20:42
3776 Antwoorden / 0 Vragen

Om te kunnen communiceren moet je, ook bij gebruik van een portofoon, geluid maken. Het is dus niet in strijd met enige wet. Uiteraard moet men wel zorgvuldig handelen en mag het geluid niet harder zijn dan nodig.

mahadma
door mahadma - Jun 18, 2015 om 21:02
11539 Antwoorden / 51 Vragen

alle persoonsgegevens van mijn vriendin hardop te communiceren via de intercom. Hierdoor kon een groot deel van het centrum meeluisteren over de persoonsgegevens van mijn vriendin

Als iemand meer dan 5 meter van de portofoon of spreker af staat, kan je het al bijna niet meer goed genoeg volgen om alles te verstaan, dàn moet je het nog allemaal precies onthouden, en dat lijkt mij met n a w gegevens + bsn + geboortedatum geen eenvoudige opgave. Dus de stelling "een groot deel van het centrum" is m.i. toch een vorm van overdreven. Tenzij u in een verdraaid klein stadje woont.

Daarnaast is het de enige optie om de id te controleren. En feitelijk had u nog een prent kunnen krijgen voor het niet bij dragen van het rijbewijs/id card.

ho
door hopetobehelping - Jun 18, 2015 om 21:07
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste django023,

aan de hand van uw vraag is het moeilijk te beoordelen of en hoe goed anderen de persoonsgegevens van uw vriendin hebben kunnen horen.
Het spreekt voor zich dat er integer moet worden omgegaan met persoonlijke gegevens.
De wet bescherming persoonsgegevens zult u vast kennen.

Als voor meerderen alle persoonsgegevens, zelfs inclusief sofinummer, luid en duidelijk hoorbaar zijn geweest dan is dat allesbehalve integer en dat mag gewoon niet.
Geheel terecht overigens, zoals u zelf ook al aangeeft, dat u bent staande gehouden door de stadswacht en dat deze u heeft gevraagd zich te legitimeren. Wellicht is de stadswacht zich van geen kwaad bewust, als ik u was zou ik het melden bij de gemeente met het verzoek om in het vervolg hier wat voorzichtiger mee om te gaan.

zoekster
door zoekster - Jun 18, 2015 om 21:12
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Jullie hebben het over een portofoon, terwijl er staat dat het over de intercom ging! Een intercom is geen portofoon.

mahadma
door mahadma - Jun 18, 2015 om 21:17
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Jullie hebben het over een portofoon, terwijl er staat dat het over de intercom ging! Een intercom is geen portofoon.

Het moge toch duidelijk zijn dat dit een kennelijk verschrijving van de TS is. Een stadswacht zal een portofoon gebruiken om de personalia te controleren. Een intercom is of draadgebonden (denk aan een babyfoon) of een intercom omroep installatie bij een winkel ("Kassa drie gaat nu voor u open" mededeling voor alle klanten).

zoekster
door zoekster - Jun 18, 2015 om 21:39
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=mahadma schreef op donderdag 18 jun 2015, 21:17]Jullie hebben het over een portofoon, terwijl er staat dat het over de intercom ging! Een intercom is geen portofoon.

Het moge toch duidelijk zijn dat dit een kennelijk verschrijving van de TS is. Een stadswacht zal een portofoon gebruiken om de personalia te controleren. Een intercom is of draadgebonden (denk aan een babyfoon) of een intercom omroep installatie bij een winkel ("Kassa drie gaat nu voor u open" mededeling voor alle klanten).

Ja, ik ken het verschil, vond het al vreemd.
Je hebt gelijk.

ho
door hopetobehelping - Jun 18, 2015 om 21:57
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Aangaande de gestelde vraag is het simpel. Iedere ambtenaar, dus ook een stadswacht, dient integer om te gaan met persoonsgegevens. Als deze luid en duidelijk door derden te horen zijn dan mag dit dus niet.

zoekster
door zoekster - Jun 18, 2015 om 21:57
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik denk dat het luid en duidelijk verkondigen van het BSN niet mag. Dat is volgens mij aan geheimhouding onderhevig. Uitwisseling is wettelijk niet toegestaan. KLIK

Het lijkt mij dat het per intercom rondbazuinen van het BSN uitwisseling is. Het is in ieder geval redelijk onbehoorlijk om zo met iemands gegevens om te gaan. Zelfs als jullie allebei de wet overtraden.

mahadma
door mahadma - Jun 19, 2015 om 00:19
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Er komt een vraag bij me op: "Hoe moet een stadswacht iemands identiteit controleren, die 1 of 2 verbalen krijgt, die geen rijbewijs bij zich draagt zonder de stem (van de stadswacht) te gebruiken. Ze hebben niet meer als een portofoon tot hun beschikking."

getty
door getty - Jun 19, 2015 om 10:15
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Een foto van jezelf op een openbaar forum is voor de herkenbaarheid ook niet aan te bevelen denk ik.

