da
door daydreams Apr 17, 2015 om 17:12
Geldzaken & recht

Mag de woningbouw mij deze woning weigeren

Ik werd gebeld dat ik een woning aangeboden had gekregen, is een woning waar huurtoeslag op zit
Nu zegt ze ik moet alsnog de woning weigeren omdat u een telaag inkomen heeft terwijl het huurtoeslag is
Moet ik dat accepteren of niet

4605 34 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Apr 17, 2015 om 17:14
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Klopte het inkomen dat de wbv had niet met het werkelijke inkomen dan?

da
door daydreams - Apr 17, 2015 om 17:17
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=carola.83 schreef op vrijdag 17 apr 2015, 17:14]Klopte het inkomen dat de wbv had niet met het werkelijke inkomen dan?

Mijn inkomen stond goed

Cookies
door Cookies - Apr 17, 2015 om 17:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Kan trouwens best zijn dat er huurtoeslag mogelijk is, maar betekent niet dat je met een minimaal inkomen in een huisje van 700 p.m. kan gaan zitten.

Cookies
door Cookies - Apr 17, 2015 om 17:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=daydreams schreef op vrijdag 17 apr 2015, 17:17][quote=carola.83 schreef op vrijdag 17 apr 2015, 17:14]Klopte het inkomen dat de wbv had niet met het werkelijke inkomen dan?

Mijn inkomen stond goed

Waarom hebben ze het dan in 1e instantie aangeboden en in 2e instantie weer niet?

da
door daydreams - Apr 17, 2015 om 17:20
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=carola.83 schreef op vrijdag 17 apr 2015, 17:18][quote=daydreams schreef op vrijdag 17 apr 2015, 17:17][quote=carola.83 schreef op vrijdag 17 apr 2015, 17:14]Klopte het inkomen dat de wbv had niet met het werkelijke inkomen dan?

Mijn inkomen stond goed

Waarom hebben ze het dan in 1e instantie aangeboden en in 2e instantie weer niet?

Ze vond achteraf me inkomen te laag, ik heb 1400 inkomsten nou lijkt me niet te laag

Cookies
door Cookies - Apr 17, 2015 om 17:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=daydreams schreef op vrijdag 17 apr 2015, 17:20]
Ze vond achteraf me inkomen te laag, ik heb 1400 inkomsten nou lijkt me niet te laag

1. Is die 1.400,- bruto of netto?
2. Hebben we het over een woningbouwvereniging?
3. Wat is de kale huur van de woning?

Cookies
door Cookies - Apr 17, 2015 om 17:25
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Oeps, vraag 2 is overbodig.

Cookies
door Cookies - Apr 17, 2015 om 17:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Hè, vervelend geen edit knop:

Vraag: ben je wel 23 jaar of ouder?

tijger1
door tijger1 - Apr 17, 2015 om 17:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U schrijft: Ze zegt dat ik moet weigeren. Maar dat hoeft u toch niet te doen?

tijger1
door tijger1 - Apr 17, 2015 om 17:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Sorry, verkeerd gelezen. Zij weigert die woning te geven.

zoekster
door zoekster - Apr 17, 2015 om 18:26
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik vind het een vreemde manier van doen. 1400 netto (neem ik aan) is niet een geweldig hoog inkomen, maar je kunt er wel een woning van rond de 700 euro van betalen, zeker met huurtoeslag. Maar de wbv mag 10% van de woningen toewijzen aan huurders met een hoger inkomen (boven € 34.911 bruto), die halen ze zeker liever binnen.

Volgens de rijksoverheid kunt u een klacht indienen bij de klachtencommissie van de woningbouwvereniging. Het lijkt mij dat het dan de slager die zijn eigen vlees keurt.

U kunt het beste tegelijkertijd bellen of chatten met het juridisch loket in uw buurt, anders gaat die woning uw neus al voorbij terwijl de klacht bij de klachtencommissie ligt.

Cookies
door Cookies - Apr 17, 2015 om 18:47
13336 Antwoorden / 36 Vragen

........maar je kunt er wel een woning van rond de 700 euro van betalen, zeker met huurtoeslag...........

