mv
door mvdzwaag Mar 10, 2015 om 13:13
Auto & vervoer

Meer klachten?

De (Sparta) motor van mijn e-bike is na 5000 km stuk. Dit terwijl een deskundige van de ANWB zegt dat zo'n motor zeker 12000 km mee moet kunnen.
Hebben meer mensen hier ervaring mee?
(de fiets heeft de onderhoudsbeurten gehad die nodig waren en de fietsenmaker zou mij graag helpen, maar Sparta werkt niet mee)

7594 26 Rapporteer

ge
door gerboe - Mar 10, 2015 om 13:30
806 Antwoorden / 0 Vragen

U bedoelt vast 5000 km

mv
door mvdzwaag - Mar 10, 2015 om 13:30
4 Antwoorden / 1 Vragen

sorry: het moet 5000 km zijn.....

me
door mein33 - Mar 10, 2015 om 13:43
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=mvdzwaag schreef op dinsdag 10 mrt 2015, 13:13]De (Sparta) motor van mijn e-bike is na 50000 km stuk. Dit terwijl een deskundige van de ANWB zegt dat zo'n motor zeker 12000 km mee moet kunnen.
Hebben meer mensen hier ervaring mee?
(de fiets heeft de onderhoudsbeurten gehad die nodig waren en de fietsenmaker zou mij graag helpen, maar Sparta werkt niet mee)

@mvdzwaag,

U heeft een enorm geluk met uw e-bike aangezien de motor pas na 50000 (vijtigduizend) km defect is gegaan terwijl, volgens een zgn. deskundige, normaal maar 12000 (twaalfduizend) km. mee gereden moet kunnen worden.
Maar er even van uitgaand dat u de km aantallen heeft omgedraaid is 5000 (vijfduizend) km wel heel erg weinig. Maar alles kan op een ongelegen moment kapot gaan en als uw e-bike inmiddels uit de garantie is dan bent u afhankelijk van de coulance van Sparta.

Zelf heb ik een Sparta Ion GLS van 2009, met 31400 probleemloze km's op de teller, met de eerste motor en ( ff afkloppen) het eerste accupakket. Alleen de ketting en de banden zijn vervangen.

Als uw fiest uit de garantie is ben ik bang dat u gewoon pech heeft en de motor zelf moet laten vervangen.

zoekster
door zoekster - Mar 10, 2015 om 13:44
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Hoe lang heeft u de fiets al?

me
door mein33 - Mar 10, 2015 om 13:45
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=mvdzwaag schreef op dinsdag 10 mrt 2015, 13:30]sorry: het moet 5000 km zijn.....

Waarschijnlijk was ik al bezig met het formuleren van mijn reactie en heb deze reactie van u gemist.

mv
door mvdzwaag - Mar 10, 2015 om 17:24
4 Antwoorden / 1 Vragen

ik heb de fites sinds 18 -10 -2012; dus 2 1/2 jaar. Hij was 2e hands en een jaar oud.

zoekster
door zoekster - Mar 10, 2015 om 17:30
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Oké, nu komt de aap uit de mouw. Met een tweedehands kunt u het verder wel schudden.

mv
door mvdzwaag - Mar 10, 2015 om 17:35
4 Antwoorden / 1 Vragen

volgens de deskundige van de ANWB gaat het om het aantal kilometers.

zoekster
door zoekster - Mar 10, 2015 om 17:37
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=mvdzwaag schreef op dinsdag 10 mrt 2015, 17:35]volgens de deskundige van de ANWB gaat het om het aantal kilometers.
Heeft u die deskundige ook gemeld dat u een tweedehands fiets heeft gekocht? Van wie heeft u die fiets gekocht, van de fietsenmaker?

mv
door mvdzwaag - Mar 10, 2015 om 17:45
4 Antwoorden / 1 Vragen

ik heb de fites gekocht bij de fietsenmaker die hem ook in onderhoud heeft. Hij had hem gebruikt voor de verhuur.

me
door mein33 - Mar 10, 2015 om 17:54
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=mvdzwaag schreef op dinsdag 10 mrt 2015, 17:35]volgens de deskundige van de ANWB gaat het om het aantal kilometers.

