me
door metterwoon Sep 26, 2015 om 07:39
Geldzaken & recht

Metterwoon

Macel77 ik hoop dat jij deze vraag onder ogen krijg.Ik heb hier ieder geschreven onder de naam gerry1955 over recht van bewonen enz, daar kan ik echter niet meer op inloggen vandaar op deze manier vraag ik je om advies in het vervolg op die zaak .......
Om te beginnen heb ik ook maar even andere naam genomen.
Het is al weer even geleden en ik ben nog niet van de ellende af. Nadat ik de dagvaarding gedaan heb is de rechter tot nu toe alleen maar bezig met verdeling (terwijl mijn dagvaarding ging over de herstellings--kosten wie wat moet betalen .Dus nu moet ik kunnen aantonen dat ik de Fam. kan uitkopen dat ik het geld daarvoor heb en moet aangeven hoeveel ik voor hun deel wil geven.(het tuinhuis wat ik heb laten bouwen hebben ze geen recht op dus dat word van de WOZ waarde afgehaald ) De tegen partij moeten ook aangeven wat ze willen beuren van mij. Ze gaan uit van de WOZ waarde ze willen van geen onkosten weten ze delen het WOZ bedrag in tweeën, ook rekening houden dat de waarde gedaald is met 8.5% en dan word mijn waarde van recht van en bewonen daarvan afgehaald. Normaal is de waarde zoals jij al aangaf voor mijn recht 6% van de waarde keer 10 is 60% gezien mijn leeftijd .Maar nu komt er iets wat ik niet begrijp over de clausule die in de akte staat over Metterwoon verlaten.
Omdat die clausule in de akte staat word er van de 60% voor het recht trekken ze gezien fiscale 25% ervan af met andere woorden krijg ik dus 45% voor mijn recht van gebruik .Bij mij gaat het araf en zei krijgen het er in principe bij . Ik heb me al suf gezocht waar aan dat kan liggen . Ik vind wel wat maar gaat het meestal over ouders en kinderen, maar wij waren alleen vrienden Kan jij mij uitleggen hoe dat dan werkt met die clausule metterwoon verlaten ik dacht dat het betrekking had op als ik de woning verlaten zou hebben maar nu kost dat me ook nog 25% . Weer een heel verhaal geworden .Alvast bedankt

6102 27 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 26, 2015 om 07:54
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Hoort waarschijnlijk bij deze vraag
[Url=http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/recht-van-gebruik-en-bewoning-en-metterwoonclausule/?vHash=c749c73j]
KLIK

ho
door hopetobehelping - Sep 26, 2015 om 09:01
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste metterwoon,

hoort het ook nog bij deze vraag ?

Ik vermoed dat het belastingverhaal te maken heeft met het volgende. Hierin ziet u de 25% ook genoemd staan.
De vraag is of dat het terecht is dat er 25% daardoor bij u wordt ingehouden. Als uw kinderen nu nog niet een gedeelte van de woning op hun naam hebben staan lijkt het mij niet van toepassing.
Ik zou verder degene die de akte opmaakt u maar laten uitleggen waar het vandaan komt inclusief de wetsartikelen uiteraard.
Ik ben nog wel benieuwd of het bedrag aan achterstallig onderhoud op de een of andere manier nog gedeeld wordt zodat u er niet alleen voor opdraait.

me
door metterwoon - Sep 26, 2015 om 09:06
20 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi sjoppie .
Dat klopt die vraag is ook van mij als je zin heb gehad dat hele verhaal te lezen weet je een beetje hoe alles gegaan is .
Kan jij me helpen weet je hier iets van

Groetjes en alvast bedankt

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 26, 2015 om 09:13
7187 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=metterwoon schreef op zaterdag 26 sep 2015, 09:06]Hoi sjoppie .
Dat klopt die vraag is ook van mij als je zin heb gehad dat hele verhaal te lezen weet je een beetje hoe alles gegaan is .
Kan jij me helpen weet je hier iets van

Groetjes en alvast bedankt
Nee Metterwoon, ik kan niets voor u betekenen want hier heb ik geen verstand van maar dacht het voor Marcel 77 gemakkelijker te maken om u te helpen.
Vr, gr.

tijger1
door tijger1 - Sep 26, 2015 om 09:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik mag toch hopelijk aannemen dat u een advocaat hebt om deze langlopende zaak voor u te behartigen?

me
door metterwoon - Sep 26, 2015 om 09:52
20 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi hopetobehelping