me
door mein33 - Jun 19, 2015 om 10:30
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=mahadma schreef op vrijdag 19 jun 2015, 00:19]Er komt een vraag bij me op: "Hoe moet een stadswacht iemands identiteit controleren, "

Bij het verifiëren van de identiteit is het in eerste instantie voldoende om de geboortenaam en de geboortedatum te controleren.
Bestaat er dan alsnog twijfel over de identiteit van betrokkene dan kan het woonadres en het in bezit hebben van een geldig rijbewijs nog worden gecontroleerd.
Het gebruik van een portofoon is in deze gevallen zeer ongewenst omdat de antwoorden en/of vragen van de meldkamer luid en duidelijk voor een ieder in de naaste omgeving hoorbaar zijn en het gaat derden niet aan wie betrokkene is en waar deze woont, deze communicatie zou moeten plaatshebben via de mob.telefoon.
Helaas wordt hier per gemeente anders mee omgegaan.

re
door red1 - Jun 19, 2015 om 12:12
329 Antwoorden / 1 Vragen

Een stadswacht mag alleen bekeuren al hij/zij een B.O.A. is

mahadma
door mahadma - Jun 19, 2015 om 12:36
11539 Antwoorden / 51 Vragen

@Red1,

Klik eens HIER en scroll een stukje naar beneden, dan lees je dat een stadswacht een verbaal uit mag schrijven. (good old koekle)

r.kemperman
door r.kemperman - Jun 19, 2015 om 13:08
423 Antwoorden / 4 Vragen

En wat is het verschil tussen doorgeven per portifoon of per telefoon? Je moet het doorgeven.
Vaak hebben ze een oordopje in voor de antwoorden van de meldkamer

endemion
door endemion - Jun 19, 2015 om 14:18
237 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=mahadma schreef op donderdag 18 jun 2015, 21:02]Daarnaast is het de enige optie om de id te controleren. En feitelijk had u nog een prent kunnen krijgen voor het niet bij dragen van het rijbewijs/id card.
Het gaat tegen de mensenrechten in om iemand te verplichten identificatie bij zich te dragen. Daarom hebben ze er ook van gemaakt dat je het moet kunnen tonen waar tevens geen termijn voor gesteld is.

Tevens als je met een stadswacht te maken hebt leuk maar feitelijk is alle interactie met een stadswacht op vrijwillige basis. Zelfde geld trouwens voor politie zolang je niet verdacht wordt van een delict. Een goed voorbeeld alcohol controles zijn volledig op vrijwillige basis tenzij je daadwerkelijk verdacht wordt al voordat je wordt aangehouden op verdenking van dronkenschap.

ar
door aram - Jun 19, 2015 om 14:33
136 Antwoorden / 1 Vragen

Een intercom heb je binnenshuis en een portofoon gebruik je voor het grootste gedeelte buiten.
Intercom denk maar eens aan in een flat en beneden in de hal als iemand aanbelt.
Vraag mij af hoe groot die klos geweest moet zijn die hij of zij meezeulde voor die overdreven communicatie.

pl
door plebpleb - Jun 19, 2015 om 14:41
113 Antwoorden / 60 Vragen

Apothekers-assistens schreeuwen ook hardop je gegevens...Waar iedereen bij is...

mahadma
door mahadma - Jun 19, 2015 om 14:48
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Het gaat tegen de mensenrechten in om iemand te verplichten identificatie bij zich te dragen.
Dit is echter wel door de wetgever zo ingesteld, of je ervoor of ertegen bent is vers 2. Je bent zelfs strafbaar als je geen rijbewijs bij je draagt. Krijg je een waarschuwing, tja, dan heb je mazzel.

Tevens als je met een stadswacht te maken hebt leuk maar feitelijk is alle interactie met een stadswacht op vrijwillige basis.
DSe stadswachten zijn BOA's (beperkt opsporings bevoegd), gaat u in de fout, zoals hier duidelijk van toepassing is, kan en mag er door de stadswacht "geschreven worden". Werkt u niet mee, dan kan de stadswacht de politie roepen, en die mogen in dit geval de persoon zonder de id/rijbewijs zelfs meenemen naar het buro ter vaststelling van de identiteit.

Zelfde geld trouwens voor politie zolang je niet verdacht wordt van een delict. Een goed voorbeeld alcohol controles zijn volledig op vrijwillige basis
Werk maar eens niet mee, dan wordt het gevorderd ..........

Maar de vraagsteller is bang dat iemand iets over zijn privacy hoort, maar zet zijn foto op de site hier ............ een openbare site.

costnix
door costnix - Jun 19, 2015 om 14:48
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@endemion
Het weigeren van een ademcontrole op alcohol komt u in de problemen met de lange arm. zie
https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/veelgestelde-vragen/virtuele-map/alcohol/

me
door mein33 - Jun 19, 2015 om 15:33
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=endemion schreef op vrijdag 19 jun 2015, 14:18] Een goed voorbeeld alcohol controles zijn volledig op vrijwillige basis tenzij je daadwerkelijk verdacht wordt al voordat je wordt aangehouden op verdenking van dronkenschap.

