gi
door gijssmit Dec 8, 2014 om 20:10
Computers & telefonie

Melding Onderhoudscentrum Windows 7

Na het opstarten van mijn LapTop (Windows 7) verschijnt rechtsonderaan het witte vlaggetje van het Onderhoudscentrum. Na ongeveer 1-2 minuten verschijnt daarin een kruis. Als ik het Onderhoudscentrum open, staan daar drie meldingen:
1. Beveiliging tegen spyware en ongewenste software
2. Virusbeveiliging
3. Netwerkfirewall
Ik heb McAfee als virusbeschermer en die geeft aan dat de computer beveiligd is. Na 1-2 minuten verdwijnt het kruisje ook weer. Ook duurt het tegenwoordig vrij lang voordat de computer is opgestart. Weet iemand raad?

3805 26 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Dec 8, 2014 om 20:21
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo gijssmit,

Lees eens hier ter info.

Met vr.gr.

gi
door gijssmit - Dec 8, 2014 om 20:35
31 Antwoorden / 10 Vragen

Edrick,

Bedankt voor de snelle reactie, maar dat help mij niet echt.
Ik weet dat ik de meldingen van bepaalde berichten kan uitschakelen, maar dat lost het probleem niet op; ja alleen dat ik geen berichten meer zal zien. Maar het lijkt mij toch een software probleem, want waarom krijg ik de melding terwijl McAfee actief is en verdwijnt de melding even later?

lekkerisdat
door lekkerisdat - Dec 8, 2014 om 20:41
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Waarschijnlijk duurt het gewoon eventjes voordat Windows ziet dat je McAfee op de PC hebt. Dat zou het weer verdwijnen van de melding verklaren.

Feitelijk niets aan de hand dus. Wat je kunt proberen is om de PC wat sneller te laten opstarten.

edrick3
door edrick3 - Dec 8, 2014 om 21:17
27632 Antwoorden / 85 Vragen

..... en verdwijnt de melding even later?....

omdat er niets aan de hand is.

gompy2
door gompy2 - Dec 8, 2014 om 21:19
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn denk ik conflicten met dat wat McAfee beschermt en wat Windows poogt te doen, daarom duurt het ook langer omdat het elkaar in de weg zit.

Heeft die McAfee ook een interne firewall?
Zo ja dan kun je die firewall van Win-7 uit zetten, ook Windows Defender kun je uitschakelen, het werkt alleen McAfee maar tegen en de bescherming van Defender is niks in vergelijking met een echte AV-Scanner, je moet dat maar van me aannemen...

Ik kan wel een verhaal gaan typen hoe Dender uit te schakelen maar een videootje met toegevoegde tekst werkt sneller en makkelijker.
Daarom, klik hier-> Defender uitschakelen.

Heeft McAfee ook een Firewall, dan dat Windows-doorgangshuis uitschakelen, het houdt namelijk niks tegen wat er uit wil, dus rotzooi wat het internet op wil om aan z'n baasje te melden wat jij allemaal voor moois op je laptopje hebt aan wachtwoorden of dar soort dingen detecteert de Windows-Firewall standaard niet eens.

Heeft McAfee ook een echte Firewall aan boord dan op deze manier die van Windows uitschakelen.
Klik hier-> Een vergiet dichten

Heeft McAfee géén Firewall en wil je écht een goeie gratis Firewall die redelijk makkelijk te configureren is en die ook al het uitgaande verkeer controleert, en je indien gewenst alles laat melden?
Neem dan PrivateFirewall 7.0.

Klik hier-> PrivateFirewall

valerius-2
door valerius-2 - Dec 8, 2014 om 21:22
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Windows heeft zelf een heel goede beveiliging, maar omdat u een andere virus scanner heefr wordt hij niet meer geupdate en daarom krijgt u deze melding. Ik heb de andere al een jaar niet meer gebruikt en verwijderd.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Dec 8, 2014 om 21:28
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op maandag 8 dec 2014, 21:22]Windows heeft zelf een heel goede beveiliging
Incorrect. Zelfs McAfee is nog beter..

gi
door gijssmit - Dec 8, 2014 om 21:46
31 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=gompy2 schreef op maandag 8 dec 2014, 21:19]Er zijn denk ik conflicten met dat wat McAfee beschermt en wat Windows poogt te doen, daarom duurt het ook langer omdat het elkaar in de weg zit.

Heeft die McAfee ook een interne firewall?
Zo ja dan kun je die firewall van Win-7 uit zetten, ook Windows Defender kun je uitschakelen, het werkt alleen McAfee maar tegen en de bescherming van Defender is niks in vergelijking met een echte AV-Scanner, je moet dat maar van me aannemen...

