danieltulp
door danieltulp Apr 4, 2010 om 13:39
Computers & telefonie

Mag Sony de Firmware van de PS3 inperken?

Sony heeft onlangs firmware 3.21 uitgebracht (http://nl.playstation.com/ps3/support/system-software/detail/item272894/Update-features-%28ver-3-21%29/), zoals op deze pagina staat, wordt er onder het mom van beveiliging een aantal features verwijderd, waaronder de mogelijkheid om een ander besturingssysteem te installeren. Vele mensen hebben de PS3 gekocht waarbij deze feature een pluspunt of zelfs hoofdreden was om de console te kopen.
Mag Sony zomaar mogelijkheden verwijderen?

Uiteraard ben je niet verplicht om de update te installeren, maar als je het niet doet kun je niet meer online spelen en kun je geen gebruik maken van updates en dus toegevoegde functionaliteit in de toekomst. Je wordt dus min of meer gedwongen om de update uit te voeren.

Mag dit?

2625 21 Rapporteer

edwardus
door edwardus - Apr 4, 2010 om 22:06
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Uiteraard mag dit. Je gebruikt de console op een oneigenlijke manier door er een ander besturingssysteem op te installeren, dus daar hoeft Sony zich niks van aan te trekken.

danieltulp
door danieltulp - Apr 5, 2010 om 16:16
2 Antwoorden / 1 Vragen

nee, het is geen oneigenlijke manier, het is een functie in de huidige software "Installeer andere OS" (OS = Operating System = Besturingssysteem)

het is dus als functionaliteit van het product aangeboden bij de verkoop, en nu trekken ze deze functionaliteit weer in

vi
door vincent2k8 - Apr 5, 2010 om 17:50
1 Antwoorden / 1 Vragen

een paar feiten:
de ps3 fat is geadverteerd als een console waar je ook eenother OS op mag installeren
daarnaast is de ps3(fat &slim ook aangeboden voor haar PSN-netwerk
daarnaast is de pS3 fat ook PS2 backwards compatible

de PS3 slim is gekomen en heeft sony de PS2 compatibily eruit gesloopt
de PS3 slim is gekomen en heeft sony de Other OS-functionaliteit er uit gesloopt

nu op 1 april (en it aint a joke) haalt sony de volledige fat functionaliteit naar beneden

1) other os-functionaliteit is verwijderd (verplicht)
2) je MOET de PS3 updaten anders kan je geen gebruik maken van het netwerk
3) je PS3 moet de firmware 3.21 bevatten anders kan je de binnenkort de nieuwe spellen niet meer spelen.

dit is hetzelfde dat je verplicht wordt om bij texaco of shell te tanken,want als je het ergens anders doet (bijv de tango) dan kan je vervolgens niet meer bij de texaco of de shell tanken

sony PS3 is de enige console waarbij gedurende de levensduur de functionaliteit eruit wordt gesloopt door sony zelf.

waar de wetgeving duidelijk is.
heb je dadelijk een in functioneren een beperkte console dan waar je voor betaald heb en waar sony mee adverteerde

JA dit is onweerlegbaar een feit.
er lopen in dit moment wat classaction lawsuits(als ik het goed bevat) hierover,
er zijn bij wat autoriteiten in de US hier melding van gemaakt en het wachten is op een uitspraak..
tot die tijd niet updaten en wachten op een oplossing (DNS/PS3proxy )

danieltulp
door danieltulp - Apr 6, 2010 om 10:15
2 Antwoorden / 1 Vragen

ik heb de update wel doorgevoerd, wilde toch online spelen

ik ga er vanuit dat als de rechter beslist dat dit niet wettig is, er dan een update komt om het terug te draaien
zo niet, dan heb ik pech

sm
door smelis - Apr 19, 2010 om 15:22
3 Antwoorden / 0 Vragen

De oplossing zou geboden moeten worden door de firma die je de PS3 verkocht heeft. In mijn geval is dat Bart Smit. Hun reactie:

"Geachte heer Melis,

Wij hebben naar aanleiding van uw ervaringen de situatie besproken met de technische/servicedienst. Hierbij een samenvatting van de uitkomstnen.

SCE staatvolledig in zijn recht om deze aanpassingen aan het systeem te maken. In dit geval om de beveiliging van het systeem te garanderen.
"Bedankt voor uw mail betreffende uw PlayStation 3.