Indien u een "uitnodiging" krijgt van een beëdigd ambtenaar (politieagent) om uw medewerking te verlenen voor het afnemen van een blaastest tijdens een alcoholcontrole dan kunt u op geheel vrijwillige basis besluiten of u wel of niet op deze uitnodiging wil ingaan.
Indien u besluit om niet op deze uitnodiging in te gaan, dan vervallen de indicaties "uitnodiging" en "vrijwillig" per direct en is alleen het "verplicht" verlenen van uw medewerking nog van toepassing.
Verleent u die medewerking vervolgens niet dan heeft dit verregaande consequenties.

zo
door zoeker - Jun 19, 2015 om 15:40
78 Antwoorden / 3 Vragen

Heb je over deze vraag al contact gehad met het CBP? Geen betere plek om een vraag te stellen dan bij de specialist op een bepaald gebied...

Je kunt ze een tip sturen hierover (krijg je geen antwoord), of je kunt ze bellen met deze specifieke vraag via
https://cbpweb.nl/nl/contact-met-het-cbp/tip-ons

vr1944
door vr1944 - Jun 19, 2015 om 15:56
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Iemand heeft zijn rijbewijs niet bij zich (overtreding) Hoe de stadswacht dan aan al die gegevens komt is me raadsel. Een passant die al de gegevens onthoudt in een rumoerig centrum kan in een circus gaan werken . Een BSN is 10 cijfers !!! Wat een onzin toch ,twee overtredingen maken en dan nog zeuren over een vermeende overtreding van een BOA..

wimmi20
door wimmi20 - Jun 19, 2015 om 17:07
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Een vreemde vraag, die bij mij nog meer vragen oproept.
De stadswacht noemde hardop de gegevens van uw vriendin.
Ook het BSN nummer en haar rijbewijs gegevens.
Dat schrijft u zelf.
Na al die jaren weet ik nog steeds niet mijn BSN nummer uit mijn hoofd.
Maar waar uw vraag een beetje vreemd wordt : u vertelt dat ook haar rijbewijs gegevens hardop werden genoemd.
Was die stadswacht helderziend ?
Want uw vriendin had het rijbewijs niet bij zich !
En nu de hamvraag : had uw vriendin niet eerst zelf hardop haar gegevens aan de stadswacht gegeven ?
En dat had niemand op straat kunnen horen ?

endemion
door endemion - Jun 19, 2015 om 17:10
237 Antwoorden / 3 Vragen

@mahadma, cosnix en mein33
De mensenrechten (zoals die in verdragen zijn vastgelegd en ondertekend en boven alle wetten en regelgeving staan) worden aan de lopende band aan de laars gelapt door de staat en z'n "minions". Zo is een ruim merendeel van alle boetes niet eens legaal laat staan wettig laat staan in lijn met internationale verdragen zoals die voor de mensenrechten. Dat ze je proberen te naaien staat vast maar als je er goed mee om weet te gaan kun je in principe een hoop gedoe voorkomen. Maar ik zeg niet dat dat makkelijk is of zo maar automatisch meewerken aan een vordering van wie dan ook niet doen sowieso altijd eerst vragen op basis van welke wet de vordering gedaan wordt waarbij je ook vraagt naar de precieze belettering van die wet want een handhaver moet een wet eerst interpreteren alvorens tot handhaving over te gaan waarvoor natuurlijk die wet wel precies bekend moet zijn bij die handhaver...

Een hoop over te zeggen maar dat is hier niet echt de plaats ervoor. Wil je wat meer informatie opdoen omtrent dat wat ik probeer aan te geven valt er wellicht een begin te maken met de volgende linkjes:
http://www.bing.com/videos/search?q=Marco Kart
http://vitalifeiten.nl/
(vooral ook verder kijken dan wat er nu enkel op de frontpage staat, erg interessant voorbeeld klik)

tijger1
door tijger1 - Jun 19, 2015 om 17:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@endemion

Kunt u niet beter adviseren niet op een scooter een straat in te rijden waar dat verboden is en als je met een scooter rijdt altijd je rijbewijs mee te nemen?

Dan heb je al die uitleg van de wet helemaal niet nodig. En houdt geen BOA je aan.

mahadma
door mahadma - Jun 19, 2015 om 17:25
11539 Antwoorden / 51 Vragen

@endemion,

er bestaan ook mensenrechten dat ze veilig kunnen lopen waar geen scooters mogen rijden. En je kan natuurlijk ook vechten tegen windmolens ...........

door 1953 - Jun 19, 2015 om 21:52
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op donderdag 18 jun 2015, 20:23]Twee overtredingen en dan anderen aanspreken op hun gedrag? Je moet maar durven.

Maar goed, het alternatief is natuurlijk gewoon mee naar een bespreekkamer op een politiebureau. Ze hadden natuurlijk kunnen fluisteren in de mobilofoon maar dan was het wellicht verkeerd verstaan en dan hadden we volgende week op dit forum een klacht gekregen omdat iemand ten onrechte ergens van beschuldigd is.....

Mobilofoon = portofoon!