me
door meidam Aug 25, 2014 om 16:18
Computers & telefonie

Microsoft

Goedenmiddag,

Ben Zaterdag en hedenmiddag opgebeld door een Engelssprekende heer en dame, die mij in het Engels vertelden, dat er code's van mij gehackt waren. Mijn Engels is helaas niet zo goed om een goed gesprek te kunnen voeren. Wat voor waarde moet ik hechten aan deze informatie mij telefonisch gedaan en een aanbod mij te helpen.

4328 23 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Aug 25, 2014 om 16:19
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo meidam,

Géén gegevens doorgeven!
Verbinding verbreken!
Dit is zwendel!!

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Aug 25, 2014 om 16:21
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@meidam,

Kijk voor meer vragen hierover hier.

alexishoop
door alexishoop - Aug 25, 2014 om 16:26
561 Antwoorden / 6 Vragen

dit is in veel gevallen inderdaad oplichterij. Als het om je microsoft account gaat (waarmee je mogelijk ook je computer of windows tablet met inlogt) dan kun je het beste je wachtwoord aanpassen, maar voor je dat doet, scan je computer eerst grondig op aanwezige malware

https://www.schoonepc.nl/optim.html

ge
door gerboe - Aug 25, 2014 om 17:01
806 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=alexishoop schreef op maandag 25 aug 2014, 16:26]dit is in veel gevallen inderdaad oplichterij. Als het om je microsoft account gaat (waarmee je mogelijk ook je computer of windows tablet met inlogt) dan kun je het beste je wachtwoord aanpassen, maar voor je dat doet, scan je computer eerst grondig op aanwezige malware

https://www.schoonepc.nl/optim.html

Dit antwoord snap ik niet. Het is niet in 'vele gevallen oplichterij' maar altijd. Microsoft belt niet. Vraagsteller is er niet op ingegaan en het is dan onzinnig om dan toch je wachtwoord aan te passen.
Sowieso onzinnig als het om deze vorm van oplichting gaat want dat gaat echt niet via een password bij inloggen maar veel gehaaider en dieper in de computer.

me
door meidam - Aug 25, 2014 om 17:28
150 Antwoorden / 120 Vragen

Dank voor de reacties. Voor de goede orde mijn wachtwoord gewijzigd

alexishoop
door alexishoop - Aug 25, 2014 om 18:06
561 Antwoorden / 6 Vragen

@gerboe

er zijn situaties mogelijk waarbij je gebeld kan worden door een echte MS medewerker (of computer), bijvoorbeeld wanneer een grapjas namens jou een aanvraag doet voor support. dat kan in een buitenlandse taal zijn. in dat geval hebben ze al je ww te pakken.

diumenge
door diumenge - Aug 25, 2014 om 18:17
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hoe hebben ze het wachtwoord dan te pakken alexishoop? Leg eens uit.

ge
door gerboe - Aug 25, 2014 om 19:02
806 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=alexishoop schreef op maandag 25 aug 2014, 18:06]@gerboe

er zijn situaties mogelijk waarbij je gebeld kan worden door een echte MS medewerker (of computer), bijvoorbeeld wanneer een grapjas namens jou een aanvraag doet voor support. dat kan in een buitenlandse taal zijn. in dat geval hebben ze al je ww te pakken.

Noem er eens één voorbeeld van.
Dit is echt totale onzin.
En u hebt de vraagsteller op het verkeerde been gezet.
Het veranderen van een wachtwoord heeft helemaal niets van doen met dit soort telefoontjes van zogenaamde Microsoftmederwerkers die je proberen op te lichten.

valerius-2
door valerius-2 - Aug 25, 2014 om 19:30
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Al veel langer is op zulk soort zaken vragen gesteld, maar mijn raad is dan ook niet op reageren.

door 1984ramp - Aug 27, 2014 om 12:04
46 Antwoorden / 24 Vragen

Ik kreeg ook regelmatig van deze telefoontjes. Advies: kijk op nummermelder, vreemd lang nummer? Niet opnemen. Alks je wel opneemt niet je naam noemen. Zodra je Engels sprekende mensen hoort (meestal met lawaai op de achtergrond) gewoon verbinding verbreken. Dit heb ik een aantal malen gedaan en nu komt het nauwelijks meer voor.
Succes!

