an
door ansvda Mar 24, 2011 om 15:34
Geldzaken & recht

Meerdere werkgevers: terugbetalen!!

Hallo mensen!

Bij het invullen vd belastingaangifte kwam ik er achter dat ik ruim 1000 euro moet terug betalen. Dit komt omdat ik 5 werkgevers had in 2010. Tot 2010 had ik steeds 1 werkgever en had ik dit probleem niet.
Ik heb zelfs minder inkomsten dan in 2009.
Ik neem steeds werk aan omdat ik niet in de ww wil komen.

Ik vraag me af hoe ik dit kan voorkomen in de toekomst.

Ans.

51435 13 Rapporteer

getty
door getty - Mar 24, 2011 om 16:24
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Bij meerdere werkgevers tegelijkertijd moet je altijd opletten dat je maar bij 1 de loonheffingskorting laat toepassen. Dit gaat vaak mis en dan moeten mensen terugbetalen omdat ze van een dubbele korting hebben genoten en dus te weinig belasting hebben betaald. Je kan op de loonstrook zien of de loonheffingskorting is toegepast (of op de jaaropgave). Is dit dus bij meerdere toegepast terwijl je daar tegelijkertijd werkte dan gaat het dus fout. Stelregel is dat je bij degene waar je het meeste verdient je de loonheffingskorting laat toepassen en bij de anderen niet.

an
door andriessen3 - Mar 24, 2011 om 16:44
6 Antwoorden / 0 Vragen

Bij meerdere werkgevers of uitkeringen de heffingskorting laten vervallen, dus niet gebruiken. De loonheffing voor loonbelasting word berekend op een minimaal niveau. Als je meerdere werkgevers / uitkeringen het verdiende salaris optelt kom je in een hogere schijf, dus meer loonheffing. Dit is onvoldoende bekent. Het betekent wel dat je netto inkomen lager wordt, maar daar staat tegenover dat je dan mogelijk na aangifte een bedrag terug krijgt. Kies zelf voor een lager netto inkomen en niet voor het volgend jaar extra belasting betalen.

birdies
door birdies - Mar 24, 2011 om 17:23
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Probleem zit hem zeker niet alleen in de toegepaste loonheffingskorting, maar ook in de belastingschijven. Tot 18.628 betaal je 33% loonheffing, tussen 18.628-33.436 betaal je 41,95%.

Heb je dus bijv. 30.000,- euro totaal verdiend, dan betekent het dat je 41,95 - 33% = 8,95% moet bij betalen over 30.000 - 18.628 = 11.372 = totaal plm. 1000 euro.

De werkgevers kunnen daar geen rekening mee houden, je kan het zelf wel een beetje in de gaten houden en wat geld reserveren v.d. naheffing.

to
door tomszus - Mar 24, 2011 om 17:42
12 Antwoorden / 6 Vragen

kun je niet op alle salarissen de loonheffingskorting laten vervallen of ben je verplicht om loonheffingskorting te laten toepassen?

getty
door getty - Mar 24, 2011 om 17:51
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=tomszus schreef op donderdag 24 mrt 2011, 17:42]kun je niet op alle salarissen de loonheffingskorting laten vervallen of ben je verplicht om loonheffingskorting te laten toepassen?

Kan je volgens mij wel doen. Krijg je als je aangifte doen naderhand zeer waarschijnlijk geld terug. Doorgeven aan personeelszaken waar je werkt dat ze de loonheffingskorting niet meer moeten toepassen.

sj
door sjoerdvdh - Mar 25, 2011 om 19:32
5 Antwoorden / 2 Vragen

Werkgevers mogen de loonheffingskorting alleen toepassen als je er zelf om vraagt. Dit doe je meestal aan het begin van de arbeidsrelatie bij het invullen van de loonbelastingverklaring. Maar je mag dit ook tussentijds wijzigen.

Om te voorkomen dat je moet bijbetalen aan het einde van het jaar zijn er naast het niet laten toepassen van de loonheffingskorting nog twee mogelijkheden die als aanvulling nodig zijn ivm de verschillende schijven (zie ook de post van birdies).

1. Als je tijdens het jaar inzicht hebt in dat je meerdere werkgevers hebt dan kan je vast een voorlopige aanslag aanvragen.

2. Of je kan een werkgever altijd vragen een hoger percentage loonheffing in te houden (bijvoorbeeld 42% op alles, afhankelijk van wat je verdient). Fiscaal gezien mag de werkgever namelijk op verzoek meer inhouden.

