jo
door jordiveen Dec 16, 2014 om 17:30
Geldzaken & recht

Marktplaats blokkeert mijn account zonder hiervoor een reden te geven.

Geachte Kassa,

Het is al een geruime tijd geleden dat Marktplaats.nl mijn account vanuit het niets blokkeerde. Ik heb nooit klachten gehad van kopers en kan me ok geen enkele reden voorstellen dat Marktplaats doet besluiten over te gaan op het blokkeren van mij account.

Contact zoeken met Marktplaats.nl is nogal een opgave. Het enige wat je krijgt zijn standaard reacties en ontwijkende antwoorden, alles behalve antwoorden op je vragen.

Bij mij resulteert contact met Marktplaats in het antwoord:

Wij begrijpen dat deze situatie vervelend voor u is. De maatregelen die Marktplaats kan treffen is om de gebruikersveiligheid te kunnen garanderen. Het komt hierbij wel eens voor dat wij accounts de toegang moeten ontzeggen om andere gebruikers te kunnen beschermen.

Zoals ik u heb aangegeven hebben wij vanuit de verbinding waar u gebruik van maakt meerdere overtredingen geconstateerd. Dit betekent niet dat wij over u persoonlijk klachten hebben ontvangen. Om onze gebruikers te beschermen hebben wij besloten om de gehele verbinding te blokkeren voor het gebruik van Marktplaats. Omwille van de Wet op Bescherming Persoonsgegevens mag ik u niet aangeven om welke specifiek overtredingen het gaat.

Kortom, het enige wat ik kan doen om weer gebruik te kunnen maken van de diensten van Marktplaats.nl is verhuizen. Ik vind dit geen porem en ben het hier mee oneens!

Kassa, wat kan ik doen?

Bij voorbaat dank voor uw reactie,

Met vriendelijke groet,
Jordi Veen

19603 16 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Dec 16, 2014 om 17:53
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo jordiveen,

Je bent de enige niet met dit probleem.

Kijk/lees maar eens hier.

Met vr.gr.

jo
door jordiveen - Dec 16, 2014 om 18:00
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Edrick3,

Bedankt voor je reactie!

Dat ik niet de enige ben, ben ik mij van bewust. Dat vind ik ook het kwalijke, als ik nu de enige was en het bij uitzondering voorkwam dat er onterecht accounts worden geblokkeerd dan kan ik er nog wel mee leven.

Nu zijn er nogal wat gedupeerden die hun tweedehands spullen maar moeilijk kwijtraken of als ze zelf iets willen aanschaffen op de tweedehands markt ook tegen dit probleem aanlopen. Zeker nu Marktplaats een aardige monopolie positie heeft gekregen over de jaren, websites als Speurders.nl leveren verkopers maar bar weinig op.

Ik zou graag een oplossing voor vinden, tot op heden is mij dat niet gelukt. Vandaar deze vraag.

Voor nu duik ik nog weer even google in, wie weet vind ik ergens wat!!

Mocht iemand nog suggesties hebben dan hoor ik het graag!

Nogmaals bedankt.

Groetjes,
Jordi

diumenge
door diumenge - Dec 16, 2014 om 19:52
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Modem een nachtjes uitzetten, goede kans dat je daarna een ander IP-adres krijgt.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 16, 2014 om 19:56
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=diumenge schreef op dinsdag 16 dec 2014, 19:52]Modem een nachtjes uitzetten, goede kans dat je daarna een ander IP-adres krijgt.

Hoe komt u aan deze wijsheid? Ik zet al15 jaren het modem in de nacht uit en ik heb nog steeds het IP nummer.

diumenge
door diumenge - Dec 16, 2014 om 20:08
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Welke provider?

diumenge
door diumenge - Dec 16, 2014 om 20:10
11969 Antwoorden / 15 Vragen
diumenge
door diumenge - Dec 16, 2014 om 23:11
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het kan zijn dat het niet bij elke provider zo werkt. Een weekje de modem uitzetten, tijdens de vakantie bijvoorbeeld, zou soms nodig zijn.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Dec 17, 2014 om 12:33
4299 Antwoorden / 5 Vragen

@TS op welke wijze maak je dan verbinding met het internet? Deel je dit met anderen?

