te
door tetb Mar 12, 2015 om 10:17
Voeding & gezondheid

Minder pillen afleveren dan voorgeschreven, mag dat.

Sinds dit jaar levert mijn apotheek geen voorgeschreven 90 stuks meer van medicijnen die per 28 zijn verpakt. Ik krijg er nog maar 84.
De rest moet op herhaalrecept. Volgens de apotheek omdat het te duur is de 6 er los bij te stoppen. Ik moet nu tijdig een herhaalrecept aanvragen De huisartsassistenten moet een nieuw herhaalrecept schrijven en opsturen, moet de apotheek alsnog 6 pillen los leveren en ik moet twee keer naar de apotheek. Maar de apotheek kan nu wel een extra factuur sturen wegens "herhaalrecep". Mag en kan dit zomaar? Apotheek Frans Hals, Haarlem. Medicijnen per 28 o.a. Januvia en Crestor.

10384 53 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 12, 2015 om 10:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een dwaze toestand met die apotheker. "Te duur om er 6 bij te doen" Als u er 14 voorgeschreven krijgt, krijgt u er dan 28 omdat het te duur is om de strip door te knippen?

Zoek een andere apotheek, let op dat die gecontracteerd is door uw verzekeraar.

Als u die pillen constant moet gebruiken, kunt u ook overwegen een internet apotheek te nemen.

Dan hoeft de uwe helemaal geen moeite meer te doen.

ve
door verwijderd - Mar 12, 2015 om 11:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

@tetb,

De fabrikant levert een verpakking met 28 stuks.
Uw huisarts schrijft een recept uit voor 90 stuks en houdt daarbij geen rekening met de verpakkingseenheden van de fabrikant, het zou ook te gek zijn als de huisarts dat ook nog zou moeten bijhouden.
De apotheker levert zoveel het aantal verpakkingseenheden dat het dichtst bij het aantal op het recept in de buurt komt en kan dit aanvullen met een "volledige" strip uit een andere verpakking.
Een strip van uw medicijn bevat waarschijnlijk 7 pillen waardoor het op het recept voorgeschreven aantal pillen met 1 wordt overschreden.
U komt door dit handelen nu (op langere termijn) iets vaker bij uw apotheek en dan kan hij/zij weer een keer extra de terhandstellingskosten in rekening brengen.
Vraag uw huisarts, met reden omkleed, een recept van 91 stuks voor te schrijven en uw probleem is opgelost. Een telefoontje met de assistente zal waarschijnlijk al voldoende zijn.

ve
door verwijderd - Mar 12, 2015 om 11:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Persoonlijk zou ik tegen deze apotheker zeggen, dat ik met mijn klandizie naar een andere apotheek ga. Hij krijgt tenslotte betaald in de terhandstellingskosten voor het gereed maken van het medicijn.

Het moet niet gekker worden dat hij bepaalt of u uw voorgeschreven hoeveelheid pillen krijgt.

Heb daar zelf ervaring mee. Voorgeschreven 30 pillen, na controle zitten er maar 28 in. Waren hele speciale, dus elke keer als ik ze haalde, doos open en controleren, want er stond op het label wel 30 stuks. Duurde even voordat het in orde was.

ve
door verwijderd - Mar 12, 2015 om 11:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo tetb,

Apotheker dient te leveren wat er op het recept vermeld staat.
Hoort hier niet eigenhandig van af te wijken.
Al eens bij de huisarts aangekaart?
Voor een klacht: klik hier.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Mar 12, 2015 om 11:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lees ook eens hier.

ve
door verwijderd - Mar 12, 2015 om 11:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Herkenbaar, heb het meegemaakt bij Procoralan, strippen van 14 stuks en er wat van gezegd.
Nu kijk ik in het doosje, er zouden 90 stuks in zitten, vergeet het maar, 6 strippen van 14 stuks en 4 stuks.
Tellen blijft moeilijk!

ve
door verwijderd - Mar 12, 2015 om 13:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan ook andersom.
Krijg op recept 10 tabletten per keer.
Een doosje bevat 2 strips met elk 3 tabletten.
De apotheek geeft altijd 12 tabletten (2 volledige verpakkingen)
Deze 12 staan ook op het etiket en zitten er ook in.
Meer verstrekken dan op het recept is aangegeven kan dus wel.

ve
door verwijderd - Mar 12, 2015 om 13:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