Bedankt voor je reactie .
In de geheel gaat het om toen in 1989 afgesproken deal tussen twee bevriende echtparen toen geen sprake van erfende kinderen de kinderen van beide partijen kregen de woning en konden die dan verkopen en delen er was dan ook geen recht van meer alleen erfenis.
Het is een ingewikkelde instructie ik heb eerder een vraag hier geplaatst onder gerry1955 waar alles al is uitgelegd hoe deze overeenkomst tot stand is gekomen.
De woning staat op naam van beide partijen met voor beide levenslang recht van gebruik en bewoning .
Tegenpartij hadden eerste recht en hebben 21 jaar gratis gewoond tegen partij is de man overleden en de vrouw heeft de woning wegens plaatsing in verzorging tehuis verlaten dus de woning metterwoon verlaten.Nu heb ik dus het levenslange recht, jij vraagt naar het onderhoud wat gedaan moet worden waarvan ik vind dat groot onderhoud voor beide is en het onderhoud door nalatigheid door de eerste gebruikers van klein naar groot onderhoud is gegaan daar heb ik in rechtszaak de tegen partij aansprakelijk voor gesteld ( tegenpartij zijn nu de vrouw mede-eigenares en haar twee zoons die stukje blooteigendom hebben van vaders erfenis) Die zoons willen niet betalen en moeders heeft geen geld zeggen ze. Daarom willen ze (zo zie ik het) eigenlijk contract breuk hebben dut ik ze ga uitkopen wat volgens de akte mag. Zoals ik al geschreven had willen ze geen onderhoud kosten betalen mag ook geen rekening mee gehouden worden bij uitkoop want door het achterstallig onderhoud is de woning toch al minder waard en zouden zei dubbel verlies hebben .
Dat zou hun dubbel op verlies hebben, A) als zei de woning in goede staat hadden gehouden had ik geen rechtszaak hoeven te beginnen, want dan had ik gewoon in het huis kunnen gaan wonen en van mijn recht van gebruik kunnen genieten en zo lang ik leef.(net als hun ouder ze zijn trouwens geen fam maar ouders waren vrienden) B) ik had dan niet zoveel onkosten hoeven te maken voor rechtszaak en bouwkundig onderzoek enz Ze hebben eerst geprobeerd om te bewijzen dat ik de woning metterwoon verlaten zou hebben want dan had ik mijn recht verspeeld en dan zou de gehele woning verkocht mogen worden Dat hebben ze voor de rechter niet kunnen bewijzen dus die zaak verloren Nu verzoeken ze de rechter om verdeling (ZEI dus niet ik) maar geeft te kennen aan de rechter dat ze geen onderhoud willen betalen want moet dat eerst juridisch bepaald worden.Als alternatief geven ze ook aan dat moeders geen geld heeft dus zou ze toch mee moeten betalen aan het onderhoud willen ze hun deel van de woning aan derde verkopen (wat ook mag volgens akte nadat ze het eerst mij aangeboden hebben) en als hun deel verkocht was dan zou moeder van de opbrengst de kosten kunnen betalen.Wie koopt er een half huis met het levenslange recht van gebruik op de gehele woning en dan zou ik het onderhoud zelf moeten betalen en wachten tot er iemand is die hun deel koopt plus als ik herstellingen gedaan heb is de woning meer waard waar zei van profiteren . Ja sorry het is een heel verhaal alles bij elkaar genomen en ben hier al 4 jaar mee bezig dus zo verzieken ze al 4 jaar mijn genot van mijn recht ik woon in huis met verrotte keuken en de rest van verval Nu hebben ze een voorstel bij de rechten aangeboden waarvoor ik ze kan uitkopen en ik moet ook een voorstel aanbieden bij de rechter wat ik wil betalen voor hun deel. Hun aanbod is zonder onderhouds kosten en wel met aftrek van mijn recht van gebruik maar waar dan 25% vanaf gaat eigenlijk volgens de berekeningen van de wet zou mij recht 60% dus bv 75,000 euro zijn die ik van hun helft mag aftrekken maar ze zeggen volgens 1 of ander artikel in de wet het fiscalen mag ik maar 45% van hun deel aftrekken dus het fiscale gedeelte krijgen zei dan blijkbaar omdat er een clausule is van metterwoon verlaten. die clausule is er ingezet zodat mocht ik de woning verlaten die verkocht kon worden die akte is van 1990 nu gebruiken ze metterwoon blijkbaar voor een verandering in het fiscale gedeelte ik weet het eerlijk gezegd niet meer . alvast bedankt voor de moeite als je dit wil lezen en een reactie kan of wil geven

me
door metterwoon - Sep 26, 2015 om 10:00
20 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi sjoppie bedankt voor het meedenken voor marcel77 en ik hoop dat hij ook reageert.... Tijger1 ik heb een advocaat, maar helaas is heeft de zoon van mede eigenaar een juridische achtergrond en zijn vrouw is rechter dus is het een heel gevecht. En ik moet zeggen de rechter die over deze zaak gaat vind het blijkbaar ook een ingewikkelde kwestie en neemt de weg van de minste weerstand en wil met tegenpartij mee gaan om tot een verdeling over te gaan. Ze vergeet even voor het gemak dat ik de tegen partij gedaagd heb om het verzoek van mee betalen in de onderhoud kosten want daar loopt ze aan voorbij.
Bedankt voor jullie reactie groetjes

ho
door hopetobehelping - Sep 26, 2015 om 10:13
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste metterwoon,

niet 100% in detail, maar ik ken uw vorige vraag nog.
Ik lees net in uw vorige antwoord dat dit nog de rechtszaak is waarbij u van de andere partij hun aandeel in het onderhoud opeist.
Als ik het me goed herinner dan was het laatste dat u erover berichtte dat de rechter niet echt op uw aangespannen zaak inging maar veel meer op de vragen/wensen van de tegenpartij en dat u destijds erover nadacht om de betreffende rechter te gaan 'wraken'.
U spant een zaak aan dan kan het niet zo zijn dat daar nagenoeg niet op ingegaan wordt.

Uiteraard zal uw advocaat u moeten helpen.
Dat wetsartikel van die 25% ben ik wel benieuwd naar. Ik vermoed dat het neerkomt op wat ook in de link van mijn vorige antwoord stond. Ik ben geen jurist maar het lijkt mij niet van toepassing op u. Als uw kinderen geen gedeelte van de woning op hun naam hebben staan nu dan is dat voordeel er nu niet. Het voordeel kan wellicht in de toekomst wel genoten worden. Maar u kunt net zo goed zeggen (niet cru bedoeld, gewoon als voorbeeld) dat bij uw overlijden alles aan een goed doel wordt geschonken of het kan dat in de toekomst de wetgeving veranderd zodat er helemaal geen voordeel meer is.

Wat u wellicht ook nog zou kunnen doen is bij de gemeente navragen of het achterstallige (groot) onderhoud is verwerkt in de WOZ waarde. Als ik het nu zo lees gaat het wellicht toch de kant op dat u het hele eigendom gaat krijgen dan kunnen alle bedragen maar het liefst zo laag mogelijk zijn.

me
door metterwoon - Sep 26, 2015 om 11:23
20 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi hopetobehelping
Het gaat nog steeds om die zaak klopt, toen we deze overeenkomst aangingen was er geen sprake van kinderen die ergens recht op hadden, kinderen tegenpartij 2 en mijn kinderen 2 die zouden bij overlijden van beide partijen met hun vieren de woning erven en dan de woning kunnen verkopen en de opbrengst delen zo was de afspraak.