En daar zijn de wbv's recentelijk door Minister Blok voor op de vingers getikt! Dat er teveel minima in te dure subsidiabele huizen zitten.

Cookies
door Cookies - Apr 17, 2015 om 18:48
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Aanvulling: het % mocht op rond de 5% liggen, dat ligt de laatste jaren op 30%. Dat moet dus weer omlaag.

Cookies
door Cookies - Apr 17, 2015 om 18:50
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Meer info over bovenstaande KLIK

gompy2
door gompy2 - Apr 17, 2015 om 19:31
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 17 apr 2015, 18:26]Ik vind het een vreemde manier van doen. 1400 netto (neem ik aan) is niet een geweldig hoog inkomen, maar je kunt er wel een woning van rond de 700 euro van betalen, zeker met huurtoeslag. Maar de wbv mag 10% van de woningen toewijzen aan huurders met een hoger inkomen (boven € 34.911 bruto), die halen ze zeker liever binnen.

Volgens de rijksoverheid kunt u een klacht indienen bij de klachtencommissie van de woningbouwvereniging. Het lijkt mij dat het dan de slager die zijn eigen vlees keurt.

U kunt het beste tegelijkertijd bellen of chatten met het juridisch loket in uw buurt, anders gaat die woning uw neus al voorbij terwijl de klacht bij de klachtencommissie ligt.
Al jaar en dag kan een woningbouwvereniging bepaalde eisen stellen aan een minimum-inkomen, ook al is het een sociale huurwoning.
Dat gebeurde al voordat Blok zich er mee bemoeide, dat was ook al zo toen Blok nog geen minister voor Wonen en Rijksdienst was, dat was in ieder geval in 2009 al zo toen ik van het oosten van het land naar het westen van het land verhuisde naar een 50+ huurappartement en waar een bepaald minimum-inkomen werd vereist.
En andersom kan ook, ik had te veel inkomen, ondanks dat ik pre-pensioen had, om te reageren op een 50+ appartement wat in eerste instantie mijn eerste keuze was, dat is afgewezen, ondanks dat mijn inkomen ruim onder de 34.000 was, maar het was toch te hoog.

Kijk aan de linkerkant van onderstaande advertentie's, daar zie je de inkomensgrenzen en zo zijn er vele duizenden.

Klik-> Hier

En zo kan ik wel vele honderden woningen vinden als ik alle WBV-site's zou gaan afstruinen.

zoekster
door zoekster - Apr 17, 2015 om 19:52
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=gompy2 schreef op vrijdag 17 apr 2015, 19:31]

Al jaar en dag kan een woningbouwvereniging bepaalde eisen stellen aan een minimum-inkomen, ook al is het een sociale huurwoning.

En zo kan ik wel vele honderden woningen vinden als ik alle WBV-site's zou gaan afstruinen.
Oké, ik ben overtuigd ;-)

Blijft het wel vreemd dat de woning eerst is aangeboden.

ro
door ron530 - Apr 17, 2015 om 20:19
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Als uw inkomen 1400 euro netto per maand is, dan is dat om en nabij de 1600 euro bruto. Doe ik er nog zeg 1600 euro vakantie uitkering bij dan kom ik uit op 20800 euro op jaarbasis. Net onder de grens van huurtoeslag ware het niet dat er op het salaris heffingskorting wordt toegepast zo'n kleine 200 euro per maand dat is 2400 euro per jaar die bij het inkomen van 20800 euro opgeteld moet worden daarmee komt u met het totale inkomen van 23200 euro boven de grens van de huurtoeslag. U valt eigenlijk tussen de wal en het schip want u inkomen is te hoog voor huurtoeslag en te laag voor de huurwoning. Stel dat zonder toeslag de woning 650 euro doet dan gaat bijna de helft van uw inkomen op aan huur, met bijkomende voorzieningen houdt u met wat mazzel 300 euro over voor de nodige boodschappen,kleding e.d..

tijger1
door tijger1 - Apr 17, 2015 om 20:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron530

Waarom telt u de loonheffingskorting op bij het loon om tot het brutoloon te komen?

le
door lexdura - Apr 17, 2015 om 20:48
121 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 17 apr 2015, 20:44]@ron530

Waarom telt u de loonheffingskorting op bij het loon om tot het brutoloon te komen?

