jo
door joycexgirl Apr 28, 2015 om 17:10
Geldzaken & recht

Makelaar stopt ermee.

Mijn vriend en ik verkopen en kopen een huis bij een makelaar.
Nu zijn er behoorlijk veel dingen misgelopen en veel onduidelijkheid. Ons was 1 mei beloofd dat we een sleutelverklaring konden krijgen. Nu werden we vrijdag de 24e gebeld dat dit ineens niet kon omdat de verkopers nog van niks wisten. Dus heb ik vrijdag avond meteen een mail opgesteld dat ik er echt niet blij mee ben! En de andere punten waar we ookal tegenaan liepen. Nu heeft de makelaar dus gezegd ik heb het dossier gesloten. Kijk maar hoe jullie het nu nog rondkrijgen. Nu is mijn vraag kan dit zomaar? Ik heb de makelaar toch in dienst genomen. Want het is toch mijn goed recht als ik klachten heb? Want we zijn dus echt bang dat we op straat staan met een schuld van 13 duizend.

4602 19 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Apr 28, 2015 om 17:45
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Bedoel je te zeggen dat jullie huis wel verkocht is en dat het beloofde huis (wat jullie gekocht zouden hebben) ineens niet meer in de verkoop staat? Iets meer info kan een forumlid een beter antwoord geven dan ik doe; ik begrijp het niet al te goed.

Cookies
door Cookies - Apr 28, 2015 om 17:50
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Natuurlijk mag je de klachten die je hebt aan de makelaar laten weten. Maar het is wel de muziek die de toon maakt. Pik jij alles van je werkgever? Ook al heeft deze je in dienst genomen? Nou, ik niet.

me
door mein33 - Apr 28, 2015 om 18:10
5658 Antwoorden / 28 Vragen

U verkoopt en koopt geen woning bij een makelaar maar via een makelaar.
De makelaar levert u als verkoper of koper een dienst waarvoor u hem betaald.
Naar ik begrijp is deze makelaar zowel uw verkoop- als aankoopmakelaar.
Uit uw topic wordt niet duidelijk of uw huidige woning als is verkocht en of daar reeds door een koper een Voorlopig koopcontract voor is getekend.
Ook wordt ook niet duidelijk of u reeds een andere woning heeft gekocht en of u daar al een voorlopig koopcontract voor heeft getekend.
Wat bedoeld u precies met een sleutelverklaring.
De makelaar zal niet zonder reden zijn dienstverlening hebben teruggetrokken, war zijn de exacte redenen van de makelaar om zich terug te trekken en waarvan trekt hij zich terug, van de verkoop van uw huidige woning en/of van de aankoop van de nieuwe woning.
Over welke zaken heeft u het als u spreekt van "andere punten waar we ook al tegenaan liepen".
Een ondoordachte en uit enige frustratie opgestelde mail heeft al heel veel goede zaken ten kwade doen keren.
Een goed gesprek, onder 4 ogen, wil wel eens opheldering geven in onduidelijke of onbegrepen zaken.

pi
door pieterwolters - Apr 28, 2015 om 18:42
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Mij ontgaat even wat de schuld van 13.000 euro hiermee te maken heeft.

me
door mein33 - Apr 28, 2015 om 22:32
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op dinsdag 28 apr 2015, 18:42]Mij ontgaat even wat de schuld van 13.000 euro hiermee te maken heeft.

Waarschijnlijk is het voorlopig koopcontract voor de nieuwe woning al getekend en nu is Ts bang dat de aankoop van die woning, door het afhaken van de makelaar, niet doorgaat en zij dan een boete moeten betalen voor het ontbinden van dat voorlopige koopcontract.
Dit is natuurlijk niet aan de orde want de aan- en verkoop van een woning kan ook zonder makelaar.
T. hoeft zich daar geen zorgen over te maken, zolang ze zelf maar niet afhaken.
En zoals ik al eerder schreef, een goed en open gesprek onder 4 ogen met de makelaar kan wonderen verrichten.

ge
door gerboe - Apr 29, 2015 om 09:50
806 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is niet het hele verhaal.

koekeloer
door koekeloer - Apr 29, 2015 om 11:17
562 Antwoorden / 18 Vragen

Klaag eerst bij de makelaar en als dat niets oplevert bij de belangenvereniging (VVM of zo)