Ik kan wel een verhaal gaan typen hoe Dender uit te schakelen maar een videootje met toegevoegde tekst werkt sneller en makkelijker.
Daarom, klik hier-> Defender uitschakelen.

Heeft McAfee ook een Firewall, dan dat Windows-doorgangshuis uitschakelen, het houdt namelijk niks tegen wat er uit wil, dus rotzooi wat het internet op wil om aan z'n baasje te melden wat jij allemaal voor moois op je laptopje hebt aan wachtwoorden of dar soort dingen detecteert de Windows-Firewall standaard niet eens.

Heeft McAfee ook een echte Firewall aan boord dan op deze manier die van Windows uitschakelen.
Klik hier-> Een vergiet dichten

Heeft McAfee géén Firewall en wil je écht een goeie gratis Firewall die redelijk makkelijk te configureren is en die ook al het uitgaande verkeer controleert, en je indien gewenst alles laat melden?
Neem dan PrivateFirewall 7.0.

Klik hier-> PrivateFirewall

gi
door gijssmit - Dec 8, 2014 om 21:49
31 Antwoorden / 10 Vragen

Beste Gompy2,

Bedankt voor de tips. Ik heb Windows Defender uitgeschakeld, maar kreeg toch weer de meldingen van het Onderhoudscentrum. Ik heb dat nu aangepast zodat deze vermeldingen niet meer worden getoond. De Firewall van Microsoft is automatisch uitgeschakeld omdat McAfee al een Firewall heeft en deze actief is.

Heb je wellicht ook nog een tip hoe ik mijn computer sneller kan laten opstarten?

Gijs Smit

gompy2
door gompy2 - Dec 8, 2014 om 21:50
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op maandag 8 dec 2014, 21:28][quote=valerius-2 schreef op maandag 8 dec 2014, 21:22]Windows heeft zelf een heel goede beveiliging
Incorrect. Zelfs McAfee is nog beter..
Om te laten zien hoe slecht de bescherming van Windows is hier een link naar de laatste test van AV-Comparatives.org waarin in een grafiek wordt getoond dat men de bescherming van Windows gebruikt als nul-lijn, als referentiekader t.o.v. alle andere geteste AV-Scanners.
Op de grafieken te zien als horizontale stippel-lijn.

Klik-> Test-Oktober-2014

Idem bij AV-Test.org.
Zie de onderste lijn waar ze de bescherming van Windows Defender 4.4 óók op nul schalen...

Klik-> Test AV-Test.org Oktober 2014.

gerbera
door gerbera - Dec 8, 2014 om 22:29
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Krijg deze melding soms ook, zit hem vermoedelijk in het update op de achtergrond direct na het opstarten. Het trage opstarten wordt veroorzaakt doordat tijdens de opstart belangrijke bestanden worden gecontroleerd. Kijk bij "scans plannen en uitvoeren" of Realtime scanner aan staat en bij opstartinstellingen staat ingesteld op "Tijdens het opstarten controleren op de meest bekende bedreigingen voor snelle opstart". (middelste regel)

gi
door gijssmit - Dec 9, 2014 om 19:38
31 Antwoorden / 10 Vragen

Beste Gerbera,

Bedankt voor de tips. Instellingen stonden zoals jij beschreef.
Ga nu verder kijken naar het antwoord van Gompy2

gompy2
door gompy2 - Dec 9, 2014 om 19:39
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gijssmit schreef op maandag 8 dec 2014, 21:49]
Heb je wellicht ook nog een tip hoe ik mijn computer sneller kan laten opstarten?
Gijs Smit
Dan moet je controleren wat er allemaal mee opstart Gijs.
Ten eerste is McAfee een behoorlijk traag programma wat een aardig beslag legt op de performance van je computer/laptop en het duurt een poosje eer die klaar is met alles controleren bij het opstarten.

Klik hier-> Performance-test

En het controleren bij het opstarten wordt steeds intenser van die AV-programma's merk ik aan mij eigen AV-Scanner, en die van mijn vrouw, die heeft weer een andere.

Verder kun je kijken wat er allemaal mee opgestart wordt als je je laptop aanzet.
Weet je hoe dat te doen, met Msconfig bijvoorbeeld?

Lees maar even van klik-> Menno Schoone

gi
door gijssmit - Dec 9, 2014 om 19:42
31 Antwoorden / 10 Vragen

Beste Gompy2,

Bedankt voor de tips. Ik ga hier naar kijken, maar het is nogal veel leeswerk, dus ik neem er mijn tijd voor. Maar vooralsnog ontzettend bedankt voor de antwoorden. De meldingen van het Onderhoudscentrum zijn in ieder geval verleden tijd.