@tedb, heb exact hetzelfde "probleem". Eerst liep alles synchroon, iedere 3 maanden van alle medicatie de 90 voorgeschreven tabletten/capsules. Toen werden de verpakkingen geleverd met 28 tabletten (soms nu 25 tabletten). Dacht dat het aan apotheek lag; veranderde daarom: loop bij nieuwe apotheek tegen hetzelfde probleem op. Dokter schrijft er wel degelijk 90 voor maar dokter heeft tegenwoordig ook niet veel meer te vertellen. Komt er nu op neer dat de bezorger iedere keer voor 1 medicijn moet langskomen. Lekker zuinig op deze manier.

ve
door verwijderd - Mar 12, 2015 om 14:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

@mebo,

OT
.....Deze 12 staan ook op het etiket en zitten er ook in.
Meer verstrekken dan op het recept is aangegeven kan dus wel.
.....
Vind die apotheker blijkbaar 'makkelijker'.
Maar je zal er dan ook 2 meer moeten betalen.
Kun je opsparen en na 5 recepten kun je met een recept minder toe.
Maakt dan voor de kosten niks uit.

Blijft allemaal een rare zaak. ;-)

ve
door verwijderd - Mar 12, 2015 om 14:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is heel simpel. De apotheek moet gewoon de hoeveelheid leveren die de dokter voorschrijft. Diet hij dat niet dan die apotheker op zijn vestje spugen. Niet over u heen laten lopen.

ve
door verwijderd - Mar 12, 2015 om 14:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op donderdag 12 mrt 2015, 14:17: Het is heel simpel. De apotheek moet gewoon de hoeveelheid leveren die de dokter voorschrijft. Diet hij dat niet dan die apotheker op zijn vestje spugen. Niet over u heen laten lopen.

Juist. Vandaar ook de eerdere link ivm een klacht indienen.

ve
door verwijderd - Mar 12, 2015 om 14:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik krijg te weinig tabletten omdat er niet meer op voorraad zijn. Twee dagen later aangevuld met een ander merk en twee weken later weer een ander merk.....

Logisch dat er geen voorraden meer gehouden worden, ook bij de producenten wanneer de verzekeraars bepalen wat er wanneer uitgegeven mag worden.....marktwerkingslogica volgens Schippers.

Vandaag zijn de apothekers daarover ingelicht, dat veel speciaal door apothekers aangemaakte medicijnen niet meer vergoed gaan worden.....!!

Langzaam maar zeker gaan we de winsten van verzekeraars veiligstellen!

ve
door verwijderd - Mar 12, 2015 om 14:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

edrick3 schreef op donderdag 12 mrt 2015, 14:11: @mebo,

OT
.....
Maar je zal er dan ook 2 meer moeten betalen.

@edrick3,

Het medicijn staat bij mijn* zorgverzekeraar op de lijst van preferente medicijnen en hoef ze zodoende niet zelf te betalen. Betaal alleen maar de terhandstellingskosten.

*er is jammer genoeg niets van mij bij ;-((

ve
door verwijderd - Mar 12, 2015 om 14:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op donderdag 12 mrt 2015, 11:25: Persoonlijk zou ik tegen deze apotheker zeggen, dat ik met mijn klandizie naar een andere apotheek ga.

@tijger1,

Ik begrijp uw uitlating, maar zo'n grote broek kan je alleen aantrekken als je in een grootstedelijk gebied woont waar meerdere apotheken (van verschillende ketens) aanwezig zijn.
Maar er zijn ook genoeg mensen, (waar ik er gelukkig ;-)) één van ben) die deze keuze niet kunnen maken omdat er maar één apotheker in de regio te vinden is.

ve
door verwijderd - Mar 12, 2015 om 14:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

@mein33

Het gaat hier bij veel mensen blijkbaar over medicijnen die ze voortdurend gebruiken, anders heb je niet steeds een recept voor 90 pillen.

