om
door oma boot Mar 15, 2015 om 19:29
Voeding & gezondheid

Medicijnuitleg

Ik moest per medicijn(die ik al 25 jaar gebruik 6 euro betalen moeten ze dat bij de apotheek er niet bijvertellen als ze je uitleg geven of op zijn minst even vragen of je dat wel wilt

732 4 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Mar 15, 2015 om 20:22
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Is al heel lang zo, ook al gebruikt u medicijn 25 jar, geen uitlegkosten maar overhandigingskosten. Nee, ze hoeven niets te vragen, is al lang openbaar. Bij nieuw medicijn moet u ook nog extra betalen. Dat noemt men transparantie tegenwoordig. Vroeger zagen wij dit alles niet al werden die kosten wel berekend.

edrick3
door edrick3 - Mar 15, 2015 om 20:24
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo oma boot,

Dat zat 'vroeger' bij de prijs in. Wordt nu apart vermeld.

Terhandstellingskosten en kosten eerste uitgifte-gesprek

Wanneer u een geneesmiddel koopt bij de apotheek, betaalt u niet alleen voor de kosten van het geneesmiddel zelf. U betaalt ook voor de dienstverlening van de apotheek. Dit heet de terhandstellingskosten. Deze dienstverlening bestaat uit bijvoorbeeld:

bewaken dat u geen verkeerde combinatie van geneesmiddelen gebruikt,
het samenstellen van het medicijn en
controleren of de voorgeschreven sterkte en gebruik juist zijn.

Dus: kosten van het geneesmiddel + terhandstellingskosten (dienstverlening van de apotheek) = het bedrag wat betaald moet worden.
Verschillende tarieven voor terhandstellingskosten

U betaalt voor elk geneesmiddel dat u in de apotheek haalt terhandstellingskosten. De hoogte van de terhandstellingskosten verschilt per apotheek, per geneesmiddel en per tijdstip. Meestal is het tarief ongeveer € 6,-. Maar dit bedrag is hoger als:

u het geneesmiddel ’s avonds of in het weekend haalt
de apotheker het geneesmiddel zelf moet maken
de apotheker een extra uitleg moet geven voor het geneesmiddel

Terhandstellingskosten vallen onder uw eigen risico

U betaalt de terhandstellingskosten altijd zelf. Wanneer u een voorkeursgeneesmiddel krijgt, betaalt u niets voor het medicijn. Vanaf 2014 betaalt u wel de terhandstellingskosten. Deze kosten vallen onder uw eigen risico.

Kosten eerste uitgifte-gesprek

Krijgt u het geneesmiddel voor de eerste keer (of het vorige gebruik is langer dan een jaar geleden), dan zal de apotheker u extra voorlichting over het medicijn geven. Dit wordt ook wel 'eerste uitgifte-gesprek' genoemd. De apotheker of apothekersassistente bespreekt met u hoe u het medicijn moet gebruiken en geeft u een uitgebreide uitleg over de werking van het geneesmiddel. Ook zullen mogelijke bijwerkingen met u besproken worden. De kosten van het eerste uitgifte-gesprek vallen onder uw eigen risico.
(Bron:Univé)

Me

me
door mein33 - Mar 16, 2015 om 13:49
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het betalen van de "terhandstellingskosten" bij elke uitgifte, tussen de € 6.00 en € 7.00 per medicijn en afhankelijk van de betreffende apotheek, is één van de redenen waarom Minister Schippers nu zo hard roept dat de medicijnkosten zijn gedaald.
Voor de verzekeraars wel, maar voor de patiënt niet want die betaald nog steeds een onnodig hoog bedrag aan de apotheker.

tijger1
door tijger1 - Mar 16, 2015 om 14:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mein33

Dat is toch alleen maar eventueel van toepassing bij verzekeraars, waarbij de medicijnen niet ten laste van het eigen risico gaan?

En als ik hier dan soms lees dat mensen wel 10 verschillende medicijnen gebruiken, zullen ze ook wel onder controle zijn van een specialist, dan doet het voor die mensen er ook niet meer toe, want die zitten dan binnen de kortste keren aan hun eigen risico.