ky
door kyraaa Jun 1, 2015 om 13:52
Huishouden & energie

Mag dit?

In de krant staat een artikel over een beddenfabrikant die failliet is; "Officiele bekendmaking Faillisementsverkoop" luid de kop:
Hierop ben ik naar de winkel gegaan. De Boxspring die ik na lang wikken en wegen wil staat voor 5592,- in de winkel te koop. Wegens faillisement krijgt men 75% korting waardoor de de klant 1398,- moet betalen voor deze boxspring.

Op de website van deze winkel staat de boxspring voor 2395,- euro te koop. Niet als aanbieding en niet met een korting vanwege faillisement.

De winkel opgebeld, want ik had al mijn twijfels of ik dit bed gelijk moest kopen (het is een lekker bed, maar naar mijn idee geen 5592,- waard). Nu blijken ze in de winkel de landelijke adviesprijs te hanteren en op de website hanteren ze de "gewone" adviesprijs. Word ik nu als klant belazerd of niet?

719 16 Rapporteer

van leyden
door van leyden - Jun 1, 2015 om 14:19
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Ja.

Je wordt belazerd.

Wat kan je er tegen doen?

Niets.

Een oud collega zei ooit tegen me dat je je alleen druk moet maken over dingen waar je wat aan kan doen.

Hij heeft zo gelijk als ik weet niet wat, maar het is o zo moeilijk om die regel na te leven.

Adviesprijzen zijn altijd zelf verzonnen, soms door de fabrikant, soms door de verkoper.
Altijd een lokkertje, bedoeld om de (hoge) verkoopprijs te rechtvaardigen.

Tip,
Laat ze.

Ga naar de Ikea, die hebben prima bedden en matrassen voor weinig geld.
Ben je zonder "korting" ook nog veel minder geld kwijt.
Plus dat je 25 jaar garantie krijgt.

Succes.

diumenge
door diumenge - Jun 1, 2015 om 14:25
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dus je kan het bed kopen voor 1.400 euro, terwijl het op de website 2.400 euro kost. En dan wordt je belazerd? Schiet mij maar lek.

van leyden
door van leyden - Jun 1, 2015 om 14:34
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Geen enkel matras is 5600 euro waard. Nooit! Of is de vulling soms van goud? Kwa materiaalkosten hoeft een goed matras niet meer dan een paar honderd euro te kosten

Wij betalen soms idiote bedragen vanwege de naam, maar in feite ben je niet goed bij je hoofd, we worden verblind door het merk, de vermeende reputatie uit het verleden en de verkoper.

Trap er toch niet in, juist met de dure matrassen is er veel mis, de meeste klachten gaan over de (peperdure) aupings.

van leyden
door van leyden - Jun 1, 2015 om 14:39
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=diumenge schreef op maandag 1 jun 2015, 14:25]Dus je kan het bed kopen voor 1.400 euro, terwijl het op de website 2.400 euro kost. En dan wordt je belazerd? Schiet mij maar lek.

Dat bedoel ik dus.
Het "verschil" tussen adviesprijs en verkoopprijs is zoooooo groot, het voordeel voor de consument is gigantisch en dan nog klagen?

Dat de adviesprijs volkomen uit de lucht gegrepen is, wordt dan gelijk vergeten.

van leyden
door van leyden - Jun 1, 2015 om 14:45
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Durf er alles om te verwedden dat die boxsprings van 1398 euro kwa inkoop niet meer dan 3 a 400 euro hebben gekost..

diumenge
door diumenge - Jun 1, 2015 om 14:46
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Die adviesprijs is helemaal niet relevant.

valerius-2
door valerius-2 - Jun 1, 2015 om 15:18
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Het zijn gewoon lokkertjes om klanten te vinden en die dan met allerlei foefjestoch te proberen om die zaken voor een andere prijs te kopen die werkelijk rieel is. U heeft groot gelijk u wordt gewoon in de maling genomen.

van leyden
door van leyden - Jun 1, 2015 om 15:32
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Jullie moeten het allemaal zelf weten hoor> een goed matras hoeft niet meer als een paar honderd euro te kosten.

De rest zijn verkooppraatjes gebaseerd op reputatie.

Tip voor de verkopers> scherm met iets Zwitserlandachtig en verhoog de prijs standaard met 1000 euro.
Anders geloven ze het niet.

Redacteur
door Redacteur - Jun 1, 2015 om 16:46
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Enkele bijdragen zijn verwijderd. Graag op normale toon ingaan op het aan de orde gestelde.

De redactie

van leyden
door van leyden - Jun 1, 2015 om 17:20
1289 Antwoorden / 17 Vragen
tijger1
door tijger1 - Jun 1, 2015 om 17:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mag dit? Ja natuurlijk mag dat.

Maar waarom zou u iets uit een faillissement kopen? Is dat faillissement trouwens wel waar? En dan nog een matras, daar heb je garantie op nodig. Een kastje of zo kan je nog aan alle kanten bekijken, maar bij een matras gaat het om de binnenkant.

Zou dat zelf dus niet doen.

ho
door hopetobehelping - Jun 1, 2015 om 17:47
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste kyraaa,

het verschil in 'gewone' prijs tussen de winkel en de website is wel erg groot.
Het komt vaker voor dat de prijzen op de websites lager zijn dan in dezelfde winkel.

Men mag dit doen, u wordt als klant niet belazerd.
Het is uiteraard aan u wat u over heeft voor de boxspring.

Men zal er vanaf willen dus wie weet is er voor u nog ruimte voor onderhandelingen.
Geen idee of het mogelijk is, maar geeft men op de website niet de 75% korting (niets aanbetalen uiteraard) op de 'website' prijs ?

ge
door gerboe - Jun 1, 2015 om 18:10
806 Antwoorden / 0 Vragen

Een faillissement wordt door een rechter uitgesproken waarna een curator aangesteld wordt die het bedrijf vanaf dat moment beheert. Een winkel kan niet failliet zijn en gewoon doorgaan met de verkoop. Het is een truc.

tijger1
door tijger1 - Jun 1, 2015 om 18:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Regelmatig lees je in de krant dat er partijen goederen voor zogenaamd heel weinig uit faillissementen te koop worden aangeboden. Bijvoorbeeld Perzische tapijten. Zowat elke tspijtfabriek moet al failliet zijn. Allemaal onzin dus.

Maar ja ook dat mag. Allemaal lokkertjes.

pi
door pieterwolters - Jun 1, 2015 om 18:43
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=van leyden schreef op maandag 1 jun 2015, 14:45]Durf er alles om te verwedden dat die boxsprings van 1398 euro kwa inkoop niet meer dan 3 a 400 euro hebben gekost..

Dus? Je denkt hopelijk niet dat het verschil tussen verkoop en inkoop de winst is voor de ondernemer.

aurora1
door aurora1 - Jun 1, 2015 om 18:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zoals al is gezegd, het mag, lokkertjes, en toch maar niet doen. U heeft geen garantie bij een failliete onderneming. Wat in de winkel staat kunt u beter niet kopen.
Voor een dergelijk bedrag (of lager) koopt u een (hotel) boxspring met matras van een gerenommeerd merk met in de regel 10 jaar garantie.
Ook is hier al Ikea genoemd, ook een erg goed alternatief.