We begrijpen uit uw mail uw ontevredenheid over het feit dat we de functie “Install Other OS” hebben verwijderd door middel van onze laatste software update (3.21).
We vinden het jammer dat u , als gebruiker van de “Other OS functie”, ontevreden bent over onze beslissing om deze functie te verwijderen. Sony Computer Entertainment Incorporated (SCEI) heeft echter deze beslissing genomen om de beveiliging van de van Playstation 3 te blijven waarborgen. En terwijl we begrijpen wat voor impact deze beslissing heeft voor sommige gebruikers, blijven we erbij dat we ervoor moeten zorgen dat de beveiliging van de PlayStation 3 niet in het geding komt.

Zoals u misschien weet hebben we door de update functie de mogelijkheid om de PlayStation 3 constant in ontwikkeling te houden en steeds meer uit te breiden. Op de verpakking van de PlayStation 3 staat vermeld “ Design and specifications are subject to change without notice” dit wilt zeggen dat we de mogelijkheid hebben om de soft en hardware aan te passen naar onze wensen.

Jammer genoeg is het in dit geval nodig om de functie “Install Other OS “ te verwijderen om de beveiliging van de playstation 3 te blijven waarborgen.
Dit is een moeilijke beslissing geweest voor ons, maar gezien de weinige gebruikers die gebruik maken van deze functionaliteit, vinden we dat dit de juiste beslissing is geweest die in het voordeel zal zijn van alle PlayStation 3 gebruikers.

Nogmaals, terwijl we bewust zijn van uw frustratie, geloven we dat deze actie ten goede zal komen voor alle Playstation 3 gebruikers, aan de hand hiervan zullen we niet over de mogelijkheid beschikken om enige vorm van refund of compensatie te doen.

We vertrouwen erop dat dit ons standpunt in deze zaak een duidelijk maakt.

Mocht u nog vragen hebben omtrent uw PlayStation 3 kunt u natuurlijk altijd contact opnemen met onze Service Desk." Sony Playstation telefoonnummer 0495-574817.

Met vriendelijke groet,

Afdeling Klantenservice/Internet"

In het VK gaat het, nochtans bij Amazon, iets anders:

http://marisonreadings.blogspot.com/2010/04/ps3-owner-refunded-without-return-for.html

an
door andrewjakobs - Apr 22, 2010 om 19:57
2 Antwoorden / 2 Vragen

Het wordt dus nog erger, de nieuwe EULA die je MOET accepteren staat hen zelfs toe om een update op jouw PS3 te laden zonder dat jij daar toestemming voor geeft, EN dat ze dus opties mogen verwijderen OF dat door de update je jouw data verliest zonder dat hun daarvoor aangesproken kunnen worden.

Ofwel het is gewoon machtmisbruik door voorwaarden NA de aanschaf te veranderen. Je kunt je PS3 dus wel bij het oud vuil neerzetten als je het niet eens bent, omdat nieuwe spellen niet meer gaan werken, online games die je had kun je niet meer spelen, gekochte PSN artikelen zijn ook niet meer te gebruiken en zelf is er een kans dat je dadelijk niet eens meer nieuwe bluray films kunt afspelen omdat die functionalteiten nodig hebben die alleen beschikbaar zijn met de laatste firmware.

Dus eerst wordt OtherOS ons zomaar ontnomen, en nu worden er nog eens andere rechten ontnomen.. En dat terwijl IMHO de nieuwere firmwares sinds ik mijn PS3 (2.10) heb gekocht totaal niets toevoegde, maar je moet wel updaten wil je je PS3 blijven kunnen gebruiken.

ka
door kapitz - Apr 26, 2010 om 16:12
3 Antwoorden / 0 Vragen

Sony heeft na de firmwareupdate de gebruikersovereenkomst m.b.t. maintenance en upgrade weer aangepast bij firmwareupdate 3.30. Kennelijk viel er juridisch gezien nog iets te verbeteren aan de tekst. Ik voel me ook de dupe van deze 'service' van Sony. Vele uren installeren, inrichten etc. zijn verloren gegaan. Feitelijk heb je een koopovereenkomst met de verkoper en niet met de Sony, maar de verkopen heeft niets gedaan dat hem te verweiten is. Kortom Sony laat bewust een (klein) deel van haar klanten vallen omwille van waarborging van de veiligheid van de console. Helaas is de gebruikers van otherOS een kleine groep linux-fans en computerhobbyisten. En een klein deel daarvan is hacker. En daarvoor is Sony natuurlijk bang, dat PS3 gekraakt wordt.
Sony kiest er dus voor de weg van de minste weerstand: in plaats van de beveiliging rond otherOS te verbeteren schoffeert en benadeelt ze een deel van haar klanten. Dit lijkt me een interessante case voor een organisatie die opkomt voor consumentenbelangen.

ikbenik
door ikbenik - Apr 26, 2010 om 16:32
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=smelis schreef op maandag 19 apr 2010, 15:22]De oplossing zou geboden moeten worden door de firma die je de PS3 verkocht heeft. In mijn geval is dat Bart Smit.

