zo
door zonnig01 Jan 3, 2013 om 13:45
Geldzaken & recht

Minima dit jaar financieel extra belast.

Geachte heer, mevrouw,

Zojuist was ik behoorlijk boos omtrent onderstaande.

Ik heb een WIA uitkering op bijstandsniveau van het UWV, omdat ik een tijd ziek ben geweest.
Zojuist vertelde een medewerker van het UWV, dat ik er per maand een heel klein bedrag op vooruit ga, maar dat ik hierdoor financieel wel extra wordt belast. Ik ontvang netto dus wel ineens minder.

Het geintje om de uitkering iets te verhogen, is dus een volstrekte fabel. Hierdoor ontvang ik € 10,- per maand minder dan ik in 2012 ontving, omgerekend € 120,- per jaar netto. Voor iemand met een baan is dit weinig geld, maar voor iemand met een bijstandsuitkering is dit veel geld.

Ook ontvang ik dit jaar ca. € 20,- per maand minder aan huurtoeslag. Dit is € 240,- per jaar minder.

Kortom, met mijn inkomen op bijstandsniveau, ga ik er dit jaar € 360,- op achteruit.

Dus, dat ze zeggen dat de minima er op vooruit gaan, is klinkklare onzin. Ik voel me zwaar besodemieterd !

Ik ben erg overstuur. Ik snap hier helemaal niks van !

Van een kale kip kan je toch niet plukken ?

M.a.w.: de armen worden steeds armer en de rijken worden steeds rijker.

Het klopt dus helemaal niet dat de minima er op vooruit gaan. Door dit belastingtechnisch geintje, ga ik er juist op achteruit.

Nu maar hopen dat ik snel weer een nieuwe baan vind.

1447 23 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Jan 3, 2013 om 13:51
13336 Antwoorden / 36 Vragen

De zorgtoeslag is verhoogd voor de minima, dus dat kun je weer van de 360,- aftrekken.

Cookies
door Cookies - Jan 3, 2013 om 13:54
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.........Nu maar hopen dat ik snel weer een nieuwe baan vind.......

Dus blijkbaar ben je in staat om te werken? Wat doen je dan nog in de WIA?

gompy2
door gompy2 - Jan 3, 2013 om 14:28
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Héél zielig voor je, maar je hebt 1 troost, er zijn er heel veel met jou, dus gedeelde smart is halve smart zullen we maar zeggen.
Maar wat wilde je nou vragen dan?
We staan te popelen om te helpen hoor...

tijger1
door tijger1 - Jan 3, 2013 om 14:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die vermindering van de huurtoeslag met € 20 per maand, kan niet erg kloppen. Zou niet meer dan € 10 moeten zijn.

De zorgtoeslag is verhoogd van ca. € 840 naar € 1.060 per jaar bij een minimum inkomen.

De verlaging van de huurtoeslag treft iedereen die dit krijgt.

Niemand zegt ook dat de minima er op vooruit gaan. De regering heeft aangegeven dat ze er op achteruitgaan.

Als u een WIA-uitkering hebt, hebt u rond november ca. € 350 extra belastingvrije uitkering van het UWV gehad.

brainless
door brainless - Jan 3, 2013 om 14:49
324 Antwoorden / 0 Vragen

M.a.w.: de armen worden steeds armer en de rijken worden steeds rijker.

U weet vast niet wat de gemiddelde werknemer erop achteruit gaat??
Die wordt echt niet rijker.

dearagain
door dearagain - Jan 3, 2013 om 20:09
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*mijn nuchtere inschatting is, dat ondanks alle mooie plaatjes, negen van de tien burgers er in 2013 (soms fors) op achteruit gaan en die ene die er op vooruitgaat, staat niet op de onderste sport van de ladder

zo
door zonnig01 - Jan 3, 2013 om 20:13
40 Antwoorden / 22 Vragen

Ik kom hier voor een vriendelijk woord. Toen ik naar huis liep toen dacht ik al dat er vast weer iemand tussen zou zitten, die domme dingen zou roepen.

Carola, voordat je je mond opendoet, moet je eerst weten waarom iemand thuis zit.

M.a.w.; ik wil iets leren van dit forum en ik wil niet neergehaald worden van iemand die geen kennis heeft van waarom ik ziek ben geweest. Ik ben gedeeltelijk arbeidsongeschikt, dus houd a.u.b. je mond voordat je zomaar een oordeel vormt.

Ik behoor absoluut NIET tot de categorie waardoor jij wellicht denkt waar ik toe behoor. Dus houd op met je oordeel.
Misschien dat jij eens ziek wordt, dan weet je hoe zo'n opmerking overkomt.

tijger1
door tijger1 - Jan 3, 2013 om 20:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt het anders zelf over:

Nu maar hopen dat ik snel weer een nieuwe baan vind.

