ja
door jacco2010 Oct 1, 2011 om 17:23
Computers & telefonie

Mag een bedrijf als ebay om een identiteits bewijs vragen?

Hallo
Ik ben als koper een jaar lid en krijg nu een melding dat ik mijn identiteit moet bevestigen .
Hier een kopie van de tekst van ebay :

''MC010 eBay-account beperkt: Identiteitscontrole door eBay"

"We verheugen ons dat u eBay gebruikt om objecten te verkopen en willen dat u ook in toekomst succesvol en veilig kunt handelen. Om dit voor al onze leden te kunnen garanderen, vragen we u vriendelijk om uw medewerking.

Onze afdeling Regels en Veiligheid voert regelmatig controles uit op onze site. Om mogelijke risico's te vermijden, controleren we in vele gevallen de identiteit van verkopers en kopers. Daarom verzoeken we u vriendelijk om ons binnen 48 uur scans van de volgende documenten per e-mail toe te sturen:

- Een kopie van uw identiteitskaart of paspoort
- Een kopie van een recent uittreksel uit het handelsregister (alleen voor zakelijke verkopers)
- Een kopie van een document waar uw huidige adres kan worden aangetoond. Dit kan bijvoorbeeld een recente telefoon- of elektriciteitsrekening zijn.

U kunt de gescande documenten als bijlagen (attachments) naar ................. sturen.

Vergeet niet te vermelden op welke eBay-site u staat ingeschreven. Vermeld dit aan het einde van het onderwerp, in de onderwerpregel van uw e-mail. Zo kunnen wij uw documenten sneller verwerken.

eBay vraagt deze gegevens op om veiligheidsredenen. Uw persoonlijke gegevens zullen verwerkt worden in overeenstemming met de wet van 8 december 1992 en in overeenstemming met ons privacybeleid dat u onderaan elke eBay-pagina vindt.

Totdat wij uw documenten hebben ontvangen, kunt u geen objecten aanbieden en niet op objecten bieden. Indien u ons geen documenten stuurt binnen de aangegeven termijn of uw documenten onvolledig zijn, zien wij ons helaas genoodzaakt uw eBay-account voorlopig te schorsen.

Bij voorbaat dank voor uw begrip en medewerking in deze zaak.

Met vriendelijke groet,

eBay Afdeling Regels en Veiligheid''

Nu is het verhaal dat ik geen verkoper ben alleen een koper die af en toe wat koopt.
Ik heb geantwoord dat een bedrijf als ebay niet bevoegt is om te vragen om een identiteits bewijs en andere zaken.
Dit bedrijf gaat dus mooi voor politie agentje spelen .
Mijn vraag is dus mag dit allemaal zomaar?
Dit bedrijf dwingt mensen tot het overhandigen van documenten .
Ik ga hier niet op in dus mijn account wordt geschorst.
Dit zijn pure maffia praktijken.
Vindt dat kassa hier eens aandacht aan zou moeten geven.
Dit kan niet.

4655 32 Rapporteer

brainless
door brainless - Oct 1, 2011 om 18:19
324 Antwoorden / 0 Vragen

Hoezo maffiapraktijken?
Blijkbaar zijn er teveel potentiële bieders geweest die niet betaald hebben en/of een valse identiteit hebben opgegeven.

Heel logisch dat ze zeker willen zijn dat jij degene bent waarvoor je jezelf uitgeeft en ook degene bent die verantwoordelijk is voor de evt betaling.

Als verkoper wil je ook graag dat degene die moet betalen netjes betaald.

ja
door jacco2010 - Oct 1, 2011 om 18:34
14 Antwoorden / 1 Vragen

Flut antwoord .
Nergens blijkt dat ik nooit betaald heb.
En als dat wel zou zijn dan kan dat ook op andere manieren.

Beter bij de les blijven graag .
Volgens mij weten ze hier totaal niet waarover het gaat !!!

waardeloos forum

=brainless schreef op zaterdag 1 okt 2011, 18:19: Hoezo maffiapraktijken?
Blijkbaar zijn er teveel potentiële bieders geweest die niet betaald hebben en/of een valse identiteit hebben opgegeven.

Heel logisch dat ze zeker willen zijn dat jij degene bent waarvoor je jezelf uitgeeft en ook degene bent die verantwoordelijk is voor de evt betaling.