Nu is mijn man al in 1993 overleden en aangezien er geen testament was hebben mijn kinderen van al het vermogen wat er was hun kindsdeel van vaders part gekregen en ook uitbetaald gekregen toen ze 18 jaar oud was die wet bestond toen nog dat je kindsdeel moest uitbetalen op 18 jarige leeftijd.

Bij de tegen partij is de vader overleden en ik weet niet hoe het daar verdeeld is, maar ze zijn in ieder geval beide zoons voor 1/12de eigenaar van blooteigendom/naakteigendom hoe het ook heet, en moeder voor de rest nog mede-eigenaar.
.
Dus vraag ik me af of die link van toepassing is op deze overeenkomst, en of de clausule van metterwoon nu een andere betekenis gekregen heeft zoals die nu toegepast word in de link die jij me toestuurde. Want in de akte die in 1990 is opgesteld was de metterwoon clausule gebruikt op advies van die zoon dat als ik de woning zou verlaten ik mijn rechten zou verliezen en zo de woning in ze geheel verkocht kon worden en dat wilde de zoons bereiken door aan de rechter te bewijzen dat ik de woning verlaten had daar was de clausule voor ,die akte is gemaakt in het oude wetboek nu er een nieuw wetboek is met die andere versie van het metterwoon verlaten of dat ook geld voor een oude overeenkomst.
In de WOZ staat bij achterstallig onderhoud een (-) of dat dan betekend achterstallig weet ik niet, maar er is ook onderhoud door nalatigheid en dat staat daar zeker niet in vermeld of rekening mee gehouden en dat is ook het twistpunt tussen partijen andere partij zegt gewoon het is nu jouw beurt om te wonen in de staat waarin de woning verkeerd zei vinden dat ze nergens toe verplicht zijn.

Groetjes

ho
door hopetobehelping - Sep 26, 2015 om 13:34
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste metterwoon,

heb de 'oude' vraag nog even doorgelezen.
Het verbaast mij dat de rechter eigenlijk helemaal niet ingaat op dat u deze rechtszaak hebt aangespannen en dat uw eis is dat de tegenpartij kosten voor het 'groot' achterstallig onderhoud op zich neemt. Is het uw advocaat niet gelukt om de rechter bij de leest te houden ?
De rechter dient de zaak af te handelen die is aangespannen.
De rechtbank waar de zaak behandeld wordt is toch (hopelijk) niet de rechtbank waar de echtgenote van een van de zonen rechter is ? Als dat zo is dan zou ik meteen de rechter wraken. Mocht het zo zijn dan zou u ook nog een klacht kunnen indienen.

Voor wat betreft het bedrag wat er nu bepaald wordt. Het gaat dus om de waarde van de woning nu en daar krijgen beide partijen dan 50% van.
Als we met de 60% rekenen voor het vruchtgebruik en WOZ waarde van € 265.000 dan is de waarde nu dus: € 265.000 * 0,4 = € 106.000. De helft hiervan is € 53.000.
Als er gerekend wordt met 45% dan is de waar per partij dus: € 72.875.
Het bouwkundig rapport dat u eerder heeft laten opmaken dient natuurlijk ook meegenomen te worden (daarin zitten voor u nog € 10.000 en voor de tegenpartij nog € 30.000 aan kosten in). Dit dient uiteraard verrekend te worden.

me
door metterwoon - Sep 26, 2015 om 15:56
20 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi hopetobehelping
Mijn zaak dient in Arnhem die vrouw van vermoedelijk in Den Haag maar je weet nooit waar de lijntjes liggen dat klopt en aan wrake ook wel gedacht. Maar advocaten onderling doen dat niet snel en als je wrake doe heb je kans dat je alle rechters tegen je krijg want ook die houden daar niet zo van,
Hoe bereken jij dit dat je gedeeld op deze berekening komt. € 265.000 * 0,4 = € 106.000. De helft hiervan is € 53.000.en Als er gerekend wordt met 45% dan is de waar per partij dus: € 72.875.
De WOZ klopt is 265,000.daar gaat af 21,685 het tuinhuis wat ik geplaatst heb die mag niet in de taxatie worden mee genomen blijft erover 243,315 en dan volgens hun berekening is het 243,315 delen door 2 is 121,657 daar trekken ze dan in plaats van 60% dan 45% van af 54,746 blijft er 66,911 euro over die ze van mij willen beuren , Zonder aftrek van onkosten want die moet de rechter vergeten. En dan heb ik het nog niet over de ellende die ze mij bezorgd hebben al 4 jaar lang zit ik ik een soort bouwval daarom had ik 40,000 geboden dat vind ik voldoend eerlijk gezegd want eigenlijk zou ik hier nu van me oude dag moeten kunnen genieten net als hun ouders die hadden toe zei hier in een geheel nieuw huis kwamen mijn leeftijd en hebben 21 jaar kunnen genieten van de overwaarde van hun verkochte woning. Nu is het mijn beurt om te genieten ook van mijn overwaarde die moet ik nu gaan investeren dus zitten er voor mij geen verre reizen zoals hun ouders wel konden omdat ze geld hadden. daarom vind ik mijn bod al redelijk veel want het liefst had ik ze betaald wat ze toen geïnvesteerd hebben, want de meer waarde hier hebben ze verwoond en laten vervallen
Groetjes

ho
door hopetobehelping - Sep 26, 2015 om 16:45
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste metterwoon,

