fr
door fred_a Dec 5, 2014 om 20:26
Huishouden & energie

Microfilter stofzuiger knipbaar?

Bij een nieuwe pak stofzuigerzakken zat een groot stuf microfilter. Kan je die doorknippen, zodat je die zowel als moterfilter als als uitblaasfilter kan gebruiken?

6988 40 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Dec 5, 2014 om 21:24
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, dat kan. Kan alleen geen links geven want het is allemaal reclame. Maar als u Google intikt: microfilter stofzuiger knippen krijgt u bij diverse merken een antwoord.

fr
door fred_a - Dec 5, 2014 om 21:30
124 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 5 dec 2014, 21:24]Ja, dat kan. Kan alleen geen links geven want het is allemaal reclame. Maar als u Google intikt: microfilter stofzuiger knippen krijgt u bij diverse merken een antwoord.

Mijn dank is groot!

jo
door joentje1978 - Dec 7, 2014 om 11:14
367 Antwoorden / 6 Vragen

Motorfilter en uitblaasfilter zijn 2 verschillende soorten filters dus deze zijn niet uitwisselbaar.

Als je alleen een microfilter passend wil maken voor de functie microfilter dan kan dat.
Wel ervoor zorgen dat je deze goed op maat knipt en er geen grote kieren langs de zijkant zitten anders wordt het fijne stof alsnog langs die kieren eruit geblazen.

Een motorfilter is meestal een grof filter want de motor moet wel de mogelijkheid hebben om flink te kunnen aanzuigen.
Ga je een fijn microfilter als motorfilter gebruiken dan zal de stofzuiger hoge toeren draaien met een waardeloze zuigkracht.

jo
door joentje1978 - Dec 7, 2014 om 11:16
367 Antwoorden / 6 Vragen

en ook is een microfilter een stuk dunner dan een motorfilter waardoor deze niet op zijn plek blijft zitten en er ruimte zit tussen het filter en de ingang van de motor waardoor er vuil de motor in wordt gezogen met defect van de motor als gevolg.

ga
door gast 1 - Dec 7, 2014 om 20:01
55 Antwoorden / 0 Vragen

Wat vaak ook werkt is een stukje filter van de afzuigkap. Je kan er dan b.v. ook 2 op elkaar leggen. Maar zorg wel altijd dat de motor goed zijn lucht kwijt kan, want anders loopt deze veel te warm.

fr
door fred_a - Dec 9, 2014 om 21:00
124 Antwoorden / 20 Vragen

Uit de laatste reacties concludeer ik dat het niet zo verstandig is een microfilter als motorfilter te gebruiken. Aangezien er in het pak stofzuigerzakken geen apart motorfilter zit, lijkt met mij een goed idee om zo'n motorfilter apart aan te schaffen. Natuurlijk kan dat online, maar om nu alleen voor een filter een bestelling te plaatsen... Ik ga eerst eens kijken bij een fysieke onderdelenwinkel (handyman, stofzuigerspecialist. Iemand nog andere suggesties hiervoor?

tenormin
door tenormin - Dec 9, 2014 om 21:41
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@fred-a, lijkt me een verstandige keuze om dit inderdaad eens in een fysieke winkel te bespreken, wat je zelf al schrijft: handyman en/of (als die er nog zijn) een stofzuigerspecialist. Ken van die laatste alleen nog een adres in Zoetermeer: zou je maar net kunnen wonen, haha.

fr
door fred_a - Dec 9, 2014 om 21:46
124 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tenormin schreef op dinsdag 9 dec 2014, 21:41]@fred-a, lijkt me een verstandige keuze om dit inderdaad eens in een fysieke winkel te bespreken, wat je zelf al schrijft: handyman en/of (als die er nog zijn) een stofzuigerspecialist. Ken van die laatste alleen nog een adres in Zoetermeer: zou je maar net kunnen wonen, haha.