Groeten,
Gijs

lekkerisdat
door lekkerisdat - Dec 9, 2014 om 19:59
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=gijssmit schreef op dinsdag 9 dec 2014, 19:42]
Bedankt voor de tips. Ik ga hier naar kijken, maar het is nogal veel leeswerk, dus ik neem er mijn tijd voor.
Feitelijk hoef je niet te lezen, onder het tabblad Opstarten kun je alles uitvinken op McAfee na.
En bij Services, nadat je linksonder dat vakje aanvinkt, ook.

Voorbeeld.

gompy2
door gompy2 - Dec 9, 2014 om 20:27
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op dinsdag 9 dec 2014, 19:59]
Feitelijk hoef je niet te lezen, onder het tabblad Opstarten kun je alles uitvinken op McAfee na.
En bij Services, nadat je linksonder dat vakje aanvinkt, ook.

Voorbeeld.
Kom op zeg, nou ben je wel erg raar bezig, gevaarlijke tips geef jij man...
Je weet niet eens wat TS allemaal aan programma's op zijn laptop heeft staan waarvan bepaalde onderdelen wel degelijk mee op moeten starten willen ze werken.

@GijsSmit

Klik op Start linksonder.
Type in het venster wat je dan ziet (programma's en bestanden zoeken) msconfig
Er opent zich dan een venster (Systeemconfiguratie)
Dan klik je op de tab "Opstarten" , en dan zie je welke programma-onderdelen er allemaal worden opgestart als je laptop opstart.
Dan klik je op de Tab "Services" en zet een vinkje links onder bij " Alle Microsoft-services verbergen"
Wat er dan overblijft zijn alle service onderdelen van programma die uitgevoerd worden, of uitgevoerd zijn geworden. Je kunt zien of die services nog actief zijn of gestopt.
Maak eens een screendump van beide schermen als je weet hoe je dat moet doen, maar ga zelf geen onderdelen uitzetten als je niet weet wat ze inhouden of betekenen.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Dec 9, 2014 om 20:40
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=gompy2 schreef op dinsdag 9 dec 2014, 20:27]Klik op Start linksonder.
Type in het venster wat je dan ziet (programma's en bestanden zoeken)
Gelukkig is jouw tip beter. Welk venster?
Oh windowsknopje + r ;-).

Als iets niet meer werkt, vink je datgene gewoon weer aan. Onder het mom van proberen is weten.

gompy2
door gompy2 - Dec 9, 2014 om 20:57
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op dinsdag 9 dec 2014, 20:40]
Gelukkig is jouw tip beter. Welk venster?
Oh windowsknopje + r ;-).

Als iets niet meer werkt, vink je datgene gewoon weer aan. Onder het mom van proberen is weten.
Ik weet niet hoe jij het hebt ingesteld maar bij mijn Windows-7 zie ik wat ik omschreven heb, maar met Windows-toets + R kom je ook in "Uitvoeren" en dan moet je alsnog "msconfig" intypen of niet? Lood om oud...

Als iets niet meer werkt vink je het weer aan...

Tjaaa, ik ben helemaal sprakeloos, echt.
Bij de tab "Opstarten" staat bij van welke fabrikant de onderdelen zijn die mee opgestart worden, lijkt het je niet beter dat iemand eerst eens gaat uitzoeken bij welk programma een onderdeel hoort en of het kritisch is als dat onderdeel niet meer opgestart wordt bij het booten?

Tis mooi vis-weer, wat dach ie der van? Eens lekker er op uit?
Lekkere frisse wind over je bolletje, goed voor de mens hoor...

rots92
door rots92 - Dec 9, 2014 om 21:11
157 Antwoorden / 3 Vragen

Het 'probleem' is mij bekend en daarom ga ik de reacties met erg veel aandacht lezen.

gompy2
door gompy2 - Dec 9, 2014 om 21:22
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=rots92 schreef op dinsdag 9 dec 2014, 21:11]Het 'probleem' is mij bekend en daarom ga ik de reacties met erg veel aandacht lezen.
Moet je vooral doen, tis lachen met ons hoor, vooral met mijn allergrootste vriend lekkerisdat...
Zonder hem is het soms een beetje saai..
Grapje hoor, hij weet best wel waarover hij schrijft hoor [ soms ;-) ] ,en hij vibreert een trapje hoger als mij, daarom is het soms moeilijk om hem bij te benen, vandaar...

lekkerisdat
door lekkerisdat - Dec 9, 2014 om 23:18
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=gompy2 schreef op dinsdag 9 dec 2014, 20:57]
Ik weet niet hoe jij het hebt ingesteld maar bij mijn Windows-7 zie ik wat ik omschreven heb, maar met Windows-toets + R kom je ook in "Uitvoeren" en dan moet je alsnog "msconfig" intypen of niet? Lood om oud...
Hap :-) Ik heb enkel de zoekfunctie binnen Windows uitgezet (TC = veel sneller), dan verdwijnt dat balkje. En dit eens niet uit privacy overwegingen, goed hè!

