door 1982mariska Aug 24, 2014 om 19:12
Geldzaken & recht

Mee verhuizen hypotheek

Mijn man heeft 4,5 jaar geleden een appartement gekocht met een hypotheek van €154,500 met een nhg garantie. Nu heeft hij sinds ruim 3 jaar de spierziekte a.l.s en kan Door die ziekte zn huis niet uit is namelijk op de 3e verdieping zonder lift. Nu staat het huis al 2 jaar te koop maar raken het huis niet kwijt. Nu hebben wij een huis op het oog van€ 142,000 waar hij weer uit de voeten kan en de tijd die hij nog heeft kan genieten van zn gezin. Nu is mijn vraag kan deze hypotheek met de bijbehorende verzekeringen met ons mee verhuizen want een nieuwe hypotheek zullen we nooit meer krijgen gezien mijn man nu een wia uitkering heeft ik heb een vaste parttime baan van 24 uur per week en mijn man zn salaris is niet in mindering gebracht want wordt Door zijn werkgever gewoon aangevuld door wat hij altijd heeft gehad. We zullen het huis zeker moeten verkopen voor ruim € 20,000 minder dan de hypotheek is dat dan een probleem? En wat doet de nhg garantie in deze situatie? Nemen hun de schuld voor hun rekening of maakt dat niet uit omdat we dezelfde hypotheek behouden? Nu hebben we een tussenpersoon waar je eigenlijk weinig aan hebt die heeft in de afgelopen jaren een aantal steken laten vallen en vertelde ons dat we ruim €1500 moesten betalen om uit te laten zoeken of we een hypotheek kunnen krijgen en zelfs geen zekerheid hebben voor dit geld. Vandaar dat ik het op deze manier probeer want mijn man en ik hebben dat geld niet. Dus alle informatie en tips is welkom..
We willen graag nog genieten van elkaar en op deze manier zit mijn man 24 uur per dag binnen.
alvast bedankt..
Groetjes mariska

418 2 Rapporteer

ekiem
door ekiem - Aug 24, 2014 om 20:05
676 Antwoorden / 100 Vragen

Hallo Mariska1982,

Als ik in jullie schoenen stond zou ik proberen objectieve hulp te zoeken en zeker geen 1500 euro betalen om e.e.a uit te laten zoeken betreffende een hypotheek.
Die moet je dan zeker betalen aan die tussen persoon, die waar je eigenlijk weinig aan hebt.

Maar serieus, ik zou eens bij jullie bank langs gaan en hen h.e.e.a voor jullie op papier laten zetten. Ook vragen hoe het zit met die NHG en wat zij voor je kunnen betekenen.

Daarbij nog een vraag. Zijn jullie lid van Vereniging Eigenhuis ? Zij komen op voor de belangen van huizen bezitters ( lid maatschap is dacht ik 35 euro per jaar ). In een geval zoals die van jullie ,dan ben je bij hen aan het juiste adres.
Ze helpen, bemiddelen, zoeken zaken voor je uit enz Als lid krijg je gratis persoonlijk advies Telef : 033 4507750 iedere dag tussen 8.30 en 16.30 uur

Als je dan je papieren van je bank hebt dan zou je deze ter inzage aan bijv. Vereniging Eigenhuis kunnen overleggen ter beoordeling.

Ekiem

czar
door czar - Aug 24, 2014 om 20:34
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Hoe schrijnend je situatie ook, de NHG kan weinig voor je doen. De NHG beschermt alleen de bank bij ziekte waardoor je in inkomen achteruit gaat. En dan alleen nog maar als je gedwongen je huis moet verkopen door die ziekte en dientengevolge inkomensverlies. Daardoor is de rente meestal lager.

Het enige dat ik kan adviseren is je huis te verkopen en een aangepaste woning te huren.
En dan niet te kieskeurig zijn over de plek waar die huurwoning staat, om je kansen te vergroten.