Laat ik nou net de handyman en stofzuigerspecialist weten in Zoetermeer, want ik ben daar recentelijk nog langsgelopen. Maar ook in Leiden zou er een handyman en stofzuigerspecialist moeten zijn, dus daar ga ik eens langs.

audb
door audb - Dec 10, 2014 om 12:34
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Wil je ook nog eens bezuinigen op je elektra?
Mits de stofzuiger een instelling heeft om de kracht van de motor te regelen kan deze een flink stuk lager ingesteld worden.
Bij laminaat of een houten vloer kan dat zelfs bijna op de laagste stand maar ook bij tapijt is het een overbodige luxe om de stofzuiger op de hoogste stand te zetten.
Sterker nog bij een vermogen van meer dan 1600 watt kan het zelfs zo zijn dat de voet te veel in het tapijt wordt gezogen/gedrukt en dan kan de vuil klem komen te zitten tussen de vezels.

h19l49
door h19l49 - Dec 10, 2014 om 13:30
121 Antwoorden / 0 Vragen

@audb,

Het vermogen van de stofzuiger wordt steeds hoger, wat voeger kon met 800 Watt is nu meer dan 2000 Watt geworden.
En wat heb je er aan?, niets.
Inderdaad de vermogens regelaar terug draaien en niet het valse lucht schuifje wat de meeste doen.

bennieol
door bennieol - Dec 10, 2014 om 14:24
64 Antwoorden / 3 Vragen

ja het kan maar je moet oppassen, ik ben er geen voorstander van, gewoon de filters gebruiken die er bij horen. een nicht van mij heeft dit ook gedaan wat tot oorzaak heeft dat de voorste lager vroegtijdig was versleten, die motoren van vandaag zijn zo gemaakt dat deze niet te vervangen is met het gevolg een nieuwe motor. Deze zijn zo duur dat het verstandig is om gewoon een nieuwe te kopen.
dus bezuinigen hierop kan duur uitpakken.

lu
door luxenburg - Dec 10, 2014 om 15:32
45 Antwoorden / 0 Vragen

je kan ook dezelfde filter gebruiken gewoon schoon zuigen met een nieuwe stofzak en daarna de filter terugplaatsen .dat een stofzuiger steeds meer stroom verbruikt komt door al die extra filters die er in zitten er zitten soms vijf filters er in wat de zuigkracht ook niet tengoede komen. en de toerental lager zetten lijkt mij ook niet goed voor de motor je hoort dan ook een harde netbrom erdoor

wimmi20
door wimmi20 - Dec 11, 2014 om 01:03
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Bij de wat duurdere stofzuigers vindt je 2 verschillende filters.
Een filter na de stofzak om de motor te beschermen, en een microfilter dat na de stofzak de uitgeblazen lucht nogmaals filtert.
Het laatste filter is een HEPA micro filter.
Dat zijn filters in een plastic behuizing.
Het knipfilter is te grof om te dienen als uitblaasfilter.
Luxenburg meent dat het niet goed is voor de motor om hem op een lager toerental te zetten.
Interessante visie Luxemburg, u rijdt dus overal 120 km/u met uw electrische auto ?
Bron : Wimmipedia

lu
door luxenburg - Dec 11, 2014 om 15:19
45 Antwoorden / 0 Vragen

stroom uit een accu is anders dan stroom uit een stopcontact.@ wimmi20

wimmi20
door wimmi20 - Dec 11, 2014 om 15:35
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Luxenburg,
kunt u een beetje begrijpelijk uitleggen wat u hiermee bedoelt ?
++++++++++++++++++++++++++++=======

=luxenburg schreef op donderdag 11 dec 2014, 15:19: stroom uit een accu is anders dan stroom uit een stopcontact.@ wimmi20

lu
door luxenburg - Dec 11, 2014 om 16:13
45 Antwoorden / 0 Vragen

uit en accu komt gelijkstroom en uit een stopcontact komt wisselstroom 50 hertz vandaar de bromtoon uit de motor van een stofzuiger .

wimmi20
door wimmi20 - Dec 11, 2014 om 18:07
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Luxenburg,

wat u schrijft wist ik al lang voordat ik aan mijn studie electronica begon.
Maar mijn vraag is : hoe komt u op het idee dat het slecht is voor een stofzuigermotor als deze op een lagere snelheid draait ?
En dat dit "brom" zou veroorzaken ?
Als die lagere motorsnelheid "brom" zou veroorzaken dan zou het product geen CE keurmerk kunnen hebben.
++++++++++++++++++++++++++++++++=============