Toch vreemd.
Hoe moet Bart Smit dan het probleem oplossen dat toch iedere OS gedraaid kan worden?

In theorie kan het wel.
In de praktijk staat Bart Smit net zo machteloos als de gebruikers.

sm
door smelis - Apr 26, 2010 om 17:24
3 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ikbenik schreef op maandag 26 apr 2010, 16:32]

Toch vreemd.
Hoe moet Bart Smit dan het probleem oplossen dat toch iedere OS gedraaid kan worden?

In theorie kan het wel.
In de praktijk staat Bart Smit net zo machteloos als de gebruikers.

Door, net als Amazon UK dat deed, 20% terug te storten.

In de praktijk staat Bart Smit overigens net iets minder machteloos dan ik; qua budget spelen Bart Smit en ik een ander spelletje.

edwardus
door edwardus - Apr 26, 2010 om 17:29
6844 Antwoorden / 14 Vragen

O dus de gebruikers hebben de Other OS functie niet meer nodig als ze 20% retour krijgen.... Ik begrijp 'm.

di
door dirk2 - Apr 26, 2010 om 18:39
364 Antwoorden / 21 Vragen

Stel je voor dat ze dit met een tv doen, of met jouw auto edwardus. Zou je het dan ook verdedigen als een functie niet meer werkt?

ikbenik
door ikbenik - Apr 26, 2010 om 18:49
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=smelis schreef op maandag 26 apr 2010, 17:24][quote=ikbenik schreef op maandag 26 apr 2010, 16:32]

Toch vreemd.
Hoe moet Bart Smit dan het probleem oplossen dat toch iedere OS gedraaid kan worden?

In theorie kan het wel.
In de praktijk staat Bart Smit net zo machteloos als de gebruikers.

Door, net als Amazon UK dat deed, 20% terug te storten.

In de praktijk staat Bart Smit overigens net iets minder machteloos dan ik; qua budget spelen Bart Smit en ik een ander spelletje.

Ik vind dit onzin.

De verkopende partij kan er niets aan doen als de fabrikant iets gaat veranderen.
De verkopende partij is daar dan ook niet verantwoordelijk voor.

Technisch gezien kan de verkopende partij daar ook niets aan doen.
De BIOS is een stukje software die door de fabrikant geschreven wordt.
De verkopende partij kan niet die software zelf aan gaan passen.

edwardus
door edwardus - Apr 26, 2010 om 20:51
6844 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=dirk2 schreef op maandag 26 apr 2010, 18:39]Stel je voor dat ze dit met een tv doen, of met jouw auto edwardus. Zou je het dan ook verdedigen als een functie niet meer werkt?

Jee wat en supergoeie vergelijking!
Het maakt ook niet uit want je hebt een keuze: doe je het wel of doe je het niet.

edwardus
door edwardus - Apr 26, 2010 om 21:01
6844 Antwoorden / 14 Vragen

De vraag was overigens: mag dit? En ik denk dat het antwoord "ja" is.
Dat dat jou niet aanstaat is spijtig en je mag gerust een andere mening hebben.
In het uiterste geval zul je inderdaad de rechter om een oordeel moeten vragen.

pino123
door pino123 - Apr 26, 2010 om 21:46
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=edwardus schreef op maandag 26 apr 2010, 20:51][quote=dirk2 schreef op maandag 26 apr 2010, 18:39]Stel je voor dat ze dit met een tv doen, of met jouw auto edwardus. Zou je het dan ook verdedigen als een functie niet meer werkt?

Jee wat en supergoeie vergelijking!
Het maakt ook niet uit want je hebt een keuze: doe je het wel of doe je het niet.

Je hebt geen keuze, da's het probleem, niet installeren is niet online!

