Gerry1969
door Gerry1969 Oct 31, 2015 om 12:08
Geldzaken & recht

Mag mijn werkgever dit verlangen

Geachte panelleden,
Voor een kennis van mij roep ik uw hulp en kennis in.
Situatie is als volgt:
Zij werkt tot 18:00 uur dan sluit het kantoor (ze heeft een kantoorfunctie)
Nu wil haar baas dat alle kantoormedewerkers eens per week tot 19:00 blijven om dan beneden aan de balie klanten te ontvangen en helpen die nog iets nodig hebben na sluitingstijd. Ze is dan alleen in het pand aanwezig, in het magazijn is nog wel iemand aanwezig maar daar staat ze niet direct mee in contact.
Het pand ligt afgelegen in een hoek op een bedrijventerrein, mag haar werkgever dit van haar verlangen? En ik las laatst iets over juridisch advies (gratis) in dit soort situaties, tot wie, of tot welke instantie kan zij zich wenden?

Diewilik

7236 25 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Oct 31, 2015 om 12:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo diewilik,

Is er een arbeidsovereenkomst waarin iets over werktijden geregeld is.
Betreft het nu een uur overwerk?
Wat zegt de baas ervan dat personeelslid zich niet prettig/onveilig voelt in die situatie?
Is er wel overleg geweest?

.....En ik las laatst iets over juridisch advies (gratis) in dit soort situaties, tot wie, of tot welke instantie kan zij zich wenden?.....

Kijk eens hier.

Met vr.gr.

valerius-2
door valerius-2 - Oct 31, 2015 om 15:43
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Of de vakbond als u lid bent.

jo
door jorisw - Oct 31, 2015 om 16:43
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het idee om kantoorpersoneel ook aan de balie met klanten te laten werken is op zich een goede actie. Ik neem aan dat als ze tot 19.00 werkt dit op een andere dag gecompenseerd wordt? Dit kan nl. niet zomaar als overwerk worden geclassificeerd (het is immers structureel). Ik zou in ieder geval het arbeidscontract laten updaten (of een ander document waar de functieomschrijving in staat beschreven).

ho
door hopetobehelping - Oct 31, 2015 om 18:06
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste diewilik,

zoals al eerder aangegeven zou ik als ik uw kennis was contact opnemen met de vakbond.
De werkuren zullen, als het allemaal netjes in balans blijft en het extra uur dus gecompenseerd wordt, niet het probleem zijn.
Wat wel het probleem is dat mocht er (gun ik uiteraard niemand) iets gebeuren(bijvoorbeeld dat uw kennis onwel wordt of wat dan ook) uw kennis in het ergste geval pas de volgende ochtend gevonden wordt. Het klinkt wat dramatisch, maar de werkgever is ook verantwoordelijk voor het welzijn van zijn/haar werknemers en een veilige werkomgeving.
Ik vraag me overigens af of de huidige situatie (waarin zij als laatste aanwezig is en om 18.00u afsluit) al wel helemaal in de haak is.
Als uw kennis lid is van de vakbond zou ik als ik haar was dus contact opnemen met de vakbond.

zoekster
door zoekster - Oct 31, 2015 om 20:19
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Klik HIER voor verschillenden rechtswinkels.

Ook kan zij de vraag nog eens online gratis stellen op rechtswinkel.nl

Gerry1969
door Gerry1969 - Nov 1, 2015 om 00:24
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Beste dames/heren als 1e dank voor uw reacties zover, Graag wil ik e.e.a. nog verder toelichten.
- Zij gaat niet meer uren werken, het uur wordt gecompenseerd door de bewuste dag een uur later te starten

Gerry1969
door Gerry1969 - Nov 1, 2015 om 00:28
3449 Antwoorden / 25 Vragen

oeps, iets te snel gedrukt......herkansing

Beste dames/heren als 1e dank voor uw reacties zover, Graag wil ik e.e.a. nog verder toelichten.
- Zij gaat niet meer uren werken, het uur wordt gecompenseerd door de bewuste dag een uur later te starten.
- Er is geen spraken van dat zij nu afsluit, dat gaat nu gezamelijkm et minstens 12 personen.
- Ze moet nu om 19;00 uur wel zelfstandig af gaan sluiten.
- Er is geen CAO voor dit bedrijf afgesloten
- Alle betrokken medewerksters krijgen een nieuw contract waarin de vervaldata van het huidige contract blijft bestaan, het wordt dus een soort aanvulling op het huidige contract.

