ka
door karinakamp Oct 14, 2014 om 10:08
Geldzaken & recht

Melden van spam

Ik ontving namens postNL, Track en Trace een in gebrekkig Nederlands gesteld bericht over een af te halen pakket.

Heb de link niet geopend, en volgens PostNL is het inderdaad spam. Een ieder zij dus gewaarschuwd!

3174 4 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Oct 14, 2014 om 11:20
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo karinakamp,

Bedankt voor de waarschuwing.
Zou het (ook) even bij Tips plaatsen.

Met vr.gr.

diumenge
door diumenge - Oct 14, 2014 om 11:55
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Bedankt!

diumenge
door diumenge - Oct 14, 2014 om 12:28
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Inmiddels staat er ook een waarschuwing op mijnpakket.post.nl:

Er zijn e-mails in omloop met de tekst "heb je niet geleverde pakket" in de titel. Deze mails zijn NIET afkomstig van MijnPakket. Verwijder deze mail zonder op de links te klikken.

gompy2
door gompy2 - Oct 16, 2014 om 12:44
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=karinakamp schreef op dinsdag 14 okt 2014, 10:08]Ik ontving namens postNL, Track en Trace een in gebrekkig Nederlands gesteld bericht over een af te halen pakket.

Heb de link niet geopend, en volgens PostNL is het inderdaad spam. Een ieder zij dus gewaarschuwd!
Quote:

Nieuwe Nederlandse ransomware vermomd als track en trace-e-mail.
Een nieuwe vorm van ransomware wordt verspreid in nep-e-mails van PostNL en DHL, waarin wordt gevraagd om een pakket via een track en trace-code te volgen.

Dat meldt beveiligingsbedrijf Fox-IT, dat de malware genaamd Torrentlocker opmerkte. Torrentlocker is al langer actief, maar nu duiken ook Nederlandse varianten van de ransomware op.

Ransomware is een vorm van malware die mensen bedreigt en vervolgens geld vraagt. De bedreigingen variëren tot het publiceren van bezochte pornowebsites tot het versleutelen van persoonlijk bestanden waardoor deze niet meer toegankelijk zijn.

De Nederlandse Torrentlocker-variant wordt verspreid via nep-e-mails die afkomstig lijken van PostNL en DHL. In de e-mail staat een bericht over een ongeleverd pakket met een link naar een track en trace-code. Via de malafide website, die veel lijkt op de website van PostNL of DHL, wordt de malware via een pdf-bestand op de computer van de gedupeerde gedownload.

De ransomware versleutelt bestanden van de gedupeerde en vraagt 390 euro om de bestanden weer toegankelijk te maken. De betaling wordt gedaan via bitcoin, waardoor de ontvanger anoniem is.
Onsleuteling

Volgens Fox-IT zijn besmette systemen te herkennen aan een tweede 'explorer.exe'-proces, dat in het taakbeheer kan worden gezien.

Fox-IT onderzoekt op dit moment of het mogelijk is om software te ontwikkelen waarmee de versleuteling van de ransomware kan worden ontsleuteld.

Bron, klik-> NUTech.nl