cm
door cmdehaan Jul 24, 2015 om 10:49
Voeding & gezondheid

Meditel extreem dure vaccinaties

Beste kassa,
We hebben voor ons gezin (2 volw en 2 kinderen) bij Meditel vaccinaties gekregen. Hiervoor wordt naast de prijs van de vaccinaties maar liefst 35 EUR per persoon in rekening gebracht voor consult. Voor ons gezin dus 140 EUR.

Na escalatie tot op directie niveau wordt toegegeven dat het advies gesprek slechts 1x plaats heeft gevonden voor ons gezin maar wordt toch vastgehouden aan dit bedrag. Volgens Meditel staat 28 minuten ingepland en is (ruim) 280 EUR per uur een "gangbaar" tarief is voor dit medisch personeel.

Dat dit helemaal niet gangbaar is, blijkt wel uit het feit dat thuisvaccinatie.nl 20 EUR rekent voor een consult. De prijzen van de vaccinaties zelf zijn ook nog eens lager.

Beste redactie, vindt u het bedrag van Meditel in verhouding staan tot de geleverde diensten?

Of rest ons alleen om iedereen te waarschuwen om zich vooral goed te oriënteren.

5714 15 Rapporteer

jo
door jorisw - Jul 24, 2015 om 10:59
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom ben je dan niet direct naar thuisvaccinatie gegaan? Het lijkt mij eerlijk gezegd niet meer dan normaal om bij dit soort prijzen eerst eens te kijken wat het bij de verschillende aanbieders kost.

En over het prijsverschil zelf: bij thuisvaccinatie.nl komt de arts bij je thuis, dus hebben ze geen (hoge) kantoorkosten. Appels en peren dus. Maar nog los van dat: ieder bedrijf mag bepalen wat ze voor een dienst vragen.

tijger1
door tijger1 - Jul 24, 2015 om 11:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En die vaccinaties zullen wel voor een vakantie zijn. Dus voortaan eerst rondshoppen en niet achteraf.

cm
door cmdehaan - Jul 24, 2015 om 12:06
2 Antwoorden / 1 Vragen

Beste jorisw, keuze Meditel was op advies van reisorganisatie maar dat is een gepasseerd station. Thuisvaccinatie heeft reistijd en reiskosten (ze plannen 1 adres per uur). Die kosten heeft Meditel dan weer niet. De vaccinaties van thuisvaccinatie en Meditel zijn precies hetzelfde dus vergelijken we wel degelijk appels met appels.

Maar het punt wat we proberen te maken is dat voor een gezin 4x het consult in rekening wordt gebracht. Weliswaar zitten de medische handelingen ook in dit consult maar het advies gesprek vindt maar 1x plaats. Dit leidt absurd hoge kosten voor beperkte dienstverlening met als argument dat 280 EUR p/u een gangbaar tarief is!

cm
door cmdehaan - Jul 24, 2015 om 12:17
2 Antwoorden / 1 Vragen

Beste tijger1,
Ja dat is mijn advies ook aan iedereen. Wij zijn denk ik iets te veel gewend dat medische kosten overal hetzelfde zijn. Maar dit is gewoon commerciële business waarbij je ook nog eens niet blind op het 'advies' moet ingaan omdat ook dat weer commercieel gedreven lijkt te zijn. Ter toelichting:
- hepetitus B wordt door de Meditel arts sterk aangeraden terwijl een andere arts dit alleen adviseert als je medische handelingen gaat verrichten in het buitenland of als je meer dan 3mnd in buitenland verblijft.
- Door meditel wordt aangeraden om de hepetitus A alsnog 2x te nemen terwijl we een aantal jaren geleden al een hepA vaccinatie hebben gehad. Andere artsen adviseren dat 1x nu voldoende is als herhaling.

Ik vind die vermenging van commercie en gezondheid niet echt positief

valerius-2
door valerius-2 - Jul 24, 2015 om 12:37
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[
Of rest ons alleen om iedereen te waarschuwen om zich vooral goed te oriënteren

Dat zou voor u ook een mogelijkheid geweest altijd van te voren vragen wat het gaat kosten, dan zijn dit soort verassingen niet makkelijk mogelijk.

edrick3
door edrick3 - Jul 24, 2015 om 12:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo cmdehaan,

Kan me voorstellen dat je 4x betalen voor 1 consult aan de hoge kant vindt. ;-)
Maar zoals ze al aangeven: dat bedrag is inclusief de andere kosten van vaccinatie.

Advies voor de toekomst: ga naar de GGD reisvaccinaties. Klik hier.
Dan krijg je het juiste advies + 'normale' prijs.

Met vr.gr.

Cookies
door Cookies - Jul 24, 2015 om 12:45
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ter vergelijk een prijslijst van de GG&GD Haaglanden KLIK

tijger1
door tijger1 - Jul 24, 2015 om 13:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar zoals u ziet, rekent uiteraard ook de GG&GD een consult per persoon.

En medische kosten zijn al jarenlang niet overal hetzelfde.

Uiteraard kan ik de adviezen niet beoordelen en u, denk ik, ook niet.

Blijf thuis dan hebt u niets nodig.

U bent er niet voor verzekerd?

akkerdistel
door akkerdistel - Jul 24, 2015 om 13:52
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Wij met zijn allen willen marktwerking in de zorg, dan is het aan u om rond te gaan bellen om de goedkoopste te vinden.
(niet dat er veel zijn die dit waarderen of prijzen geven, dat doet niet ter zake)

tijger1
door tijger1 - Jul 24, 2015 om 14:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@akkerdistel

Prijzen staan gespecificeerd op de sites vermeld.

ro
door ron530 - Jul 24, 2015 om 14:28
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Meditel is een puur commercieel bedrijf en mag in die hoedanigheid de tarieven zelf bepalen. Reisorganisaties mogen bedrijven als Meditel aanprijzen want dat levert de reisorganisaties wellicht geld op maar het is aan u of u daar in mee gaat. Google is uw beste vriend want als u even op Meditel en tarieven had gezocht wist u bij voorbaat al dat u de hoofdprijs zou betalen.

aurora1
door aurora1 - Jul 24, 2015 om 16:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Voor de toekomst misschien eerst uitzoeken of de eigen huisarts deze diensten levert klik hier, of anders of een ziekenhuis in de buurt een dergelijke afdeling heeft.
Als voorbeelden: klik hier en klik hier.

lo
door lovewinnie - Jul 25, 2015 om 09:39
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Vaak wil de huisarts ook enten. Heeft u hun Gevragen? Ook wordt enten vaak vergoed door de aanvullende verzekering. Ook voor vakanties. Zo kreeg ik mijn entingen voor turkijen volledig vergoed . Alles vergoed uit de aanvulling gaat ook niet van u eigen risico af.

el
door elze30 - Aug 12, 2015 om 07:24
150 Antwoorden / 3 Vragen

Ik ben het met TS eens: de kosten zijn absurd. Ik vind het heel terecht dat op dit consumentenforum hiervoor een een waarschuwing tegen MEDITEl wordt gegeven.
Want er zijn ook organisaties die korting geven bij meer leden uit 1 gezin.

tijger1
door tijger1 - Aug 12, 2015 om 08:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@elze30

Ook ern huisarts of thuisvaccinatie.nl rekent een consult per persoon. En veel GG&GD's ook.