ha
door hans69 Aug 25, 2015 om 13:17
Computers & telefonie

Mijn laptop is door criminelen..............

beste mensen ik heb er vaak over gelezen,maar nu overkomt het mij.bij het overgaan van win 8.1 naar win 10wordt ik overspoeld met adv die mijn
laptop willen scannen op fouten,sommige zijn niet weg te klikken.en nu staat er op mijn beeldscherm een grote mededeling dat mijn laptop versleuteld is en dat ik tegen betaling de
code kan krijgen om de hele zaak weer in orde te krijgen?wat kan ik doen om de zaak weer in orde te krijgen.ik ben al niet zo,n techneut.graag uw advies en goede raad in deze
hans69

9714 30 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Aug 25, 2015 om 13:24
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo hans69,

Dan heb je blijkbaar toch 'rotzooi' binnen gehaald.
Wie heeft de laptop 'versleuteld'? Politievirus, cryptolocker, cryptowall, Scraper, Torlocker, enz.

Vrees het ergste voor je.

Je kunt proberen om - in veilige modus - te scannen met AdwCleaner. Wie weet.

Met vr.gr.

ha
door hans69 - Aug 25, 2015 om 13:35
54 Antwoorden / 43 Vragen

[quote=edrick3 schreef op dinsdag 25 aug 2015, 13:24]Hallo hans69,

Dan heb je blijkbaar toch 'rotzooi' binnen gehaald.
Wie heeft de laptop 'versleuteld'? Politievirus, cryptolocker, cryptowall, Scraper, Torlocker, enz.

Vrees het ergste voor je.

Je kunt proberen om - in veilige modus - te scannen met AdwCleaner. Wie weet.

Met vr.gr.

beste edrick 3
CTB is de boosdoener,en ik ben nog niet zo thuis in win10 dat ik de veilige modeus kan vinden
graag een tip.
hans69

edrick3
door edrick3 - Aug 25, 2015 om 14:00
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@hans69,

CTB? Lastig! Kijk eens hier.

Veilige modus W10: klik

Suc6

akkerdistel
door akkerdistel - Aug 25, 2015 om 14:35
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Wat in ieder geval niet werkt, is betalen. Daarnaast is het vrij verstandig, wanneer het probleem verholpen is, ook even te kijken naar de oorzaak en hoe dit in de toekomst te voorkomen is.
Met een paar kleine tips/aanpassingen, kun je dit soort ellende simpel voorkomen.

ha
door hans69 - Aug 25, 2015 om 15:55
54 Antwoorden / 43 Vragen

[quote=akkerdistel schreef op dinsdag 25 aug 2015, 14:35]Wat in ieder geval niet werkt, is betalen. Daarnaast is het vrij verstandig, wanneer het probleem verholpen is, ook even te kijken naar de oorzaak en hoe dit in de toekomst te voorkomen is.
Met een paar kleine tips/aanpassingen, kun je dit soort ellende simpel voorkomen.

beste akkerdistel,bedankt voor de reaktie,maar de vraag was:hoe kom ik( als pc leek) er van af.
vanzelfsprekend betaal ik niet €380.
hans69

crewmember
door crewmember - Aug 25, 2015 om 17:40
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hans69 schreef op dinsdag 25 aug 2015, 15:55][quote=akkerdistel schreef op dinsdag 25 aug 2015, 14:35]Wat in ieder geval niet werkt, is betalen. Daarnaast is het vrij verstandig, wanneer het probleem verholpen is, ook even te kijken naar de oorzaak en hoe dit in de toekomst te voorkomen is.
Met een paar kleine tips/aanpassingen, kun je dit soort ellende simpel voorkomen.

beste akkerdistel,bedankt voor de reaktie,maar de vraag was:hoe kom ik( als pc leek) er van af.
vanzelfsprekend betaal ik niet €380.
hans69

Staat er iets belangrijks op je pc? Zo niet dan is het makkelijkste gewoon helemaal formatteren en windows er helemaal schoon op zetten. Gezien het feit dat je blijkbaar nog veeeel meer zooi hebt binnengehaald lijkt me dit het handigst.