=luxenburg schreef op donderdag 11 dec 2014, 16:13: uit en accu komt gelijkstroom en uit een stopcontact komt wisselstroom 50 hertz vandaar de bromtoon uit de motor van een stofzuiger .

h19l49
door h19l49 - Dec 11, 2014 om 19:53
121 Antwoorden / 0 Vragen

@wimmi20,

Misschien wijk ik wat van het onderwerp af maar ik heb wel uit ondervinding dat een gelijkstroom motor zich makkelijker laat regelen dan een wisselstroom motor.

wimmi20
door wimmi20 - Dec 11, 2014 om 20:24
2154 Antwoorden / 7 Vragen

In o.a een moderne stofzuiger zit een zgn AC/DC motor.
Deze motor kan op wissel- en gelijkstroom draaien.
Mijn vraag is nog steeds niet beantwoord waarom het slecht is voor een electromotor om deze langzaam te laten draaien.

tenormin
door tenormin - Dec 11, 2014 om 21:00
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op donderdag 11 dec 2014, 20:24]
Mijn vraag is nog steeds niet beantwoord waarom het slecht is voor een electromotor om deze langzaam te laten draaien.

Maar wimmi20, u bent toch niet fred_a die het topic startte? Dus misschien wil men alleen die vraag beantwoorden van de TS. Zou zomaar kunnen.

wimmi20
door wimmi20 - Dec 11, 2014 om 21:18
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Tenormin,
als u wat beter mijn eerdere antwoord had gelezen dan had u gezien dat ik de vraag beantwoordde.
In tegenstelling tot uw postings.
In geen enkele posting beantwoord u de vraag.
U laat merken dat u het antwoord totaal niet weet.
U verwijst zelfs naar de Handyman voor een antwoord.
Zeur dus niet tegen mij.

tenormin
door tenormin - Dec 11, 2014 om 22:29
16829 Antwoorden / 108 Vragen

wimmi20 toch, als u het goed gelezen had was het fred_a zelf die naar de handyman verwees, waarop ik hem alleen maar een plaats (Zoetermeer) kenbaar maakte; die kende de TS ook, dus zou hij in Leiden eens gaan kijken. Schrijft fred_a dus zelf, niet ik.

wimmi20
door wimmi20 - Dec 11, 2014 om 22:42
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Tenormin toch,
u vindt het een goed idee dat vraagsteller naar de Handyman gaat.
En u adviseert hem om dat te doen.
Waarom adviseert u dat ?
Omdat uzelf het antwoord op de vraag niet weet.
Het is hier ooit wel eens eerder geschreven : met totaal niet terzake doende antwoorden kun je expert van de maand worden.

labren
door labren - Dec 13, 2014 om 22:09
862 Antwoorden / 0 Vragen

whahahahahahah stoom uit een accu is anders als stroom uit het stopcontact hahahahahahaha wat een onzin , de amperacje is anders maar de stroom is het zelfde , als je op een accu 16 ampere zet dan heb je net zoveel als uit een stopcontact en als je mij niet geloof probeer het maar uit door je vingers erin te steken , haal de ampere eraf en er gebeurt helemaal niks

bennieol
door bennieol - Dec 14, 2014 om 14:18
64 Antwoorden / 3 Vragen

labren maar van wisselstroom kun je gelijk stroom maken en van gelijkstroom kun je wisselstroom maken.
accu 12vx16A=192 watt.
stroom huis 230vx16A=3680 watt.
een groot verschil.
gelijk en wisselstroom is wel verschillend.
gelijkstroom komt van bv. accu, batterij, zonnepanelen.
wisselstroom komt van dynamo, windmolen.
het stroomnet is ongeveer 230volt en 50hertz word gemaakt door een grote dynamo.
50hertz betekent dat 50 keer per seconde stroom hebt dat komt door wisselende magneetkracht van noord en zuid pool 50x per seconde.

tenormin
door tenormin - Dec 14, 2014 om 16:21
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op donderdag 11 dec 2014, 22:42]
Het is hier ooit wel eens eerder geschreven : met totaal niet terzake doende antwoorden kun je expert van de maand worden.