En ook nog eens bedrag hoger dan de maximale heffingskorting...

tijger1
door tijger1 - Apr 17, 2015 om 20:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een inkomen van ca. € 1.400 netto per maand is inclusief vakantiegeld ca. € 21.400 bruto per jaar.

Bij een huur van € 700 per maand geeft dat € 159 per maand huurtoeslag.

Maar dan niet een keer overwerken of een bonus krijgen, want de grens voir huurtoeslag is € 21.950.

tijger1
door tijger1 - Apr 17, 2015 om 20:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=lexdura schreef op vrijdag 17 apr 2015, 20:48][quote=tijger1 schreef op vrijdag 17 apr 2015, 20:44]@ron530

Waarom telt u de loonheffingskorting op bij het loon om tot het brutoloon te komen?

En ook nog eens bedrag hoger dan de maximale heffingskorting...

Misschien rekent Ron 530 ook nog de arbeidskorting erbij?

ro
door ron530 - Apr 17, 2015 om 21:04
4084 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 17 apr 2015, 20:51][quote=lexdura schreef op vrijdag 17 apr 2015, 20:48][quote=tijger1 schreef op vrijdag 17 apr 2015, 20:44]@ron530

Waarom telt u de loonheffingskorting op bij het loon om tot het brutoloon te komen?

En ook nog eens bedrag hoger dan de maximale heffingskorting...

Misschien rekent Ron 530 ook nog de arbeidskorting erbij?
Eindelijk iemand die het begrijpt, ik was toen ook van het bruto maandsalaris uitgegaan en betaal nog steeds het teveel gekregen huurtoeslag terug. Wel grappig want elke maand heb ik iets om voor naar de brievenbus te lopen.

tijger1
door tijger1 - Apr 17, 2015 om 21:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron530

U bent helemaal abuis.

Uiteraard moet men van het bruto jaarinkomen uitgaan, maar daar worden niet de loonheffingskortingen bij opgeteld.

Dus dat u terug moet betalen, komt wellicht door een andere fout die u gemaakt hebt. Misschien het vakantiegeld vergeten?

gompy2
door gompy2 - Apr 17, 2015 om 21:32
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 17 apr 2015, 19:52]
Oké, ik ben overtuigd ;-)

Blijft het wel vreemd dat de woning eerst is aangeboden.
Gelukkig... ;-)

Dat kan allerlei oorzaken hebben denk ik.
Vergissing WBV.
Bij nadere controle i.c.m. alle gegevens inkomen en aan hand van IB60-formulier naar beneden bijgesteld.
Verhaal TS is niet compleet.
Enz enz.

tenormin
door tenormin - Apr 17, 2015 om 21:38
16828 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 17 apr 2015, 21:09]

Dus dat u terug moet betalen, komt wellicht door een andere fout die u gemaakt hebt. Misschien het vakantiegeld vergeten?

Is dit alles al niet bekend bij de Belastingdienst? Ik lees tenminste tegenwoordig dat men het alleen maar hoeft na te kijken, die voor gevulde inkomsten op de Site BD, zal het vakantiegeld toch ook bij moeten zitten als inkomen?

tijger1
door tijger1 - Apr 17, 2015 om 21:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

Een toeslag vraagt men in principe de eerste keer zelf aan en men verstrekt dat ook zelf de gegevens.

Het jaar erop komt de toeslag automatisch en past de belastingdienst het door de aanvrager geschatte inkomen alleen maar aan met een inflatiecorrectie.