Dus dan is de vraag waarom u in de WIA zit toch niet zo raar?

dearagain
door dearagain - Jan 3, 2013 om 20:35
2462 Antwoorden / 7 Vragen

@
zonnig01

*ik vind mijn reaktie zelf zeker geen topantwoord, maar ik ben het wél met je eens dat sommige respondenten hier op dit forum veel te veel en veel te vaak de TS'er aanvallen inplaats van objectief ingaan op datgene wat die werkelijk schrijft en/of vraagt

tijger1
door tijger1 - Jan 3, 2013 om 20:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit is anders een vraag en antwoord forum. Voor een vriendelijk woord moet u elders zijn. Iedereen gaat er op achteruit en als die hier allemaal om een vriendelijk woord komen, schiet het niet op.

U verstrekt zelf gegevens, waarover een nadere vraag wordt gesteld. U kunt niet verwachten dat u hier alleen maar antwoorden krijg, die u bevallen.

ikbenik
door ikbenik - Jan 3, 2013 om 22:09
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Het probleem is dat de partijen van de rijken zoals gewoonlijk weer dwarsbomen.
In plaats van dat de armen ontzien worden (door nivellering), gaan die rijken massaal protesteren, waardoor de armen weer te lijden hebben.

Dus ontzie de armen en laat de rijken een beetje meer opdraaien.

De rijken kunnen gemakkelijk praten, zij weten niet wat het is om ieder eindje aan elkaar te knopen.
Het is een feit dat de VVD degene die in de bijstand zitten als parasieten van de maatschappij zien.
Afgezien van een enkeling zit niemand voor de lol in de bijstand of moeten van een minimum leven.

Een ander punt: schaf de gehele bezuiniging af en investeer in de toekomst.

Het voordeel daarvan is dat dan de BNP automatisch verlaagd wordt. Waardoor minder bezuinigd hoeft te worden en als alles goed draait dat dan naar een overschot gewerkt kan worden.

Maarja, er zijn nu eenmaal lieden die zo geil zijn op die drie procent.

Als door een constructie nu die tekort oploopt naar zes procent en over vijf jaar die op nul procent zit, begrijp ik werkelijk niet waarom we nu aan die drie procent moeten houden.

jo
door jorisw - Jan 3, 2013 om 22:17
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=dearagain schreef op donderdag 3 jan 2013, 18:34]*mijn nuchtere inschatting is, dat ondanks alle mooie plaatjes, negen van de tien burgers er in 2013 (soms fors) op achteruit gaan en die ene die er op vooruitgaat, staat niet op de onderste sport van de ladder

ALs er mensen zijn die er niet op achteruit gaan komt dat veelal omdat die niet afhankelijk zijn van de overheid. De overheid heeft een financieel probleem dus iedereen die in meer of mindere mate rekent op inkomsten die bij de overheid vandaan komen heeft daar last van. Dat varieert van uitkeringen tot aan minder mogelijkheden voor hypotheekrenteaftrek en alles daar tussen in.

Cookies
door Cookies - Jan 3, 2013 om 22:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 3 jan 2013, 20:24]U hebt het anders zelf over:

Nu maar hopen dat ik snel weer een nieuwe baan vind.

Dus dan is de vraag waarom u in de WIA zit toch niet zo raar?

Zeker niet als ik daarna nog eens lees: .....waarom ik ziek ben geweest....

Kortom: puur afgaand aan de woorden die TS zelf schrijft, hoort zij/hij niet meer thuis in de WIA maar in de WW.

tijger1
door tijger1 - Jan 3, 2013 om 23:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carole.83

Ts wilde alleen maar een vriendelijk woord en een beetje klagen.

Misschien wilde ze ook antwoord op haar enige vraag: Van een kale kip kan je toch niet plukken ?

Het antwoord daarop is nee, normaal gesproken niet, maar onze regering wel, en zij doen dat bij bijna iedereen.

ikbenik
door ikbenik - Jan 3, 2013 om 23:44
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=jorisw schreef op donderdag 3 jan 2013, 22:17][quote=dearagain schreef op donderdag 3 jan 2013, 18:34]*mijn nuchtere inschatting is, dat ondanks alle mooie plaatjes, negen van de tien burgers er in 2013 (soms fors) op achteruit gaan en die ene die er op vooruitgaat, staat niet op de onderste sport van de ladder

ALs er mensen zijn die er niet op achteruit gaan komt dat veelal omdat die niet afhankelijk zijn van de overheid.
Veel mensen hebben domweg geen keuze.

[quote=jorisw schreef op donderdag 3 jan 2013, 22:17]De overheid heeft een financieel probleem dus iedereen die in meer of mindere mate rekent op inkomsten die bij de overheid vandaan komen heeft daar last van. Dat varieert van uitkeringen tot aan minder mogelijkheden voor hypotheekrenteaftrek en alles daar tussen in.

In plaats van die groep mensen te korten die zeer kwetsbaar zijn en die bezuiniging niet kunnen dragen, kun je die mensen ook ontlasten en helpen.