Dus als die apotheker het dan verpaft om zijn werk goed te doen, zou ik die maar bij een internet apotheek bestellen. Hoewel die niet mijn voorkeur hebben.

ve
door verwijderd - Mar 12, 2015 om 14:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zorg, verzekeren en patiëntenrechten is momenteel een te grote bouwput..... het gevaar om in deze bodemloze put te vallen.....

http://www.npcf.nl/images/stories/dossier/Patientenrechten/Governancezorgsectorhoorzittingdef.pdf

ve
door verwijderd - Mar 12, 2015 om 15:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

geheel OT
Blijkbaar wordt er op dit artikel gedoeld.

ve
door verwijderd - Mar 12, 2015 om 17:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vreemde redenering van de apotheker. Krijg zelf steeds voor 3 maanden de juiste aantal pillen. Dus 90 st. per soort. Wat het herhaalrecept betreft dit kunt u door de apotheker laten regelen, u krijgt dat vanzelf bericht dat de medicijnen klaar staan. Is dat bij uw apotheek niet het geval ga dan naar Schoterbos apotheek op de Rijksstraatweg. Zij regelen de herhaalrecepten en houden alles precies bij wat de medicatie betreft. Zelfs bij tussentijdse verandering geven ze de aangepaste hoeveelheid mee zodat ik steeds per 3 maanden de juiste hoeveelheid medicijnen heb.

ve
door verwijderd - Mar 12, 2015 om 20:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Daar heeft mijn apotheek geen moeite mee, levert 1x per jaar meer medicatie om de '84' tabletten e.d. op te vangen. Apotheek rekent het uit, eens per kwartaal staat mijn medicatie voor het komende kwartaal - volgende week - al beschikbaar om het op te halen.

ve
door verwijderd - Mar 13, 2015 om 11:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een kletskoek van uw apotheker. Ik slik helaas diverse medicijnen en er wordt altijd voor 3 maanden voorgeschreven. Soms loopt de verpakking niet 1:1 met het voorschrift. en krijg ik een doosje met bv. standaard 30 stuks. Daar wordt dan een stickertje opgeplakt + 5 oid. De arts maakt uit hoeveel stuks u krijgt en niet de apotheker! Ik zou dit zeker aankaarten bij uw arts.

ve
door verwijderd - Mar 13, 2015 om 12:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

gerbera schreef op donderdag 12 mrt 2015, 17:20: Vreemde redenering van de apotheker. Krijg zelf steeds voor 3 maanden de juiste aantal pillen. Dus 90 st. per soort. Wat het herhaalrecept betreft dit kunt u door de apotheker laten regelen, u krijgt dat vanzelf bericht dat de medicijnen klaar staan. Is dat bij uw apotheek niet het geval ga dan naar Schoterbos apotheek op de Rijksstraatweg. Zij regelen de herhaalrecepten en houden alles precies bij wat de medicatie betreft. Zelfs bij tussentijdse verandering geven ze de aangepaste hoeveelheid mee zodat ik steeds per 3 maanden de juiste hoeveelheid medicijnen heb.

U krijgt voor 3 maanden het juiste aantal pillen 90 stuks? .

jan/febr /maart zijn inderdaad 90 pillen bij schrikkeljaar zijn het er 91(dus 1 tekort)
apr/mei/juni 91 pillen 1 tekort
juli/aug/sept 92 pillen 2 tekort
okt/nov/dec 92 pillen 2 tekort
Dus niemand krijgt het juiste aantal pillen per 3 maanden.Ik heb 10 soorten medicijnen waarvan er 2 in een 28 stuks verpakking zitten.
Waar mensen zich al niet druk over kunnen maken,en ja wat betreft klaaggedrag staat Nederland met stip op 1 in de wereldranglijst

En wat tijger1 zegt maakt ook geen moer uit als er 28 in een doosje zitten gaat een internet apotheek ook geen losse bijvoegen. Dus prijs invoeren per pil in de computer en niet per doosje extra mensen om de pillen los te knippen en in het doosje van 28 te stoppen.
Ik hoef ook niet naar de Apotheek te lopen als het niet kan ze hebben een bezorgdienst..

gr Henk

ve
door verwijderd - Mar 13, 2015 om 12:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op donderdag 12 mrt 2015, 14:17: Het is heel simpel. De apotheek moet gewoon de hoeveelheid leveren die de dokter voorschrijft. Diet hij dat niet dan die apotheker op zijn vestje spugen. Niet over u heen laten lopen.

