katiex
door katiex Jan 21, 2015 om 02:10
Geldzaken & recht

Mag een verhuurder 2,5 jaar na beëindiging van het huurcontract nog servicekosten in rekening brengen?

Omdat mijn vader ernstig ziek is, heb ik eind 2012 het contract van zijn huurwoning beëindigd.

Nu krijg ik, 2,5 jaar later, nog een nota mbt servicekosten.

Ik heb geen idee of de nota überhaupt terecht is, en het is ook vrijwel onmogelijk om te controleren aangezien mijn vader Alzheimer heeft en zijn administratie dus nogal chaotisch was.

Maar buiten dat: is het rechtsgeldig om 2,5 jaar na opzegging nog met een rekening te komen en ben ik verplicht deze alsnog te betalen?

8675 5 Rapporteer

door 1953 - Jan 21, 2015 om 03:30
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Neen! Termijnoverschrijding van redelijkheid en billijkheid zou de kantonrechter hanteren.

jantje7
door jantje7 - Jan 21, 2015 om 08:13
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Huur opgezegd eind 2012 met ingang van ????. Nu begin 2015. Voor mij is dit maar net 2 jaar, waarschijnlijk heeft de nota een datum van december 2014, dus nog geen 2 jaar. Gewoon betalen dus.

tijger1
door tijger1 - Jan 21, 2015 om 09:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is die nota de afrekening van een bepaald jaar, of een termijn die uw vader niet betaald zou hebben?

gompy2
door gompy2 - Jan 21, 2015 om 09:19
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=katiex schreef op woensdag 21 jan 2015, 02:10]
Maar buiten dat: is het rechtsgeldig om 2,5 jaar na opzegging nog met een rekening te komen en ben ik verplicht deze alsnog te betalen?
Enige jurisprudentie:

Gerechtshof 's-Gravenhage 30 juni 2009, LJN: BJ1398

Het Hof bepaalde in haar arrest van 30 juni 2009 allereerst dat de in huurovereenkomsten opgenomen tijdstippen waarop een afrekening servicekosten moet hebben plaatsgevonden richttermijnen en geen vervaltermijnen zijn. Met andere woorden, wanneer een afrekening servicekosten bijvoorbeeld niet plaatsvindt voor 1 juni van het jaar volgend op het jaar waarover ze verschuldigd zijn, is daarmee niet het recht van de verhuurder om af te rekenen komen te vervallen.
Het Hof motiveert dit standpunt eenvoudigweg met het feit dat indien de huurovereenkomst niet zelf bepaalt dat er sprake is van een vervaltermijn en er daarnaast geen sanctie is gesteld op het niet nakomen van de verplichting van de verhuurder om binnen de gestelde termijn met afrekeningen te komen, er van een vervaltermijn geen sprake kan zijn.

Daarnaast bepaalt het Hof dat de vrijheid van de verhuurder niet per definitie zo ver gaat dat - nadat er voor een bepaalde jaargang is afgerekend - de door hem 'vergeten' kostenposten op een later tijdstip alsnog worden afgerekend. Volgens het Hof mag een huurder er namelijk op rekenen dat een servicekostenafrekening over een bepaalde periode ook echt ziet op alle in rekening te brengen kosten in die periode, tenzij een verhuurder in het contract heeft opgenomen dat hij zich het recht voorbehoudt om door hem gemaakte kosten op een later tijdstip alsnog in rekening te brengen.
De in de praktijk gehanteerde standaardcontracten bevatten een dergelijke bepaling echter niet.
In die situatie, zo oordeelde het Hof, mag een huurder erop vertrouwen dat alle servicekosten zijn voldaan en hoeft deze niet bedacht te zijn op nieuwe kostenposten. Een tweede afrekening is in dat geval, ook al zijn de kosten dus wel degelijk door de verhuurder gemaakt, volgens het Hof in strijd met de redelijkheid en billijkheid.

Op grond van dit arrest doet een verhuurder er dus verstandig aan om in de huurovereenkomst op te nemen dat hij zich het recht voorbehoudt om eventueel na de eerste afrekening naar voren komende kostenposten alsnog bij de huurder in rekening te brengen. Verder is het dus raadzaam om bij twijfel over de hoogte/omvang van de servicekosten nog even af te wachten tot op het moment dat daarover duidelijkheid bestaat.

Het gehele artikel, klik hier-> Is een huurder gehouden om 'vergeten' servicekosten alsnog te voldoen?

valerius-2
door valerius-2 - Jan 21, 2015 om 13:16
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja dat net zoals een afrekening die 4 jaar later komt en mij nog geld terug betaalde.