wie maakt de berekening waar u het over heeft ?
Die moet natuurlijk niet gemaakt worden door de 'hebberige zonen' maar door een daarvoor onderlegd en vakkundig iemand.
Waar het om gaat, naar mijn idee dan toch, is de waarde van de woning als die nu verkocht zou worden. De waarde die daar uit rolt (en na verrekening van groot onderhoud etc.) wordt dan door 2 gedeeld en dat is de waarde die het voor beide partijen zou opleveren als de woning nu verkocht zou worden.
De huidige waarde van de woning is sowieso 60% lager dan de WOZ waarde omdat er vruchtgebruik op zit. Dat u de gebruiker van het vruchtgebruik bent doet er eigenlijk niet toe. Ook als de woning van u zou zijn en u zou de woning willen verkopen en gebruik blijven maken van het vruchtgebruik dan zou u er 60% minder voor krijgen (alhoewel ik niet verwacht dat er iemand is die een woning met vruchtgebruik zal kopen).
Bij de berekening van de huidige waarde van de woning ga ik dan ook uit van: (WOZ waarde) * ( 100% - 60%) = (WOZ waarde) * 40% = (WOZ waarde) * 0,4.
De 60% moet natuurlijk over de beginwaarde (WOZ waarde) genomen worden en niet nadat de WOZ waarde al door de helft gedeeld is, dan is het maar 30%.
Geen idee hoeveel steun u aan uw advocaat heeft, maar ik kan me goed voorstellen dat sommige zaken uw advocaat ook zijn/haar petje te boven gaan. Vraag hem/haar dan om een specialist in te huren.

NB1: bij bovenstaande ga ik er vanuit dat de 45% van uw vraag niet klopt, anders moet 60% overal vervangen worden door 45%.
NB2: misschien gevaarlijk, maar terloops een vraag aan de rechter in de trend van 'als de tegenpartij een rechter in haar midden zou hebben en dit zou uw gedrag en beoordeling beïnvloeden zou dit dan in strijd zijn met de eed die u heeft afgelegd' zou nog wel eens een bijzonder effect kunnen hebben. De wedervraag van de rechter niet beantwoorden uiteraard maar gewoon een antwoord verzoeken op de door u gestelde vraag.
Lijkt me overigens niet dat uw advocaat deze vraag zou moeten stellen, maar eerder u (als 'leek'). Weet niet of ik het zelf zou doen, maar als de andere partij 'een vuil spelletje speelt' dan moet u zelf ook niet schromen om 'een vuil spelletje te spelen'.

marcel75
door marcel75 - Sep 26, 2015 om 17:46
5124 Antwoorden / 4 Vragen

De extra korting van 25% is een tegemoetkoming geweest in een besluit van de staatssecretaris van financien. Die heeft in een ver verleden al eens gesteld dat als het recht ook eindigt bij metterwoon verlaten, het recht van gebruik en bewoning minder waard is (en de bloot eigendom dus meer).

me
door metterwoon - Sep 26, 2015 om 17:59
20 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi hopetobehelping

De rechter heeft in een tussen vonnis gesteld dat de tegenpartij zich moet uiten hoe zei de verdeling zien Nu zei hebben voor 12 oktober want dan komt het voor hun stukken al ingeleverd bij de rechtbank en zo ook naar mijn advocaat gestuurd .
Hun stelling is dat groot onderhoud/achterstallig niet van toepassing is want de woning is daar al op getaxeerd bij het WOZ volgens hun(maar niet de door nalatigheid verkregen groot onderhoud.
Dus hebben de zoons met hun advocaat een berekening gemaakt voor welk bedrag ik ze zou kunnen uitkopen, in een eerder contact was het 77,000 later bij bezoek aan de rechter werd het 80,000 euro en nu dus 67,000 euro.
En ik moet van de rechter eerst aantonen of ik ze wel kan uitkopen of ik daar het geld voor heb zo niet dan word het aan derde verkocht. Kan ik het aantonen dat ik ze kan uitkopen moet ik met een bedrag komen wat hun deel van de woning mijn waard is, nu heel weinig want hun deel hebben ze uitgeleefd en verwoond en dan ben ik nog billijk dat ik ze 40,00 wil geven .

Ik heb op eigen kosten een bouwkundig laten doen door VVE huis die onderzoeken ook voor de rijdende rechter en het onderzoek is rechtsgeldig voor een rechtszaak(dus niet de minste lijkt me maar dat rapport van hun is door tegenpartij afgewezen omdat zei daar niet bij aanwezig mochten zijn , Dat mochten ze wel van mij als ze mee betaalde maar dat wilde ze niet dus heb ik ze ook niet gevraagd aanwezig te zijn en daar gaf de rechter mij in eerste instantie wel gelijk in ) Tijdens het onderzoek hebben ze het bad vol laten lopen om te kijken of er daar lekkage was omdat het altijd vochtig was en de muren en vloeren in de naast liggende slaapkamers vocht, gescheurd en beschimmeld waren na het leeg laten lopen van het bad zagen we water op de vloer komen.
Toen is de onderkant van het bad open gemaakt en geconstateerd dat sifon los lagen al het badwater onder de vloer liep, (geen kruipruimte aanwezig wel vloerverwarming) Toen we daar de tegenpartij mee confronteerde zeiden dat is dan is die nooit aangesloten geweest (zou dan 21 jaar het badwater onder de dekvloeren gelopen zijn )ze dat is de de schuld van jouw man die heeft het huis gebouwd (Wat ook niet waar is was erbij betrokken net als hun vader) het sanitair en de vloer/verwarmingen en convectorput zijn aangelegd door een erkend verwarmingsbedrijf.Maar goed ik heb zelf een test gedaan door voor langere tijd water in het bad te laten weglopen dat water kwam in de convectorput omhoog als het onder de vloer verzadigd was. Met gevolg als de radiator in de put aanging werd het hier in huis gewoon een sauna water droop van de muren en ramen. Tegenpartij had wel ontdekt dat de convectorput lekte in plaats van contact op te nemen met het bedrijf die het aangelegd heeft Jawel hebben ze een dompelpomp in de convectorput gelegd een groot gat in de muur naar buiten geboord en zo werd het water uit de put gehaald. Dus geen onderhoud maar makkelijke oplossing gezocht Dan wil ik weten wat voor schade al dat water wat 21 jaar onder de dekvloer waar de vloerverwarming ook ligt aangericht zo wie zo aantoonbaar de vochtige vloeren/muren en de schimmelvorming op de muren. Ze hebben een Carport aangebouwd het dak leer niet onder de trimlaag van het dak (plat dak) aangelegd maar tegen het boeiboord gespijkerd met gevolg het boeiboord daar achter is weg gerot en loopt het water langs de dakplaten in de garage, er is keer stormschade geweest boom van de buren op het dak (dus schade werd vergoed) blijkbaar op goedkope manier zelf opgelost om zo geld over te houden eht is een duur kunststof dak hebben gat dicht gemaakt met betum of hoe dat heet,maar ook het dak niet goed gecontroleerd want er zat nog een gat in de dakbedekking met gevolg dat bij veel regen val het water of smeltwater in de winter onder het dakleer liep met gevolg bij vorst de ijspegel aan het dak hingen achter het boeiboord niet ervoor dus boeiboord rotte weg. Omdat te verhelpen hebben ze trespa tegen het boeiboord aangebracht strak er tegen aan zonder te ventileren dus trespa komt straks met boeiboord en al naar beneden. zo ik stop maar maar kan nog meer dingen op noemen die dus door nalatigheid groot onderhoud is geworden.
Groetjes
NB ik heb trouwens toen ik de melding kreeg dat de mede eigenaar de woning metterwoon verlaten heeft en ik de puinzooi in huis zag een deurwaarder laten komen om alle schade vast te leggen op het moment dat ik de sleutel kreeg .

