mi
door michellekepen Oct 7, 2015 om 01:55
Geldzaken & recht

Marktplaats doet niets aan dreigende oplichting

Ik kom een advertentie tegen op Marktplaats waar fietstassen van een bekend merk aangeboden worden.
Echter, elke (ervaren) fietsreiziger kan in één oogopslag zien dat de tassen niet van het bekende merk zijn, maar een goedkoop alternatief. Daarom verkoper verwittigd, maar die houd zich van de domme. Vervolgens MP verwittigd, maar die overwegen pas in te grijpen na meerdere meldingen! (ik heb geen zin vals te gaan spelen door derden te vragen ook een melding te doen)

Resultaat: ik zie dat een koper veel te veel gaat betalen voor een product dat niet het duitse kwaliteitsmerk is zoals vermeld in de advertentie. Maar ik kan aan deze dreigende oplichting niets doen!

Of zijn er mogelijkheden om dit dreigende onheil te voorkomen?
(wat er feitelijk lijkt te gaan plaatsvinden: koper betaalt en ontvangt product, ontdekt daarna dat het product niet aan de omschrijving voldoet en heeft veel te veel betaald. Verkoper zal bij reclamatie niet thuis geven, net als MP)

1628 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 7, 2015 om 09:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Meld het hier bij SNB react.

http://vernieuwd.marktplaats.nl/i/help/veilig-en-succesvol/intellectueel-eigendom-testimonial.dot

jo
door jorisw - Oct 7, 2015 om 09:35
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kan me de houding van marktplaats ook wel voorstellen. Als je na een enkele melding actie onderneemt is het wachten op misbruik. Dan gaat een concurrent je "aangeven" alleen om te zieken bijvoorbeeld.

ge
door gerboe - Oct 7, 2015 om 10:04
806 Antwoorden / 0 Vragen

Als u overtuigd bent van namaak, stuur dan een mailtje naar (de importeur) van Orlieb.
Die zullen het zeker uit gaan zoeken en voor u is de kous dan af.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 7, 2015 om 10:27
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Waarom zou u vals spelen als u meer mensen vraagt om melding te doen? Er zijn toch veel meer klachten in deze en soms moet je dezelfde middelen gebruiken om dit te doen beëindigen.

mi
door michellekepen - Oct 7, 2015 om 11:57
22 Antwoorden / 11 Vragen

van TS:
tijger1 en gerboe,

wellicht heb ik mij niet helemaal duidelijk uitgedrukt, maar er is geen sprake van vervalsing (ik spreek over een "alternatief"). Het betreft simpelweg een stel goedkope tassen van misschien de Aldi of Lidl, die verkocht worden als zijnde tassen van Ortlieb.
Zoals gezegd zal elke ervaren fietsreiziger in één oogopslag zien dat aangeboden tassen NIET van Ortlieb zijn.

Algemeen,
advertentie is zojuist verwijderd, het hoogste bod was 46 euro gedaan door ene Adriaan.
Het (ook nog eens 2ehands!) product dat deze waarschijnlijke koper gaat ontvangen staat op ebay (nieuw!) te koop voor 12,95 euro, zie onderste afbeeldingen, op:
http://www.ebay.de/itm/grosse-FAHRRADTASCHE-GEPACKTASCHE-SATTELTASCHE-Farbauswahl-rot-gruen-blau-/370745603410

Ik ervaar de hele gang van zaken als frustrerend: ik zie dat iemand een fout maakt, wijs verkoper daar op die doet of zijn neus bloedt (vanaf dat moment dus te kwader trouw is), verwittig MP die niets onderneemt, zie de biedingen obv de naam Ortlieb veel te hoog oplopen maar kan het niet voorkomen dat iemand opgelicht wordt.

jo
door jorisw - Oct 7, 2015 om 12:08
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wat stond er precies in de advertentie? Iets van: "Aangeboden: Ortlieb fietstassen"?

mi
door michellekepen - Oct 7, 2015 om 12:30
22 Antwoorden / 11 Vragen

van TS, nav reactie Jorisw

de aanhef begon met "ortlieb fietstas 2 maal...."

ge
door gerboe - Oct 7, 2015 om 15:47
806 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad frustrerend zoiets en pure oplichting bovendien. Toch zou ik een mailtje aan Ortlieb niet uitsluiten. Hun merknaam wordt tenslotte misbruikt.
U weet niet of de tassen verkocht zijn natuurlijk. Kan ook best zijn dat uw acties succes gehad hebben en dat de verkoper eieren voor zijn geld gekozen heeft. Dat zou mooi zijn.
Eventueel kunt u de mogelijke koper misschien achterhalen via de zoekfunctie in Marktplaats. En deze inlichten?
De advertentie is verwijderd, maar via de cache functie in Google nog steeds te vinden. Alleen de biedingen niet meer helaas.
En dat 'herman' maar geen plezier aan het geld van de verkoop mag beleven.....