@mvdzwaag,

En wat heeft die, zoals u het noemt "deskundige" van de ANWB u voor advies gegeven over de door u te nemen stappen of is het alleen maar bij deze, klaarblijkelijk ongefundeerde en uit den duim gezogen, opmerking gebleven.
Bij levering van een nieuwe e-bike wordt niet aangegeven hoeveel km de motor en andere onderdelen van de fiets minimaal moeten of kunnen meegaan.
De fiets is nu ongeveer 3 1/2 jaar oud en dan kunt u geen garantie van de producent meer verlangen.
De km. stand op uw display geeft ook al geen zekerheid over de werkelijke afgelegde kilometers, deze is nl. door de rijwielhandelaar met de computer te resetten, al zullen zij dit altijd ontkennen.
U kunt hoogstens bij de rijwielhandelaar, als u hem daar gekocht heeft, enige coulance kunnen vragen bij de reparatiekosten.

zoekster
door zoekster - Mar 10, 2015 om 17:56
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als de verkoper het ermee eens is dat de fiets langer mee zou moeten gaan, dan kunt u bij hem terecht voor herstel van de fiets. Dat is wettelijk zo geregeld. U moet dan bij hem een verzoek indienen tot herstel, waarbij u dan stelt dat hij u een ondeugdelijk (non-conform) product heeft verkocht. Een fiets die niet beantwoordt aan wat u er volgens de overeenkomst van mocht verwachten.

U heeft dan recht op kosteloos herstel. De verkoper moet die kosten dan weer verhalen op Sparta, daar staat u verder buiten.

me
door mein33 - Mar 10, 2015 om 17:59
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@mvdzwaag,

Op Google staan genoeg bedrijven die de motoren van een e-bike reviseren.
Mogelijk kunt u daar informatie krijgen over de eventuele kosten alvorens u uw eigen fietsenmaker, die geen service blijkt te verlenen, hierom vraagt.

getty
door getty - Mar 10, 2015 om 18:14
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U heeft de fiets sinds 2,5 jaar maar was toen tweedehands. Hoe oud is de fiets nu werkelijk

getty
door getty - Mar 10, 2015 om 18:14
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Sorry ik zie het toen 1 jaar. Tja geen garantie door Sparta, als de fietshandelaar u niet wilt helpen houdt het verder op ben ik bang.

jo
door joentje1978 - Mar 10, 2015 om 23:20
367 Antwoorden / 6 Vragen

1 keer raden, de bus op de trommel van de motor is gebroken?

lc
door lcm rizzi - Mar 11, 2015 om 11:49
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een Sparta e-bike.
Had direct al problemen met de fiets. Om de paar slagen trapte de trappers door en het werd steeds erger. Levensgevaarlijk !! Vooral bij de verkeerslichten en drukke oversteek plekken.
Bijstellen hielp niet. Na een paar maanden heeft de leverancier een nieuw binnenwerk besteld bij de fabriek. Het heeft even geduurd.... maar nu fiets hij fantastisch.

vr1944
door vr1944 - Mar 11, 2015 om 15:28
1210 Antwoorden / 5 Vragen

TS aan geeft aan dat de fiets gebruikt is voor verhuur dus zal niet altijd voorzichtig behandeld zijn.Bovendien is een motor aan slijtage onderhevig ,dus is het niet vreemd dat er eens wat gerepareerd moet worden.De fabrieksgarantie van deze voor verhuur gebruikte fiets is door het verhuren al ruimschoots verstreken.Welke rechten hebben we het dan nog ?