ma
door marcmons - Aug 27, 2014 om 12:22
25 Antwoorden / 0 Vragen

Vraag jezelf ook eens af: waarom zou een vreemde Engelstalig sprekende man jou bellen, zich nauwelijks bekendmaken en zich druk moeten maken over jouw codes die gehackt zijn? En eventueel geld vragen om het op te lossen? Met een héél klein beetje gezond verstand kun je toch wel beredeneren dat dit niet deugt!

ro
door roosleander - Aug 27, 2014 om 12:46
10 Antwoorden / 2 Vragen

Als ik zulke lui aan de telefoon krijg, ben ik ineens al mijn kennis van de Engelse taal vergeten en geef ze antwoord in het Nederlands. Dat zijn ze heel erg gauw zat, hangen op en bellen niet meer terug. Als je je best doet en ze fatsoenlijk in het Engels te woord probeert te staan, blijven ze terugbellen.

mathijs_b
door mathijs_b - Aug 27, 2014 om 12:54
641 Antwoorden / 77 Vragen

Ik heb ze teruggepakt. Ik zag meteen op de nummermelder een 001... nummer en heb tijdens het gesprek gegoogled naar dat nummer.
Maagdeneilanden..... dus heb ik die tante 40 min. aan de praat gehouden en toen verteld dat ik vanaf de eerste minuut in de gaten had dat ze me wilde beduvelen..... begon die meid te huilen en verbinding werd verbroken. Denk dat "pooier" achter haar stond met een zweep........

mathijs_b
door mathijs_b - Aug 27, 2014 om 13:04
641 Antwoorden / 77 Vragen

Als de bedrijven checken op adres, en niet op naam, dan zou ik dus nooit een woning kunnen accepteren die "verdacht" is.
Voor ik ga verhuizen moet ik dus gaan controleren of ik vanaf dat nieuwe adres niet aangemerkt ga worden als wanbetaler.
Eigenlijk moet een adres na vertrek bewoners "gecleand" worden in de bestanden.

tijger1
door tijger1 - Aug 27, 2014 om 13:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mathijs

Uw laatste reactie staat mijns inziens bij een verkeerd topic.;-)

mathijs_b
door mathijs_b - Aug 27, 2014 om 13:33
641 Antwoorden / 77 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 27 aug 2014, 13:27]@mathijs

Uw laatste reactie staat mijns inziens bij een verkeerd topic.;-)

Klopt. Was fout gegaan. Maar hoe haal ik hem weg? Geen idee.

labren
door labren - Aug 28, 2014 om 00:19
862 Antwoorden / 0 Vragen

niet op in gaan omdat het niet kan

door 1953 - Aug 28, 2014 om 03:21
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Niet op ingaan noch reageren en de telefoon inhaken.

Een keer een dergelijke Engelssprekende babydoll ook op de zaterdagmorgen kort aangehoord en direct de telefoon ingehaakt zonder iets terug te zeggen. Never more calls!

ah
door ahead - Aug 29, 2014 om 21:32
17 Antwoorden / 2 Vragen

Je kunt je ook afvragen hoe ze in hemelsmaan aan je telefoonnummer komen!? Bij MS hebben ze echt mijn nummer niet. En ja dit is je reinste oplichting!

diumenge
door diumenge - Aug 29, 2014 om 21:52
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Da's niet zo moeilijk, ze draaien gewoon willekeurige nummers. En het is niet MS die belt, dus niet relevant of MS wel of niet je nummer heeft.

ah
door ahead - Aug 29, 2014 om 22:02
17 Antwoorden / 2 Vragen

diumenge dat snap ik ook wel! We komen niet allemaal uit een ei!
Dus moet je je afvragen of de beller uberhaupt je nummer kan hebben. Er zijn natuurlijk bedrijven (instellingen) die je nummer wel hebben. Er werd in reacties dacht ik gesuggereert dat het (oa) om MS ging. Dus ja dan moet je je afvragen of MS je nummer wel heeft. Pfff zo moeilijk is het niet hoor

diumenge
door diumenge - Aug 29, 2014 om 22:43
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@ahead, oké, ik dacht dat je het anders bedoelde, inderdaad goed om je af te vragen hoe MS (in dit geval) aan je nummer is gekomen. Los daarvan belt MS sowieso niet voor dit soort zaken, dus elk telefoontje van hun is sowieso nep.

tijger1
door tijger1 - Aug 29, 2014 om 22:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee dat hoef je je niet af te vragen, want het zijn oplichters.