re
door renger.7 Oct 21, 2014 om 18:26
Geldzaken & recht

Misleidend telefoontje

Ik heb een tijdje geleden een tel gehad van een vrouw, die mij feliciteerde, omdat ik iets gewonnen zou hebben na het invullen van een enquete en dat was een boxershorts van Armani. Ik hoefde alleen maar de verzendkosten te betalen en zou later gebeld worden over de kwaliteit ervan en of ik verder met ze wilde. Ik was stomverbaasd, toen ik na een week een pakketje van Tono boxershorts kreeg met papieren over een contract en 3-maandelijkse zendingen. Ik schreef meteen een opzegbrief, maar geen reactie en wel een 2e pakket met Tono sokken. Weer papieren over een contract en dat er op 5 dec as weer een zending voor mwe klaarlag. Geen 3 maanden; niet eens 2. Weer een opzegbrief geschreven, maar nog niks, maar ik begin hem nu wel te knijpen. Je leest over het achterliggende bedrijf, Provea, genoeg op internet, maar ik wist nooit van een merk, dat Tono heette tot de zending. Blijkbaar reageren ze niet en pakken van te voren geld, dus ook al zou je alles terugsturen, hebben ze wel je geld en ik heb een uitkering wegens arbeidsongeschiktheid (COPD), dus kan deze bedragen totaal niet missen. Wat moet ik doen om van ze af te komen?

4226 18 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Oct 21, 2014 om 19:10
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo renger.7,

Lees even wat Consuwijzer hier over schrijft, klik hier.

..... hebben ze wel je geld .....
Heb je dan een machtiging afgegeven?
Afgeschreven bedrag(en) laten storneren.

ekiem
door ekiem - Oct 21, 2014 om 19:37
676 Antwoorden / 100 Vragen

Maar hoe kan dit dan ?? Als je niets hebt getekend dan heb je ook geen contract. Je hebt ze toch niet je rekening nummer gegeven want zonder nummer kunnen ze niets afschrijven.

Je zegt dat je h.e.e.a hebt afgeschreven maar als je géén contract hebt dan valt er natuurlijk niets af te zeggen.
Bent u nog gebeld door die mevrouw om over de kwaliteit te praten en wat is er toen besproken ?

Al met al allemaal heel onduidelijk, met het vermelden van die verzend kosten hadden er al alarm bellen moeten gaan rinkelen.

Ekiem

komsja
door komsja - Oct 21, 2014 om 19:52
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Sorry hoor maar een ieder weldenkend mens weet toch wel dat als je niet aan een bepaalde loterij meedoet maar wel benaderd word als zijnde dat men iets gewonnen heeft dat men daar niet in trapt en gewoon de hoorn erop moet gooien.
Dus vind het wel en beetje eigen schuld dikke bult

ba
door barrus - Oct 22, 2014 om 11:55
15 Antwoorden / 5 Vragen

Mij is het nog nooit overkomen maar om nu te zeggen eigen schuld dikke bult gaat mij te ver. Je bent niet de eerste en zeker niet de laatste die hierin trapt.
Elke keer geld terug storneren ( laten terugstorten) en pakje in je kast leggen. Je hebt hier immers niet om gevraagd.
Misschien slim om 1 keertje je brief aangetekend sturen waarin je NIET opzegd maar je schrijft dat je hier niet om gevraagd hebt.

ba
door barrus - Oct 22, 2014 om 11:56
15 Antwoorden / 5 Vragen

Opzegt moet natuurlijk met een t zijn. Kan het helaas niet meer veranderen.

re
door red1 - Oct 22, 2014 om 11:57
329 Antwoorden / 1 Vragen

Kort en bondig ................. Je ben oliedom om daar in te trappen

vr1944
door vr1944 - Oct 22, 2014 om 12:05
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Blijkbaar reageren ze niet en pakken van te voren geld, dus ook al zou je alles terugsturen, hebben ze wel je geld en ik heb een uitkering wegens arbeidsongeschiktheid (COPD), dus kan deze bedragen totaal niet missen.

Dat zou toch een reden zijn om extra alert te zijn .U bent de zoveelste die een dergelijke vraag stelt op het Kassa forum ."Gratis" bestaat niet er zit bijna altijd een addertje onder het gras . Hebzucht is een slechte raadgever.

labren
door labren - Oct 22, 2014 om 12:45
862 Antwoorden / 0 Vragen

hoe komen ze dan aan je geld ??????je moet het toch zelf betalen ?????f heb je een automatische afschijven bij hun , dan zou ik die maar heel snel laten blokkeren bij de bank !!!!!!! je moet gewoon niet betalen dan stopt vanzelf de zendingen !!!!

audb
door audb - Oct 22, 2014 om 12:52
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Sorry ik weet me rekening nummer niet uit me hoofd maar stuur maar een een rekening.
Maar gewoon het geld laten storneren (terugstorten) en verder helemaal niets meer doen u heeft aangegeven niets meer te willen ontvangen en dat is genoeg.
Krijgt u nog steeds boxershorts? dan retour op de verpakking schrijven.

labren
door labren - Oct 22, 2014 om 12:57
862 Antwoorden / 0 Vragen

gewoon niet meer betalen !!!!!!

zoekster
door zoekster - Oct 22, 2014 om 13:25
10965 Antwoorden / 34 Vragen

De Reclame Code Commissie (RCC) vindt de manier waarop Provea Miriale een soort ondergoedabonnement aan de man probeert te brengen misleidend. Na ontvangst van een proefzending volgen er automatisch vervolgzendingen, zonder dat Provea Miriale daar bij de bestelling duidelijk over is. De Consumentenbond ontving klachten over deze praktijk en diende met succes een klacht in bij de RCC.