=zoekster schreef op dinsdag 10 mrt 2015, 17:56: Als de verkoper het ermee eens is dat de fiets langer mee zou moeten gaan, dan kunt u bij hem terecht voor herstel van de fiets. Dat is wettelijk zo geregeld. U moet dan bij hem een verzoek indienen tot herstel, waarbij u dan stelt dat hij u een ondeugdelijk (non-conform) product heeft verkocht. Een fiets die niet beantwoordt aan wat u er volgens de overeenkomst van mocht verwachten.

U heeft dan recht op kosteloos herstel. De verkoper moet die kosten dan weer verhalen op Sparta, daar staat u verder buiten.

zoekster
door zoekster - Mar 11, 2015 om 16:05
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=vr1944 schreef op woensdag 11 mrt 2015, 15:28]TS aan geeft aan dat de fiets gebruikt is voor verhuur dus zal niet altijd voorzichtig behandeld zijn.Bovendien is een motor aan slijtage onderhevig ,dus is het niet vreemd dat er eens wat gerepareerd moet worden.De fabrieksgarantie van deze voor verhuur gebruikte fiets is door het verhuren al ruimschoots verstreken.Welke rechten hebben we het dan nog ??[quote=zoekster schreef op dinsdag 10 mrt 2015, 17:56]Als de verkoper het ermee eens is dat de fiets langer mee zou moeten gaan, dan kunt u bij hem terecht voor herstel van de fiets. Dat is wettelijk zo geregeld. U moet dan bij hem een verzoek indienen tot herstel, waarbij u dan stelt dat hij u een ondeugdelijk (non-conform) product heeft verkocht. Een fiets die niet beantwoordt aan wat u er volgens de overeenkomst van mocht verwachten.

U heeft dan recht op kosteloos herstel. De verkoper moet die kosten dan weer verhalen op Sparta, daar staat u verder buiten.
Ik neem aan dat dit een serieuze vraag is. Je hebt de handelsgarantie, dat is die Sparta geeft en je hebt de wettelijke garantie, die in Nederland onbeperkt is. Ook wel het recht op een deugdelijk produc genoemd, een product dat voldoet aan de overeenkomst. Daarbij zijn de uitspraken van de verkoper van groot belang.

Het gaat om het volgende wetsartikel 7:17 lid 1

Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.

De zaak is het product, dat is in dit geval de fiets. Als de verkoper heeft verteld dat de motor zo'n 12.000 km mee zal gaan bij gewoon gebruik waarbij er goed onderhoud is gedaan, dan mag je hem daaraan houden. Voldoet de fiets niet aan die kwaliteit, dan is voldoet deze niet aan wat je er gezien de overeenkomst van mocht verwachten.
Is dit inderdaad het geval dan heeft de koper recht op kosteloos herstel of vervanging. De bewijslast, dat dit een ondeugdelijk product is ligt echter wel bij de koper.

Van tweedehands artikelen mag je doorgaans verwachten dat er meer aan mankeert, omdat deze al in andere handen zijn geweest en je weet niet precies wat ermee is uitgespookt. Echter uitspraken van een professionele verkoper zijn van doorslaggevend belang en verschaffen de consument rechten. Omdat je van een professionele verkoper expertise mag verwachten en zeker van een fietsenmaker.

Ik vraag me dan ook af of de fietsenmaker echt zo graag meewerkt. In feite staat Sparta helemaal buiten de wettelijke garantie, die hoeft alleen maar te voldoen aan de handelsgarantie en die is ongetwijfeld afgelopen.

vr1944
door vr1944 - Mar 11, 2015 om 17:37
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Iemand van de ANWB beweert volgens TS dat de motor 12000 meegaat . Op grond waarvan ie dat doet is me niet duidelijk De verkoper en de fabriek geven geen kilometer garantie ,want dat is ook niet te controleren met de losse vervangbare teller De fabrieksgarantie is ruimschoots verlopen door verhuur verandering van eigenaar en tijd . Een aan slijtage onderhevig onderdeel als een motor kan kapot gaan na de garantie periode en is 100 % voor eigen rekening na 3 1/2 jaar. Op tweedehands fietsen wordt meestal een garantie van een half jaar gegeven . Sparta is geen partij als het niet om een fabrieksfout gaat..

