we
door weethetnietmeer Apr 2, 2014 om 12:39
Geldzaken & recht

Mag een deurwaarder dit zo maar doen?

Ik had een openstaande schuld van 745 euro, heb inmiddels bijna alles afbetaald. Ik zou nog 150 euro moeten betalen. Nu ligt er afgelopen maandag een dikke envelop in mijn brievenbus. Deurwaarder is blijkbaar geweest. Ik zou mijn betalingen niet zijn nagekomen terwijl ik iedere maand netjes mijn betaal afspraak na kom en overmaak. Dus ik bel op, het stond blijkbaar net iets te laat op hun rekening is 2 keer gebeurd, terwijl ik het optijd heb overgemaakt. Dus de bank heeft dit blijkbaar langer vastgehouden en ik kan hier niks aan doen. Nu kon mevrouw daar wel weer een nieuwe betalingsafspraak voor mij maken voor hetzelfde bedrag, maarrrr.... er kwam nog wel weer even dik 150 euro extra gemaakte kosten bij. Dus nu is het weer totaal 308 euro!! Ik zeg dit kan toch niet zomaar, ben alleenstaande moeder met klein inkomen en schulden van mijn ex aan het aflossen. Betaal altijd alles netjes en dan krijg ik dit. Ik zeg en jullie sturen meteen iemand langs, jullie hadden mij ook kunnen bellen en informeren dat het blijkbaar te laat op jullie rekening stond. Dan had ik er ook wat aan kunnen doen. Nu krijg ik als antwoord ik had hun moeten bellen dat ik het niet op tijd over kon maken en dus even uitstelling moest aanvragen, terwijl ik net het bovenstaande verhaal heb verteld dat ik dat wel heb gedaan. Ze kon er niks aan doen. Hier moet ik het dus maar mee doen en nog even dik 150 euro extra betalen! Heeft iemand hier ervaring mee? Wat kan ik hier tegen beginnen?

1600 20 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Apr 2, 2014 om 12:58
5124 Antwoorden / 4 Vragen

2 Keer te laat betalen bij een betalingsregeling is vaak het moment dat de deurwaarder ingeschakeld wordt. Dat het geld later dan de afgesproken datum bijgeschreven is, betekent dat u te laat het geld overgemaakt hebt. U dient er altijd rekening mee te houden dat er een verwerkingstijd nodig kan zijn bij een bank. Zeker als het van bank naar (voorheen) giro of andersom gaat. Dat komt volledig voor uw risico.

Als u niet op tijd geld over had kunnen maken, dan had u dat inderdaad tijdig moeten aangeven.

we
door weethetnietmeer - Apr 2, 2014 om 13:37
5 Antwoorden / 1 Vragen

Als ik toch de 27e of 28e van de maand stort, mag ik er toch vanuit gaan dat het zeker op de 30e binnen is?

zoekster
door zoekster - Apr 2, 2014 om 13:42
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=weethetnietmeer schreef op woensdag 2 apr 2014, 13:37]Als ik toch de 27e of 28e van de maand stort, mag ik er toch vanuit gaan dat het zeker op de 30e binnen is?
Als het weekend ertussen zit niet (helaas).

En hoe stort u het bedrag? Doet u dat met internetbankieren, of nog met de ouderwetse acceptgiro?

we
door weethetnietmeer - Apr 2, 2014 om 13:58
5 Antwoorden / 1 Vragen

Via internetbankieren.

zoekster
door zoekster - Apr 2, 2014 om 14:13
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Staan er ook data bij wanneer u niet op tijd zou hebben betaald?

Het moeten dan wel weekendbetalingen zijn geweest als u altijd 2 dagen van te voren het geld overmaakt, want anders zou dit eigenlijk niet kunnen.
Ik vind het ook raar dat ze geen contact met u hebben opgenomen.

Is de deurwaarder van hetzelfde kantoor/bedrijf waar u anders de bedragen naar overmaakt?

Cookies
door Cookies - Apr 2, 2014 om 14:20
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=weethetnietmeer schreef op woensdag 2 apr 2014, 13:58]Via internetbankieren.