Provea Miriale heeft laten weten de uitspraak in overweging te nemen en de verkoopmethode te gaan aanpassen. Tot dat daadwerkelijk is gebeurd raadt de Consumentenbond aan om niet te betalen voor een ongewilde vervolgzending. Volgens de wet mogen consumenten die gewoon houden, maar om de zaak niet onnodig op de spits te drijven is het verstandig ongewilde lingeriesetjes of boxershorts toch terug te sturen naar Provea Miriale. Om de kosten voor het retour zenden of versturen van een opzegging zo beperkt mogelijk te houden, raadt de Consumentenbond aan die niet te verzenden naar het door Provea opgegeven postbusadres, maar ongefrankeerd naar het antwoordnummer (Provea SA, antwoordnummer 55019, 3640 VB in Mijdrecht). Provea heeft ook een 0900-nummer waar opzeggingen kunnen worden doorgegeven, maar de Consumentenbond raadt af dat te bellen, aangezien het 55 cent per minuut kost.
Gewonnen 'prijs'

Er waren de laatste tijd ook veel klachten over Provea Miriale van mensen die telefonisch waren benaderd door het ondergoedbedrijf met de mededeling dat ze een lingeriesetje of boxershort als prijs hadden gewonnen, omdat ze een enquête hadden ingevuld. Na ontvangst van de ‘prijs’ kwamen er vervolgzendingen. Provea Miriale verkoopt ook op soortgelijke wijze onder de naam Tono herenondergoed en sokken. In het verleden heeft de Consumentenbond daar ook geregeld klachten over ontvangen.

bron klik HIER

Ik vond nog een email adres
klantenservice@provea.ch
Misschien heeft u een ander.

Stuur nog 1 keer een mail dat u zich binnen de bedenktijd heeft afgemeld en dat u alle betalingen zult storneren en dat u het banknummer zult blokkeren. Vergeet niet uw klantnummer te vermelden.

Overigens, als ze geen bestaand adres aan u hebben gegeven (maar bijv. een postbusnummer), dan schenden ze de informatieplicht en heeft u een bedenktijd van een jaar.

Niet dat ze u voor de rechter gaan dagen, maar ze gaan wel weer met van een vervelend incassobureau (Certen) aan de slag en dat maakt u misschien onrustig.

Zelf zou ik er een groot voorstander van zijn als dit soort proefproducten met een abonnement als gevolg verboden zou worden in de wet. Dat heeft de wetgever voor kranten en tijdschriften ook gedaan. Sindsdien loopt dat perfect.
Nooit meer klachten dat iemand aan een krant of tijdschrift vastzit tegen zijn zin.

zoekster
door zoekster - Oct 22, 2014 om 13:31
10965 Antwoorden / 34 Vragen

klantenservice@provea.ch

Nog een email adres

zoekster
door zoekster - Oct 22, 2014 om 13:32
10965 Antwoorden / 34 Vragen

O had ik al getypt, sorry ;-)

hi
door hipppo - Oct 22, 2014 om 14:06
303 Antwoorden / 2 Vragen

Wat ook helpt, ik spreek uit eigen ervaring met een soortgelijke firma, is een brief sturen naar die club met de mededeling dat je niets gaat betalen en ook alles wat aan je wordt toegestuurd niet terug zult sturen, maar dat ze dat zelf mogen komen halen. Je moet het dan natuurlijk wel in de verpakking laten zitten. Resultaat: nooit meer ongevraagde zendingen en evenmin betalingen via automatische incasso. Onterecht geïncasseerde incasso's heb ik gewoon laten storneren. En ga er maar van uit dat ze die ongevraagde zendingen ook niet komen teruhalen, dat kost ze te veel.

pe
door peterkeller - Oct 23, 2014 om 07:03
66 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even voor uw duidelijkheid, maar ook in het algemeen. U heeft niets besteld, dus hoeft u ook niets op te zeggen. Als u wel opzegt zou het de schijn kunnen wekken, dat u het er mee eens bent en dat u wél wat besteld zou hebben.

Via internet van uw bank kunt u betalingen storneren en het bedrag van een automatische incasso volledig blokkeren.

Ondanks uw verwoede pogingen, en de ervaringen met dit bedrijf, zal een rechter u (als ondeskundige in deze zaak) altijd in het gelijk stellen ten opzichte van het deskundige bedrijf, dat al jaren wéét, dat ze mensen (géén klanten dus!) oplichten.