Verder is CBT volgens mij nog niet gekraakt en encrypteerd het ook alles wat je via USB op de laptop aansluit. (dus ook je externe harde schijf en geheugen stick).

http://scarybearsoftware.com/news/ctb-locker/

edrick3
door edrick3 - Aug 25, 2015 om 17:46
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@crewmember, @hans69,

Zou GEEN gebruik maken van de link in de laatste reactie om te 'verwijderen'!!
Je downloadt dan Spyhunter en bent dan nog verder van huis!!

ph
door philip36 - Aug 25, 2015 om 18:33
2275 Antwoorden / 4 Vragen

U kunt naar de afbrieksinstelling van windows 8.1 gaan en van daaruit windows 10 installeren.
De installatie van de fabrieksinstellingen kunt u starten met een van de F toetsen, zal wel bij het opstarten op het scherm aangegeven worden welke dat is.
Met de fabrieksinstelling bent u wel alles wat u daarna geinstalleerd hebt kwijt.
Dat moet u in windows 10 weer opnieuw installeren.

Of als windows 8.1 niet besmet was, in windows 10 kiezen voor terug naar oude windows versie.
Ik weet niet of bij het terug gaan naar Windows 8.1 dat CTB ook verwijderd zal zijn.

ho
door hopetobehelping - Aug 25, 2015 om 19:07
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste hans69,

in ieder geval niet betalen, maar dat was u al wel duidelijk denk ik.

U geeft aan dat u niet zo'n techneut bent. Met de al gegeven antwoorden kunt u het wellicht oplossen maar als dat voor u lastig is is het misschien een idee om een student aan huis te laten komen die het voor u oplost. Wellicht kan deze student u dan ook van nog wat tips voorzien zodat u in de toekomst verschoond blijft van deze ellende.
Er zijn verschillende sites waarop u contact kunt opnemen om een student aan huis te laten komen, bijvoorbeeld deze.
Als ik u was zou ik er een paar met google zoeken en ze dan eerst bellen en als het u wat lijkt kunt u een afspraak maken. Het brengt natuurlijk kosten met zich mee voor u, maar dan bent u van de zorg af en wordt het voor u opgelost.

aurora1
door aurora1 - Aug 25, 2015 om 19:09
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zie het filmpje van de Consumentenbond over hoe te verwijderen klik hier.
Het gaat hier om de Hitman Pro Kickstart gebruiken: klik hier.

aurora1
door aurora1 - Aug 25, 2015 om 19:49
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk eventueel ook nog klik hier voor de Emisoft Emergency Kit en klik hier staat in het Nederlands hoe het werkt.

ltmvz
door ltmvz - Aug 25, 2015 om 21:40
949 Antwoorden / 18 Vragen

Gewoon naar een gespecialiseerde website gaan waar u door malware experts persoonlijk begeleid wordt.

Bijvoorbeeld het Nationaal Computer Forum of het PC Help Forum. Er zijn er nog veel meer, maar de twee genoemden zijn alvast goed.

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 26, 2015 om 08:00
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Link 1 van Itmvz KLIK
Link 2 KLIK
uitzoeken

ltmvz
door ltmvz - Aug 26, 2015 om 08:34
949 Antwoorden / 18 Vragen

@sjoppie: Dank je wel. Gisteren deden "mijn" links het nog.

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 26, 2015 om 08:36
7187 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=ltmvz schreef op woensdag 26 aug 2015, 08:34]@sjoppie: Dank je wel. Gisteren deden "mijn" links het nog.
Ja, dat komt wel eens voor en graag gedaan hoor.

Cookies
door Cookies - Aug 26, 2015 om 09:26
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=hans69 schreef op dinsdag 25 aug 2015, 15:55][quote=akkerdistel schreef op dinsdag 25 aug 2015, 14:35]Wat in ieder geval niet werkt, is betalen. Daarnaast is het vrij verstandig, wanneer het probleem verholpen is, ook even te kijken naar de oorzaak en hoe dit in de toekomst te voorkomen is.
Met een paar kleine tips/aanpassingen, kun je dit soort ellende simpel voorkomen.

beste akkerdistel,bedankt voor de reaktie,maar de vraag was:hoe kom ik( als pc leek) er van af. vanzelfsprekend betaal ik niet €380.
hans69

Akkerdistel heeft helemaal gelijk: als je de oorzaak niet weet waardoor die bagger op je p.c. is gekomen (met downloaden van Windows 10 heeft dit niks te maken), kan je het nu wel verwijderen, maar staat er binnen de kortste keren weer die bagger op.

