dhiemstra01
door dhiemstra01 Nov 5, 2015 om 07:08
Voeding & gezondheid

Medicijn

Sinds 2000 is mijn bloeddruk soms veel te hoog. Daardoor slik ik verschillende bloeddruk verlagende medicijn.. Zoals Selokeen 100 mg. Cozaar 100 mg, Promocard 30 mg voor pijn op mijn borst, en nog een bloedverdunner Acetysal cardio 80 mg, en nog een pastablet Hydrochoorthiazide 25 mg.....

Nu ben ik in die 15 jaren zo'n 15 kilo's aangekomen, en ik slaap zeer en zeer slecht. Zijn er ook meerdere mensen die hier last van hebben, dan hoor ik dat graag, mijn Huisarts en Cardioloog laten hun hier niet over uit.

15763 25 Rapporteer

zwemmer
door zwemmer - Nov 5, 2015 om 10:03
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Onderzoek de gevoelens die je onderdrukt. Onderdrukken maakt ziekte.

me
door mein33 - Nov 5, 2015 om 11:37
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=dhiemstra01 schreef op donderdag 5 nov 2015, 07:08]Sinds 2000 is mijn bloeddruk soms veel te hoog. Daardoor slik ik verschillende bloeddruk verlagende medicijn.. Zoals Selokeen 100 mg. Cozaar 100 mg, Promocard 30 mg voor pijn op mijn borst, en nog een bloedverdunner Acetysal cardio 80 mg, en nog een pastablet Hydrochoorthiazide 25 mg.....

Uw bloeddruk is "soms" (veel) te hoog en daarvoor slikt u verschillende soorten bloeddrukverlagende en bloedverdunnende medicijnen.
Dat lijkt mij netjes gezegd, complete waanzin, daar moet je je wel ziek en ellendig van gaan voelen.
Uw huisarts en cardioloog weten hopelijk wel van elkaar welke medicatie u allemaal slikt.
Uw apotheker vindt ook geen reden om u te attenderen op het gevaar van het gebruik van verschillende medicijnen met hetzelfde doel.
Een goed begeleid dieet lijkt mij meer op z'n plek dan al die ziekmakende rotzooi in het lijf.
Of ga eens naar een andere specialist met uw klacht(en).

costnix
door costnix - Nov 5, 2015 om 11:48
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Als aanvulling op @mein33
Neem bij het bezoek van die andere specialist al uw medicijnen mee of een volledige medicijnkist. Ook de medicijnen, die u bij een recept om slikt!

reflecs
door reflecs - Nov 5, 2015 om 12:19
1859 Antwoorden / 4 Vragen

... en ik slaap zeer en zeer slecht. Zijn er ook meerdere mensen die hier last van hebben, dan hoor ik dat graag, mijn Huisarts en Cardioloog laten hun hier niet over uit...

Het minste wat ze kunnen doen is een alternatief zoeken voor het medicijn dat verantwoordelijk is voor de sterke bijwerking.
En of inderdaad het aantal en de dosering niet eens een keer aangepast moet worden.

Dit is een voorbeeld van een site waar ervaringen met medicijnen gedeeld worden.
Maar dat maakt verder voor u niet uit. U heeft er last van. Laat er maar een oplossing gevonden worden!

aurora1
door aurora1 - Nov 5, 2015 om 12:22
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees eens deze tips door en lees ook klik hier eens door.

Em
door Emmap - Nov 6, 2015 om 13:08
162 Antwoorden / 8 Vragen

Uit uw berichtje / vraag blijkt niet of u verder nog iets doet om de bloeddruk wat lager te krijgen... misschien zijn er dingen in uw levensstijl aan te passen die kunnen helpen?

Verder zou u eens kunnen checken of huisarts, apotheker, specialist en ziekenhuisapotheek wel weten welke medicatie u in totaal gebruikt... Verschillende anderen wijzen daar in hun antwoord ook al op - ik dacht zelf altijd dat dit over en weer automatisch bekend of gekoppeld was, maar dit was een paar jaar geleden bij een familielid niet zo - tot mijn grote verbazing!

V.w.b. slapen: heeft u uw slapen al eens 'ge-reset'? Dit kan door 1 nacht helemaal niet te slapen, (de dag daarop ook niet, geen middagslaapje o.i.d.) en de daarop volgende avond op de voor u gewone tijd naar bed te gaan. Schijnt te kunnen helpen en als een soort reset te kunnen werken.