Klopt helemaal. Echter, ik ben geen apotheker maar bij sommige medicijnen schrijft de arts een aantal stuks voor, bv, 3 maanden, voor maar mag de apotheker slechts voor één maand meegeven. Veelal is dit medicatie met een hoog verslavend niveau. Maar of je daar nou van kan spreken bij Crestor (cholestrol) waag ik te betwijfelen. Je krijgt dat wel een herhaalrecept mee en daar zit inderdaad een bezoek aan de apotheek aan vast.

ve
door verwijderd - Mar 13, 2015 om 12:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook zo'n medicijn. Mijn apotheek geeft mij 3 doosjes mee en als de computer aangeeft dat ik meerdere keren tekort heb gehad krijg ik automatisch een extra doosje. Prima opgelost dus.

ve
door verwijderd - Mar 13, 2015 om 12:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

@kaakje

Ook ik ben geen apotheker.

Maar daar gaat het hier helemaal niet over. Bij de Ts geeft de apotheker te weinig omdat hij niet een strip wil doorknippen of zo.

ve
door verwijderd - Mar 13, 2015 om 12:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

moet je vragen aan de apotheek of die het in een baxterrol kan verwerken want als je echt veel medicatie moet slikken zoals ik dan krijg je het in een rol die je thuis in een aangepast doosje kan bewaren en op die zakjes in die rol staan ook de tijden wanneer je het moet innemen en dan scheur je gewoon zo,n zakje van die rol af op die tijd

ve
door verwijderd - Mar 13, 2015 om 12:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bijna dagelijks horen wij klachten over de kosten van de zorg.

Nu blijkt dat de huisarts niet volle verpakkingen voorschrijft, maar een aantal verpakkingen plus een halve verpakking.

De apotheekassistente kost niks, dus hup, doosje open maken, met de figuurschaar de strip
te verknippen.

In de apotheek moeten ze dan ook nog aparte vakjes aanleggen met halfvolle strippen en doosjes, en dan komt er weer een klant dat ze nog 2 tabletjes extra MOET, want dat stond op het recept...

Maar - hoera - nu wordt niet geklaagd over de kosten van de zorg.

ve
door verwijderd - Mar 13, 2015 om 12:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vraagsteller,

uw apo bedondert de boel nogal om de rekening op te schroeven.

Januvia is door de apo te bestellen in de volgende verpakkingen :

14/28/30/56/84/90/98 stuks.
Er is dus een verpakking van 90 stuks leverbaar.

Crestor hetzelfde verhaal, de bestelmogelijkheden zijn nagenoeg gelijk aan de Januvia verpakkingen.
Crestor is leverbaar in een 90 stuks verpakking.

Bron : Wimmipedia.

ve
door verwijderd - Mar 13, 2015 om 13:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Crestor levert slechts doordrukstrips met 28 dagen met aan de doordrukkant de tenaamstelling van de dag. Weliswaar in het Italiaans dus (donderdag in gio) om het de patiënt zogenaamd makkelijk te maken om te weten of je het niet bent vergeten. Net als 'de pil' vroeger. Je volgt de pijlbewijzering op de achterkant van de strip. Het heeft dus geen zin om 2 pillen extra te krijgen met daarop zomaar 2 willekeurige dagen van de week, want het is maar net op welke dag je de nieuwe reeks pillen begint (en dat weet de apotheker niet). Als voorbeeld: begin je op een dinsdag (mar) dan volg je dus 28 dagen lang de volgorde van de dagen van de week. Ieder merk (fabrikant) heeft weer zijn eigen strips en soms krijg ik dit merk en dan weer een ander met een andere werkwijze.......
Het wordt er voor helemaal niemand (zowel arts, apotheker als patiënt) duidelijker/makkelijker op. We zijn overgeleverd aan verregaande marktwerking; als je een half jaar een bepaald middel niet hebt geslikt en daarna weer wel, mag/moet de apotheker tegen meerbetaling weer uitleggen over het hoe en wat van het medicijn en verdient dan weer extra geld. Bij het Maasstadziekenhuis in Rotterdam werken ze met een pakrobot-automaat. Schrijft een arts 6 pillen voor en zitten er 10 in de verpakking dan krijg je er 10 want het is voor hen te duur om zelf te pakken en er 4 uit de verpakking te halen.....