Als verkoper wil je ook graag dat degene die moet betalen netjes betaald.

ja
door jacco2010 - Oct 1, 2011 om 18:44
14 Antwoorden / 1 Vragen

Oke jongen zal wel

=brainless schreef op zaterdag 1 okt 2011, 18:19: Hoezo maffiapraktijken?
Blijkbaar zijn er teveel potentiële bieders geweest die niet betaald hebben en/of een valse identiteit hebben opgegeven.

Heel logisch dat ze zeker willen zijn dat jij degene bent waarvoor je jezelf uitgeeft en ook degene bent die verantwoordelijk is voor de evt betaling.

Als verkoper wil je ook graag dat degene die moet betalen netjes betaald.

tenormin
door tenormin - Oct 1, 2011 om 19:09
16816 Antwoorden / 108 Vragen

jacco2010 leest niet wat hij graag wil lezen dus is het een waardeloos forum. . Ga dan naar de site van de Rijdende Rechter; misschien zit daar een beter forum om antwoorden te krijgen die je wilt lezen.

ja
door jacco2010 - Oct 1, 2011 om 19:17
14 Antwoorden / 1 Vragen

zoek het uit droplul

=tenormin schreef op zaterdag 1 okt 2011, 19:09: jacco2010 leest niet wat hij graag wil lezen dus is het een waardeloos forum. . Ga dan naar de site van de Rijdende Rechter; misschien zit daar een beter forum om antwoorden te krijgen die je wilt lezen.

dm
door dmv - Oct 1, 2011 om 19:25
71 Antwoorden / 11 Vragen

Ik sla uw bovenstaande reacties even over...en alleen antwoord geven.

In het privacybeleid van EBay staat dit heel duidelijk vermeld. U bent zelf met deze voorwaarden akkoord gegaan bij het aanmaken van uw account. In het privacybeleid onder het kopje Verzameling staat het volgende vermeld:

extra gegevens die wij je vragen op te geven om je identiteit te verifiëren of indien wij vermoeden dat je het beleid van de site overtreedt (wij kunnen je bijvoorbeeld vragen om ons een identiteitsbewijs of een factuur toe te sturen om je adres te verifiëren, of om bijkomende vragen online te beantwoorden om je identiteit te verifiëren of om te verifiëren of je eigenaar bent van een object dat je aanbiedt), of die wij op andere geldige manieren verzamelen om je identiteit te verifiëren;

druifje01
door druifje01 - Oct 1, 2011 om 19:25
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Volgens mij kun je daar wel het een en ander over vinden op de site van Ebay. Ik lees daar toch dat kopers om een identifikatie gevraagd worden. Zoek maar even op, op Ebay dus.

druifje01
door druifje01 - Oct 1, 2011 om 19:32
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Kijk bij de opties onderaan de site: identifikatie, kopersbescherming, regels en beleid, etc.

ja
door jacco2010 - Oct 1, 2011 om 19:51
14 Antwoorden / 1 Vragen

Ja oke maar dit kan ook wel op andere manieren .
dan bellen ze toch mij op?

Mijn gegevens staan in het bestand.
Ik zou niet weten wat ik overtreed heb .
Ik ben gewoon een koper en heb nog nooit iets aangeboden.
Vindt het veel te ver gaan.
ik ga er niet mee akkoord nou dan schorsen ze mijn account maar.
jammer maar ik hou er niet van om als verdachte te worden behandeld.
Niemand zou hier zomaar mee akkoord gaan als er geen geldige reden voor bestaan.
Zo kan bijvoorbeeld heel internet wel vragen om identiteits papieren.
Dat is een verkeerde manier van handelen.
Let wel dit is een amerikaans bedrijf.
geen europees.

=dmv schreef op zaterdag 1 okt 2011, 19:25: Ik sla uw bovenstaande reacties even over...en alleen antwoord geven.