ho
door hopetobehelping - Sep 26, 2015 om 18:24
1289 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=marcel75 schreef op zaterdag 26 sep 2015, 17:46]De extra korting van 25% is een tegemoetkoming geweest in een besluit van de staatssecretaris van financien. Die heeft in een ver verleden al eens gesteld dat als het recht ook eindigt bij metterwoon verlaten, het recht van gebruik en bewoning minder waard is (en de bloot eigendom dus meer).

Betekent dit dat het correct is dat de extra korting van 25% voor vraagsteller wordt toegepast en dat het dus niets te maken heeft of kinderen wel of niet een gedeelte van de woning al in eigendom hebben ?

ho
door hopetobehelping - Sep 26, 2015 om 18:36
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste metterwoon,

ik begrijp hoe het met het bouwkundig onderzoek is gegaan. Logisch dat de tegenpartij het verworpen heeft, die willen alleen maar geld zien voor zover ik het allemaal goed begrijp. Alles wat hun geld kost zal dus verworpen worden door ze.
Maar in feite is het niet relevant of de tegenpartij het bouwkundig onderzoek wel of niet verwerpt. Waar het om gaat is wat het oordeel van de rechter is, het lijkt mij dat een bouwkundig onderzoek toch niet zomaar opzij kan worden geschoven door de rechter. Het dient dan ook meegenomen te worden in de waarde bepaling.
Als de kaarten overigens zo liggen dat het aan u is om te bewijzen of u ze uit kunt kopen dan ben ik wel benieuwd welke 'derde partij' er geïnteresseerd zou zijn om de helft van een woning waarop vruchtgebruik van toepassing is te kopen. Eventuele kopers dienen ook ingelicht te worden over het achterstallig onderhoud dus ik verwacht dat er geen 'derde partij' zal zijn die het gaat kopen.
Als ik u was zou ik nogmaals proberen om de rechter weer op het juiste spoor te krijgen, wat is het oordeel van de rechter betreffende uw claim dat de tegenpartij moet betalen voor het achterstallige onderhoud zodat het uitgevoerd kan worden. Dit zou ik met uw advocaat bespreken, hoop dat hij/zij nog niet helemaal 'murw gedraaid' is.

marcel75
door marcel75 - Sep 26, 2015 om 20:17
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ik vraag mij nog steeds af of de zoons via de erfenis van hun vader wel een deel van de bloot-eigendom in bezit hebben. Ik acht de kans groot dat de bloot-eigendom volledig bij moeder zit.

De extra korting wordt toegepast op de waarde van de rechten van gebruik en bewoning.

me
door metterwoon - Sep 26, 2015 om 20:39
20 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi marcel75
Geen 77 zoals ik dacht
Ik las je reactie maar die clausule van metterwoon is nog van het oude wetboek ruim 25 jaar geleden kunnen ze dat dan nu ook nog toe passen .
En naar mijn weten is die clausule in de akte gekomen door die zoon dat mocht ik de woning niet zelf betrekken ik de woning metterwoon verlaten heb en zo mijn recht van gebruik en bewonen zou kwijt raken onder die voorwaarde staat het metterwoon in de akte.
Dat hebben de zoons ook willen gebruiken door voor de rechter te bewijzen dat ik de woning verlaten zou hebben en dan de zaak gesloten kon worden en de woning verkopen en opbrengst delen door mij en de moeder.
Nu door de verandering in de wet gebruiken ze het op deze manier en valt deze overeenkomst wel in het kader van ouders en kinderen want ik dacht ergens gelezen te hebben dat niet samenwonende er een ander begrip aangeeft en het oude wetboek toegepast kan worden
Groetjes

me
door metterwoon - Sep 26, 2015 om 20:57
20 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi hopetobehelping.
Het vreemde is dat zelfs de echter deels in mee ging toen de tegenpartij aangaf dat ze het bouwkundig onderzoek niet accepteerde want ik zou deie persoon voorzeggen wat er in het rapport zou moet komen te staan,
Ik las jouw reactie naar marcel75 ik vraag me ook af of dit niet vergeleken kan worden een ouders en kinderen verkoop van woning met vrucht gebruik enz .