Die link van crewmember zou ik maar links laten liggen. De tip van aurora voor Emsisoft is zeker het proberen waard.

ha
door hans69 - Aug 26, 2015 om 12:08
54 Antwoorden / 43 Vragen

[quote=hopetobehelping schreef op dinsdag 25 aug 2015, 19:07]Beste hans69,

in ieder geval niet betalen, maar dat was u al wel duidelijk denk ik.

U geeft aan dat u niet zo'n techneut bent. Met de al gegeven antwoorden kunt u het wellicht oplossen maar als dat voor u lastig is is het misschien een idee om een student aan huis te laten komen die het voor u oplost. Wellicht kan deze student u dan ook van nog wat tips voorzien zodat u in de toekomst verschoond blijft van deze ellende.
Er zijn verschillende sites waarop u contact kunt opnemen om een student aan huis te laten komen, bijvoorbeeld deze.
Als ik u was zou ik er een paar met google zoeken en ze dan eerst bellen en als het u wat lijkt kunt u een afspraak maken. Het brengt natuurlijk kosten met zich mee voor u, maar dan bent u van de zorg af en wordt het voor u opgelost.

Beste hopetobehelping
Ik heb Uw raad opgevolgd,en direct contact opgenomen met de studentenorganisatie,
deze loopt nog.Omdat er toch niets te verpesten viel ben ik maar wat gaan klooien met
de laptop.Uiteindelijk een poging gedaan hem terug te brengen naar win 8.1
en zie dat lukte zo waar,was de laptop eerst erg instabiel (erg onrustig scherm)
nu is alles weer bij het oude,en ik ook.Nu nog een goed antivirus instaleren en dan
moet het lukken.
ALLEN DIE MIJ MET GOEDE RAAD HEBBEN BIJGESTAAN HARTELIJK BEDANKT
hans69

crewmember
door crewmember - Aug 26, 2015 om 12:41
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hans69 schreef op woensdag 26 aug 2015, 12:08][quote=hopetobehelping schreef op dinsdag 25 aug 2015, 19:07]Beste hans69,

in ieder geval niet betalen, maar dat was u al wel duidelijk denk ik.

U geeft aan dat u niet zo'n techneut bent. Met de al gegeven antwoorden kunt u het wellicht oplossen maar als dat voor u lastig is is het misschien een idee om een student aan huis te laten komen die het voor u oplost. Wellicht kan deze student u dan ook van nog wat tips voorzien zodat u in de toekomst verschoond blijft van deze ellende.
Er zijn verschillende sites waarop u contact kunt opnemen om een student aan huis te laten komen, bijvoorbeeld deze.
Als ik u was zou ik er een paar met google zoeken en ze dan eerst bellen en als het u wat lijkt kunt u een afspraak maken. Het brengt natuurlijk kosten met zich mee voor u, maar dan bent u van de zorg af en wordt het voor u opgelost.

Beste hopetobehelping
Ik heb Uw raad opgevolgd,en direct contact opgenomen met de studentenorganisatie,
deze loopt nog.Omdat er toch niets te verpesten viel ben ik maar wat gaan klooien met
de laptop.Uiteindelijk een poging gedaan hem terug te brengen naar win 8.1
en zie dat lukte zo waar,was de laptop eerst erg instabiel (erg onrustig scherm)
nu is alles weer bij het oude,en ik ook.Nu nog een goed antivirus instaleren en dan
moet het lukken.
ALLEN DIE MIJ MET GOEDE RAAD HEBBEN BIJGESTAAN HARTELIJK BEDANKT
hans69

Heb je hem helemaal naar fabrieksinstellingen gebracht? of gewwon de windows 10 installatie ongedaan gemaakt.

In dat 2e geval staan de virussen er namelijk waarschijnlijk nog steeds op.

ja
door jan4073 - Aug 26, 2015 om 13:49
83 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb nog geen ervaring met W10. Maar in het verleden wel een paar keer een gehackte pc met oa politie-virus weer op orde gekregen met het programma PCCillin. Op de webiste van trendmicro ga je naar housecall. http://housecall.trendmicro.com/
De kunst is om eerst bij housecall te komen voordat de pc weer blokkeert.
Dat programma scant van afstand je gehele pc en vind ook alles wat niet normaal is in de root van je PC. Soms krijg je aanwijzingen wat je zelf nog moet doen en soms kan het programma het zelfstandig en is het een kwestie van opnieuw opstarten.
Daarna als de pc schoon is voordat je dan weer het internet op gaat eerst ee virus scanner installeren.
Als het niet lukt dan moet je er hulp bij halen. Het is echt niet zo dat je pc nu afgeschreven is. De software moet gezuiverd worden.
Succes.
Jan4072

natuurmens
door natuurmens - Aug 26, 2015 om 14:05
158 Antwoorden / 4 Vragen

Kijk uit je kan alleen updaten van Windows 7,8 naar 10. Als je 10 compleet nieuw en schoon krijg je problemen met activatie. Dat zegt Mirosoft omdat de software geen code accepteerd.

