on
door onlinenl15 Apr 9, 2015 om 10:16
Computers & telefonie

Microsoft Office 2013 activeren

Het is op Europees niveau (en ook in de VS) wettelijk toegestaan om licenties 2e hands door te verkopen, en dat geldt voor alle soorten software dus ook die van MS. Dit is gerechtelijk getoetst bij het Europese Hof in een bodemprocedure.
Dat het 2e hands doorverkocht mag worden houdt automatisch in dat het wettelijk ook op een andere PC mag worden geinstalleerd dan die van de 1e eigenaar.

Nu heb ik Office 2013 (legale retail download-versie met licentie code) overgekocht van een Nederlands bedrijf en wil deze graag activeren. Zoals ik het begrijp kan dit alleen telefonisch , o.a. omdat het online niet wil lukken (foutmelding: "Office is niet gekoppeld aan dit account."). Nu is mijn vraag: wat te doen als Microsoft weigert telefonisch mijn (legitieme) product key te heractiveren?

12331 13 Rapporteer

on
door onlinenl15 - Apr 9, 2015 om 10:28
4 Antwoorden / 1 Vragen

Even ter verduidelijking: ik heb dus de originele Retail Box met Office 2013 code kaart (en handleidingen) en de pc waar deze licentie eerder is gebruikt, is gedemonteerd

edrick3
door edrick3 - Apr 9, 2015 om 11:59
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo onlinenl15,

.....Nu is mijn vraag: wat te doen als Microsoft weigert telefonisch mijn (legitieme) product key te heractiveren?.....
Daar kun je je altijd in een later stadium druk om maken.
Al geprobeerd om te (her)activeren?
Wellicht is je vraag dan overbodig!

Suc6

edrick3
door edrick3 - Apr 9, 2015 om 12:02
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Lees ook eens hier.
O.a.: Gebruikers kunnen een licentie bij uitzondering overdragen naar een vervangende computer als ze contact opnemen met support.

on
door onlinenl15 - Apr 9, 2015 om 12:09
4 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, want ik las daar het volgende:

"U mag de software (samen met de licentie) overbrengen op een computer die in het bezit is van iemand anders als:

U de eerste gelicentieerde gebruiker van de software bent."

Ik heb deze software indirect (via eBay) gekocht. Dit is in principe in strijd met het bovenstaande, omdat ik vrijwel zeker weet dat de verkoper niet de eerste gelicentieerde gebruiker van de software is, maar gewoon iemand die het doorverkocht..
Op een forum las ik ook dat ze het weleens weigeren, dus ik wil het heel graag eerst tot op de bodem uitzoeken :)

on
door onlinenl15 - Apr 9, 2015 om 12:10
4 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties

edrick3
door edrick3 - Apr 9, 2015 om 12:11
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@onlinenl15,

.....Op een forum las ik ook dat ze het weleens weigeren, dus ik wil het heel graag eerst tot op de bodem uitzoeken :).....
En wellicht is het activeren geen probleem. en maak je je druk om niets.
Zou het toch eerst maar eens proberen.

Suc6

ro
door ron530 - Apr 9, 2015 om 14:18
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De licentie is gekoppeld aan het bedrijf, die heeft zeg maar 10 pc's waar office op gebruikt gaat worden dus één software download met 10 licenties. Stel het bedrijf gaat over op een nieuwere versie en verlengt de licenties van de oudere versie niet dan is de software die u gekocht heeft in feite illegaal.

aurora1
door aurora1 - Apr 9, 2015 om 17:22
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als het activeren niet wil lukken zou ik overwegen om bijv. de gratis Libre Office of Open Office te installeren.

diumenge
door diumenge - Apr 9, 2015 om 17:28
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=aurora1 schreef op donderdag 9 apr 2015, 17:22]Als het activeren niet wil lukken zou ik overwegen om bijv. de gratis Libre Office of Open Office te installeren.
Lijkt mij niet de oplossing, daar TS al geld heeft uitgegeven om MS Office kunnen gebruiken.

diumenge
door diumenge - Apr 9, 2015 om 19:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Volgens mij werkt Office 2013 met levenslange licenties en is er dus helemaal geen sprake van verlenging. De verkoper van de software met de licentie had die eerst moeten deactiveren op de PC waar office op geïnstalleerd stond. Dan zou installeren en activeren op een nieuwe PC geen probleem moeten zijn. Nu staat u waarschijnlijk een moeizame strijd te wachten. Triest, want u wenst eerlijk te betalen voor de software en activeren is nu misschien moeilijker dan op illegale wijze activeren.

Het komt mij overige vreemd over dat je licenties 2e hands mag doorverkopen, maar ik geloof u maar dat het zo is.

on
door onlinenl15 - Apr 9, 2015 om 19:15
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=diumenge schreef op donderdag 9 apr 2015, 17:20]Volgens mij werkt Office 2013 met levenslange licenties en is er dus helemaal geen sprake van verlenging. De verkoper van de software met de licentie had die eerst moeten deactiveren op de PC waar office op geïnstalleerd stond. Dan zou installeren en activeren op een nieuwe PC geen probleem moeten zijn. Nu staat u waarschijnlijk een moeizame strijd te wachten. Triest, want u wenst eerlijk te betalen voor de software en activeren is nu misschien moeilijker dan op illegale wijze activeren.

Het komt mij overige vreemd over dat je licenties 2e hands mag doorverkopen, maar ik geloof u maar dat het zo is.

Je hebt helemaal gelijk..Ik heb gelukkig wel een rechtsbijstandsverzekering, wat een zorg minder is voor mij mochten ze helemaal niet mee willen werken :)

door 1953 - Apr 9, 2015 om 19:21
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Als de licentie vóór 1 pc geldt (gold), dan mag u het best doorverkopen, dan u die licentie wel van uw eigen pc worden verwijderd, anders wordt verwezen naar de installatie op uw pc.