Zowel 28/2 als 28/3 vielen op een vrijdag. Alleen als je betalingen overmaakt voor 12 uur 's middags worden dan nog verwerkt. Sorry, als je dan al zo krap zit, begrijp ik niet waarom je het niet een dagje eerder overmaakt.

Dat je krap zit en alleenstaande moeder bent, heeft een bedrijf niets mee te maken.

we
door weethetnietmeer - Apr 2, 2014 om 14:25
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik snap dat een bedrijf daar niks mee te maken heeft, maar zij kunnen mij ook bellen. Dan had ik dat ook geweten en ten tweede als mijn salaris er niet eerder is dan kan ik dus ook niet eerder over maken. Het ging niet eens om maart, het ging om januari en februari. En dat viel op een donderdag in januari.

zoekster
door zoekster - Apr 2, 2014 om 14:39
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=weethetnietmeer schreef op woensdag 2 apr 2014, 14:25]
Dan had ik dat ook geweten en ten tweede als mijn salaris er niet eerder is dan kan ik dus ook niet eerder over maken. Het ging niet eens om maart, het ging om januari en februari. En dat viel op een donderdag in januari.
Met of er wel of niet iets op uw rekening staat, daar heeft een bedrijf niets mee te maken.

Als u 2 dagen voor de betalingsdatum het geld overmaakt (en het is geen weekend) en het staat niet op tijd op hun rekening vind ik het vreemd.

Maar als er niet genoeg op uw rekening staat en u stelt het nog even uit, dan zit u fout.

Cookies
door Cookies - Apr 2, 2014 om 14:43
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=weethetnietmeer schreef op woensdag 2 apr 2014, 14:25] Het ging niet eens om maart, het ging om januari en februari. En dat viel op een donderdag in januari.

Februari was dus sowieso te laat; januari: als je dat pas 's avonds hebt overgemaakt, zou de verwerkingstijd wel eens te laat kunnen zijn. Er zal in zo'n afspraak ook wel iets staan van: houdt u rekening met de verwerkingstijd.

we
door weethetnietmeer - Apr 2, 2014 om 14:47
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik maak het altijd 's middags over. Dus januari was niet te laat! Dit zelfde deurwaarder kantoor heeft om deze zelfde afbetaling al eerder eens genaaid. Altijd netjes overgemaakt kreeg ik ineens een brief (kunnen ze dus blijkbaar wel) met dat ik niet had overgemaakt. Heb toen ook uiteraard opgebeld en ze hebben alles nagekeken en bleek toch te hebben betaald, maar wel weer verhoging. Ik heb allemaal niet zoveel verstand van die zaken. Maar heb het idee dat ze maar pakken wat ze pakken kunnen.

tijger1
door tijger1 - Apr 2, 2014 om 14:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Februari heeft maar 28 dagen. En als de betaling naar een andere bank moet, zit daar tijd tussen. Als men een betalingsregeling heeft, moet men zich daar stipt aan houden.

zoekster
door zoekster - Apr 2, 2014 om 15:02
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Wij kunnen van een afstand natuurlijk niet beoordelen hoe het precies zit en wanneer u nu exact de betaling heeft overgemaakt. Als er altijd op de 1ste van de maand moet zijn betaald, is het niet logisch dat u dan pas de 28 februari het geld overmaakt.

Maar als u het niet vertrouwd of u wilt wat juridische hulp, kun je altijd langsgaan bij het juridisch loket.

klik HIER voor de adressen. Advies en hulp is gratis!

Er zijn ook nog tijden dat u kunt chatten.

U kunt ook bellen, dat kost 10 ct p/m.

tijger1
door tijger1 - Apr 2, 2014 om 15:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bellen naar het JL is per a april 2014 verhoogd naar € 0,20 per minuut.

zoekster
door zoekster - Apr 2, 2014 om 15:31
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 2 apr 2014, 15:22]Bellen naar het JL is per a april 2014 verhoogd naar € 0,20 per minuut.
Verhip! Tja, de bezuinigingen slaan echt overal toe. Dan tikt meteen hard aan.