Haar angst is dus echt om een keer overvallen te worden daarom staat ze liever niet alleen.

MVG Diewilik

edrick3
door edrick3 - Nov 1, 2015 om 08:51
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@diewilik,

Nogmaals: Wat zegt de baas ervan dat personeelslid zich niet prettig/onveilig voelt in die situatie?
Is er wel overleg geweest?

ho
door hopetobehelping - Nov 1, 2015 om 10:46
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste diewilik,

zoals al eerder aangegeven, als ik u was zou ik uw kennis contact op laten nemen met de vakbond (hoop dat zij lid is).
Een gesprek met de werkgever waarin zij haar zorgen aangeeft kan uiteraard ook geen kwaad.
De werkgever is nu eenmaal verantwoordelijk voor een veilige en gezonde werkplek. Leest u anders de volgende informatie ook eens, klik hier.

Gerry1969
door Gerry1969 - Nov 1, 2015 om 12:10
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Allen hartelijk dank, ik heb haar net gemaild met een aantal linkjes en verdere tips. De baas heeft van 7 werk nemers commentaar gehad maar legt dit naast zich neer met het gezegde wees blij dat je nog werk hebt.
Verder is hij niet van plan te investeren in bijvoorbeeld camera's of een glazen afscheiding.
Diewilik

me
door mein33 - Nov 1, 2015 om 13:23
5658 Antwoorden / 28 Vragen

En werkgever kan de uit te voeren werkzaamheden en arbeidstijden (in alle redelijkheid) van de werknemers aanpassen indien de zakelijke belang hierom vraagt en dit mag ook van het personeel gevraagd worden
Iedereen heeft in zijn/haar loopbaan te maken met wijzigingen in werkzaamheden en arbeidstijden.
Als men start in een baan van bijv. 9.00 -17.00, dan is dit geen garantie dat dit de komende 40 jaar ook zo blijft.
U bent vooralsnog onduidelijk in welke bedrijfstak betrokkene werkzaam is.
In dit geval is het denkelijk eerder een geval van onvrede met de nieuwe situatie, ongerustheid over het "alleen" moeten werken, de contacten met de klanten en een kans om overvallen te worden.

Hoe vaak is dit bedrijf reeds overvallen voor 18.00h, want een overvaller laat zich ook door meerdere aanwezigen niet afschrikken.
Je moet je wel in alle redelijkheid afvragen wat het doel is van een eventuele overvaller en hoe groot de kans is dat er ook echt een overval gaat plaatsvinden.
Een opsomming maken van functies waarbij iemand in z'n eentje zijn werk doet op uren dat het merendeel van de bevolking op één oor ligt en daarbij op de één of andere wijze te maken heeft met klanten e.o. publiek, laat ik maar even zitten.
Op voorhand problemen zoeken is één, mogelijke probleemsituatie in gezamenlijkheid oplossen is een tweede.

mebo
door mebo - Nov 1, 2015 om 13:40
153 Antwoorden / 40 Vragen

[quote=diewilik schreef op zaterdag 31 okt 2015, 12:08]
Ze is dan alleen in het pand aanwezig, in het magazijn is nog wel iemand aanwezig maar daar staat ze niet direct mee in contact.

Diewilik

Een baliemedewerker en een magazijnmedewerker in hetzelfde pand, dan is er geen sprake van alleen in het pand aanwezig zijn.
Er bestaan voldoende en niet al te dure communicatiemiddelen om permanent met elkaar in contact te kunnen staan.
Als er een klant komt die "iets" moet hebben dan komt dit bijna zeker uit het magazijn en is er dus contact tussen beide personen.
Deze magazijnmedewerker gaat toch zeker ook wel naar huis als de zaak sluit.
De werkgever kan vastleggen dat de baliemedewerker en de magazijnmedewerker samen de zaak afsluiten, dan is er ook van het alleen moeten afsluiten geen sprake meer.
Problemen eenvoudig maar doeltreffend opgelost, althans dat lijkt mij.

ge
door gerboe - Nov 2, 2015 om 09:39
806 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mein33 schreef op zondag 1 nov 2015, 13:23]Op voorhand problemen zoeken is één, mogelijke probleemsituatie in gezamenlijkheid oplossen is een tweede.

