je
door jeroen1994 Jun 12, 2015 om 22:32
Geldzaken & recht

Makelaar beheert woning

Hoi!

Wij wonen in een particulier studentenhuis met 5 personen, en onze huisbaas heeft de woning in beheer gebracht bij een makelaar omdat hij vaak op vakantie is in het buitenland.

Nu is het zo dat de makelaar niet reageert op onze vragen en deze keer duurt het nu al een maand... Makelaar is niet aangesloten bij een brancheorganisatie en er kan alleen contact met de huisbaas worden gemaakt via de makelaar.

Is er iets wat we kunnen doen? De makelaar doet soms meer dan 2 weken om te reageren en onze vragen aan de huisbaas sturen ze dan door in een email maar we hebben nu dus al een maand geen antwoord (na vele mails die hun erop attenderen).

Overigens gaat mijn specifieke vraag over dat volgens de huurcommisie rekenmachine mijn kale huur ongeveer 60 euro te hoog is (dan het wettelijke maximum), en de makelaar zegt dat alleen de huisbaas hierop kan reageren (nu dus al meer dan een maand geen antwoord).

551 9 Rapporteer

uwjurist
door uwjurist - Jun 12, 2015 om 23:29
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom gaat u niet naar de huurcommissie? Dat kan alleen de eerste 6 maanden dus misschien probeert de makelaar/eigenaar u wel de termijn te laten overschrijden.
Verder raad ik u aan om voortaan zowel de makelaar als de eigenaar aan te schrijven en tevens om u bij de eigenaar steeds weer te beklagen over de laksheid van de makelaar. De naam van de makelaardij plus de plaats hier noemen wil ook nog wel eens helpen.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

door 1953 - Jun 13, 2015 om 01:47
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=uwjurist schreef op vrijdag 12 jun 2015, 23:29]Waarom gaat u niet naar de huurcommissie? Dat kan alleen de eerste 6 maanden dus misschien probeert de makelaar/eigenaar u wel de termijn te laten overschrijden.
Verder raad ik u aan om voortaan zowel de makelaar als de eigenaar aan te schrijven en tevens om u bij de eigenaar steeds weer te beklagen over de laksheid van de makelaar. De naam van de makelaardij plus de plaats hier noemen wil ook nog wel eens helpen.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Een uitstekend betoog uwerzijds.

Zou er aan willen toevoegen v.w.b. schriftelijk aan de verhuurder en de makelaar: aangetekend en per reguliere post verzenden.

Komt de aangetekende zending van één of beide terug om wat voor reden dan ook, laat de enveloppe met de inhoud gesloten houden. Mocht het geschil aan de kantonrechter worden voorgelegd, pas dan kan de kantonrechter zien wat de inhoud van de (aangetekende) brief/brieven is geweest. Bewijslast (decharge) van het document.

je
door jeroen1994 - Jun 13, 2015 om 10:54
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjulliewel voor de reacties.

Ik woon nu al net meer dan 6 maanden in deze woning, en ik heb op de site van de huurcomissie gekeken en daar staat dat ik een voorstel tot huurverlaging op basis van puntentelling per post nu de logische stap is. Had gehoopt om er met de huisbaas gewoon samen uit te komen, maar ik zal dus nu deze brief gaan sturen (aangetekent).

Hoewel ik dus volgens mij al 8 maanden (zo lang dat ik hier woon) 60 euro boven het wettelijke maximum kale huur heb betaald denk ik dat het niet mogelijk is om dat terug te krijgen, zie dat nergens staan. Staat ook dat als ik dit keer geen reactie krijg dat ik dan naar de huurcommisie kan stappen, en ik dan leges van 25 euro moet betalen, wat mee valt naar mijn mening.

Betreft de laksheid van de makelaar, wij hebben al een paar keer hierover geklaagd, en de huisbaas zegt dat als het contract met de makelaar afloopt hij er overna denkt het niet meer te verlengen, dus het is wachten tot dat moment :)

Nogmaals bedankt voor jullie hulp,

Jeroen

tijger1
door tijger1 - Jun 13, 2015 om 11:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt niet meer naar de huurcommissie, daarvoor is het nu te laat.

uwjurist
door uwjurist - Jun 13, 2015 om 11:23
1043 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt inderdaad niet meer naar de huurcommissie voor huurverlaging omdat u te laat bent. Dat is alleen anders als u een all-inhuur betaalt, dus als er geen splitsing is gemaakt tussen kale huur en voorschot servicekosten. En u kunt komende huurverhogingen weigeren: de kale huurprijs van het gehuurde mag door de jaarlijkse huurverhoging niet hoger worden dan de maximale huurprijs volgens het puntensysteem.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

je
door jeroen1994 - Jun 13, 2015 om 11:34
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ah okay, dus ik zit nu vast aan deze prijs :/
Per 1 juli gaat de huur omhoog, dus ik kan dat weigeren? Gewoon een email sturen dat ik dat weiger omdat het boven het wettelijke maximum is en dezelfde prijs blijf betalen?

Had ik het maar eerder geweten haha, dan had de huurcommissie mij kunnen helpen.

uwjurist
door uwjurist - Jun 13, 2015 om 11:53
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Ja. En ja.

je
door jeroen1994 - Jun 13, 2015 om 12:10
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw hulp

tijger1
door tijger1 - Jun 13, 2015 om 12:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zorg dat u een bevestiging krijg van de weigering van de huurverhoging. Dus bijvoorbeeld leesbevestiging instellen voor die mail.

En zorgvuldig bewaren.

Aangezien de makelaar ook gewoon al niet reageert, zou ik persoonlijk ook nog een aangetekende brief sturen met dezelfde inhoud. Komt die brief eventueel terug, dan ongeopend laten, als bewijs dat u de verhoging geweigerd hebt. Doe een en ander per omgaande, maar in ieder geval voor 1 juli.