ve
door verwijderd - Mar 13, 2015 om 13:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Herhalingsrecepten zijn ook onderhevig aan de verpakkingseenheden van een medicijn En de verzekeraar die iedere keer weer de goedkoopste van de soort uitlevert. De één heeft strips met 7 , de ander met 10 en ga zo maar door.Ook ligt het aan de hoeveelheid die de patiënt moet gebruiken per dag/week.En aangezien maanden niet allemaal hetzelfde aantal dagen hebben, zal een 3 maandelijks recept gaan verspringen. Ik heb diverse recepten op 3 maanden staan (met div. stripinhoud) en eentje maandelijks. Aangezien die laatste per 28 zit verpakt, moet ik elke 4 weken naar de apotheek en als ik onderwijl in de buurt kom met één van de 3 maandelijkse, neem ik die gelijk mee. Zo heb ik ruim van te voren genoeg medicijnen in huis.De huisarts kan echt niet bij iedereen opzoeken hoeveel er in een verpakking zit.
Voor een éénmalig recept is het logisch dat het exacte aantal voorgeschreven medicatie wordt geleverd. Bovendien schrijft de huisarts ook vaak een bepaalde hoeveelheid milligrammen voor en daar kan ook weer verschil van inhoud van verpakking zijn. Als de apotheek voor elke patiënt alles klaar moet maken dmv het knippen in verpakkingen, gaat daar erg veel tijd in zitten en dat zou de medicijnen ook weer duurder maken.
En terhandstellingskosten worden alleen berekend bij de eerste uitgave van een nieuw recept, niet voor herhalingsrecepten.

ve
door verwijderd - Mar 13, 2015 om 13:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

@borg queen

Terhandstellingskosten worden bij elk recept in rekening gebracht.

De huisarts hoeft ook de verpakkingsinhoud niet te weten. Dat is nu onder meer de taak van de apotheek.

ve
door verwijderd - Mar 13, 2015 om 13:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

butterflyweed schreef op vrijdag 13 mrt 2015, 13:14: Crestor levert slechts doordrukstrips met 28 dagen met aan de doordrukkant de tenaamstelling van de dag. Weliswaar in het Italiaans dus (donderdag in gio) om het de patiënt zogenaamd makkelijk te maken om te weten of je het niet bent vergeten. ...

ve
door verwijderd - Mar 13, 2015 om 13:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

@borgqueen,

.....En terhandstellingskosten worden alleen berekend bij de eerste uitgave van een nieuw recept, niet voor herhalingsrecepten. .....
Klopt niet.
Je vergist je met de kosten eerste uitgifte.

Wat zijn terhandstellingskosten?

Als je medicijnen bij de apotheek haalt moet je hier terhandstellingskosten voor betalen. Deze kosten betaal je voor de dienstverlening van de apotheek. Dit doet de apotheek onder andere voor deze kosten:

jou informeren hoe je het geneesmiddel moet gebruiken
ervoor zorgen dat je geen verkeerde medicijnen gaat gebruiken
jouw geneesmiddel samenstellen

De hoogte van de terhandstellingskosten verschilt per apotheek, per medicijn en per tijdstip. Meestal betaal je ongeveer 6 euro. Dit bedrag kan hoger zijn als je het medicijn voor het eerst haalt, als het medicijn voor jou moet worden gemaakt of als je het in het weekend nodig hebt. Terhandstellingkosten vallen onder de medicijnkosten. Ze vallen dus onder de basisverzekering en gaan ten koste van het eigen risico.
(Bron:independer)

ve
door verwijderd - Mar 13, 2015 om 13:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

@butterflyweed

Het eerste terhandstellings tarief wordt in rekening gebracht als u één jaar een medicijn niet hebt gebruikt. Niet na zes maanden.

ve
door verwijderd - Mar 13, 2015 om 13:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Butterflyweed,
uw verhaaltje klopt niet.
Crestor is in Nederland leverbaar in meerdere hoeveelheden per verpakking.
Maar dat schreef ik al eerder.
Ook een verpakking van 90 stuks is te bestellen.
Crestor is leverbaar in meerdere sterkten, en meerdere hoeveelheden per doosje.
Behalve de grootste sterkte, dat is de sterkte 40 milligram.
Deze is alleen leverbaar in een 28 stuks verpakking.
Gebruikt vraagsteller de grootste sterkte dan klopt het verhaal van de apo.
Mijn vraag aan de vraagsteller : welke sterkte gebruikt u ?
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=========

butterflyweed schreef op vrijdag 13 mrt 2015, 13:14: Crestor levert slechts doordrukstrips met 28 dagen met aan de doordrukkant de tenaamstelling van de dag. Weliswaar in het Italiaans dus (donderdag in gio) ....

ve
door verwijderd - Mar 13, 2015 om 14:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou zeggen schrijf uw zorgverzekering aan, want zij lijken tegenwoordig alles te bepalen.

ve
door verwijderd - Mar 13, 2015 om 14:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

jugendstil schreef op vrijdag 13 mrt 2015, 12:29:

De apotheekassistente kost niks, dus hup, doosje open maken, met de figuurschaar de strip
te verknippen.