jo
door joycexgirl - Apr 29, 2015 om 12:57
3 Antwoorden / 1 Vragen

Wij verkopen ons huis en kopen ons huis bij hetzelfde bedrijf, de verkoop is al helemaal rond en deze vind 15 mei plaats bij de notaris. Echter zouden wij 1 mei de sleutel krijgen van ons nieuwe huis middels een sleutelverklaring. Nu 3 dagen voor dit zou gebeuren krijgen we ineens bericht dat dit niet kan. Dus toen hebben we een mail geschreven met de punten waar we tegenaan liepen en hoe wij ons hierbij voelde. Gewoon heel dicht bij onzelfstandige gehouden dus. En gewoon een nette maar directe mail. En nu heeft hij dus opgebeld en gezegd. Ik heb het dossier op het bureau neergeflikkerd want ik trek me handen ervanaf. En nu dus mijn vraag kan dit zomaar. Want ik zit dadelijk als ik te laat ben met mijn hypotheek die nu dus 16 mei rond moet zijn met een schuld van 13,700 euro. (De aanbetaling is dat dus) 10%

jo
door joycexgirl - Apr 29, 2015 om 13:01
3 Antwoorden / 1 Vragen

En de andere punten hebben vooral te maken met dingen die ons beloofd worden maar niet nagekomen worden. En het 4 x is anders zeggen. Het te laat komen, het niet terug bellen als dat dood de receptioniste gezegd word. Kleine dingen die op het einde Door de laatste druppel met de sleutel nu de emmer deed overlopen. En sorry als ik onduidelijk was ik wilde het ook niet te langdradig maken. Mvg

ge
door gerboe - Apr 29, 2015 om 14:24
806 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik het goed begrijp zit het zo: er is allerlei gedonder rond de koop/verkoop van een huis. De makelaar trekt nu de stekker uit de hele transactie om XX reden. Maar dan kunt u toch niet verantwoordelijk worden gesteld voor het niet doorgaan van de koop/verkoop en toch ook nooit een boete van 10% moeten betalen?! Alleen als u de oorzaak bent van het niet doorgaan kunt u met een boete geconfronteerd worden. Schakel juridische hulp in.
Zie hier

me
door mein33 - Apr 29, 2015 om 15:09
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@yoycegirl,

Dat u geen toegang krijgt tot de door u te kopen woning zal niet aan de makelaar liggen maar aan de huidige eigenaren.
Zij willen blijkbaar baas over de woning blijven tot de akte bij de notaris gepasseerd is.
Indien de transportdatum reeds is vastgesteld dan zal de aankoop van de woning gewoon door kunnen gaan of de verkopende partij moet zich alsnog bedacht hebben.

Er zijn vooralsnog drie mogelijkheden die u kunt doen.
1/ Neem contact op met de makelaar en probeer in een gesprek onder vier ogen over de ontstane situatie van gedachten te wisselen, dit lijkt mij de meest praktische oplossing.
2/ of neem contact op de eigenaar van de woning die u wilt kopen en vraag naar hun beweegredenen voor het wijzigen van de afspraken en het doorgang vinden van de verkoop op 16 mei.
3/ Neem contact op met uw bank of de hypotheekakte gewoon passeert op 16 mei.

U kunt ook nog contact opnemen met de notaris of daar beide akten op 16 mei, zoals reeds is vastgelegd, gewoon passeren. Dit kan gewoon zonder de makelaar, die heeft u daar niet bij nodig.

Optie 1 heeft de voorkeur.

Zolang u de aankoop van de nieuwe woning niet ongedaan maakt hoeft u niet te vrezen voor de boete waar u het over heeft, deze kan u alleen worden opgelegd als u tot ontbinding van de koopovereenkomst besluit.

Succes.

aurora1
door aurora1 - Apr 29, 2015 om 15:37
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zie ook het verband niet tussen het niet afgeven van een sleutelverklaring en de kosten van 13.500 euro.
Kennelijk wil de verkoper die verklaring niet afgeven vanwege het mogelijke risico.
Sleutelverklaring klk hier.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 29, 2015 om 15:52
16843 Antwoorden / 202 Vragen

ik lees uit de vraag en de toevoegingen NIETS anders dan dat hier sprake is van het niet nakomen van een overeenkomst met als gevolg schadeplicht (door de makelaar).BW art74. Eenvoudiger kan het niet. Heeft u een rechtsbijstandsverzekering, schakel die dan in. Als al gezegd, ook een klacht bij de belangenclub waarbij de makelaar is aangesloten.

me
door mein33 - Apr 29, 2015 om 17:43
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=aurora1 schreef op woensdag 29 apr 2015, 15:37]Ik zie ook het verband niet tussen het niet afgeven van een sleutelverklaring en de kosten van 13.500 euro.
Kennelijk wil de verkoper die verklaring niet afgeven vanwege het mogelijke risico.
Sleutelverklaring klk hier.

De verkopende partij kan waarschijnlijk de woning niet per 1 mei leeg opleveren omdat hun nieuwe woning nog niet bewoonbaar is.
De makelaar zal daar niet blij mee zijn en hij moet dit aan Ts, als de brenger van het slechte nieuws, gaan melden en krijgt daarbij de wind van voren.
Zowel de verkopende partij als de kopende partij piesen nu in de schoenen van de makelaar en dat opgeteld bij de akkefietjes die er reeds hebben plaatsgevonden (zoals Ts aangeeft) hebben bij de makelaar een emotionele reactie veroorzaakt met als gevolg dat hij er even flink de pest in heeft en vooralsnog de boel de boel laat.