Als gevolg daarvan kunnen foute gegevens jaren doorwoekeren.

tenormin
door tenormin - Apr 17, 2015 om 21:58
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Vandaar ook mijn antwoord met vraagteken. Toen ik het in 2011 voor het eerst aanvroeg, naar eer en geweten, kreeg ik huurtoeslag toegewezen. Maar was ook, kennelijk, iets zeer belangrijks vergeten: resultaat: €4.000,00 terugbetalen. Logisch, als men er geen recht op heeft mag men het ook niet "krijgen". Maar, heel eerlijk? Dat was wel even slikken.

ro
door ron530 - Apr 17, 2015 om 22:09
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Zo grappig, ik had bij de dienst toeslagen mijn bruto maand inkomen toen der tijd 1440 euro per maand opgegeven. Op jaarbasis klopte het inkomen wel want die was rond de 18000 euro per jaar maar de schatting van de dienst toeslagen bleef op een kleine 16000 euro per jaar hangen. Voor vraagsteller maakt het niet uit huurtoeslag is geen optie vanwege het inkomen en de woning is qua huur boven het budget.

tijger1
door tijger1 - Apr 17, 2015 om 22:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Persoonlijk vind ik het een groot probleem, of eigenlijk een gebrek, dat je bij het doen van de aangifte via de belastingdienst niet meteen kan controleren of de al ontvangen toeslagen niet te hoog zijn geweest. Dat kan overigens wel met het programma van Elsevier.

Als men bijvoorbeeld in een hulpprogramma meteen de ontvangen toeslagen zou kunnen invullen, weet men vóór 1 april al wat eventueel nabetaald moet worden en ook of het nuttig is een wijziging aan de afdeling toeslagen door te geven.

Nu komt ern definitieve beschikking maanden later en realiseren de meeste mensen zich niet dat als ze terug moeten betalen, dat ongetwijfeld ook van toepassing zal zijn over het lopende jaar.

En men realiseert zich dat al helemaal niet omdat op de beschikking geen inkomen staat vermeld waar rekening mee wordt gehouden.

Daarvoor moet men inloggen op toeslagen en de specificaties bekijken. Heel onhandig.

tijger1
door tijger1 - Apr 17, 2015 om 22:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mijn vorige reactie was natuurlijk off topic ten aanzien van de vraag van Ts. Sorry daarvoor.

Maar hopelijk misschien nuttig voor @tenormin en @ ron530.

tijger1
door tijger1 - Apr 17, 2015 om 22:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron530

Als men via de site toeslagen een wijziging doorgeeft, wordt dat binnen 24 uur verwerkt.

€ 1.440 per masnd is al ruim € 18.600. Maar dat verschil heeft helemaal niets te maken met loonheffingskortingen.

Wellicht dat uw inkomen het jaar ervoor, of nog eerder € 16.000 was.

En hoe heeft u die wijziging dan doorgegeven?

ro
door ron530 - Apr 17, 2015 om 22:43
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ja zeker want alle wijzigingen geef ik direct op de persoonlijke pagina door. Ik heb er geen probleem mee maar de schatting van het inkomen die gemaakt worden kunnen te hoog of te laag uitvallen. De hele voorlopige toekenning van toeslagen mag wat mij betreft op de schop want daardoor vallen mensen tussen het wal en het schip en sommigen worden qua inkomen te hoog ingeschat terwijl ze wel recht hebben op een passende huurwoning. Mijn situatie is meer een voorbeeld over het hanteren van een te laag inkomen terwijl ik dat inkomen naar boven heb bijgesteld.

tijger1
door tijger1 - Apr 17, 2015 om 23:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron530

Ik heb gelukkig heel andere ervaringen met de dienst toeslagen.

Een week of twee geleden voor iemand met terugwerkende kracht huurtoeslag over 2014 aangevraagd, met een verschillende huur per 1 januari, 1 mei en uiteraard 1 juli.

De eerste aanvraag was na een dag verwerkt, en ook de wijzigingen duurden maar één dag en waren conform de ingevoerde gegevens.

En te hoog geschat? Dan wordt het later herzien. Net zo als dat er te laag geschat is, helaas,

Mensen die huurtoeslag nodig hebben, kunnen daar maar zelden een jaar op wachten. Dus daarom voorlopige beschikkingen.

door 1953 - Apr 18, 2015 om 00:28
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Van belang is uw minimuminkomen per jaar en de kale huur van het pand. Afgezien dan nog van de gezinssamenstelling.

Bescherming, ondanks mogelijk huurtoeslag, dat u niet over x aantal jaren uw huis wordt uitgezet, lees ontruiming, omdat de verhouding 'scheefgroei' dusdanig zou kunnen zijn dat er op een gegeven moment geen huurtoeslag meer mogelijk is.