In het privacybeleid van EBay staat dit heel duidelijk vermeld. U bent zelf met deze voorwaarden akkoord gegaan bij het aanmaken van uw account. In het privacybeleid onder het kopje Verzameling staat het volgende vermeld:

extra gegevens die wij je vragen op te geven om je identiteit te verifiëren of indien wij vermoeden dat je het beleid van de site overtreedt (wij kunnen je bijvoorbeeld vragen om ons een identiteitsbewijs of een factuur toe te sturen om je adres te verifiëren, of om bijkomende vragen online te beantwoorden om je identiteit te verifiëren of om te verifiëren of je eigenaar bent van een object dat je aanbiedt), of die wij op andere geldige manieren verzamelen om je identiteit te verifiëren;

jolijn nr.2
door jolijn nr.2 - Oct 1, 2011 om 19:55
355 Antwoorden / 1 Vragen

Van de site van E-bay

Wij kunnen de volgende persoonlijke gegevens verzamelen en opslaan:

extra gegevens die wij je vragen op te geven om je identiteit te verifiëren of indien wij vermoeden dat je het beleid van de site overtreedt (wij kunnen je bijvoorbeeld vragen om ons een identiteitsbewijs of een factuur toe te sturen om je adres te verifiëren, of om bijkomende vragen online te beantwoorden om je identiteit te verifiëren of om te verifiëren of je eigenaar bent van een object dat je aanbiedt) of die wij op andere geldige manieren verzamelen om je identiteit te verifiëren;

mastag
door mastag - Oct 1, 2011 om 19:58
955 Antwoorden / 19 Vragen

Beste Jacco,
Nu ben je koper maar zou het niet fijn zijn dat ook de verkopers (en dat gebeurd dus) ook hun papieren moeten sturen. Dan heb jij ook zekerheid dat je betrouwbaar iets aan kunt schaffen. En de verkopers weten door deze controle dat je een betrouwbare afnemer bent.
Als je niets te verbergen hebt zie ik het hele probleem niet, op je taalgebruik na dan.

Mastag

druifje01
door druifje01 - Oct 1, 2011 om 19:59
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Ik denk niet dat het een verkeerde manier van handelen is. Het geeft jou een naar gevoel. Maar, bedenk er gebeurt zoveel buitensporigs dat Ebay voor de zekerheid zulke regels in gesteld zal hebben. Betrek het niet op jezelf. Een gepast wantrouwen is wel nuttig maar hier moet je dat een beetje relativeren.

empyria
door empyria - Oct 1, 2011 om 20:27
504 Antwoorden / 3 Vragen

Heb je gecheckt of het een email is die echt van eBay komt?

Als het van eBay is dan vind je de email terug in je berichten in "Mijn eBay".

Zoniet, dan is het phishing!

ja
door jacco2010 - Oct 1, 2011 om 21:40
14 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb account inmiddels gesloten

=jolijn nr.2 schreef op zaterdag 1 okt 2011, 19:55: Van de site van E-bay

Wij kunnen de volgende persoonlijke gegevens verzamelen en opslaan:

extra gegevens die wij je vragen op te geven om je identiteit te verifiëren of indien wij vermoeden dat je het beleid van de site overtreedt (wij kunnen je bijvoorbeeld vragen om ons een identiteitsbewijs of een factuur toe te sturen om je adres te verifiëren, of om bijkomende vragen online te beantwoorden om je identiteit te verifiëren of om te verifiëren of je eigenaar bent van een object dat je aanbiedt) of die wij op andere geldige manieren verzamelen om je identiteit te verifiëren;

ja
door jacco2010 - Oct 1, 2011 om 21:47
14 Antwoorden / 1 Vragen

ja staat in mijn ebay
laat maar zitten heb mijn account inmiddels gesloten.
ik ben geen wan betaler en geen oplichter .
dat mag ebay denken

=empyria schreef op zaterdag 1 okt 2011, 20:27: Heb je gecheckt of het een email is die echt van eBay komt?

Als het van eBay is dan vind je de email terug in je berichten in "Mijn eBay".

Zoniet, dan is het phishing!

ja
door jacco2010 - Oct 1, 2011 om 21:53
14 Antwoorden / 1 Vragen

Ben al vijf jaar lid geweest dus betrouwbaar ben ik zeker wel.
maar goed ik heb mijn account gesloten .
dit hadden ze dan ook anders kunnen oplossen.

l

=mastag schreef op zaterdag 1 okt 2011, 19:58: Beste Jacco,
Nu ben je koper maar zou het niet fijn zijn dat ook de verkopers (en dat gebeurd dus) ook hun papieren moeten sturen. Dan heb jij ook zekerheid dat je betrouwbaar iets aan kunt schaffen. En de verkopers weten door deze controle dat je een betrouwbare afnemer bent.
Als je niets te verbergen hebt zie ik het hele probleem niet, op je taalgebruik na dan.