En marcel75 ik weet niet of er verdeling is geweest na het overlijden van vader ze spreken het ook niet tegen.
Maar wat ik al aangeef onze overeenkomst is geen een tussen ouders en kinderen.
Plus dat het volgens akte het een zakelijke overeenkomst is

marcel75
door marcel75 - Sep 26, 2015 om 22:20
5124 Antwoorden / 4 Vragen

De regels van 25 jaar geleden, zijnde het oud Burgerlijk Wetboek zijn gewoon onverkort van toepassing gebleven. Maar ook in het huidige Burgerlijk Wetboek is dezelfde regeling van toepassing.

me
door metterwoon - Sep 26, 2015 om 23:38
20 Antwoorden / 2 Vragen

Veel vragen veel antwoorden maar wie kan me vertellen of het Art.10 Successiewet geld in deze Zakelijke overeenkomst tussen Fam A en Fam B.Later A en B
A en B kopen 25 jaar terug een oud vakantie huisje, die ze samen betalen, het vakantie huisje is plat gegooid en is een nieuw bungalowtje gebouwd.
Deze Zakelijke overeenkomst zijn A en B aangegaan om zo ieder van hun oude dag te kunnen genieten. In de overeenkomst is een clausule in gebracht van metterwoon verlaten en beide A en B het levenslange recht van gebruik en bewoning hadden. De gebruiker moest alleen de vaste lasten betalen en het pand onderhouden als een goede huisvader en het ook goed verzekeren.
En mochten B die de laatste gebruiker is de woning ook metterwoon verlaten dan word de woning verkocht en de opbrengst tussen A en B in gelijke parten verdeeld.
Mocht het zo zijn dat A en B allemaal zijn overleden dan valt de woning als erfenis toe aan de kinderen van A en B toe ze hebben beide 2 kinderen er is dan geen recht van gebruik meer op de woning dus de kinderen kunnen de woning verkopen en de opbrengst delen.
Omdat A het oudste stel was kregen zei het eerste recht van gebruik zolang ze leefde op zouden besluiten de woning te verlaten om niet meer terug te keren dus uitschrijven op het adres Op dat moment werd dan de clausule metterwoon verlaten van kracht en kreeg B het levenslange recht van gebruik op dezelfde voorwaarden
Ook staat er in de akte mocht A of B zijn deel van de woning willen verkopen mag dat maar moet het eerst aan de ander aanbieden wil die het niet kopen dan mogen A of B hun deel aan derde aanbieden maar A en of B blijven wel hun eigen deel behouden maar ook het recht van gebruik.
Nu is het zover dat A na 21 jaar van hun van hun recht genoten te hebben man A is overleden en vrouw A is nu alleen eigenaar van haar deel.
Nu is het zover dat B het recht van gebruik heeft gekregen en van haar oude dag mag gaan genieten, en zo ook de vaste lasten betaald en de woning goed heeft verzekerd.ook betaald B belasting over het deel van A omdat B gratis mag wonen hoe en wat weet ik niet precies maar er word een bedrag bij mijn inkomen geteld en het deel van de woning van A staat voor de belasting in Box 3
O ja er rust geen Hypotheek op de woning.
Nu woont B 4 jaar in de woning Mevr A schijnt niet meer voor zich zelf te kunnen spreken, dat word nu gedaan door de kinderen van A, B heeft de kinderen van A verzocht om groot onderhoud te doen aan de woning ( want kleine en normale herstellingen zijn voor de gebruiker maar het groot onderhoud voor A en B als mede-eigenaren. Nu blijkt dat A geen zin heeft om aan het groot mee te betalen en zeggen A heeft geen geld dus in die 21 jaar gratis wonen geen potje gemaakt voor eventueel onderhoud. De kinderen van A zeggen nu dat ik hun deel mag kopen iets waar ik niet echt zin in heb, want waarom zou ik geld uitgeven terwijl ik hier levenslang mag en kan blijven wonen. Nu kom ik dan op het Art 10 successiewet .Want als ik A wel zou willen uitkopen hebben de kinderen A een berekening gemaakt van waarde van de woning gedeeld door 2 en dan zou ik van A omdat ik mijn gratis recht opgeef volgens de wet 60 procent van hun deel mag aftrekken die 60% komt mij toe dan. Nu beroept A zich op de nieuwe wet dat er 25% van af gehaald mag worden van mijn recht die ik opgeef. Het gaat hier niet om een schenking het gaat niet om erfenis of ouder/kind . Het is gewoon aparte overeenkomst niemand krijgt meer of minder dan waar hij recht op heeft omdat we ook alles samen betaald hebben maar nu voel ik me genaaid en door die nieuwe wet en door de kinderen van A A wil van zijn deel af ik zie het als contract breuk en dan moet ik ook nog 25% van mijn recht van gebruik aandeel afstaan aan A. Daarom is er iemand in dit forum die dit wil lezen en kijken of deze overeenkomst ook valt onder Art 10 successiewet valt.
alvast bedankt

tijger1
door tijger1 - Sep 27, 2015 om 00:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marcel75 heeft u daar toch al antwoord op gegeven?