retjudyy
door retjudyy - Aug 26, 2015 om 14:54
38 Antwoorden / 25 Vragen

ik weet niet waar je woont en hoe oud je bent ,maar ik ben 82 en lid van een wijkcentrum in den haag lidmaatschap 25 € per jaar en ik kan daar cursussen volgen en men lost kosteloos mijn problemen op

ltmvz
door ltmvz - Aug 26, 2015 om 15:31
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=jan4073 schreef op woensdag 26 aug 2015, 13:49]Op de webiste van trendmicro ga je naar housecall. http://housecall.trendmicro.com/
Lijkt mij een goede tip. Dank daarvoor.

pr
door press - Aug 26, 2015 om 17:56
1 Antwoorden / 0 Vragen

Om in Windows 10 in de veilige modus te komen

Druk op de SHIFT toets en dan op OPNIEUW OPSTARTEN

haarp
door haarp - Aug 26, 2015 om 18:21
514 Antwoorden / 62 Vragen

IK heb ditzelfde probleem gehad en het volgende gedaan. De besmette en vergrendelde harde schijf gekoppeld aan een andere computer en dan met Norton deze schijf gescand. In die scan werd het virus gevonden en verwijderd. De harde schijf weer in de oorspronkelijke computer geplaatst en alle bestanden stonden er nog net netjes op.

macwouter
door macwouter - Aug 26, 2015 om 20:08
825 Antwoorden / 9 Vragen

Al in het windows XP tijdperk was het al overbekend dat je virussen moet verwijderen vanuit de veilige modus (standaard). Er is ook een veilige modus met network maar dat schiet niet op. Als je dat niet weet ben je een computer onwaardig. Op een Mac ben je er zo van af door je browser geforceerd af te sluiten.

ltmvz
door ltmvz - Aug 26, 2015 om 22:01
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=fpo schreef op woensdag 26 aug 2015, 21:26]Wil je toch gebruik gaan maken van Win10, dan heb je zijn boek écht nodig!
Nu gaat u wel èrg ver.?

fp
door fpo - Aug 26, 2015 om 22:31
87 Antwoorden / 3 Vragen

Het is maar hoe je het bekijkt. Dat geldt voor alles, natuurlijk.
En waarom dat in uw ogen erg ver zou zijn, vertelt u er niet bij, dus wat wilt u nu eigenlijk zeggen?

ltmvz
door ltmvz - Aug 27, 2015 om 09:08
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=fpo schreef op woensdag 26 aug 2015, 22:31]En waarom dat in uw ogen erg ver zou zijn, vertelt u er niet bij, dus wat wilt u nu eigenlijk zeggen?

Wat ik wil zeggen is dat uw uitspraak extreem overdreven is: er zijn (nu reeds) vele miljoenen Windows 10 gebruikers in de wereld en die zouden allemaal niet zonder de bijbel van Menno Schoone kunnen?

Ik wil overigens niets ten nadele van Menno Schoone zeggen, maar u gaat wel héél erg ver! Te ver zelfs.

crewmember
door crewmember - Aug 27, 2015 om 10:49
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=macwouter schreef op woensdag 26 aug 2015, 20:08]Als je dat niet weet ben je een computer onwaardig..

?

fp
door fpo - Sep 1, 2015 om 16:04
87 Antwoorden / 3 Vragen

Al jaren maak ik gebruik van computer'bijbels' van Menno Schoone, van www.schoonepc.nl
Deze man is werkelijk meer dan goud waard en lost alle voorkomende problemen op die je in zijn 'bijbel'kunt lezen. Ook op zijn website kan je enorm veel terugvinden wat helpend is om PC problemen opgelost te krijgen.
[edit - redactie] Seniorweb waarschuwt al zijn leden om Win10 NIET te installeren, want eerst moeten de vele kinderziekten er eerst uitgehaald worden. Downloaden is prima, maar dus niet installeren!