Mastag

brainless
door brainless - Oct 1, 2011 om 23:40
324 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jacco2010 schreef op zaterdag 1 okt 2011, 18:34]Flut antwoord .
Nergens blijkt dat ik nooit betaald heb.
En als dat wel zou zijn dan kan dat ook op andere manieren.

Beter bij de les blijven graag .
Volgens mij weten ze hier totaal niet waarover het gaat !!!

waardeloos forum

[quote=brainless schreef op zaterdag 1 okt 2011, 18:19]Hoezo maffiapraktijken?
Blijkbaar zijn er teveel potentiële bieders geweest die niet betaald hebben en/of een valse identiteit hebben opgegeven.

Heel logisch dat ze zeker willen zijn dat jij degene bent waarvoor je jezelf uitgeeft en ook degene bent die verantwoordelijk is voor de evt betaling.

Als verkoper wil je ook graag dat degene die moet betalen netjes betaald.

Hoezo beter bij de les blijven?
Ik insinueer ook niet dat u een wanbetaler bent. Ook Ebay denkt dat niet, anders was uw account al geblokkeerd.

Maar Ebay wil graag van kopers/verkopers hun gegevens, juist om problemen (in de toekomst) te voorkomen.

su
door susannef - Oct 2, 2011 om 01:50
303 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=jacco2010 schreef op zaterdag 1 okt 2011, 21:53]Ben al vijf jaar lid geweest dus betrouwbaar ben ik zeker wel.
maar goed ik heb mijn account gesloten .
dit hadden ze dan ook anders kunnen oplossen.

Je wordt geacht als koper dan wel verkoper op de hoogte te zijn van de voorwaarden van ebay. Ben je het niet eens met die voorwaarden, dan is dat niet de fout van ebay.

macwouter
door macwouter - Oct 2, 2011 om 02:15
825 Antwoorden / 9 Vragen

Ik heb het idee dat ze bij eBay erachter zijn gekomen dat jacco2010 helemaal niet zo,n fris mannetje is gezien zijn voorgaande reactie,s. Aan zoiets wil ik al helemaal niets verkopen laat staan kopen. Getver wat een oetlul.

empyria
door empyria - Oct 2, 2011 om 02:57
504 Antwoorden / 3 Vragen

Right!

eBay neemt pas dit soort maatregelen als er klachten over een lid zijn binnen gekomen.

fr
door frankbruin1 - Oct 2, 2011 om 09:25
3 Antwoorden / 0 Vragen

jezus jacco2010 ik zou eens een leven gaan nemen als ik jouw was. echt heel vervelend mensen zoals jouw met hun subjectieve/irritante oordelen zoals maffiapraktijken!!!! je moet eens het goede van dergelijke bedrijven inzien ipv je kortzichtige oordeel ventileren in dit forum.

gegroet een hater van bekrompenheid

ja
door jacco2010 - Oct 2, 2011 om 17:21
14 Antwoorden / 1 Vragen

Ok prima oetlul

=macwouter schreef op zondag 2 okt 2011, 02:15: Ik heb het idee dat ze bij eBay erachter zijn gekomen dat jacco2010 helemaal niet zo,n fris mannetje is gezien zijn voorgaande reactie,s. Aan zoiets wil ik al helemaal niets verkopen laat staan kopen. Getver wat een oetlul.

ja
door jacco2010 - Oct 2, 2011 om 17:31
14 Antwoorden / 1 Vragen

ok j

=frankbruin1 schreef op zondag 2 okt 2011, 09:25: jezus jacco2010 ik zou eens een leven gaan nemen als ik jouw was. echt heel vervelend mensen zoals jouw met hun subjectieve/irritante oordelen zoals maffiapraktijken!!!! je moet eens het goede van dergelijke bedrijven inzien ipv je kortzichtige oordeel ventileren in dit forum.

gegroet een hater van bekrompenheid

ja
door jacco2010 - Oct 2, 2011 om 17:52
14 Antwoorden / 1 Vragen

ik betaal altijd op tijd nooit geen problemen mee gehad.
zou niet weten wat ik fout gedaan zou hebben.