Dan heeft u toch mijn profiel niet meer bekeken. (Hoeft ook niet, maar dan geen dingen schrijven die niet waar zijn). Toen ik doorhad dat antwoorden geven "punten opleverden" ben ik onmiddellijk gestopt op zo "expert van de maand" te worden. Dus al bijna 3 jaar geleden, hoor.

wimmi20
door wimmi20 - Dec 14, 2014 om 18:07
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Bennieol,
uw berekening klopt gedeeltelijk.
Om te beginnen gaat u uit van een motorfietsaccu met een capaciteit van slechts 16 amp.
Een middenklasse auto heeft meestal een accu van 70 amp.
Dat is dus in rust theoretisch 840 watt bij 12 volt.
Maarrrrr.. dezelfde accu levert wel 200 amp tijdens het starten aan de startmotor.
En die accu levert dan dus 2400 watt bij 12 volt !
Even een weetje : bij proeven waarbij bliksem wordt opgewekt komt de spanning uit een enorme hoeveelheid accu's.
Zoveel kracht is niet uit het lichtnet te halen.
OJA, wat was ook alweer het onderwerp ?

fr
door fred_a - Dec 23, 2014 om 17:36
124 Antwoorden / 20 Vragen

Een interessante discussie, soms hilarisch, maar niet on topic. Zoals gezegd, ik ga met de Handyman en stofzuigerspecialist (blijkt trouwens europart te heten) mijn licht opsteken (na het kerstreces) en dan laat ik nog weten wat het opgeleverd heeft. Een goed kerstfeest en een voorspoedig nieuwjaar!

wimmi20
door wimmi20 - Dec 23, 2014 om 18:10
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Fred zijn vraag wordt hier door meerder mensen beantwoord.
Mensen die verstand van zaken hebben.
En wat doet Fred ?
Fred vindt dat het juiste antwoord niet is gegeven.
Hoe weet Fred dat, als hij de ballen verstand heeft van het onderwerp ?
Fred gaat nu naar een winkel om het daar te vragen !
Zucht.

tijger1
door tijger1 - Dec 23, 2014 om 18:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wimmie20

Maar dat is voor @fred_a juist heel gebruikelijk, gezien zijn andere vragen. Na zijn bezoek hier, gaat hij naar de "expert".

tenormin
door tenormin - Dec 23, 2014 om 19:02
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Mag de TS, in dit geval fred-a nog zelf beslissen wat hij/zij wil doen?

wimmi20
door wimmi20 - Dec 23, 2014 om 19:03
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Tijger,
ik heb eens op het profiel gekeken van onze Fred.
Hij heeft al 15 keer een vraag gesteld !

tijger1
door tijger1 - Dec 23, 2014 om 19:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=tenormin schreef op dinsdag 23 dec 2014, 19:02]Mag de TS, in dit geval fred-a nog zelf beslissen wat hij/zij wil doen?

Maakt u zich geen zorgen.;-) De Ts volgt uw advies al op.

wimmi20
door wimmi20 - Dec 23, 2014 om 19:20
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Tenormin,
u hebt 7 keer gereageerd op de vraag.
En uit al die 7 keren blijkt dat u niets weet van het onderwerp.
+++++++++++++++++++++==============

=tenormin schreef op dinsdag 23 dec 2014, 19:02: Mag de TS, in dit geval fred-a nog zelf beslissen wat hij/zij wil doen?

fr
door fred_a - Dec 30, 2014 om 21:54
124 Antwoorden / 20 Vragen

Ik heb juist niet het idee dat hier verkeerde antwoorden zijn gegeven. Het advies om juist een apart motorfilter te gebruiken lijkt mij juist een goede tip. Daarom ga ik naar een winkel om te kijken of die voorradig zijn.

Afgezien hiervan, is het altijd verstandig om bij meerdere bronnen info in te winnen, dus niet alleen op dit forum, maar ook andere experts, zoals bijv. een winkel.

fr
door fred_a - Dec 30, 2014 om 21:55
124 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op dinsdag 23 dec 2014, 19:03]Tijger,
ik heb eens op het profiel gekeken van onze Fred.
Hij heeft al 15 keer een vraag gesteld !

Ik vraag me af wat je hiermee wil zeggen...

wimmi20
door wimmi20 - Dec 31, 2014 om 00:56
2154 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=fred_a schreef op dinsdag 30 dec 2014, 21:54]Ik heb juist niet het idee dat hier verkeerde antwoorden zijn gegeven. Het advies om juist een apart motorfilter te gebruiken lijkt mij juist een goede tip. Daarom ga ik naar een winkel om te kijken of die voorradig zijn.

