wc
door wcatje Jun 22, 2015 om 11:55
Computers & telefonie

Mail

kennen jullie Instrum justitia ,ik heb een mail dat ik moet betalen maar weet niet waarover het gaat,

1026 6 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Jun 22, 2015 om 12:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Er zijn veel valse (phishing) emails in omloop van Intrum Justitia. Met dat ene zinnetje wat je hier neer zet, kunnen wij niet beoordelen of het wel/niet een echte email betreft.

Kijk hier even voor meer informatie Klik hier

edrick3
door edrick3 - Jun 22, 2015 om 12:00
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo wcatje,

Nep. Bijlage niet openen.
Lees eens hier.

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Jun 22, 2015 om 12:02
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Er is weer een mail opgedoken waarin Intrum Justitia wordt misbruikt. Dit keer zou de ontvanger 93,50 euro moeten betalen wegens een openstaande vordering bij TransIP Domein Registratie. Maar het bericht is niet verstuurd door het incassobureau. Oplichters zitten achter de mail.

Eind januari verscheen ook een bericht namens het incassobureau en TransIP Domein Registratie. Volgens de nieuwste mail zit er in de bijlage een factuur. Eerder dook ook al een mail op met als bijlage een zip-bestand. Open dit soort bijlages niet! Mogelijk raakt uw computer anders besmet met een virus.

Advies
Negeer deze mail en maak het geld niet over! Als u dat wel doet, komt het in handen van oplichters. Intrum Justitia geeft op de site ook advies over phishingmails.

Heeft u een nota ontvangen die u niet vertrouwt? Neem dan contact op met het bedrijf via de officiële contactgegevens op de website. Stel ons op de hoogte via het meldformulier zodat wij ook anderen kunnen waarschuwen. Als u meer wilt weten, kijk dan op de pagina over phishingmails.

UPDATE: Dit bericht is al op 10 februari 2015 op de site verschenen, maar in april kwamen er weer nieuwe meldingen binnen over deze nepmail.
(Bron: fraudehelpdesk)

Cookies
door Cookies - Jun 22, 2015 om 12:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

P.S. De 7 kenmerken van phishing mail die op de site genoemd worden, noem ik hier nog even (maar meer info vindt je dus bij eerdere link):

7 kenmerken van phishing mails:

1.In de e-mail wordt gevraagd om persoonlijke gegevens.
2.Er wordt om een snelle reactie gevraagd: ‘klik snel op deze link’, ’log snel in’ ‘wij sommeren u voor de laatste maal de vordering te voldoen.’
3.De e-mail is niet persoonlijk aan u gericht, de aanhef is bijvoorbeeld “Beste klant.”
4.In de e-mail staat geen dossiernummer vermeld.
5.Er wordt gevraagd op een link te klikken naar een vreemde website. De link ziet er normaal uit, maar er wordt verwezen naar een andere website.
6.Er wordt gevraagd de e-mail te beantwoorden met persoonlijke gegevens.
7.Uw mailprovider of spamfilter geeft een indicatie van ‘spam.’

akkerdistel
door akkerdistel - Jun 22, 2015 om 19:32
1790 Antwoorden / 3 Vragen

schift + del klikken meer hoef je dus niet te doen.

Mocht je overigens een stukje software gebruiken om de mail te lezen (dus niet in de browser) zorg ervoor dat deze externe inhoud standaard blokkeert of verwijder de mails zonder te openen.

vedion
door vedion - Jun 22, 2015 om 22:05
54 Antwoorden / 3 Vragen

gewoon verwijderen
incasso Instrum justitia of wat van incasso ook , stuurd altijd aanmaning via de post.