=empyria schreef op zondag 2 okt 2011, 02:57: Right!

eBay neemt pas dit soort maatregelen als er klachten over een lid zijn binnen gekomen.

ja
door jacco2010 - Oct 2, 2011 om 17:57
14 Antwoorden / 1 Vragen

Erg flink om achter een computer te schrijven dit soort dingen van dat ik niet fris zou zijn .

=macwouter schreef op zondag 2 okt 2011, 02:15: Ik heb het idee dat ze bij eBay erachter zijn gekomen dat jacco2010 helemaal niet zo,n fris mannetje is gezien zijn voorgaande reactie,s. Aan zoiets wil ik al helemaal niets verkopen laat staan kopen. Getver wat een oetlul.

dm
door dmv - Oct 2, 2011 om 17:59
71 Antwoorden / 11 Vragen

Gezien bovenstaand taalgebruik en de gehele toonzetting in dit topic heb ik een melding gemaakt naar de redactie.

su
door susannef - Oct 2, 2011 om 18:00
303 Antwoorden / 9 Vragen

@jacco2010: Als je eens terug zou lezen hoe je zelf mensen die gereageerd hebben bejegent, kan je dit soort dingen verwachten.

ja
door jacco2010 - Oct 2, 2011 om 18:15
14 Antwoorden / 1 Vragen

oke maffia praktijken is overdreven maar ik heb verder niks ofzo te verbergen en ze kunnen die papieren gewoon krijgen.
Waar het om gaat is dat ik mijn bedenkingen er bij heb omdat ik die documenten moet sturen naar een email adres in amerika,weet ook niet wat ze ermee gaan doen.
daar ben ik niet bij en u ook niet

ik heb ook een telefoon nummer
Dan kunnen ze toch mij opbellen ofzo
Dat is toch kleine moeite?

Verder wordt ik hier neer gezet als een onfris figuur en alles wordt gemind in het rood omdat ik iets over dat ebay gezegt heb.
Anderen mogen toch ook meningen geven?
Iemand op dit forum een onfris figuur noemen kan er bij mij niet in en ook reden dat ik dit forum ook niet meer gebruik
Dit heb ik nog nooit meegemaakt .
Ik vindt dit nog al wat dat dit wordt gezegt.
kennelijk Vindt u dat ook normaal gezien u reactie.
Dat u ergert aan mijn reacties moet u weten.
Dit is een forum waar iedereen hun mening mag geven en ik snap niet waarom er hier zo vervelend wordt gedaan.
werkt u bij ebay?
Dan kan ik begrijpen dat u daar aan ergert .
want uw werk gever stelt dit niet op prijs natuurlijk.
Prettige zondag nog verder

=frankbruin1 schreef op zondag 2 okt 2011, 09:25: jezus jacco2010 ik zou eens een leven gaan nemen als ik jouw was. echt heel vervelend mensen zoals jouw met hun subjectieve/irritante oordelen zoals maffiapraktijken!!!! je moet eens het goede van dergelijke bedrijven inzien ipv je kortzichtige oordeel ventileren in dit forum.

gegroet een hater van bekrompenheid

ja
door jacco2010 - Oct 2, 2011 om 18:21
14 Antwoorden / 1 Vragen

U gaat u gang maar.
Dan doe ik beklag over dat ik hier wordt neer gezet als een onfris figuur zonder bewijzen.

=dmv schreef op zondag 2 okt 2011, 17:59: Gezien bovenstaand taalgebruik en de gehele toonzetting in dit topic heb ik een melding gemaakt naar de redactie.

druifje01
door druifje01 - Oct 2, 2011 om 18:27
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Als je zo reageert als hier kun je reacties op je ongenoegen die je dus niet goed uitkomen wel verwachten. Ik weet niet of je er goed aan gedaan hebt het probleem hier neer te leggen. Nu moet je immers op twee plekken je recht te zien halen.

ja
door jacco2010 - Oct 2, 2011 om 18:29
14 Antwoorden / 1 Vragen

Stop mijn account ook per direct .

Ben nog nooit zo behandelt op een forum.
Iemand vals beschuldigen kan er bij niet in.

Redacteur
door Redacteur - Oct 3, 2011 om 16:18
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Het topic wordt gesloten vanwege taalgebruik van de topicstarter.

De redactie