Afgezien hiervan, is het altijd verstandig om bij meerdere bronnen info in te winnen, dus niet alleen op dit forum, maar ook andere experts, zoals bijv. een winkel.

tenormin
door tenormin - Dec 31, 2014 om 00:58
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op woensdag 31 dec 2014, 00:56][quote=fred_a schreef op dinsdag 30 dec 2014, 21:54]Ik heb juist niet het idee dat hier verkeerde antwoorden zijn gegeven. Het advies om juist een apart motorfilter te gebruiken lijkt mij juist een goede tip. Daarom ga ik naar een winkel om te kijken of die voorradig zijn.

Afgezien hiervan, is het altijd verstandig om bij meerdere bronnen info in te winnen, dus niet alleen op dit forum, maar ook andere experts, zoals bijv. een winkel.

Dat is uw quote; en antwoord is.....

wimmi20
door wimmi20 - Dec 31, 2014 om 01:18
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Fred,
het juiste antwoord is hier allang door mij gegeven.
Heeft uw stofzuiger 1 of 2 filters ?
Daar draait het hele verhaal om.
Het advies om een apart motorfilter te gebruiken slaat nergens op.
In welke stofzuiger dan ook zit altijd een motorfilter.
Gelijk al als je hem koopt.
Dat is het filter na de stofzak om de motor te beschermen, en stof tegen te houden dat door de stofzak is heengekomen.
De betere stofzuigers hebben nog een filter na de motor.
Ik heb het al eerder geschreven, dat is een nog fijnmaziger HEPA filter.
Dat is om de uitgeblazen lucht nog een keer te filteren.
Een knipfilter is het grove filter dat voor de motor zit.
Een betere stofzuiger met 2 filters heeft een motorfilter (kan een knipfilter zijn) en een uitblaasfilter (HEPA filter) meestal in een plastic frame.
En onze Fred gaat in een winkel vragen of een motorfilter voorradig is.
Nou Fred, dat filter heeft u toch al in huis , bij de stofzuigerzakken ?
Dat vertelde u zelf !
Fred, ik zou naar een paar winkels gaan, want wie zegt dat winkel 1 en 2 het goede antwoord geven ?
Fred, ik zou dit advies maar niet aan de winkelier laten lezen.
Anders zegt ie vast : waarom komt u eigenlijk hier ?
+++++++++++++++++++++++++++++===========

quote=fred_a schreef op dinsdag 30 dec 2014, 21:54]Ik heb juist niet het idee dat hier verkeerde antwoorden zijn gegeven. Het advies om juist een apart motorfilter te gebruiken lijkt mij juist een goede tip. Daarom ga ik naar een winkel om te kijken of die voorradig zijn.

Afgezien hiervan, is het altijd verstandig om bij meerdere bronnen info in te winnen, dus niet alleen op dit forum, maar ook andere experts, zoals bijv. een winkel.

fr
door fred_a - Apr 3, 2015 om 21:57
124 Antwoorden / 20 Vragen

Ik ben een tijdje ziek geweest, maar inmiddels heb de Handyman bezocht. Daar bleek dat een apart motorfilter wel degelijk ergens op slaat, zoals ook al eerder gemeld. Tussen stofzak en motor een microfilter/uitblaasfilter plaatsen, is zinloos, en beschermt de motor niet, daar heb je een motorfilter voo nodig. Of een motorfilter ook als knipbaar (op maat te knippen) filter bestaat, zou ik niet weten, maar dat zou kunnen.

Verder heb ik niet verteld dat er een motorfilter bij de stofzuigerzakken zat (beste wimmi20), want dat was ook niet het geval. Wel zat er een op maat te knippen microfilter (=uitblaasfilter) is.Dat is ook goed te doen, dat op maat knippen, volgens de verkoper.

Aangezien het motorfilter versleten was, was er een nieuwe nodig. En bij de Handyman heb ik gekocht, samen met een zet uitblaasfilter (want met dat ene filter dat bij de zakken zit, doe je geen 5 zakken mee). Zie: http://www.handyman.nl/product/philips-micro-uitblaasfilter-fc8032/3401570002/