Dat is exact hetzelfde. En houdt in dat de risico's van tevoren in beeld gebracht worden en dat er adequate maatregelen worden getroffen door de werkgever. Dat is een verplichting van de werkgever die dit soort werktijden niet 'zo maar' op kan leggen.

Ik kan me het gevoel van onveiligheid van de kennis van @diewilik heel goed voorstellen mede door een paar voorvallen waar ik in mijn werk in de avonduren alleen werkend mee te maken kreeg.

Aanvullend op de link van @helptobehelping een link naar een document van de Arbeidsinspectie.
Daar staan ook adressen in van hun kantoren in Nederland.

ha
door harryromijn - Nov 2, 2015 om 13:16
272 Antwoorden / 0 Vragen

Velen vrezen meer dan ooit op komt dagen
en hebben daarom veel meer te dragen
als God ons heeft opgedragen...

ofwel: hoe groot is die kans om ooit overvallen te worden in het werkpand en niet in de eigen woning ?
Maken we elkaar niet heel erg bang voor een risico, dat zo ontzettend klein is, dat het nooit voor komt ?

Moet voor een overvaller ook nog eens de moeite waard zijn. Als haast iedereen per pin-pas betaalt, en u enkel producten heeft, die voor specialistische gebruikers zijn... wat moet die overvaller bij u zoeken ?

Mijn ervaring: een vakbond is altijd tegen, ook als dat u uw baan kost.
Ik zou het vooral bij mijn baas over alarm-apparatuur hebben: kleine investering, meer zekerheid, en personeel meer op het gemak. Maak er een win-win situatie van.

wimmi20
door wimmi20 - Nov 2, 2015 om 14:51
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Beste Diewilik,
ik vind uw vraag een beetje vreemd.
Uw kennis ontvangt klanten na sluitingstijd aan de balie.
En zij is daar om klanten te ontvangen die nog iets nodig hebben.
Dat moet dan iets uit het magazijn zijn.
Want daar is nog iemand aanwezig, vertelt u.
Dat houdt in dat die magazijn medewerker IEDERE dag een uur langer moet werken.
Tenzij er 5 of 6 mensen in het magazijn werken.
Dan kan dat per toerbeurt.
Maar er is geen telefoon verbinding met het magazijn, vertelt u.
Als iemand dus iets nodig heeft uit het magazijn, dan zou uw kennis iedere keer naar het magazijn moeten lopen om het artikel op te halen.
Lijkt mij nogal sterk.

U stelt dat uw kennis alleen in het pand aanwezig is.
Maar dat klopt niet, er is ook iemand in het magazijn.
U gaat mij toch niet vertellen dat er geen telefoon verbinding is tussen de balie en het magazijn ?
Ik ben benieuwd naar uw antwoord.

Gerry1969
door Gerry1969 - Nov 2, 2015 om 18:54
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@allemaal, ik heb voldoende informatie verkregen maar zal op verzoek toch nog iets extra's aan toelichting geven.
Magazijn en balie zijn in zelfde straat maar niet in het zelfde pand gevestigd. Uiteraard is er telefonisch verbinding mogelijk. Wat helaas betekent dat alleen wat kleingoed kan worden afgehaald. Het is dus niet zo dat de klant iets wil en dat dit uit het magazijn komt. Er zijn een aantal kunststof boxen met veelgevraagde artikelen samengesteld. Wat bij haar en ook bij de collega's irritatie oproept is de eenzijdige beslissing van bovenaf en het onbegrip dat er geen enkel budget is om de veiligheid te borgen danwel te verbeteren. Ondanks de geringe kans op een overval zijn de meeste dames hier toch niet gerust op. Ook al pint iedere klant je wordt dan toch onplezierig geconfronteerd ook al is er geen cash in huis.
Nogmaals ik heb goede tips gehad eerder in dit topic en daar gaat ze mee aan de slag.
Diewilik

ma
door maarten heest - Nov 3, 2015 om 09:13
463 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=harryromijn schreef op maandag 2 nov 2015, 13:16]Mijn ervaring: een vakbond is altijd tegen

Inderdaad, heel mooi gezegd!

