anouksanne
door anouksanne Oct 14, 2014 om 18:34
Elektronica & tv

Mijn koelkast tikt, probleem?

Ik heb pas een nieuwe koel vries combinatie staan. Hij staat nu een paar dagen aan en het viel me gisteren op dat hij soms een tikkend geluid maakt. Hij doet het alleen als hij aan het koelen is en het geluid is niet ritmisch maar onregelmatig. Het gaat ook niet constant door maar hij tikt enkele keren en vervolgens is het weer eventjes stil (hij koelt ondertussen wel gewoon door). Het klinkt alsof er iemand met een pen of muntje tegen de zijkant tikt oid.
Voordat ik hem aan heb gezet heeft hij zo'n 24 uur stil gestaan waar hij staat. Na het aanzetten heb ik pas na een uur of 3 producten in de koelkast gezet.
Wat kan dit voor geluid zijn? En moet ik me zorgen maken om de werking van de koelkast? Kan het hier gaan om een (beginnend) defect?
Overigens kan ik het merk en type van de koelkast gewoon geven maar ik weet niet of dat hier mag.

26466 13 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Oct 14, 2014 om 18:50
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Mogelijk is aan de achterkant het koelelement iets te vast gezet en kan niet voldoende uitzetten als dit warm wordt. Of anders drukt het tegen een zijkant aan. Moet gewoon wat ruimte hebben om te kunnen uitzetten en weer terug gaan naar de beginsituatie.

tenormin
door tenormin - Oct 14, 2014 om 18:51
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Dag, anouksanne, ja hoor, je mag het merk en typenummer noemen. Is misschien voor een ander dan een herkenning. Op Google vind ik alle maar oude klachten over tikken e.a. geluiden. Op merk en type nummer Googelen is dan ietwat gemakkelijker voor eventuele antwoorden. (Wat het zou kunnen zijn).

anouksanne
door anouksanne - Oct 14, 2014 om 18:57
38 Antwoorden / 27 Vragen

Het is een witte Indesit BIAAA 13 met 303 liter inhoud (90 vries en 213 koel).

@ jantje7. Hoe zou ik dat dan kunnen vinden/achterhalen? Ik ben helaas niet echt een koelkastexpert:)

valerius-2
door valerius-2 - Oct 14, 2014 om 19:25
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Is het een no frost ?

tenormin
door tenormin - Oct 14, 2014 om 19:34
16823 Antwoorden / 108 Vragen

lees/luister. Herken je dit geluid op de gegeven link?

tenormin
door tenormin - Oct 14, 2014 om 19:36
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Nou, dat geluid werkt niet, merk ik nu, sorry.

door 1953 - Oct 14, 2014 om 20:03
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Is de stabiliteit na enkele dagen instabiel geworden? Stelschroef losgetrild?

Bij mij trilde het keukenkastje weleens, kwam meestal door de opstelling in het keukenkastje, iets verplaatsen.

anouksanne
door anouksanne - Oct 14, 2014 om 20:06
38 Antwoorden / 27 Vragen

@ valerius-2: hij heeft geen no frost functie

@ 1953: wat bedoel je met stabiliteit? En doel je met een stelschroef op de verstelbare pootjes of iets anders?

gompy2
door gompy2 - Oct 14, 2014 om 20:57
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Wordt vanzelf minder, let maar op.

valerius-2
door valerius-2 - Oct 15, 2014 om 00:35
7840 Antwoorden / 95 Vragen

De meeste matrialen krimpen of zetten uit bij temperatuur schommelingen , dat is de normale wet in de natuur.

door 1953 - Oct 15, 2014 om 03:03
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=anouksanne schreef op dinsdag 14 okt 2014, 20:06]@ valerius-2: hij heeft geen no frost functie

@ 1953: wat bedoel je met stabiliteit? En doel je met een stelschroef op de verstelbare pootjes of iets anders?

Verstelbare pootje(s) mogelijk de oorzaak.

door 1953 - Oct 15, 2014 om 03:05
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=gompy2 schreef op dinsdag 14 okt 2014, 20:57]Wordt vanzelf minder, let maar op.

Dat is bij nu het geval na elf jaren, je hoort de ingebouwde koelvriescombinatie niet meer.

door 1953 - Oct 15, 2014 om 03:06
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op woensdag 15 okt 2014, 00:35]De meeste matrialen krimpen of zetten uit bij temperatuur schommelingen , dat is de normale wet in de natuur.

Ook instabiliteit door het trillen de positie enigszins wijzigt?