Ja
door JanvanAlles - Apr 2, 2014 om 15:48
328 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 2 apr 2014, 15:31][quote=tijger1 schreef op woensdag 2 apr 2014, 15:22]Bellen naar het JL is per a april 2014 verhoogd naar € 0,20 per minuut.
Verhip! Tja, de bezuinigingen slaan echt overal toe. Dan tikt meteen hard aan.

Waar. Maar hoe dan ook, een afbetalingsregeling is een gunst waaraan strikte voorwaarden verbonden zijn, dus net krap aan op tijd betalen is al niet handig, zeker als er zoals anderen al zeggen er een weekend tussen zit.
Overigens erger ik me steeds aan het feit dat er allerlei zaken bij worden gehaald in de categorie "zielig doen". Het feit dat iemand alleenstaande moeder is, gehandicapt, werkeloos, in de schuldsanering zit of whatever doet niets af aan het feit dat betalingsafspraken strikt dienen te worden nagekomen, zeker als er al een betalingsregeling is is u al een grote gunst verleend, uw privésituatie is niet het probleem van de schuldeiser, die heeft daar geen boodschap aan en terecht.

we
door weethetnietmeer - Apr 2, 2014 om 15:55
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik snap het en ik wil ook helemaal niet zielig doen, maar heb gewoon het idee dat ik hier in mijn recht sta. Vandaar deze vraag. Ik weet niet of jezelf ook in zo'n situatie zit dat je van alles af moet betalen net zoals ik, maar opgegeven moment wordt je er erg moedeloos van en zeker als het einde dan bijna in zicht is en er weer wat bovenop komt. Ik vind de bedragen die er bovenop komen ook absurd hoog.

Ja
door JanvanAlles - Apr 2, 2014 om 16:02
328 Antwoorden / 1 Vragen

Bij het accepteren van de betalingsregeling zijn er duidelijke voorwaarden gesteld. Het is aan u om die voorwaarden strikt na te komen. Ook staat in die voorwaarden dat indien ook maar 1 keer te laat betaald wordt de vordering zelfs in 1 keer meteen kan worden opgeëist en de hele betalingsregeling per meteen komt te vervallen of dat er een boete opgelegd wordt. Dus waarom niet echt ruim op tijd betalen ipv net op het randje of nét vóór op het randje.

wi
door wimmers - Apr 2, 2014 om 16:20
47 Antwoorden / 8 Vragen

Goedenmiddag

Ik moet zeggen dat de mensen op dit forum niet echt meelevend zijn nou weet ik wel dat je daar niet veel aan hebt maar kom op zeg mensen de vrouw verteld dat ze iedere maand betaald en omdat het twee keer niet precies op tijd is binnen gekomen gelijk een boete van 150 euro ik vind dat gewoon bespottelijk.
Geen wonder dat er zoveel mensen in de problemen komen door de halsstarige houding van de banken en andere leningverstrekkers.
Door mede die bedrijven is die hele crisis begonnen want de heren hadden aan hun salaris niet genoeg en moesten ook nog een bonus ontvangen.
Ik weet dat ik niet behulpzaam ben bij je vraag maar ik hoop dat je snel je schuld kan afbetalen en dat je van het hele gezeur af bent.
De mensen die een berichtje hebben geschreven hebben ook niet echt antwoord gegeven over de hoogte van de boete.

Christel

zoekster
door zoekster - Apr 2, 2014 om 16:34
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=wimmers schreef op woensdag 2 apr 2014, 16:20]
De mensen die een berichtje hebben geschreven hebben ook niet echt antwoord gegeven over de hoogte van de boete.

Christel

Ik denk dat dat de deurwaarderskosten zijn.

Ja
door JanvanAlles - Apr 2, 2014 om 16:55
328 Antwoorden / 1 Vragen

Wimmers, ik heb heus ook een hart en vind sommige situaties soms ook schrijnend maar geen enkele vraagsteller heeft iets aan enkel een aai over de bol, feit is en blijft dat rekeningen betaald dienen te worden en afbetalingsregelingen geen enkele "aai over de bol" optie kennen. Hard of niet, wat je afneemt dien je simpel gezegd te betalen, hoe moeilijk soms ook.
En nee, ik ken het zelf niet maar dat wil niet zeggen dat ik geen mensen ken met zulke problemen, sterker nog, ik heb er al een aantal geholpen.