Maar, zoals ik reeds meerdere keren heb aangeven, een goed gesprek onder vier ogen doet wonderen. @yocegirl gaat op deze suggestie echter niet in en dat kan alleen maar door koppigheid zijn, anders zou ik het niet weten.

@yocegirl, de bokkenpruik af en praten, praten en nog eens praten en vooral niet meer mailen.
Ik zou er bijna boos om worden ;-))))

aurora1
door aurora1 - Apr 30, 2015 om 00:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het blijft speculeren als vraagsteller geen duidelijkheid verschaft.
Het antwoord op de eigenlijke vraag was gisteren al door @zoekster gegeven.

door 1953 - Apr 30, 2015 om 00:30
3725 Antwoorden / 95 Vragen

De bewuste beëdigde makelaar is in gebreke gebleven door de dienstverlening eenzijdig stil te leggen. Dat wordt ook el contractbreuk genoemd.

De makelaar in gebrekestellen schriftelijk en aangetekend voor geleden schades en te lijden schades als gevolg diens disfunctioneren als professioneel deskundige. Hij spreekt zijn beroepsverzekering maar aan.

Klacht, schriftelijk, neerleggen bij de beroepsgroep, branche, van makelaars waarbij hij/zij is aangesloten, bijvoorbeeld NVM o.i.d.

jo
door joycexgirl - Apr 30, 2015 om 11:17
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ga wel op deze suggestie in want dat gesprek heeft dus reeds als plaatsgevonden. De makelaar neemt nog een keer contact op met de verkopende partij. Want het feit dat hun nergens hun kunnen is niet van toepassing want de woning staat al 3 jaar leeg. Het feit nu is dat we gewoon graag willen dat ze tegemoet komen met iniedergeval 3 dagen van te voren want dan kunnen we teminste onze inboedel kwijt. Als dit dit mogelijk is regelen we wel een opslag of iets dergelijks. Maar ik ga zeker ook aan de slag met de andere punten met rechtsbijstand want afspraken zijn afspraken en helaas kunnen hun zeggen helaas pindakaas en zitten wij met de gebakken peren. Maar super bedankt voor alle reacties! Hier kan ik weer mee vooruit! Fijne dag allemaal

zoekster
door zoekster - Apr 30, 2015 om 11:19
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het opzeggen van een overeenkomst van opdracht (wat dit is) mag niet zomaar door de opdrachtnemer (makelaar) worden gedaan. Daar moeten gewichtige redenen aan ten grondslag liggen of het moet een opdracht voor onbepaalde tijd zijn, maar meestal wordt een makelaar voor een bepaalde opdracht in dienst genomen (daarom voor een bepaalde tijd) en dan moet hij, in principe, die klus zien te klaren. Zomaar zijn klanten met de rotzooi laten zitten mag niet en daar kunt u hem aansprakelijk voor stellen.

Een en ander hangt er natuurlijk wel vanaf wat hier precies aan de hand is.

Lees dit klik HIER door.

Daarbij moet u bedenken dat u opdrachtgever bent (en daarom beter beschermd) en de makelaar opdrachtnemer is.

door 1953 - Apr 30, 2015 om 12:12
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=joycexgirl schreef op donderdag 30 apr 2015, 11:17]Ik ga wel op deze suggestie in want dat gesprek heeft dus reeds als plaatsgevonden. De makelaar neemt nog een keer contact op met de verkopende partij. Want het feit dat hun nergens hun kunnen is niet van toepassing want de woning staat al 3 jaar leeg. Het feit nu is dat we gewoon graag willen dat ze tegemoet komen met iniedergeval 3 dagen van te voren want dan kunnen we teminste onze inboedel kwijt. Als dit dit mogelijk is regelen we wel een opslag of iets dergelijks. Maar ik ga zeker ook aan de slag met de andere punten met rechtsbijstand want afspraken zijn afspraken en helaas kunnen hun zeggen helaas pindakaas en zitten wij met de gebakken peren. Maar super bedankt voor alle reacties! Hier kan ik weer mee vooruit! Fijne dag allemaal

De enige ontsnappingsclausule die nog van belang zou kunnen zijn is dat jullie de financiering niet rond kregen. Dit leek mij ook onwaarschijnlijk, en niet aan de orde, daar het transporteren van de aktes bij de notaris in feite in kannen en kruiken is geregeld.

Mij dunkt te zeggen dat de tegenpartij het transport van het pand willens en wetens aan het traineren zijn, mogelijk een hoger bod? Koopovereenkomst is gesloten en verkopende partij moet zich aan het transport houden.