@jugendstil,

Uiteraard weet u best dat voor dit soort werkzaamheden die door een apothekersassistent(e) (zou moeten) worden verricht zijn de zgn. "terhandstellingskosten" in het leven groepen.
De klant betaald bij elk medicijn dat door de handen van de apothekersassistent(e) wordt aangeraakt.
Bij de apotheker waar ik mijn medicatie haal is dit inmiddels € 6.95 per medicijn en voor dat geld mag best wel enige service verwacht worden.

ve
door verwijderd - Mar 13, 2015 om 15:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien een idee om bij een eerstvolgend bezoek aan de huisarts te vragen om het herhaalrecept te verhogen naar 112 stuks (da's 4x 28 i.p.v. 3x 28) Krijg je ook minder 'behandelkosten' op jaarbasis. Apothekers krijsen nu moord en brand maar tot voor kort zaten DAAR -ook- de zakkenvullers en cadeautjes aanpakkers.

ve
door verwijderd - Mar 13, 2015 om 15:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

edrick3 schreef op vrijdag 13 mrt 2015, 13:40: @borgqueen,

.....En terhandstellingskosten worden alleen berekend bij de eerste uitgave van een nieuw recept, niet voor herhalingsrecepten. .....
Klopt niet.
Je vergist je met de kosten eerste uitgifte.

Wat zijn terhandstellingskosten?

Als je medicijnen bij de apotheek haalt moet je hier terhandstellingskosten voor betalen. Deze kosten betaal je voor de dienstverlening van de apotheek. Dit doet de apotheek onder andere voor deze kosten:

jou informeren hoe je het geneesmiddel moet gebruiken
ervoor zorgen dat je geen verkeerde medicijnen gaat gebruiken
jouw geneesmiddel samenstellen

De hoogte van de terhandstellingskosten verschilt per apotheek, per medicijn en per tijdstip. Meestal betaal je ongeveer 6 euro. Dit bedrag kan hoger zijn als je het medicijn voor het eerst haalt, als het medicijn voor jou moet worden gemaakt of als je het in het weekend nodig hebt. Terhandstellingkosten vallen onder de medicijnkosten. Ze vallen dus onder de basisverzekering en gaan ten koste van het eigen risico.
(Bron:independer)

ve
door verwijderd - Mar 13, 2015 om 15:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb mij idd vergist met de eerste uitgifte kosten. Dank voor de verbetering. :)

edrick3 schreef op vrijdag 13 mrt 2015, 13:40: @borgqueen,

.....En terhandstellingskosten worden alleen berekend bij de eerste uitgave van een nieuw recept, niet voor herhalingsrecepten. .....
Klopt niet.
Je vergist je met de kosten eerste uitgifte.

Wat zijn terhandstellingskosten?

Als je medicijnen bij de apotheek haalt moet je hier terhandstellingskosten voor betalen. Deze kosten betaal je voor de dienstverlening van de apotheek. Dit doet de apotheek onder andere voor deze kosten:

jou informeren hoe je het geneesmiddel moet gebruiken
ervoor zorgen dat je geen verkeerde medicijnen gaat gebruiken
jouw geneesmiddel samenstellen

De hoogte van de terhandstellingskosten verschilt per apotheek, per medicijn en per tijdstip. Meestal betaal je ongeveer 6 euro. Dit bedrag kan hoger zijn als je het medicijn voor het eerst haalt, als het medicijn voor jou moet worden gemaakt of als je het in het weekend nodig hebt. Terhandstellingkosten vallen onder de medicijnkosten. Ze vallen dus onder de basisverzekering en gaan ten koste van het eigen risico.
(Bron:independer)

ve
door verwijderd - Mar 13, 2015 om 17:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

bravehenk schreef op vrijdag 13 mrt 2015, 12:02:
gerbera schreef op donderdag 12 mrt 2015, 17:20: Vreemde redenering van de apotheker. Krijg zelf steeds voor 3 maanden de juiste aantal pillen. Dus 90 st. per soort. Wat het herhaalrecept betreft dit kunt u door de apotheker laten regelen, u krijgt dat vanzelf bericht dat de medicijnen klaar staan. Is dat bij uw apotheek niet het geval ga dan naar Schoterbos apotheek op de Rijksstraatweg. Zij regelen de herhaalrecepten en houden alles precies bij wat de medicatie betreft. Zelfs bij tussentijdse verandering geven ze de aangepaste hoeveelheid mee zodat ik steeds per 3 maanden de juiste hoeveelheid medicijnen heb.