[quote=gompy2 schreef op dinsdag 9 dec 2014, 20:57]
Tja, ik ben helemaal sprakeloos, echt.
Bij de tab "Opstarten" staat bij van welke fabrikant de onderdelen zijn die mee opgestart worden, lijkt het je niet beter dat iemand eerst eens gaat uitzoeken bij welk programma een onderdeel hoort en of het kritisch is als dat onderdeel niet meer opgestart wordt bij het booten?
Dit kun je echt prima zelf ontdekken, op de manier zoals ik eerder formuleerde.
Heb hier ook alles uitgezet (op Eset na dan), zie het screenshot, het werkt nog altijd prima. Eind volgende maand maar liefst alweer 3 jaar (nieuw record).
En ja ik snap je punt, beetje voorzichtig zijn hiermee kan geen kwaad echter is 'n 'fout' nogal makkelijk te herstellen.
Ook uit privacy overwegingen is het geen gek idee om te doen, anders zouden hier bijvoorbeeld 4 dingetjes van Adobe mee opstarten. Zo maakt Flash bij iedere opstart en wanneer je 'n site met Flash bezoekt verbinding met de servers van Adobe. Terwijl wanneer je dit blokt het gewoon ook werkt. Rest mij toch de vraag waar dit voor nodig is?

[quote=gompy2 schreef op dinsdag 9 dec 2014, 20:57]Tis mooi vis-weer, wat dacht ie der van? Eens lekker er op uit?
Lekkere frisse wind over je bolletje, goed voor de mens hoor...

Vissen is dierenleed en buiten is het veel te koud ;-).

[quote=gompy2 schreef op dinsdag 9 dec 2014, 21:22]
Grapje hoor, hij weet best wel waarover hij schrijft hoor [ soms ;-) ] ,en hij vibreert een trapje hoger als mij, daarom is het soms moeilijk om hem bij te benen, vandaar...
Mijn hartelijke dank voor dit compliment, waardeer ik enorm. Ook jij weet aardig wat enkel ben je wat te voorzichtigjes :-).

lekkerisdat
door lekkerisdat - Dec 9, 2014 om 23:27
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Aanvullig; je ziet bijvoorbeeld dat ik Alcohol niet mee laat opstarten. Dit heeft inderdaad 'negatieve' gevolgen. Hierdoor start gemounten media (het virtueel laden van 'n dvd/cd/blu-ray (ik weet dat gompy2 dit wel gewoon weet :-)) niet automatisch meer mee op. Het kan dus inderdaad zo zijn consequenties hebben, maar zo heel ernstig is het vrijwel nooit.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 9, 2014 om 23:51
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op maandag 8 dec 2014, 21:28][quote=valerius-2 schreef op maandag 8 dec 2014, 21:22]Windows heeft zelf een heel goede beveiliging
Incorrect. Zelfs McAfee is nog beter..
IK heb hem dus van af sept. 2013 en nog steeds virus en andere kwalen niet meer gezien, terwijl ik met AVG de gekste meldingen kreeg dat zij ik weet meer hoeveel ze hebben op gesporet.

gompy2
door gompy2 - Dec 10, 2014 om 11:25
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gijssmit schreef op dinsdag 9 dec 2014, 19:42]De meldingen van het Onderhoudscentrum zijn in ieder geval verleden tijd.
Groeten,
Gijs
Mooi, maar toch niet omdat je alle meldingen uit geschakeld hebt hoop ik?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

[quote=lekkerisdat schreef op dinsdag 9 dec 2014, 23:18]
Dit kun je echt prima zelf ontdekken, op de manier zoals ik eerder formuleerde.
Heb hier ook alles uitgezet (op Eset na dan), zie het screenshot, het werkt nog altijd prima. Eind volgende maand maar liefst alweer 3 jaar (nieuw record).
En ja ik snap je punt, beetje voorzichtig zijn hiermee kan geen kwaad echter is 'n 'fout' nogal makkelijk te herstellen.
Als ik zou doen wat jij zo maar even adviseert, en zo maar even overal alle vinkjes weg halen dan zou bij mij, op mijn AV/scanner na, mijn:

Keyboard en muis niet meer of niet goed meer werken.
Ik heb een speciaal toetsenbord en muis waarvan de drivers ingeladen worden met het booten van de computer...