Vakbonden zijn inderdaad tegen onderbetaling en uitbuiting van werknemers, of tegen gevaarlijke werkomstandigheden, en tegen werkgevers die vinden dat het personeel niet zo moet zeuren en hun mond moeten houden.

pi
door pieterwolters - Nov 3, 2015 om 12:47
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=maarten heest schreef op dinsdag 3 nov 2015, 09:13][quote=harryromijn schreef op maandag 2 nov 2015, 13:16]Mijn ervaring: een vakbond is altijd tegen

Inderdaad, heel mooi gezegd!

Vakbonden zijn inderdaad tegen onderbetaling en uitbuiting van werknemers, of tegen gevaarlijke werkomstandigheden, en tegen werkgevers die vinden dat het personeel niet zo moet zeuren en hun mond moeten houden.

Je vergeet er nog 1: Vakbonden zijn tegen iedere verandering. Liever dat een bedrijf naar de kloten gaat dan dat ze zich aan kunnen passen aan veranderende omstandigheden. Een vakbond heeft immers meer aan klagende werknemers in een moeilijke situatie dan tevreden werknemers bij succesvolle bedrijven.

ar
door aram - Nov 3, 2015 om 18:28
136 Antwoorden / 1 Vragen

Wat een knullige baas . Besparen op de veiligheid en gezondheid van zijn werknemers . Hij vind het te link om zelf voor dat uurtje achter de balie te kruipen of om de nodige voorzieningen aan te brengen voor het welzijn van zijn werknemers .
Waarom plaatst hij niet een stel boxen aan de buitenkant van het pand en propt daar die handel in ? Kunnen die klanten het ook midden in de nacht eruit halen .
Cameraatje erbij ophangen kun je ook zien wie er rond je pand zich ophoud .

wimmi20
door wimmi20 - Nov 3, 2015 om 19:14
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Er wordt hier heeeel soms onzin geschreven.
Maarrr de winnaar is..........
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=====

=aram schreef op dinsdag 3 nov 2015, 18:28:
Waarom plaatst hij niet een stel boxen aan de buitenkant van het pand en propt daar die handel in ? Kunnen die klanten het ook midden in de nacht eruit halen ..

Cookies
door Cookies - Nov 3, 2015 om 19:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=aram schreef op dinsdag 3 nov 2015, 18:28]Wat een knullige baas . Besparen op de veiligheid en gezondheid van zijn werknemers . Hij vind het te link om zelf voor dat uurtje achter de balie te kruipen of om de nodige voorzieningen aan te brengen voor het welzijn van zijn werknemers .
Waarom plaatst hij niet een stel boxen aan de buitenkant van het pand en propt daar die handel in ? Kunnen die klanten het ook midden in de nacht eruit halen .
Cameraatje erbij ophangen kun je ook zien wie er rond je pand zich ophoud .

Wat een overtrokken reactie. Werkgever vraagt om een onnozel uurtje later door werken. Tot 7 uur, that's all. En of je nou alleen staat of met zijn tweeën, maakt voor overvallers echt niks uit.

ar
door aram - Nov 4, 2015 om 11:05
136 Antwoorden / 1 Vragen

Dat van die boxen het ligt er wel aan hoe groot hun handelswaar is .
Een oceaanstomer kun je er moeilijk in kwijt .
Er zijn andere firma's die het ook hebben . Met de juiste toegang code kan je erbij .
24 Uur per dag , 7 dagen in de week .
Die investering lijkt mij een stuk goedkoper dan dat je je personeel de ziektewet in schopt . Die camera is ook overdag erg handig .
Toch beter dan je personeel voor een hongerloon onregelmatige werktijden te laten werken in een risico volle omgeving .
Maar ja het zijn de gemeentes en overheid die het ook vaak niet snappen .
Een veilige en gezonde omgeving zorgt toch voor een lagere zorg kosten .
Toch waardeloos een minister krijgt gesjoemelde info op zijn bureau . Daar moet hij zijn besluiten op nemen . Toch geen wonder dat het fout gaat . Die minister heeft het gedaan terwijl de boosdoeners vrijuit gaan of in het ergste geval een gouden handdruk eraan overhouden .
Veel ellende ontstaat door achterhaalde wetten en regeltjes uit de prehistorie die nog steeds niet geschrapt zijn .