me
door metterwoon - Sep 27, 2015 om 08:23
20 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi tijgertje1
Dat wel ik krijg wel antwoord ook van marcel75 maar ieder antwoord verwijst naar ouders en kinderen.
en erven of het huis goedkoper verkregen door ouders .
Dat is bij A en B niet van toepassing niemand erft iets, B kan het blote eigendom van A kopen voor de helft van de markt waarde van nu en niet van het moment dat de akte is opgemaakt dus niks voordeel voor B en ook geen verlies voor A
Als ik A nu huur had laten betalen aan B voor het wonen noem ik maar 200,00 euro per maand dat 21 jaar lang dat zou B dan 50,000 aan huurpenningen ontvangen hebben als B dat geld vast gezet had op spaarrekening zeg tegen 2% was die 50,000 nu bijna 70,000 geweest .
Maar A en B hebben afgesproken om ieder gratis te laten wonen met het voordeel van geen huur.
De kinderen van A willen van de overeenkomst die ouders A gemaakt heeft met B af omdat ze niet voor eventuele kosten komen als moeder A zou overlijden want dan zijn zei bloot eigenaar van een woning waar ze hopelijk dat B ook 21 jaar hier kan wonen net als A de kans heeft gehad dank zei de overeenkomst .
Kinderen van A hebben geen zin om mee te betalen aan groot onderhoud wat nu zeker kan gaan komen,dat risico heeft B ook omdat ze de tweede gebruikers zijn Noem maar even de keuken die is op koelkast slecht sanitair en dak enz enz .
A heeft genoten al die jaren en helaas voor de kinderen al het geld van overwaarde van verkochte woning opgemaakt
Had A omdat ze vrij van huur woonde dan elke maand al was het maar 100 euro had weggezet 21 jaar lang dan hadden ze een potje gehad voor onderhoud,
Dat is niet gebeurd nu zijn de kinderen van A bang dat zei voor de kosten opdraaien samen met B willen ze van de woning af en als ik ze niet uitkoop mogen kinderen van A het aan derde verkopen. Maar nog anders stel dat B tegen A zegt goed we verkopen de hele woning dan nog heb ik recht op een vergoeding voor het opgeven van mijn rechten B is dan toch ten aller tijden de lul omdat die tweede gebruiker is zijn recht opgeeft daar 25% van moet geven aan A die ook al 21 jaar lekker gewoond heeft. Dus in mijn ogen mogen en kunnen ze die successiewet 10 niet toepassen.
Begrijp je waarom ik deze vraag blijf stellen wie mij antwoord kan geven misschien het belasting kantoor ik weet het niet
groetjes

door 1953 - Sep 27, 2015 om 12:15
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Successiewet 1956:

Artikel 10

1. Al wat iemand ten koste van het vermogen van de erflater heeft verkregen in verband met een rechtshandeling of een samenstel van rechtshandelingen waarbij de erflater of diens echtgenoot partij was, en alle goederen waarop de erflater ten laste van zijn vermogen een vruchtgebruik heeft verworven, worden geacht krachtens erfrecht door overlijden te zijn verkregen, indien:

a. de erflater in verband daarmee tot aan zijn overlijden of een daarmee verband houdend tijdstip het genot heeft gehad van een vruchtgebruik of een periodieke uitkering, en

b. het vruchtgebruik onderscheidenlijk de periodieke uitkering ten laste is gekomen van de verkrijger.

2. In afwijking van artikel 7, eerste lid, wordt op de waarde van hetgeen op grond van het eerste lid voor de erfbelasting in aanmerking wordt genomen, geen aftrek toegelaten voor vruchtgebruik voor zover dat middellijk of onmiddellijk door de erflater is genoten.

3. Voor de toepassing van dit artikel wordt de erflater geacht een genot van een vruchtgebruik te hebben gehad van de in het eerste lid bedoelde goederen indien hij tegenover het genot dat hij van de goederen heeft aan degene ten laste van wie dat genot komt niet jaarlijks daadwerkelijk een bedrag betaalt dat ten minste gelijk is aan het percentage, bedoeld in artikel 21, veertiende lid, van de waarde van de goederen in onbezwaarde staat.

4. Dit artikel is niet van toepassing indien:

a. de verkrijger niet is de partner van de erflater, noch behoort tot diens bloed- of aanverwanten tot en met de vierde graad of hun partners, of

b. het genot van het vruchtgebruik of de periodieke uitkering voor de erflater meer dan 180 dagen vóór zijn overlijden is geëindigd.

5. Dit artikel is niet van toepassing voor zover het genot, bedoeld in het eerste lid, betrekking heeft op een onderbedelingsvordering die is ontstaan als gevolg van een verdeling van de volle eigendom van goederen en voor zover het nominale bedrag van de met de onderbedelingsvordering corresponderende overbedelingsschuld niet groter is dan de waarde van de overbedeling.

6. Dit artikel is niet van toepassing indien het vruchtgebruik, bedoeld in het eerste lid, bestaat uit een vruchtgebruik van een geldsom dat is ontstaan doordat bij een legaat tegen inbreng van die geldsom, de inbreng op basis van een testamentaire bepaling schuldig is gebleven. De eerste volzin is niet van toepassing voor zover de schuldig gebleven inbreng direct of indirect verband houdt met de verkrijging door de erflater van een vruchtgebruik dat ten gevolge van het overlijden van de erflater teniet gaat.

7. Voor de toepassing van dit artikel wordt niet als een rechtshandeling in de zin van dit artikel aangemerkt:

a. de overdracht van de blote eigendom als gevolg van de uitoefening van een wilsrecht als bedoeld in de artikelen 19 of 21 van Boek 4 van het Burgerlijk Wetboek;

b. een schuldigerkenning op grond van een wilsrecht opgenomen in Boek 4 van het Burgerlijk Wetboek.

8. Indien bij iemand ten aanzien van wie dit artikel zou zijn toegepast indien hij ten tijde van het overlijden van de erflater nog in leven zou zijn geweest, artikel 7 van toepassing zou zijn geweest, vindt ten aanzien van zijn rechtsopvolgers krachtens erfrecht laatstgenoemd artikel toepassing naar rato van hun verkrijging op grond van dit artikel.

9. Het eerste lid is mede van toepassing indien tot het vermogen van de erflater een of meer als gevolg van een uiterste wil ontstane schulden behoren, voor zover de nominale waarde van die schuld, onderscheidenlijk die schulden, meer bedraagt dan de waarde van hetgeen die erflater krachtens erfrecht heeft verkregen van degene die de uiterste wil heeft opgemaakt. Voor de bepaling van de laatstbedoelde waarde worden de in de eerste volzin bedoelde schulden buiten beschouwing gelaten.

