r_
door r_v_ree Jul 17, 2015 om 20:52
Huishouden & energie

Massief teak versus fineer teak

Hoi,

Ik heb 4 jaar geleden meerdere teak meubelen gekocht. Een dressoir, eettafel en een bankje voor bij deze eettafel.
Ik ben in de veronderstelling geweest dat als er teak staat, dat men dan massief teak bedoeld. Proefondervinderlijk heb ik helaas het tegendeel moet en concluderen.

Ik weet 100% zeker dat men mij niet verteld heeft dat het bovenblad van alle drie uit fineer bestaat. Ik weet echter ook 100% zeker dat ik hierna niet gevraagd heb.

Nu heb ik een klacht ingediend bij de winkel. Zij geven aan dat alle drie de meubels voorzien zijn van een fineer bovenblad.

Mijn vraag is nu wat had ik mogen verwachten. De tafel is 200 cm x 100 cm en kostte EUR 1099,-. Het bijbehorende bankje is 190 cm x 40 cm en kostte EUR 599,-. Het dressoir is 220 cm x 50 cm x 80 cm en kostte EUR 1339,-

Persoonlijk vind ik dat prijzen waarvan je mag verwachten dat de meubels massief teak zijn.

Ik hoor graag jullie mening hierin en eventueel tips wat ik nog kan doen.

Het bankje is verpest, want ik heb de teak fineer laag eraf geschuurd. De winkel biedt aan een nieuw bankje tegen inkoopprijs opnieuw te leveren (prijs niet gemeld nog).
De tafel is waarschijnlijk ook verpest. Na de eerste schuurbeurt met nieuwe olie erop flinke kleurverschillen. Ik dacht dat dit aan de vorige laag lag die erop zat en dat ik deze er niet goed afgeschuurd had. Ik ben dus opnieuw begonnen, met de schuurmachine. Bern gestopt omdat mijn schuurpapier op was.
Het dressoir ben ik nog niet aan begonnen...

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties en hulp.

Roel

7884 16 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 18, 2015 om 00:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat dressoir zou ik dan ook maar met rust laten. Maar u had toch asn de meubels kunnen zien of het massief teak was of niet? Ook nog het gewicht.

Er zijn verschillende soorten teak. B.v Java teak is in verhouding minder duur.

De prijs van de meubels zegt niet zo veel. Als u bij een hele dure zaak iets koopt of bij een goedkope, maakt soms wel het dubbele uit.

Maar als iets massief teak is, staat dat er altijd bij vermeld. En waarom ging u dat allemaal schuren? Waren die meubels niet gewoon gelakt? Moest het wel geolied worden?

aurora1
door aurora1 - Jul 18, 2015 om 00:27
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Bijna onderaan staat iets over fineer schuren klik hier, en klik hier kunt u iets lezen over kleurverschillen bij schuren van massief teak, met foto's erbij.
U kunt op dat forum nog advies vragen over hoe nu verder met dat schuren e.d. en hoe alles weer zo goed mogelijk krijgen (niet over prijzen van massief e.d., daar gaan ze niet over).
Zelf zou ik stoppen met schuren en zeker niet ook nog aan het dressoir beginnen.
In het algemeen kan men met dergelijke klussen beter eerst 1 item aanpakken en helemaal klaar maken en pas als het resultaat naar wens is het volgende aanpakken (maar dat is praten achteraf).

door 1953 - Jul 18, 2015 om 02:40
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Het moet bij het aanprijzen van het meubel omschreven staan of het massief teak is, anders meestal fineer en de maten.

user123
door user123 - Jul 18, 2015 om 07:26
1346 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=1953 schreef op zaterdag 18 jul 2015, 02:40]Het moet bij het aanprijzen van het meubel omschreven staan of het massief teak is, anders meestal fineer en de maten.

Nee hoor, dat moet helemaal niet. Vaak zijn sommige onderdelen massief en sommige onderdelen gefineerd.

Ts is een beetje onbezonnen gestart aan een klus waarvoor hij de expertise mist. Of een blad gefineerd is of niet is gewoon te zien wanneer je heel goed kijkt.

r_
door r_v_ree - Jul 18, 2015 om 09:08
4 Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor jullie reacties.
ik ben geen.pro en achteraf... Kiek je een koe in de kont (van Edwin Evers)

Ik kan me wel voor mijn kop slaan. Er zat een woodsealer op de bovenkanten van de meubels. De rest niet. Ik ging ervan uit dat het massief was. Ik heb, achteraf, in het dressoir gekeken en de bank en tafel, en dan zie je inderdaad dat het fineer is.

De.meubels willen we in de olie zetten zodat mijn meubels donker worden en beter matchen bij de.meubels van mijn vriendin. Van 2 naar 1 huishouden...