Mijn Private-Firewall niet meer werken omdat de componenten van dat programma opstarten met het booten van de computer...

Winalarm niet meer werken omdat de componenten van dat programma opstarten met het booten van de computer...
(dit is een soort waarschuwingsprogrammaatje wat mij waarschuwt als er bepaalde dingen staan te gebeuren, zoals TV-programma's die ik wil zien, koffie-tijd, tijd voor mijn pilletjes, en nog een aantal dingen om te waarschuwen en die ik zelf soms vergeet omdat ik te druk ben met andere dingen)

Bepaalde update-controle's van drivers en programma's die ik belangrijk vind om te weten of er nieuwe uitgave's zijn en niet meer zouden werken omdat de componenten van dat programma's opstarten met het booten van de computer...

Bij "services", Syncovery (dat is een back-up en synchronisatie programma) niet meer zou werken omdat de componenten van dat programma opstarten met het booten van de computer...

En nog een paar componenten die ik best belangrijk vind.
Je weet dus niet eens wat TS aan programma'sen services heeft draaien en daarom is eigenlijk het advies op alle vinkjes zo maar uit te zetten erg onzinnig lekkerisdat, sorry..
--------------------------------------------------------------------------------------------

[quote=valerius-2 schreef op dinsdag 9 dec 2014, 23:51][quote=lekkerisdat schreef op maandag 8 dec 2014, 21:28][quote=valerius-2 schreef op maandag 8 dec 2014, 21:22]Windows heeft zelf een heel goede beveiliging
Incorrect. Zelfs McAfee is nog beter..
IK heb hem dus van af sept. 2013 en nog steeds virus en andere kwalen niet meer gezien, terwijl ik met AVG de gekste meldingen kreeg dat zij ik weet meer hoeveel ze hebben op gesporet.
Dus omdat je meldingen kreeg van de anti-virusscanner AVG heb je die maar geliquideerd?
Is dat hetzelfde als je huisarts liquideren omdat die je vertelt dat je ernstig ziek bent?
Als ik geen virusmeldingen meer krijg, zitten ze dus niet meer op mijn systeem.
Als ik die dokter doodschiet kan die me ook niet meer vertellen dat ik erg ziek ben, dus ben ik kerngezond...
Dat is wat jij in feite naar toe wil.

Beste valerius-2, als je met AVG wel virusmeldingen kreeg, en met Windows-Defender niet, dan zou ik me maar eens af gaan vragen hoe dat komt.
Misschien zou het wel eens kunnen zijn dat dat Windows-Defender zó slecht is dat die niet eens die troep detecteert die AVG wél detecteert.
Het zou alleen kunnen zijn dat AVG enorm veel False Positives zou hebben gegeven, maar dat is niet met zekerheid te zeggen.
Vertrouwen op Windows Defender deed ik in geen geval, maar uiteraard is het jouw eigen feestje en jij moet helemaal zelf weten hoe je die viert, maar je moet niet beweren dat Windows een goede eigen beveiliging heeft want dan weet je duidelijk niet waar over je het hebt...

gi
door gijssmit - Dec 10, 2014 om 11:43
31 Antwoorden / 10 Vragen

Beste Gompy2,

De enige meldingen die ik heb uitgeschakeld zijn Netwerkfirewall, Virusbeveiliging en Beveiliging tegen Spyware en ongewenste software. Dit om de eenvoudige reden dat dit al door McAfee wordt ondervangen. Alle overige instellingen staan, met uitzondering van NAP, ingeschakeld.

Verder gaat jullie kennis mij veel te ver en ga ik ook niet in op de discussies die daarop volgden.

Toch nog bedankt voor de assistentie.

Gijs

gompy2
door gompy2 - Dec 10, 2014 om 11:58
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gijssmit schreef op woensdag 10 dec 2014, 11:43]
Verder gaat jullie kennis mij veel te ver en ga ik ook niet in op de discussies die daarop volgden.
Toch nog bedankt voor de assistentie.
Gijs
Is oké Gijs.
Dat verder gaan in een materie gaat vaak vanzelf en dat gebeurd meestal op forums, er komt vaak van alles bij, en op zich is dat ook niet zo erg, vind ik...
Maar waar het mij in eerste instantie om te doen was, is dat je niet zomaar vinkjes weg gaat halen in de Systeem-configuratie (msconfig) als je niet zeker weet waar de componenten voor dienen en zeker weet waar je mee bezig bent.
Suc6 in ieder geval...