Het is vrij eenvoudig om 'n nieuw ip-adres te verkrijgen (kan provider afhankelijk zijn), reset zelf ook ongeveer iedere maand het adres, om het volgen door derde tegen te gaan.
Het uitzetten van modem/router is bijna altijd zinloos.

tr
door truvanu - Dec 17, 2014 om 12:33
51 Antwoorden / 0 Vragen

xB Browser gebruiken. Die verbergt je originele IP-adres.

"Providing multi-language support, xB Browser is an easy to use browser, fully configured to support the Tor network. Although it lacks navigation speed, it can hide your original IP address and encrypt the data while you explore the Web, which is a real advantage for protecting user privacy."

gompy2
door gompy2 - Dec 17, 2014 om 13:47
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op dinsdag 16 dec 2014, 22:46][quote=diumenge schreef op dinsdag 16 dec 2014, 20:10]Klik

Oh, maar nu begrijp ik hoe mensen die een ban hebben, het forum (onder andere naam) toch kunnen blijven 'bezoeken'. Vroeg jet me al zo lang af hoe zoiets kon. Niet dat ik er gebruik van ga maken. Rest me de vraag hoe valerius-2 iedere dag zijn modem afsluit en toch gewoon de volgende dag weer door kan gaan.
Er wordt bijna nooit op IP-adres gefilterd Tenormin, bijna altijd op e-mailadres.
Op IP-adres filteren is heel erg makkelijk te omzeilen en ik denk ook niet dat Marktplaats op het IP-adres van TS filtert maar op het e-mailadres.
Ten eerste zijn er providers die een dynamisch IP-adres uitgeven., dat wil zeggen dat de kans bestaat dat je per week wel drie verschillende IP-adressen krijgt toegewezen van de enorme range die grote providers tot hun beschikking kunnen hebben.
Ten tweede is het heel makkelijk om je echte IP-adres te veranderen/verbergen door proxyservers, klik hier-> Proxyservers
Of speciale browsers te gebruiken die je anoniem maken en waarop je (bijna) niet gevolgd kunt worden..
Een hele bekende is (klik->) TOR-Browser.
Dat is een soort browser die je bij je zelf installeert, en die een soort Firefox-kloon gebruikt om via een speciaal netwerk het achterhalen van je IP-adres zéér moeilijk te maken.

Dan zijn er nog providers waar je altijd het zelfde IP-adres toegewezen krijgt, een zogenaamd statisch IP-adres.
Dat gebeurd meestal als de range adressen die een provider toegewezen heeft gekregen niet zo erg groot is.

Valerius-2 heeft denk ik een statische toewijzing.
Die krijgt, als ik hem goed begrepen heb, altijd hetzelfde IP-adres toegewezen.
Dat heb ik ook.
Of ik mijn router nou 1 dag of 5 weken uitgezet heb, ik hou altijd dezelfde nummer-reeks, soms prettig, niet altijd.

Wil je echt onder een ban uit komen dan moet je bij bijvoorbeeld Google-Gmail, of Yahoo.nl-Mail een rits e-mailadressen registreren, (allemaal gratis) waarop je nog de wereld aan aliassen kunt toevoegen en een ban is dus totaal nutteloos.
Is mij hier op kassa ook wel eens gebeurd.

tenormin
door tenormin - Dec 17, 2014 om 14:06
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@gompy-2, zal dan ook wel een statisch adres hebben. En dat er allerlei foefjes zijn zal best, alleen, ik snap er helemaal niets van en kom ook nergens aan om uit te violen hoe of wat. Maar bedankt voor de uitleg. Had een paar maanden geleden ook iets op Marktplaats gezet (mensen zijn dol op het woord gratis): op een zaterdagavond stond het er op en op zondagochtend werd het al opgehaald.