Uw klachten lijken me toch aanleiding het totaal van medicijngebruik (soorten en dosering) de klachten waarvoor het wordt ingezet en de bijwerkingen zoals u die ervaart nog eens onder de loep te nemen, met huisarts,specialist of apotheker, en daar ook te bekijken wat u verder zelf kan doen (ik weet niet wat u aan beweging krijgt, of misschien uw gewicht een rol zou kunnen spelen, of voeding - klopt wat u denkt over wat u beweegt, weegt, eet wel met wat u werkelijk beweegt en eet, en klopt het nog wel met de huidige inzichten en kennis?) Misschien is een kleine aanpassing al voldoende om een verbetering te krijgen.

Event. eens een 'second opinion' vragen bij een andere arts / specialist.

Sterkte!

sc
door scorpio66 - Nov 6, 2015 om 14:05
8 Antwoorden / 0 Vragen

Om met het laatste te beginnen: slecht slapen.
Dit zal niet door medicatie veroorzaakt worden (wellicht levensstijl; leeftijd - m.n. na 45 jarige leeftijd - en inderdaad overgewicht).
Overgewicht zal eveneens niet door deze medicatie veroorzaakt worden. (Extreem hoge dosis Prednison kunnen echter wel tot zwaarlijvigheid leiden). Wellicht ook door een hogere leeftijd ??? (Stofwisseling verandert dan en eetpatroon/leefwijze dient aangepast te worden)
Vreemd dat u zowel Selokeen als Cozaar voorgeschreven krijgt.
Wellicht dat u iets anders voorgeschreven kunt krijgen zoals Irbesartan (dit geeft wat minder duizeligheid of flauwvallen bij het ophoogkomen dan Selokeen).
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En wat een domme opmerkingen weer over medicatie zoals van MEIN33.
Sommige mensen moeten nu eenmaal dergelijke rotzooi slikken om in leven te blijven.
Bijvoorbeeld slik ik Irbesartan om de bloeddruk te verlagen. NIET omdat ik slecht leef, eet of een te hoge bloeddruk heb, maar omdat er 30% van het hart is afgestorven en de pompfunctie van het hart aangepast dient te worden om hartfalen te voorkomen. Wat een hele domme en kortzichtige opmerkingen weer !
Bovendien is een ieder ZELF verantwoordelijk voor zijn / haar eigen lichaam en dus OOK voor hetgeen hij/zij slikt ! En als iemand zoals u niets wil slikken en liever een dieet volgt dan staat u dat geheel vrij om te doen, maar laat anderen svp in hun waarde.

reflecs
door reflecs - Nov 6, 2015 om 14:26
1859 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=scorpio66 schreef op vrijdag 6 nov 2015, 14:05]Om met het laatste te beginnen: slecht slapen.
Dit zal niet door medicatie veroorzaakt worden
............................

En waar haalt u die wijsheid vandaan? Kent u alle bijwerkingen van die medicijnen?
Ieder mens is anders en reageert ook anders op medicijnen.

wimmi20
door wimmi20 - Nov 6, 2015 om 14:26
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Wimmi deed het volgende : ik klopte bij koekel uw medicijnen in, en het woord bijwerkingen.
Het enige wat ik kon vinden was iemand die klaagde over onrustig slapen door het gebruik van hydrochloorthiazide, uw plaspil.
Na het innemen van een andere soort plaspil was het probleem opgelost.

Het valt op hoe slecht de vraag wordt gelezen.
Het advies om met de medicijnlijst naar de apotheek en specialist te gaan slaat nergens op.
Daar is die lijst bekend.
Dokter Mein33 spant helemaal de kroon, die vindt het medicijngebruik waanzin.
En voor Enmap : een nacht niet slapen is niet de behandeling voor slapeloosheid.
Dat wordt soms in groepsverband toegepast bij depressie.
Bovendien is een nacht niet slapen een wonderlijk advies.
TS sliep toch al nauwelijks ?

vr1944
door vr1944 - Nov 6, 2015 om 15:10
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Kijk eens op https://www.mijnmedicijn.nl/ wat andere gebruikers schrijven over deze medicijnen.