zoekster
door zoekster - Mar 11, 2015 om 17:48
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=vr1944 schreef op woensdag 11 mrt 2015, 17:37]Iemand van de ANWB beweert volgens TS dat de motor 12000 meegaat . Op grond waarvan ie dat doet is me niet duidelijk De verkoper en de fabriek geven geen kilometer garantie ,want dat is ook niet te controleren met de losse vervangbare teller De fabrieksgarantie is ruimschoots verlopen door verhuur verandering van eigenaar en tijd . Een aan slijtage onderhevig onderdeel als een motor kan kapot gaan na de garantie periode en is 100 % voor eigen rekening na 3 1/2 jaar. Op tweedehands fietsen wordt meestal een garantie van een half jaar gegeven . Sparta is geen partij als het niet om een fabrieksfout gaat..
O ik dacht dat je serieus een vraag stelde waarop ik mijn antwoord baseerde.

Maar je wilt gewoon je eigen mening een beetje rondwaffen. Ook goed, zal je maar niet meer serieus nemen.

me
door mein33 - Mar 11, 2015 om 18:04
5658 Antwoorden / 28 Vragen

In de garantievoorwaarden van Sparta staat aangegeven dat de garantie op een e-bike alleen geldt voor de eerste eigenaar van de fiets en dat de garantie niet overdraagbaar is.
(de extra garantie die kan worden bijgekocht is wel overdraagbaar).

Ts. moet dus bij de rijwielhandelaar zijn die hem de fiets heeft verkocht, maar als ik Ts. goed begrijp dan geeft die "niet thuis".

wi
door willyensche - Mar 11, 2015 om 19:28
15 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien kan het zijn dat de magneten van de motor zijn los gaan zitten , dan doet de motor het ook niet , dit heb ik een paar jaar geleden ook gehad , de fietsenmaker heeft de magneten toen weer kunnen lijmen en toen deed de motor het weer . Kosten totaal 125 euro , een stuk goedkoper dan een nieuw wiel met motor . ik zou de fietsenmaker vragen over deze mogelijkheid , niet alle fietsenmakers weten dit .

an
door anne-saar - Mar 11, 2015 om 21:17
1 Antwoorden / 0 Vragen

Zelfde probleem gehad met een tweedehands Sparta ion.
Informatie ingewonnen bij mijn rechtsbijstand verzekering en zij waren het met mij eens dat de motor veel te snel stuk was gegaan!
Ze hebben ons direct de helft van de kosten van een nieuwe motor over gemaakt!
Een zaak aanspannen tegen Sparta zou ze meer geld gaan kosten!
Top service van mijn rechtsbijstand!
Wellicht een idee om eens te informeren als u een rechtsbijstandverzekering heeft.

fl
door flcamilla - Mar 12, 2015 om 18:36
1 Antwoorden / 0 Vragen

Heb al mijn 2de e-bike.
Neem altijd extra garantie, zodat je 5 jaar zonder kosten verzekerd bent van gratis service.
Het kost wel wat, maar het is het waard. Natuurlijk de gewone slijtage aan banden moet je wel zelf betalen.

ma
door madelief - Mar 15, 2015 om 13:51
25 Antwoorden / 8 Vragen

Heb zelf ook een sparta gehad nieuw gekocht .Maar er moest ook tot 2 keer toe een nieuwe motor in .Toen kwamen ze er achter dat er iets met het achterwiel niet goed zat en was het probleen opgelost. Heb wel kosteloos steeds een nieuwe motor gehad.Tweede hands gekocht zal het wel moeilijker worden om iets vergoed te krijgen.