Ik kan me dan ook niet echt voorstellen dat @jordiveen, out of the blue, zijn account geblokkeerd is op MP. Er is, denk ik, dan toch één en ander niet helemaal koosjer gegaan, lijkt mij. Tenzij er een naamsverwisseling heeft plaatsgevonden?

jo
door jordiveen - Dec 17, 2014 om 14:27
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik woon in een studentenhuis, daar wonen meerdere studenten die van dezelfde verbinding gebruik maken.

Daarnaast heb vroeger wel eens op mijn werk ingelogd op www.marktplaats.nl (werkte in een hotel, achteraf was het denk ik niet zo slim om op die verbindingen in te loggen op marktplaats).

Ik heb geen verstand van computers en dergelijke, hoe het werkt met ip adressen en de foefjes die je er mee kan uithalen is mij een raadsel maar dat lijkt me ook niet de manier. Wel heb ik een tijd geleden geprobeerd om met andere e-mailadressen (bijvoorbeeld Gmail) een account te maken, dit lukt maar na een aantal dagen wordt ook dat account geblokkeerd (met dezelfde vage reden) en als ik het goed begrepen heb wordt dan ook je naam zwart gemaakt door Marktplaats.nl middels e-mails naar mensen die geintresseerd zijn in jou advertenties.

Ik wil graag weten waarom mijn account geblokkeerd is, wat ik fout gedaan heb? Want ik kan me niet voorstellen dat ik überhaupt iets fout gedaan heb. Althans, ik heb bij mijn weten nooit iemand slecht behandeld, opgelicht, of wat dan ook. Ik heb dan ook nooit klachten gehad.

Langzamerhand begin ik het idee te krijgen dat ik op deze vragen nooit een antwoord zal krijgen omdat Marktplaats.nl zich beroept op de privacy wetgeving beroept en klaarblijkelijk niet de intentie heeft om mijn account weer te activeren.

gompy2
door gompy2 - Dec 17, 2014 om 15:07
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Je komt ook niets te weten van hun Jordi, Google staat vol met dezelfde klacht als jij hebt.
Het enige wat helpt is "rammelen".
Op klachtensite's, daar staan klachten genoeg met hetzelfde onderwerp, maar ik denk dat je de meeste kans maakt bij Facebook.
Die wordt druk bezocht en van kritiek en vragen via Facebook houden ze niet van
Als je daar een account hebt, probeer het daar.

Klik hier-> Facebook-Marktplaats.

Verder adviseer ik je ook om alle mailwisselingen die je hebt bij het kopen of verkopen, via Marktplaats te laten lopen zodat men eventuele mailwisseling kan controleren, en niet te veel openheid aan je handelen te geven.
Als ik het zo lees op internet worden de meeste mensen die zomaar een ban hebben gekregen op de 1 of andere manier een kunstje geflikt door anderen.
Verder zou ik niet weten hoe te handelen

crewmember
door crewmember - Dec 17, 2014 om 15:53
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Een of meerdere mensen in je studentenhuis heeft mensen opgelicht op meerdere accounts.

Hierdoor hebben ze nu besloten het hele studentenhuis maar te blokkeren. (MAC adress router/ip block ofzo). Nu kan je dat ook weer omzeilen via een Proxy of VPN maar goed.

Alles om scammende klootzakjes aan te pakken blijkbaar.

jo
door jordiveen - Dec 17, 2014 om 15:56
3 Antwoorden / 1 Vragen

Altijd leuk als je als eerlijk persoon een kunstje geflikt wordt... maar dat is denk ik nu eenmaal de schaduw kant van websites als Marktplaats.

Rotte appels heb je overal en altijd, wat ik erg jammer vind voor de normale niet kwaad willende gebruiker.

Ik zal nog eens proberen wat te ''rammelen'' via Facebook, bedankt voor de tips en de adviezen!!

Met vriendelijke groet,
Jordi

diumenge
door diumenge - Dec 17, 2014 om 17:09
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik denk ook, net als crewmember dus, dat je de schuld bij een van je huisgenoten moet zoeken. Dan toch maar verhuizen... wie weet komt er eens een keer iemand die is opgelicht verhaal halen, ben je ook niet blij mee.