U krijgt voor 3 maanden het juiste aantal pillen 90 stuks? .

jan/febr /maart zijn inderdaad 90 pillen bij schrikkeljaar zijn het er 91(dus 1 tekort)
apr/mei/juni 91 pillen 1 tekort
juli/aug/sept 92 pillen 2 tekort
okt/nov/dec 92 pillen 2 tekort
Dus niemand krijgt het juiste aantal pillen per 3 maanden.Ik heb 10 soorten medicijnen waarvan er 2 in een 28 stuks verpakking zitten.
Waar mensen zich al niet druk over kunnen maken,en ja wat betreft klaaggedrag staat Nederland met stip op 1 in de wereldranglijst

gr Henk

Toch wel fijn dat ik een apotheker heb die meedenkt. Ten eerste krijg ik ze niet op de eerste eerste van de maand, en vervolgens zorgd deze ervoor dat ik tijdig, dus binnen de 90 dagen, mijn vervolg medicijnen krijg. Dus zit ik nooit zonder.

ve
door verwijderd - Mar 13, 2015 om 18:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp niet dat je je medicijnen niet laat thuis brengen. 9 van de 10 apotheken leveren je medicijnen gratis thuis af.

ve
door verwijderd - Mar 13, 2015 om 18:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

haarp schreef op vrijdag 13 mrt 2015, 18:35: Ik begrijp niet dat je je medicijnen niet laat thuis brengen. 9 van de 10 apotheken leveren je medicijnen gratis thuis af.

Volgens mij 10 van de 10, maar moet toegeven dat ik niet op het platteland woon. "Vroeger" was er alleen bezorging als men niet meer mobiel was; nu standaard. Mag ook wel, voor die prijs.?

ve
door verwijderd - Mar 14, 2015 om 00:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een van mijn medicijnen zit in doosjes van 4x7 tabletten. Ik krijg per 3 maanden daarvan 84 tabletten en eens per jaar een doosje extra, zodat het niet uit de pas gaat lopen met mijn 3-maandelijkse controlebezoeken. Gewoon vragen bij de apotheek!

ve
door verwijderd - Mar 14, 2015 om 03:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Avegaart,
uw apotheker zal u dan eens in de 28 jaar een doosje extra moeten geven.
Want u ontvangt per jaar 364 tabletten.
En hoeveel dagen heeft een jaar ook alweer ?
En met een schrikkeljaar te gaan rekenen is mij echt teveel werk.
+++++++++++++++++++++++++++++==============

avegaart schreef op zaterdag 14 mrt 2015, 00:01: Een van mijn medicijnen zit in doosjes van 4x7 tabletten. Ik krijg per 3 maanden daarvan 84 tabletten en eens per jaar een doosje extra, zodat het niet uit de pas gaat lopen met mijn 3-maandelijkse controlebezoeken. Gewoon vragen bij de apotheek!

ve
door verwijderd - Mar 14, 2015 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

@tetb

Dat schreef @bravehenk dus al, waarom die quote?

ve
door verwijderd - Mar 14, 2015 om 11:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

U krijgt voor 3 maanden het juiste aantal pillen 90 stuks? .