sc
door scorpio66 - Nov 6, 2015 om 15:29
8 Antwoorden / 0 Vragen

@reflecs: gewoon even de bijsluiters lezen svp.
Eerder vermoeidheid is - mogelijk - veel voorkomend bij deze medicatie, alleen Losartan vermeld - in zeer zelden voorkomende gevallen - slapeloosheid, maar dat is weer wat anders dan slecht slapen.
En ja: ieder mens reageert anders op medicatie.
Maar het totaal plaatje is ook niet bekend: leeftijd, eet- en leefgewoonte, cq. ritme; is er sprake van stress, etc., etc.
En wellicht dat de suggestie voor een second opinion helemaal niet zo raar is natuurlijk.

dhiemstra01
door dhiemstra01 - Nov 6, 2015 om 15:48
53 Antwoorden / 82 Vragen

Ik ben verplicht om boven genoemde medicijnen te slikken, als ik ze twee dagen niet slik heb ik een bloeddruk van 120 bij 240. Maar mijn huisarts cardioloog en apotheek zeggen dat ik de beste medicijnen slik die er maar zijn. Maar al die bij werkingen zijn voor mij wel een groot probleem, genoemde artsen kunnen mij verder niet helpen. Maar in ieder geval bedankt voor jullie reacties

aurora1
door aurora1 - Nov 6, 2015 om 16:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u al op de rode woorden in mijn reactie getikt voor wat eenvoudige tips?

frederikjp
door frederikjp - Nov 6, 2015 om 17:08
47 Antwoorden / 6 Vragen

De bijwerkingen waar u last van heeft kunt u terug vinden in de vermeldingen zoals die in de bijsluiter worden vermeld. Er bestaan overigens geen medicijnen zonder bijwerkingen.
Tegen hoge bloeddruk slik ik al vele jaren Irbesartan en Bisoprololfum en de bijwerkingen waar ik last van heb staan ook in de bijsluiter vermeld.

dhiemstra01
door dhiemstra01 - Nov 6, 2015 om 17:16
53 Antwoorden / 82 Vragen

Dat heb ik gedaan aurora 1, bedankt voor je tip

reflecs
door reflecs - Nov 6, 2015 om 19:27
1859 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=scorpio66 schreef op vrijdag 6 nov 2015, 15:29]@reflecs: gewoon even de bijsluiters lezen svp.
Eerder vermoeidheid is - mogelijk - veel voorkomend bij deze medicatie, alleen Losartan vermeld - in zeer zelden voorkomende gevallen - slapeloosheid, maar dat is weer wat anders dan slecht slapen.
En ja: ieder mens reageert anders op medicatie.
Maar het totaal plaatje is ook niet bekend: leeftijd, eet- en leefgewoonte, cq. ritme; is er sprake van stress, etc., etc.
En wellicht dat de suggestie voor een second opinion helemaal niet zo raar is natuurlijk.
Goed. Ik gebruik ze zelf niet maar een van de eerste hits op Google zegt dit:
Selokeen
MOGELIJKE BIJWERKINGEN
Soms
... slapeloosheid, nachtmerries
.
http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h109713.pdf
En ja, slapeloosheid is iets anders zijn dan slecht slapen, maar om er nu een taalspelletje van te maken...
Ik wil morgen de rest wel opzoeken :)

Met de rest van uw reactie ben ik het wel eens, maar ts legt zelf de link met de gebruikte medicijnen.

@dhiemstra01,
U schrijft:
...mijn huisarts cardioloog en apotheek zeggen dat ik de beste medicijnen slik die er maar zijn. ...
Voor veel medicijnen is er een alternatief, maar alleen een arts kan bepalen of dat in uw situatie ook mogelijk is.

Ik hoop voor u dat er, op welke manier dan ook, iets verbeterd kan worden.

su
door superklaver - Nov 10, 2015 om 17:54
68 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik in farmacotherapeutisch kompas kijk naar de bijwerkingen van zowel cozaar als selokeen dan staat er bij beide slaapstoornissen. Het farmacotherapeutisch kompas word ook door apothekers en artsen gebruikt.

su
door superklaver - Nov 10, 2015 om 17:56
68 Antwoorden / 0 Vragen

https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/preparaatteksten/l/losartan.asp

https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/preparaatteksten/m/metoprolol%20(verwijzing).asp

me
door mein33 - Nov 10, 2015 om 18:26
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op vrijdag 6 nov 2015, 14:26]

Dokter Mein33 spant helemaal de kroon, die vindt het medicijngebruik waanzin.