Maarja, zeg dat maar eens tegen de VVD en consorten. Die zien juist de mensen in de bijstand als parasieten van de maatschappij.

En nogmaals: als de schuld ten opzichte van de BNP omhoog gaat, kan men twee dingen doen: bezuinigen of inversteren.

Men kiest massaal voor bezuinigen, omdat men onder de drie procent wilt blijven.

Dat is verkeerd.
Oke, als men nu bezuinigd en men komt dit jaar onder de drie procent, moet men volgend jaar meer bezuinigen, omdat het een visuele cirkel is. De BNP is de leidraad. Doordat steeds meer bezuinigd wordt, zal de consument steeds minder uitgeven, waardoor de overheidsuitgaven ten opzichte van de BNP steeds hoger wordt.

Men moet dus meer investeren en dat percentage even totaal vergeten.
Stoppen met bezuinigen dus.

Door steeds meer te gaan bezuinigen maakt men het juist erger.

De overheidsuitgaven in orde brengen? Dat lukt zeker niet met bezuinigingen.
Het roer moet om in de politiek. En wel stoppen met bezuinigen.
De enige manier om de boel op orde te brengen is dus investeren in de toekomst en zorgen dat de koopkracht omhoog gaat.
Ik hoorde gisteren een hoogleraar dat ook spreken, op radio 1.

ikbenik
door ikbenik - Jan 3, 2013 om 23:50
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=carola.83 schreef op donderdag 3 jan 2013, 22:55][quote=tijger1 schreef op donderdag 3 jan 2013, 20:24]U hebt het anders zelf over:

Nu maar hopen dat ik snel weer een nieuwe baan vind.

Dus dan is de vraag waarom u in de WIA zit toch niet zo raar?

Zeker niet als ik daarna nog eens lees: .....waarom ik ziek ben geweest....

Kortom: puur afgaand aan de woorden die TS zelf schrijft, hoort zij/hij niet meer thuis in de WIA maar in de WW.

Nee hoor.

De TS blijft dan in de WIA, maar valt dan onder de regeling van de WGA-uitkering.

zo
door zonnig01 - Jan 4, 2013 om 19:42
40 Antwoorden / 22 Vragen

Ach domme Carola, hou toch je mond als je niks zinnigs te zeggen hebt.

Waar basseer je zoiets op ? Dom kletsen noem ik dit. Zoek een hobby.

Cookies
door Cookies - Jan 4, 2013 om 20:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=zonnig01 schreef op vrijdag 4 jan 2013, 19:42]Ach domme Carola, hou toch je mond als je niks zinnigs te zeggen hebt.
Waar basseer je zoiets op ? Dom kletsen noem ik dit. Zoek een hobby.

Met die domheid valt t wel mee hoor. Veranderingen in je gezondheid (verbeterd of verslechterd) moeten gemeld worden aan het UWV. Die van jou is blijkbaar verbeterd, want je bent op zoek naar werk. Na het doorgeven er van, krijg je een oproep van het UWV voor herkeuring; vind men dat je inderdaad weer arbeidsgeschikt bent, dan wordt de WIA stop gezet en moet een WW-uitkering worden aangevraagd.

tijger1
door tijger1 - Jan 4, 2013 om 20:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ts wil hier alleen maar klagen en horkerig reageren op antwoorden die haar niet bevallen. En de forumleden moeten met haar meehuilen.

ikbenik
door ikbenik - Jan 4, 2013 om 21:48
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=carola.83 schreef op vrijdag 4 jan 2013, 20:01]Na het doorgeven er van, krijg je een oproep van het UWV voor herkeuring; vind men dat je inderdaad weer arbeidsgeschikt bent, dan wordt de WIA stop gezet en moet een WW-uitkering worden aangevraagd.

Met alle respect, maar ik ben bang dat je ongelijk hebt.
Ik heb de betreffende regels nagekeken en als iemand weer voor halve tijd aan het werk kan of weer volledig, is het niet duidelijk dat iemand dan de ww in moet.
Om voor de WIA in aanmerking te komen moet iemand wel òf in de WW zitten òf ziek thuis (ziektewet).

dearagain
door dearagain - Jan 4, 2013 om 22:27
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*als je niet precies weet hoe de vork aan de steel zit, dan kun je ......

ikbenik
door ikbenik - Jan 4, 2013 om 22:45
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=dearagain schreef op vrijdag 4 jan 2013, 22:27]*als je niet precies weet hoe de vork aan de steel zit, dan kun je ......
Ik probeer alleen te helpen en niemand de grond in stampen.

dearagain
door dearagain - Jan 5, 2013 om 18:59
2462 Antwoorden / 7 Vragen

@
ikbenik

*mijn opmerking was niet op jou gericht, sorry

*nog een voorspoedig en vooral gezond 2013 toegewenst

dearagain