jipenjanneke
door jipenjanneke Jun 8, 2011 om 23:34
Geldzaken & recht

Mag je borg inhouden op laatste huur?

Hallo,

(vraag van mijn moeder, geen internet)
Mag je de borg (sleutelgeld) die betaald is bij aanvang van de huur van een woning inhouden op de laatste huur als er helemaal geen schade is? Verhuurder zegt het over te zullen maken na vertrek, maar die verhuurder staat bekend om de lange tijd (ca. 3 maanden) die hij daarvoor uittrekt. Maar mijn moeder kan dat geld weer goed gebruiken als borg voor nieuwe woning. Wat kunnen consequenties zijn als ze het gewoon v.d. laatste huur aftrekt?

m.vr.gr.
Janneke

12241 8 Rapporteer

druifje01
door druifje01 - Jun 8, 2011 om 23:37
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Dat lijkt mij iets te eigenmachtig. Zou het niet doen.

gijsvogel
door gijsvogel - Jun 9, 2011 om 00:08
230 Antwoorden / 0 Vragen

Deze vraag al gesteld aan de verhuurder toevallig?

Zelf mag u niet beslissen dat u de borg inhoudt van de laatste huur
Consequenties zijn een hoop administratieve verwarring, waardoor er door de verhuurder misschien straks misschien weer een incassoprocedure wordt ingezet voor het tekort aan huur bijvoorbeeld.

Overleg met verhuurder wat de mogelijkheden zijn.

marcel75
door marcel75 - Jun 9, 2011 om 13:02
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Nee, dat mag niet. Het is aan de verhuurder om in 1e instantie te bepalen of de woning goed is opgeleverd en dan de borg terug te storten.

Je mag niet zomaar een borg met een huursom verrekenen.

Doe je dat wel, dan is de laatste huurtermijn niet volledig betaald, met alle gevolgen van dien.

birdies
door birdies - Jun 9, 2011 om 13:07
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Zoals al meerdere keren gezegd: nee dat mag niet.

Heeft ze überhaupt nog wel borg te goed? Zo'n jaar of 15 geleden zijn wbv's gestopt met het innen van borg en degenen die al betaald hadden, kregen het toen terug gestort op hun rekening.

marcel75
door marcel75 - Jun 9, 2011 om 13:16
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Birdies,
Dat geldt niet voor alle verhuurders. 9 jaar geleden huurde ik nog en heb ik zeker een borg moeten betalen. Die kreeg ik na afloop netjes vermeerderd met rente terug. Het is nog steeds heel normaal om 1 maand huur als borg te verlangen.

birdies
door birdies - Jun 9, 2011 om 13:19
6104 Antwoorden / 31 Vragen

@marcel: oké, dan is het: veel/diverse wbv's zijn enz. enz. Kan in ieder geval geen kwaad om even te melden, aangezien ik mij voor kan stellen dat mensen allang niet meer weten ooit die borg te hebben terug gekregen.

vladja
door vladja - Aug 30, 2011 om 15:21
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Het mag niet, maar het wel de snelste methode om de borg terug te krijgen, waar je anders soms maanden voor op je knieen moet liggen om het terug te krijgen.

Zeker als de verhuurder bekend staat om de trage terugbetaling.

Vladja

jipenjanneke
door jipenjanneke - Aug 30, 2011 om 15:24
143 Antwoorden / 78 Vragen

Bedankt voor de reakties, ze heeft de borg gewoon ingehouden. Verhuurder ging daar natuurlijk niet mee akkoord, maar ze heeft dat genegeerd. Achteraf blijkt dat
er totaal geen cent aan kosten is geweest om te verrekenen.
Verhuurder tevreden, moeder tevreden. ZIJ hoeft dus niet maanden op
haar borg te wachten zoals de anderen.