jan/febr /maart zijn inderdaad 90 pillen bij schrikkeljaar zijn het er 91(dus 1 tekort)
apr/mei/juni 91 pillen 1 tekort
juli/aug/sept 92 pillen 2 tekort
okt/nov/dec 92 pillen 2 tekort
Dus niemand krijgt het juiste aantal pillen per 3 maanden.Ik heb 10 soorten medicijnen waarvan er 2 in een 28 stuks verpakking zitten.
Waar mensen zich al niet druk over kunnen maken,en ja wat betreft klaaggedrag staat Nederland met stip op 1 in de wereldranglijst

gr Henk

Ik maak me niet druk om het afhalen en eventueel wachten, wel over de onnodige kosten die er zo gemaakt worden.
(extra herhaalrecepten extra werk bij de huisarts etc. zie mijn originele brief)
Wat de extra kosten betreft gaat het dus ook niet om het verschil van 1 of twee pillen op een jaar basis. Waar het om gaat is dat alle andere medicijnen (ik heb er zo'n negen verschillende) wel voor 90 dagen worden geleverd. En mijn controleafspraken bij de huisarts is ook steeds om de 90 dagen. Die moet ik nu gaan verzetten naar 84 dagen. Ook al zou ik op het eind van het jaar ineens extra pillen krijgen (wat sommige anderen blijkbaar van hun apotheek krijgen) dan nog moet ik de afspraken op 84 dagen houden. Krijg ik die extra pillen niet op het eind van het jaar nageleverd, dan heb ik dus na ongeveer twee jaar (heb het niet nauwkeurig uitgerekend) een extra afspraak bij de huisarts nodig. Tel uit je winst voor de verzekeraar.

Tetb]

ve
door verwijderd - Mar 14, 2015 om 11:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Welke winst voor de verzekeraar? Hij zou dan een extra consult aan de dokter moeten betalen. Dus eerder verlies.

Vraag eens pillen voor vier maanden, ivm vakantie in het buitenland, dan kunt u uw afspraken zoals voorheen maken.

ve
door verwijderd - Mar 14, 2015 om 12:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op zaterdag 14 mrt 2015, 11:57: Welke winst voor de verzekeraar? Hij zou dan een extra consult aan de dokter moeten betalen. Dus eerder verlies.

Vraag eens pillen voor vier maanden, ivm vakantie in het buitenland, dan kunt u uw afspraken zoals voorheen maken.

Mag niet, ik mag maar voor maximaal 3 maanden op een recept aanvragen. Restant moet met extra herhaalrecept en op een andere datum. Dat kan ik wel één keer voor elkaar krijgen vanwege vakantie, niet altijd.

en tel uit je winst is natuurlijk ironisch bedoeld.

tetb

ve
door verwijderd - Mar 14, 2015 om 12:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar voor één keer is toch genoeg? Dan heeft u een maand reserve en van die ene soirt van minder reserve. Kunt u een hele tijd vooruit.

ve
door verwijderd - Mar 14, 2015 om 12:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op zaterdag 14 mrt 2015, 12:22: Maar voor één keer is toch genoeg? Dan heeft u een maand reserve en van die ene soirt van minder reserve. Kunt u een hele tijd vooruit.

He, geweldig idee, was ik zelf nooit opgekomen. Kijken of dat gaat lukken.
En wat mij betreft is d discussie nu gesloten. Ik heb de verzekeringsmaatschappij ook ingelicht. Als die geen actie ondernemen kan ik er verder ook niets meer aan doen.

Tetb

ve
door verwijderd - Mar 14, 2015 om 15:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tetb,
het lijkt wel of ik mijn stukkie voor Jan met de korte naam heb geschreven.
U gaat maar door met iedereen te antwoorden.
Ik probeer het nog 1 keer met u : uw beide medicijnen kunnen heel gewoon worden besteld in een 90 stuks verpakking.
Kunt u zelf ook achter komen door even te zoeken op Koekel.
Zijn we gelijk van deze zinloze discussie af.

ve
door verwijderd - Mar 14, 2015 om 22:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die paar tabletten kunnen ze er best bij in stoppen, ze krijgen tenslotte 6,20 euro per recept.
Bij 4 verschillende soorten medicijnen: totaal kosten 11,22 euro betaal ik 24,80 euro aan bijkomende kosten.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2015 om 10:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik tel mn medicijnen nooit na, maar dat zal ik in het vervolg ook eens doen. Ik zie wel dat er in een doosje soms een paar stripjes uitgehaald zijn. Wat wimmie zegt vind ik ook wel interessant. Ik zou een gedeelte van mn medicijnen in ieder geval, ook liever in grootverpakking krijgen. Alles zit (onnodig) mooi verpakt in doosjes en strippen. Jammer dat daar geen keuze in is.

Hoor D66 gisteravond nog zeggen dat ons zorgstelsel zo geweldig is! Pechtold slikt zeker zelf geen pilletjes. Denk daar nog even aan vanavond!