bi
door bieri Nov 8, 2014 om 10:28
Voeding & gezondheid

Medicijnen

Ik slik al 4 jaren een medicijn. Van de een op de andere dag krijg ik een ander merk van hetzelfde medicijn. Bij het halen van het medicijn krijg ik geen uitleg ( het zit in een tasje wat ik meeneem zoals ik gewend ben) later zie ik dat ik 6 euro moet betalen. Ik krijg voor 3 maanden de medicijnen. Bij het openen van het tasje ga ik terug naar de apotheek en vraag naar de reden van het andere medicijn. Als reden geeft de apotheek aan dat de verzekering verplicht om een goedkoper merk te geven. Bij gebruik merk ik dat het medicijn bijwerkingen geeft. Ik moet nu een afspraak maken bij mijn huisarts, krijg een nieuw recept. Vervolgens kan ik het oude medicijn weer krijgen. De prijs tussen de 2 merken was 1 euro!!!! Op dit moment is er geen prijs verschil meer tussen de 2 merken. De apotheek gaf ook aan als dit voorkomt dat de merken de prijs direct op elkaar afstemmen.Daarbij komt dat ik door het eigen risico het medicijn toch zelf betaal.
Reken eens uit was dit de gekost heeft!! De wereld op zijn kop. Zou het niet zo moeten zijn dat de verzekeraar met de fabricanten aan tafel gaat zitten en de prijs bespreekt. Even uitrekenen wat dit extra gekost heeft: voor drie maanden medicijn ( 59 euro) eerste recept uitschrijven , tweede recept uitschrijven, telefonische afspraak met huisarts en mijn ergenis, telefoonkosten en tijd.

330 6 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Nov 8, 2014 om 13:45
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja zo wordt er winst gemaak het blijven toch altijd bedrijven, ook al is het een apotheek.

edrick3
door edrick3 - Nov 8, 2014 om 14:09
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo bieri,

E.e.a. heeft te maken met het preferentiebeleid.
Lees hier ter info.

Met vr.gr.

Cookies
door Cookies - Nov 8, 2014 om 14:16
13336 Antwoorden / 36 Vragen

..........Als reden geeft de apotheek aan dat de verzekering verplicht om een goedkoper merk te geven..........

Dat is ook vaak een leuk smoesje van ze en veel mensen laten zich daarmee afschepen. Van hetzelfde medicijn staan vaak meerdere merken op de lijst van preferente middelen, maar heeft de apotheker simpelweg een hogere winstmarge op het ene middel dan het andere middel.

Welke middelen er bij jouw zorgverzekeraar op de preferente lijst staan, kun je op zoeken op de site van je verzekeraar.

gerbera
door gerbera - Nov 8, 2014 om 16:34
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Het is een veel voorkomende verhaal van de apothekers dat de verzekering zgn bepaald.
Het ander middel is gewoon goedkoper bij inkoop maar wordt voor een vaste prijs gedeclareerd.

pi
door pieterwolters - Nov 9, 2014 om 09:06
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Apothekers zijn ook maar gewone ondernemers die een boterham moeten verdienen. Niks mis mee. Als we dat niet willen moeten we apothekersdiensten in overheidshanden geven en we weten allemaal hoe geweldig efficiënt de overheid is....

Cookies
door Cookies - Nov 9, 2014 om 09:31
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op zondag 9 nov 2014, 09:06]Apothekers zijn ook maar gewone ondernemers die een boterham moeten verdienen. Niks mis mee.

Maar er is wel wat mis mee, als apothekers een l*l verhaaltje ophangen over 'komt door de zorgverzekeraar'.