Ik hrb gisterenavond wat teak sites bekeken. Meestal staat er teak, soms massief teak. Tja... Ik koop niet elke dag meubels.

Ik probeer er met de winkel uit te komen en anders gaan de meubels denk ik naar een meubelmaker om te laten herstellen.

r_
door r_v_ree - Jul 18, 2015 om 09:09
4 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ga die linkjes voor het schuren van fineer nog bekijken. Het dressoir zal toch moeten...

tijger1
door tijger1 - Jul 18, 2015 om 09:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zonde van de meubels en al het werk, maar veel geluk samen.;-))

getty
door getty - Jul 19, 2015 om 12:22
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U mag van de verkoper niets verwachten, u bent zelf ondoordacht bezig geweest. Bovendien zijn de meubels al 4 jaar oud. Als hij u wat tegemoet wilt komen, is dat prijzenswaardig en zou ik dat aangrijpen, maar dit is dus geen enkele plicht voor hem.

van leyden
door van leyden - Jul 19, 2015 om 13:17
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Toch snap ik TS wel.
Het zijn geen kinderachtige prijzen, het woord teak is best wel misleidend hier.

Zo doen ze allemaal die spaanplaatverkopers, ze gokken op de onwetendheid en het niet doorvragen.
Als je de truc kent, trap je er nooit meer in, want het is voor een beetje kenner wel te zien dat het fineer is.

Helaas was ts dat niet, vind ik sneu.

van leyden
door van leyden - Jul 19, 2015 om 13:30
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Met een ander soort fineer was ts bij de ikea al klaar geweest voor niet meer dan duizend euro,

Sommigen vertrouwen dat dan weer niet en zeggen dat het nooit veel kan zijn, voor zooooo weinig geld.

Fout gedacht, spullen van de Ikea zijn top

Dan gaan ze op zoek naar kwaliteit>> ha, meubels ven teak, kost wel wat, maar dan heb je ook wat

van leyden
door van leyden - Jul 19, 2015 om 13:52
1289 Antwoorden / 17 Vragen
van leyden
door van leyden - Jul 19, 2015 om 13:55
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Conclusie?

(echt) teak fineer is prijzig, dat rechtvaardigt wel een hogere prijs.

r_
door r_v_ree - Jul 19, 2015 om 21:11
4 Antwoorden / 2 Vragen

De laatste link vind ik "grappig"
Ik heb dit bedrijf ook gevonden en hier een meubel maker gezien en contact mee gelegd.
hij geeft aan dat het opnieuw gefineert kan worden.
Ik ga dat uitzoeken...

Ik vind het jammer dat de winkel niet aangeeft dat het fineer is. Je kunt erover van.mening verschillen of het dom is van mij of niet. Ik vind fineer ook niet erg alleen had ik dat graag geweten. Want dan was ik niet als een.malle gaan schuren.

Dat gebeurt me niet weer... Ik vraag wel na of het masief is of niet. En als ik twijfel dan beter navragen voordat ik ga beginnen.

Dure les... Uithuilen en doorgaan. Ik ga mijn.meubels lekker op laten knappen. Ik vind het zonde om ze weg te doen.

Thx allemaal

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 19, 2015 om 23:10
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Echt teak is niet alleen 'onbetaalbaar' maar ook nog heel zwaar. Helaas, maar dat helpt niet, had u het gewoon kunnen zien door aan de onderkant of binnenin te kijken bij de aankoop. Helaas.

jo
door jorisw - Jul 20, 2015 om 08:42
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=r_v_ree schreef op vrijdag 17 jul 2015, 20:52]

Mijn vraag is nu wat had ik mogen verwachten. De tafel is 200 cm x 100 cm en kostte EUR 1099,-. Het bijbehorende bankje is 190 cm x 40 cm en kostte EUR 599,-. Het dressoir is 220 cm x 50 cm x 80 cm en kostte EUR 1339,-

Persoonlijk vind ik dat prijzen waarvan je mag verwachten dat de meubels massief teak zijn.

Het kan voor die prijzen maar dat hangt af van het soort teak en hoe je het gekocht hebt. Via de reguliere meubelwinkels lukt het denk ik niet voor deze prijzen. Via partijhandel e.d. moet het wel lukken.

jo
door jorisw - Jul 20, 2015 om 08:45
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=1953 schreef op zaterdag 18 jul 2015, 02:40]Het moet bij het aanprijzen van het meubel omschreven staan of het massief teak is, anders meestal fineer en de maten.

Er moet helemaal niets. Het is hoogstens handig dat als het massief teak is, de verkoper dit benadrukt richting de koper.