In beide gevallen betaal je vast een voorschot op je uiteindelijk te betalen belasting. Hierbij geldt dat te veel of te weinig betaalde voorschotten automatisch worden verrekend.

ad
door adg1973 - Mar 30, 2011 om 12:00
3 Antwoorden / 1 Vragen

@Sjoerdvdh

Ik heb met mijn 2e werkgever een netto afspraak gemaakt. Zij hebben dit verrekent naar een bruto-loon en 33 % loonheffing toegepast.

Nu verdien ik bij mijn 1e werkgever zo veel dat voor het hele loon van mijn 2e werkgever 41,95 % geldt. Hierdoor moet ik nu achteraf bij betalen.

Ik had een netto afspraak gemaakt met mijn 2e werkgever en doordat ik nu achteraf moet bijbetalen kom in onder die netto afspraak.

Begrijp ik jou nu goed dat mijn 2e werkgever ook 41,95 % hadden kunnen gebruiken en met deze heffing het bruto-loon zo hoog hadden kunnen maken dat met de heffing van 41,95 % ik uit zou komen op de netto afspraak?

Ik had al vooraf aangegeven aan mijn 2e werkgever geen heffingskorting toe te passen en dat ik bij mijn 1e werkgever zo veel verdiende dat ze voor het omrekenen van de netto-afspraak naar bruto loon rekening moesten houden met dat het loon wat ik van hen zou ontvangen de 41,95% zou gelden.

Ben benieuwd naar je reactie

lottesanne
door lottesanne - Mar 30, 2011 om 19:25
438 Antwoorden / 47 Vragen

adg1973, hoe sjoerdvdh erbij komt dat de werkgever op verzoek 41,95%kan inhouden is mij een raadsel. Dit kan alleen maar bij bijzondere beloningen zoals bijv. vakantiegeld. Voor periodieke betalingen kan dit niet, en moeten zij de loonbelastingtabellen toepassen. Het komt er dan op neer dat er niet meer ingehouden wordt dan 33%, tenzij je meer verdiend dan ongeveer 1.400,00 euro. Birdies advies is dan ook het enige wat je kunt doen. Leuker kunnen we het niet maken..........

moeder56
door moeder56 - Mar 30, 2011 om 19:36
483 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb hetzelfde toegepast bij mijn kinderen, in overleg natuurlijk. Voordeel, er wordt automatisch gespaard. Je krijgt dan wel geen rente, maar dat loont ook niet.

t
door tjakkal80 - Jun 21, 2011 om 20:00
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allen, oke dus heb 2 baantjes , 1fulltime+ 1parttime- bij mijn full-time baan word loonheffing toegepast omdat ik Daar meer verdien.....part time baan aangegeven geen loonheffing omdat het mijn 2e baan is......bij het part time baantje een netto loon afgesproken (fout, because I have to pay back lots of belasting) maaaaaaaarrrrr ik heb bij de part-timer toch aangegeven Dat het mijn 2e baan is , Dan moeten toch al automatisch 42% afhouden....? Help.....help......

birdies
door birdies - Jun 21, 2011 om 20:07
6104 Antwoorden / 31 Vragen

..........Dan moeten toch al automatisch 42% afhouden....? ..........

Nee hoor. De belastingschaal waarin je loon valt, wordt toegepast. Zelf kun je uitrekenen met hoeveel loon je in de volgende belastingschaal terecht komt, zodat je daar rekening mee kunt houden.

t
door tjakkal80 - Jun 21, 2011 om 20:15
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hey Birdies,
Jeetje bedankt voor de snelle reactie!! Oke dus ben dus. De '#*++' en ik hoef niet meer op mijn fietsje naar de rechtswinkel..........er is geen adder onder het gras , geen extra vakantie geld dit jaar en waar het opneer komt is dus dat ik voor een prikkie heb lopen zweten!! Hahaha!!!!.....thanx birdie .... Nu kan ik het van me afzetten.......

birdies
door birdies - Jun 21, 2011 om 20:19
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote= tjakkal80 schreef op dinsdag 21 jun 2011, 20:15]Hey Birdies,
Jeetje bedankt voor de snelle reactie!! Oke dus ben dus. De '#*++' en ik hoef niet meer op mijn fietsje naar de rechtswinkel..........er is geen adder onder het gras , geen extra vakantie geld dit jaar en waar het opneer komt is dus dat ik voor een prikkie heb lopen zweten!! Hahaha!!!!.....thanx birdie .... Nu kan ik het van me afzetten.......

Tja, leuker kunnen we het niet maken!:-) Heb zelf trouwens ook 2 inkomens: mijn totale vakantiegeld mag ik jaarlijks afstaan aan de BD.