Welke keuze is er dan?

edwardus
door edwardus - Apr 26, 2010 om 22:04
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Die keuze is toch duidelijk dacht ik?
Wat is voor jou belangrijker: online spelen of OtherOS gebruiken.

an
door andrewjakobs - Apr 27, 2010 om 09:39
2 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=edwardus schreef op maandag 26 apr 2010, 22:04]Die keuze is toch duidelijk dacht ik?
Wat is voor jou belangrijker: online spelen of OtherOS gebruiken.

Dat is dus geen keuze... Je betaald gvd 300 euro voor het apparaat omdat deze bepaalde functionaliteiten heeft, en dan gaat de fabrikant even achteraf functionaliteiten verwijderen. Dat is gewoon onacceptabel, en schijnbaar zoals ik vaak consumentenorganisaties hoor zeggen, in strijd met de consumentenwet om na de aanschaf de functionaliteiten van een apparaat in te perken. Ze kunnen wel mauwen dat ze functionaliteiten toegevoegd hebben, maar daar heb ik helemaal niet om gevraagd en de functionaliteiten die toegevoegd zijn, zijn voor mij totaal niet interessant, daarom heb ik de PS3 niet aangeschaft. Ik heb de PS3 aangeschaft omdat deze Bluray's kon afspelen, een OtherOS op geinstalleerd kan worden (zodat ik zelf wat kan experimenteren), en als bijkomertje datie PS3 games kan afspelen, DAT was het appraat wat ik kocht. Had ik geweten dat OtherOS verwijderd zou worden, dan had ik indertijd NIET de PS3 gekocht.
Als je niet update kun je dus ook geen nieuwe PS3 games meer spelen, je kunt geen onlinegames meer spelen (ook niet degene die je al hebt zoals MAG), en je kunt geen nieuwe blurayfilms meer afspelen (omdat deze een nieuwe beveiliging hebben waarvoor een nieuwe firmware nodig is, kijk maar naar Avatar welke alleen goed af te spelen is met 3.30+)..
Dit is gewoon onacceptabel.. En het feit dat een consumentenorganisatie als Kassa hier blijkbaar niets aan doet, geeft voor mij geen vertrouwen meer in dit programma. Het lijkt erop dat ze alleen maar voor dingen gaan die daadwerkelijke leuke publiciteit kunnen opleveren voor hunzelf, in iedergeval zo ervaar ik het.

Denk maar zo, hoe zou jij het vinden als ze het gaminggedeelte rippen.. dat zou je toch ook belachelijk vinden.

di
door dirk2 - Apr 27, 2010 om 09:48
364 Antwoorden / 21 Vragen

Sony ging al eerder in de fout link met die rootkits. Dat was ook geen consumentvriendelijke actie van ze.

pino123
door pino123 - Apr 27, 2010 om 11:22
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Er is hier inderdaad geen sprake van een keuze maar van een voldongen feit, geen update is niet meer spelen.

Om nu direct het programma Kassa hierop de veroordelen vind ik persoonlijk wel ver gaan, veel consumenten zullen geen gebruik maken van de functie OtherOS. hierdoor zal het probleem niet echt bekendheid krijgen. Verder ben ik het geheel met je eens Andrew, dit zal hetzelfde zijn als er door door de operating systeem van de computer wordt besloten om games niet meer te ondersteunen. Hier kan je dan naar een ander OS gaan op de PS3 is hier geen sprake van!
Dus Edwardus er is geen keuze!

edwardus
door edwardus - Apr 27, 2010 om 11:36
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Oneens. Er is een keuze, alleen bevalt jullie de beide opties niet.
Nou lees ik hier wel verschillende standpunten: de een laat z'n bezwaren vallen als er 20% op tafel komt, de ander heeft 'm aangeschaft met als hoofdreden OtherOS (dus online gamen onbelangrijk). Het klinkt alsof jullie maar een rechtszaak moeten beginnen om je gelijk te halen.

sm
door smelis - Apr 28, 2010 om 16:37
3 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=edwardus schreef op dinsdag 27 apr 2010, 11:36]Oneens. Er is een keuze, alleen bevalt jullie de beide opties niet.
Nou lees ik hier wel verschillende standpunten: de een laat z'n bezwaren vallen als er 20% op tafel komt, de ander heeft 'm aangeschaft met als hoofdreden OtherOS (dus online gamen onbelangrijk). Het klinkt alsof jullie maar een rechtszaak moeten beginnen om je gelijk te halen.

"Whenever you want information on the 'net, don't ask a question; just post a wrong answer."

Ik denk dat je beter de antwoorden van de mensen (goed) leest en ze poogt te begrijpen en de bijgevoegde links doorspit en, ... *zucht*