he
door herfstaster May 27, 2015 om 14:59
Voeding & gezondheid

Medicijn kosten

Voor een staar operatie heb ik van de oogarts een recept gekregen voor 2 Oxazepam.
1 voor de operatie in te nemen om rustig te worden.
Wat schertst mijn verbazing dat deze 2 pilletjes bij de apotheek €13,96 kosten.
Bij de vraag wat een heel doosje kost was het antwoord ook € 13,96.
I K zal niet de enige zijn bij wie dit vraagtekens opwerpt.

810 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 27, 2015 om 15:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Geen vraagtekens. U betaalt al ruim € 12,00 voor de eerste terhandstellingskoste plus het recept.

julesvermeire81
door julesvermeire81 - May 27, 2015 om 16:12
39 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 27 mei 2015, 15:24]Geen vraagtekens. U betaalt al ruim € 12,00 voor de eerste terhandstellingskoste plus het recept.

Dit klopt inderdaad. Het lijkt raar, maar u betaald dus eigenlijk voor de "dienst" en niet voor het product...

me
door mein33 - May 27, 2015 om 18:05
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het maakt helemaal niets uit hoeveel pillen u krijgt voorgeschreven, de bijkomende kosten voor de eerste uitgifte van een medicijn zijn altijd even hoog.
U betaald ongv. € 6.25 voor de uitgifte van het medicijn en ook nog eens ongv. € 6.75 voor de uitleg die bij de eerste uitgifte wordt gegeven. (kan enigszins verschillen per apotheker)
Kassa voor de apotheker en volkomen legaal. Minister Schippers weet hier meer van ;-))

edrick3
door edrick3 - May 27, 2015 om 18:08
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo herfstaster,

.....I K zal niet de enige zijn bij wie dit vraagtekens opwerpt. .....
Nee, daar is al veel over geschreven,
De apotheker(sassistente) had je daar uitsluitsel over kunnen/moeten geven.

Voor medicijnen die je voor het eerst meekrijgt - of langer dan 12 maanden niet hebt gebruikt - betaal jij of je zorgverzekeraar iets extra's. Dit bedrag heet het 'eerste uitgifte tarief'. Vanaf 1 januari 2014 staat dit tarief apart op de rekening.
(Bron:Consumentenbond)
Klik hier voor nog wat info.

Hopelijk gaat alles (weer) goed met de ogen.

Met vr.gr.

akkerdistel
door akkerdistel - May 27, 2015 om 21:47
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Daarom vooraf altijd verschillende apothekers opbellen (dit geldt voor alle mogelijk denkbare medische zaken) en vragen naar/onderhandelen over de prijs. Kunnen ze niet waarderen, maar dan moeten ze maar transparant zijn en hun tarieven online publiceren.
Wanneer bovenstaande maar genoeg mensen doen, gaat het vanzelf veranderen.

pi
door pieterwolters - May 27, 2015 om 22:04
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Zelfs los van eenmalige kosten is het niet zo raar dat een kleine hoeveelheid (veel) duurder is dan een volledige verpakking. Dit soort standaardpilletjes kosten bijna niks. Je betaalt vooral de handlingkosten (personeel, administratie, apothekerspand, bedrijfsvoering etc).

Misschien zouden ze een pick'n'mix voor pillen moeten invoeren waar je zelf in een zak schept wat je wilt hebben en dan per gewicht betalen ;-). Je kunt dan in ieder geval op de kosten besparen....