Op welke lid of leden van artikel 10 van de Successiewet 1956 is het gebaseerd?

Krijg de indruk dat hiervoor ook al een topic van was aangemaakt

marcel75
door marcel75 - Sep 27, 2015 om 16:54
5124 Antwoorden / 4 Vragen

1953,
Het quoten van artikel 10 SW is niet zo moeilijk, het begrijpen van die fictie is een heel ander vak.

Kort gezegd komt het er thans op neer dat wil deze fictief niet werken, er 6% van de WOZ-waarde jaarlijks als vergoeding betaald moet worden. Is dat niet geval, dan valt de woning voor de volle WOZ-waarde in de fiscale nalatenschap.

me
door metterwoon - Sep 27, 2015 om 19:07
20 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=marcel75 schreef op zondag 27 sep 2015, 16:54]1953,
Het quoten van artikel 10 SW is niet zo moeilijk, het begrijpen van die fictie is een heel ander vak.

Kort gezegd komt het er thans op neer dat wil deze fictief niet werken, er 6% van de WOZ-waarde jaarlijks als vergoeding betaald moet worden. Is dat niet geval, dan valt de woning voor de volle WOZ-waarde in de fiscale nalatenschap.

marcel75 jij ook bedankt voor je hulp en advies mocht de zaak eindelijk achter de rug zijn en na hoop ik voor mij naar goede tevredenheid laat ik het weten hier ..

Groetjes

me
door metterwoon - Sep 27, 2015 om 19:14
20 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=1953 schreef op zondag 27 sep 2015, 12:15]Successiewet 1956:

Artikel 10

1. Al wat iemand ten koste van het vermogen van de erflater heeft verkregen in verband met een rechtshandeling of een samenstel van rechtshandelingen waarbij de erflater of diens echtgenoot partij was, en alle goederen waarop de erflater ten laste van zijn vermogen een vruchtgebruik heeft verworven, worden geacht krachtens erfrecht door overlijden te zijn verkregen, indien:

a. de erflater in verband daarmee tot aan zijn overlijden of een daarmee verband houdend tijdstip het genot heeft gehad van een vruchtgebruik of een periodieke uitkering, en

b. het vruchtgebruik onderscheidenlijk de periodieke uitkering ten laste is gekomen van de verkrijger.

2. In afwijking van artikel 7, eerste lid, wordt op de waarde van hetgeen op grond van het eerste lid voor de erfbelasting in aanmerking wordt genomen, geen aftrek toegelaten voor vruchtgebruik voor zover dat middellijk of onmiddellijk door de erflater is genoten.

3. Voor de toepassing van dit artikel wordt de erflater geacht een genot van een vruchtgebruik te hebben gehad van de in het eerste lid bedoelde goederen indien hij tegenover het genot dat hij van de goederen heeft aan degene ten laste van wie dat genot komt niet jaarlijks daadwerkelijk een bedrag betaalt dat ten minste gelijk is aan het percentage, bedoeld in artikel 21, veertiende lid, van de waarde van de goederen in onbezwaarde staat.

4. Dit artikel is niet van toepassing indien:

a. de verkrijger niet is de partner van de erflater, noch behoort tot diens bloed- of aanverwanten tot en met de vierde graad of hun partners, of

b. het genot van het vruchtgebruik of de periodieke uitkering voor de erflater meer dan 180 dagen vóór zijn overlijden is geëindigd.

5. Dit artikel is niet van toepassing voor zover het genot, bedoeld in het eerste lid, betrekking heeft op een onderbedelingsvordering die is ontstaan als gevolg van een verdeling van de volle eigendom van goederen en voor zover het nominale bedrag van de met de onderbedelingsvordering corresponderende overbedelingsschuld niet groter is dan de waarde van de overbedeling.

6. Dit artikel is niet van toepassing indien het vruchtgebruik, bedoeld in het eerste lid, bestaat uit een vruchtgebruik van een geldsom dat is ontstaan doordat bij een legaat tegen inbreng van die geldsom, de inbreng op basis van een testamentaire bepaling schuldig is gebleven. De eerste volzin is niet van toepassing voor zover de schuldig gebleven inbreng direct of indirect verband houdt met de verkrijging door de erflater van een vruchtgebruik dat ten gevolge van het overlijden van de erflater teniet gaat.

7. Voor de toepassing van dit artikel wordt niet als een rechtshandeling in de zin van dit artikel aangemerkt:

a. de overdracht van de blote eigendom als gevolg van de uitoefening van een wilsrecht als bedoeld in de artikelen 19 of 21 van Boek 4 van het Burgerlijk Wetboek;

b. een schuldigerkenning op grond van een wilsrecht opgenomen in Boek 4 van het Burgerlijk Wetboek.

8. Indien bij iemand ten aanzien van wie dit artikel zou zijn toegepast indien hij ten tijde van het overlijden van de erflater nog in leven zou zijn geweest, artikel 7 van toepassing zou zijn geweest, vindt ten aanzien van zijn rechtsopvolgers krachtens erfrecht laatstgenoemd artikel toepassing naar rato van hun verkrijging op grond van dit artikel.

9. Het eerste lid is mede van toepassing indien tot het vermogen van de erflater een of meer als gevolg van een uiterste wil ontstane schulden behoren, voor zover de nominale waarde van die schuld, onderscheidenlijk die schulden, meer bedraagt dan de waarde van hetgeen die erflater krachtens erfrecht heeft verkregen van degene die de uiterste wil heeft opgemaakt. Voor de bepaling van de laatstbedoelde waarde worden de in de eerste volzin bedoelde schulden buiten beschouwing gelaten.

Op welke lid of leden van artikel 10 van de Successiewet 1956 is het gebaseerd?

Krijg de indruk dat hiervoor ook al een topic van was aangemaakt