U kunt ze ook een mailbericht sturen naar klantenservice@provea.ch Het lijkt erop dat dit een juist adres is. In het bericht kunt u aangeven, dat u niets besteld heeft en dat het bedrijf dienovereenkomstig GEEN door u ondertekende aanvraag of overeenkomst kan overleggen en dat daarmee de zaak voor u afgedaan is.

Wel kunt u overwegen het bedrijf in de gelegenheid te stellen, dat het bedrijf ZELF de ontvangen goederen, na telefonische afspraak, bij u thuis te komen afhalen. ‘Zonder bericht zult u na 3 weken de goederen vernietigen’.

Nog een handige, juristische tip, niet alleen voor deze zaak, maar ook andere bedrijven als bijvoorbeeld de Belastingdienst.

Zet in het mailadres naast het adres van het bedrijf óók uw eigen adres. Het is dan even een kip of ei situatie, maar met gezonde bluf. Meldt in de mail dat u de mail aan uzelf ontvangen heeft. (Dat kunt u natuurlijk pas na verzenden constateren). Aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zal de mail dan ook aangekomen moeten zijn bij het bedrijf.

Het bedrijf zal zich in het voorkomende geval in ongekende bochten moeten wringen om aan een rechter uit te leggen, dat juist uw mailbericht het bedrijf NIET bereikt zou hebben. Een onmogelijke opgave dus, zaak gewonnen en het probleem is opgelost.

Overigens zijn (aangetekende) brieven ook weinig zinvol. Kost u een hoop geld, ze kunnen geweigerd worden of ze zeggen glashard dat de brief niet aangekomen is. Het is nutteloos daarover dan in discussie te gaan en kostbare tijd in te steken.

Overigens is het vinden van een mailadres op de site van een bedrijf soms lastig of helemaal niet te vinden. Vaak heb je goed resultaat als je Google laat zoeken naar het mailadres. Naam bedrijf + ‘contacten’ of ‘mail’ is meestal voldoende, of dat verschijnt gelijk al.

Tot slot een leuke, en sterke, reactie bij het artikel van de Consumentenbond:
@naïeve klant: Het is aan het bedrijf om te bewijzen dat het pakket ú heeft bereikt. Als u niet voor ontvangst hebt getekend, kunnen ze dat niet. Het is nu zaak om u niet te laten intimideren. Mocht het bedrijf echt juridische stappen ondernemen (wat we nog moeten zien), staan ze sowieso niet sterk: wie eist bewijst. En ze hebben niets in handen.

re
door renger.7 - Oct 23, 2014 om 17:26
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben nooit meer teruggebeld door die vrouw, maar omdat het een eenmalige Armani boxershort betrof, was ik wel nieuwsgierig en heb toen mijn bankgegevens gegeven. Ik zou na die Armani boxershort teruggebeld worden over de kwaliteit ervan en hoe ik het vond, dat ik me verder zou "verbinden" aan hun. Ipv Armani kreeg ik een Tono boxershort en papieren, waarin ik idd een contract heb en dat zou per 3 maanden 1 zending beteken van een boxershort of sokken. Ik heb 2 opzegbrieven geschreven naar ze en ik ga morgen mijn bankrek voor dat nummer blokkeren. Dan stuur ik alles terug gratis naar hun antwoordnummer en wie heeft de langste adem. Mijn bankgegevens zouden voor 1 x gebruikt mogen worden, tot dat 2e telefoontje, wat niet kwam. Als ze het woord contract tegen me hadden gezegd, had ik meteen opgehangen. Ik had een enquete ingevuld, zodoende. Het kan dom van me zijn, maar ik was gewoon benieuwd naar die Armani shorts, maar ik had nooit verwacht door een bedrijf met schaduw-praktijken aan de lijn te hebben. Ik heb me niet vast hoeven leggen of iets anders, waardoor ik me ongemakkelijk ging voelen. Ze sprak heel overtuigend, dat ik meteen na het volgende tel kon stoppen, maar Google staat vol met klachten over Provea, wat haar hoofdkantoor in Laussane, Zwitserland heeft. Die telefonistes mogen zulke misleidende tactieken toch niet gebruiken. Ik weet wel, dat ik morgen dat nummer ga blokkeren. Voor 5 dec as staat er al een zending klaar voor mij, las ik wel. Dus ook geen 3 maanden; geen eens 2 maanden. Een en al oplichting..

ro
door rodenbos - Oct 27, 2014 om 13:47
5 Antwoorden / 0 Vragen

Heel simpel niets betalen
Als je niet getekend heb kunnen ze je niets maken

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 27, 2014 om 15:19
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ja, Ja en nog 10x ja...

Ze vragen U iets wat erg leuk is en te mooi is om waar te zijn...
U zult telkens ja zeggen om het fantastische voorstel....
Zodra de band start hopen ze dan dat U Ja bleef zeggen en zij hebben de provisie voor de nieuwe klant binnen.

Ze beloven alles vooraf, maar zodra de band start is het alleen nog naam, adres en bank nummer en ik heb alle begrepen.. ja dus!

Koop niets per telefoon want alleen het laatste stukje word opgenomen en niet het gehele gesprek dus hang je!
Nee, nee en nogmaals nee zeggen.... ik wil niets en ik heb alles al....