@wimmi20,

Medicijn gebruik is geen waanzin maar bij een teveel aan medicatie, zeker als het meerdere middelen betreft met het zelfde doel, kan het gebruik volledig verkeerd uitpakken.
Blijkbaar heeft u nog nooit gehoord van mensen die vanwege verkeerd voorgeschreven medicatie een medicijnvergiftiging hebben opgelopen en daardoor zeer ernstig ziek zijn geworden of daardoor zelfs zijn komen te overlijden.
De mensen die dergelijke, zeer ernstige, klachten hebben of deze vergiftiging niet hebben overleefd, kregen hun medicatie ook allemaal voorgeschreven door de huisarts en specialist(en).
Al met al lijkt mij enige alertheid in deze zeer op z'n plaats.

tijger1
door tijger1 - Nov 10, 2015 om 18:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mijn moeder, die na een herseninfarct vier maanden in het ziekenhuis had gelegen en toen overgeplaatst werd naar een verpleeghuis, kreeg zo verschrikkelijk verl medicijnen die de verpleeghuisarts niet durfde afbouwen, dat zij toen na een maand weer opgenomen moest worden in een ziekenhuis, een ander gelukkig, wegens een ernstige nedicijn ergiftiging.

Veel mensen geven de voorgeschreven pullen van de specialist niet door aan de huisarts en vice versa. Dat zit helemaal niet gekoppeld.

door 1953 - Nov 11, 2015 om 13:03
3725 Antwoorden / 95 Vragen

50% van de patiënten die op de polikliniek komen heeft (interim) hypertensie vanwege nervositeit.

Diastolisch tensie is de grens< 85, was

hansje klein
door hansje klein - Nov 13, 2015 om 15:30
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Voor u de zoveelste link hoe je uiteindelijk beter in je vel kunt zitten.+

http://www.lekker-in-je-vel.nl/artikelen/redenen_voor_gewichtstoename_medicijnen.html

Een (gratis) second opinion aanvragen via uw verzekeraar een optie?

door 1953 - Nov 13, 2015 om 17:56
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op vrijdag 13 nov 2015, 16:29]
Mein33,
met veel tekst draait u er om heen dat u op de stoel van de dokter bent gaan zitten.
TS noemt zijn medicijngebruik.
Waarna Mein33 gaat beweren dat die medicatie "waanzin" is.
Met andere woorden : Mein33 denkt zo deskundig te zijn dat hij/zij kan bepalen dat deze medicatie verkeerd is, en waanzin is.
U geeft totaal verkeerde adviezen over medicijngebruik.
Denkbeeldige situatie : TS gaat naar zijn specialist.
En zegt tegen zijn specialist : iemand op het internet zegt dat uw medicatie waanzin is.
De rest mag u zelf bedenken....
+++++++++++++++++++++++++++++++=======

Dokter Mein33 spant helemaal de kroon, die vindt het medicijngebruik waanzin.

@wimmi20,
Blijkbaar heeft u nog nooit gehoord van mensen die vanwege verkeerd voorgeschreven medicatie een medicijnvergiftiging hebben opgelopen en daardoor zeer ernstig ziek zijn geworden of daardoor zelfs zijn komen te overlijden.

Het wakend oog is uw eigen apotheek. Daar gaan de alarmbellen schellen als een combinatie niet kan.

Maandag 2 november jl. nog meegemaakt, gebruik al jaren Ascal cardio 100 mg en kreeg van de cardioloog Spironolacton Accord 25 mg erbij. Met deze combinatie verhoogde kans op maagbloeding, maagzweer en/of darmbloeding(en)! De 25 mg is de aanvangsdosis voor ouderen en kan oplopen naar 100 mg.

door 1953 - Nov 14, 2015 om 03:09
3725 Antwoorden / 95 Vragen

50% van de patiënten die op de polikliniek komen heeft (interim) hypertensie vanwege nervositeit.

Diastolisch tensie is de grens< 85, was < 95.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 14, 2015 om 12:10
16825 Antwoorden / 202 Vragen

Dat uw huisarts en specialist zich hierover niet uitlaten is merkwaardig maar zal ongetwijfeld als reden hebben dat zij vinden dat de medicijnen niet de oorzaak zullen zijn.
Het kan per definitie ook aan uw eetpatroon resp. eetgewoonten liggen of onbewuste stress. Hoe dan ook lijkt mij het vragen van een tweede opinie wel van belang maar laat dan verder kijken dan alleen de medicijnen.