zoekster
door zoekster - Nov 4, 2015 om 11:34
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=carola.83 schreef op dinsdag 3 nov 2015, 19:21][quote=aram schreef op dinsdag 3 nov 2015, 18:28]Wat een knullige baas . Besparen op de veiligheid en gezondheid van zijn werknemers . Hij vind het te link om zelf voor dat uurtje achter de balie te kruipen of om de nodige voorzieningen aan te brengen voor het welzijn van zijn werknemers .
Waarom plaatst hij niet een stel boxen aan de buitenkant van het pand en propt daar die handel in ? Kunnen die klanten het ook midden in de nacht eruit halen .
Cameraatje erbij ophangen kun je ook zien wie er rond je pand zich ophoud .

Wat een overtrokken reactie. Werkgever vraagt om een onnozel uurtje later door werken. Tot 7 uur, that's all. En of je nou alleen staat of met zijn tweeën, maakt voor overvallers echt niks uit.
Maakt voor overvallers echt wel uit of ze met 1 of 2 personen te maken hebben.
1 persoon is kwetsbaarder. Verder vinden mensen in het algemeen dat een vrouw alleen een betere prooi is.

Juist in het laatste uur, als de kas wordt opgemaakt, slaan overvallers vaak hun slag.
Nog maar te zwijgen over aanranders, die vinden het ook wel prima als een vrouw daar alleen staat. Ik zou het ook niet doen, als het buiten al donker is, op een afgelegen plek alleen daar staan. No way.

In ieder geval zouden er 2 mensen moeten achterblijven. Dit is geen kwestie van onwilligheid van de werknemer, maar een kwestie van (on)veiligheid.

ar
door aram - Nov 4, 2015 om 11:35
136 Antwoorden / 1 Vragen

Een onnozel uurtje ? Leuke opmerking voor mensen die voor amper wat voor je aan de slag gaan terwijl jezelf een godsvermogen eist als je doet .
Niet betaald krijg je niks gedaan . Dacht dat slavenarbeid afgeschaft was .
Niet dus ze hebben het een andere naam gegeven .
Proppen miljoenen in de zorg om de gaten te vullen wat doen ze in de zorg ermee dikke loonsverhogingen . Die gaten worden niet kleiner , die worden elke maand groter . Bij de overheid zitten de lonen al een paar jaar in de vrieskast . Bij bedrijven niet . Schopt personeel de straat op om te gaan stempelen . En dan klagen dat alle uitkeringen onbetaalbaar zijn .
Tot slot ja er is genoeg werk in Nederland maar door die topsalarissen word het gewone werk amper meer betaald en dan vinden ze het gek dat het aantal producten die verkocht worden drastisch gedaald is .
In het verleden heb je de Bastille gehad , de adel was de dupe .
Als het zo doorgaat als nu krijg je zoiets vergelijkbaar weer en dan is dit keer niet de adel de klos .
Pensioen daarvan hebben ze de leeftijd van verhoogd . Zal maar zwijgen wie daarvan profiteert en wie niet .
Heb die tijd van de gastarbeiders meegemaakt die werden vaak uitgebuit .
Nu zijn het die oostblokkers .
Mensen met 10.000 euro of meer hebben makkelijk te praten .
Ga eens een half jaartje je werk doen voor een uitkering , misschien knap je ervan op .

wimmi20
door wimmi20 - Nov 4, 2015 om 13:43
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Zoekster,
het maakt overvallers niet veel uit hoeveel personen aanwezig zijn in een winkel of bedrijf.
Men overvalt zelfs supermarkten waar op dat moment veel klanten aanwezig zijn.
Met vuurwapens valt niet te spotten, en niemand doet wat.

En voor ARAM : zoek hulp van een beroepskracht.
Uw frustaties spatten gewoon van mijn monitor af.
Wij zijn niet uw gratis klaagmuur.
U zeurt maar over een hongerloontje en slavenarbeid.
Dat u te weinig betaald krijgt wil niet zeggen dat een ander te weinig salaris ontvangt.
++++++++++++++++++++++++++++++++++============

=zoekster schreef op woensdag 4 nov 2015, .[/quote:

Maakt voor overvallers echt wel uit of ze met 1 of 2 personen te maken hebben.
1 persoon is kwetsbaarder. Verder vinden mensen in het algemeen dat een vrouw alleen een betere prooi is.