zoekster
door zoekster Nov 21, 2015 om 12:30
Garantie & verzekeringen

Misleidende reclame FBTO?

In de reclame van FBTO wordt gesuggereerd dat je kraamzorg buiten je pakket kunt houden, als je die niet nodig denkt te hebben. Heb ik iets gemist, kun je ervoor kiezen om kraamzorg uit je pakket te houden?

Reclameschets, meisje kijkt op telefoon en onderzoekt haar zorgverzekeringspakket. Ze praat met een stem en dan zegt ze nogal zorgelijk 'al die uitgebreide pakketten'. Vervolgens kijkt ze naar 2 homo's en zegt: "Zoals zij daar, kleine kans dat zij behoefte hebben aan kraamzorg, grote kans dat ze er wel voor betalen."

Zoals ik heb begrepen kun je kraamzorg niet uitsluiten, maar zit het in het basispakket. Weet iemand hier meer van?

3181 35 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Nov 21, 2015 om 12:40
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ik denk dat het vorige antwoord voldoende is.

zoekster
door zoekster - Nov 21, 2015 om 12:49
10965 Antwoorden / 34 Vragen

@carola.83
Oké, bedankt, ik wist niet dat er voor de kraamzorg ook weer extra aanvullende verzekering was. Ik neem zelf altijd alleen de basisverzekering, omdat ik lang niet boven de eigen bijdrage uitkom. Mijn verzekering bij OHRA, ook restitutie, is met € 4,23 verhoogd. Daar ben ik niet blij mee. In de brief schermen ze ermee, dat de regering een hoger bedrag had voorspelt en dat het dan toch reuze meevalt. Daar trappen we natuurlijk niet in.

Ben me nu aan het oriënteren. Vraag me alleen af wat restitutie voor zin heeft. Je mag dan wel ieder ziekenhuis uitzoeken, maar als ze het niet onder contract hebt moet je evengoed bijbetalen. Dan wordt het alsnog een duur grapje.

zoekster
door zoekster - Nov 21, 2015 om 12:49
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op zaterdag 21 nov 2015, 12:40]Ik denk dat het vorige antwoord voldoende is.
Klopt.

Cookies
door Cookies - Nov 21, 2015 om 12:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Kraamzorg zit idd in het basispakket, maar via aanvullende verzekeringen kun je nog een aanvullend kraampakket nemen. Bij veel zorgverzekeraars zitten in die aanvullende pakketten allerlei zaken die je, afhankelijk van leeftijd/gezinssituatie nooit nodig zult hebben.

Bij FBTO kun je veel losse aanvullende pakketten sluiten, dat wordt dus bedoeld met de reclame.

Overigens zit ik zelf sinds een paar jaar bij FBTO (restitutiepolis) en bevalt me prima. Ik gebruik uitsluitend merkmedicatie, nooit problemen met vergoeding daarvan.

Premie voor basispakket is voor komend jaar maar 1,- euro omhoog gegaan. Heb daarnaast alleen voor 0,99 ct p.m. een tandongevallen verzekering er bij genomen, omdat ik veel kronen heb en 1 uitglijder (bijv. door Andrelon shampoo;-)) en je kunt een kostenpost van duizenden euro's hebben.

ho
door hopetobehelping - Nov 21, 2015 om 12:52
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste zoekster,

het reclame filmpje ken ik niet en kon het ook niet vinden. Ik ben er wel benieuwd naar.
U heeft helemaal niets gemist. Kraamzorg zit (met beperkingen) in het basispakket.
FBTO heeft de aanvullende module gezinsplanning, dat zal wel zijn waar men in het reclame filmpje naar refereert.
Hoe en of dat duidelijk genoeg gemaakt wordt weet ik niet.
het is en blijft wel reclame natuurlijk dus het zou me niet verbazen als alles net iets mooier wordt voorgesteld.
Dit is hoe men het aangeeft op de site van FBTO.

Cookies
door Cookies - Nov 21, 2015 om 12:57
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=zoekster schreef op zaterdag 21 nov 2015, 12:49]@carola.83
Oké, bedankt, ik wist niet dat er voor de kraamzorg ook weer extra aanvullende verzekering was. Ik neem zelf altijd alleen de basisverzekering, omdat ik lang niet boven de eigen bijdrage uitkom. Mijn verzekering bij OHRA, ook restitutie, is met € 4,23 verhoogd. Daar ben ik niet blij mee. In de brief schermen ze ermee, dat de regering een hoger bedrag had voorspelt en dat het dan toch reuze meevalt. Daar trappen we natuurlijk niet in.

Ben me nu aan het oriënteren. Vraag me alleen af wat restitutie voor zin heeft. Je mag dan wel ieder ziekenhuis uitzoeken, maar als ze het niet onder contract hebt moet je evengoed bijbetalen. Dan wordt het alsnog een duur grapje.

Vrijwel alle ziekenhuizen hebben ze een contract mee. Zeker als je in de Randstad woont, is er zeer waarschijnlijk geen enkel zkh waar ze geen contract mee hebben.

Zorgzoeker FBTO KLIK

Cookies
door Cookies - Nov 21, 2015 om 13:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......FBTO heeft de aanvullende module gezinsplanning, dat zal wel zijn waar men in het reclame filmpje naar refereert.......

Dat klopt, maar een aanvullend kraampakket zit ook bij andere zorgverzekeraars in hun aanvullende pakketten. Maar wat moet iemand van bijv. 70+ met een kraampakket? Of iemand die geen bril draagt, een vergoeding van 100,- euro per tig jaar voor een bril bij Hans Anders enz. enz.

Maar je betaalt wel voor al die onderdelen die je never nooit zult gebruiken.

zoekster
door zoekster - Nov 21, 2015 om 13:01
10965 Antwoorden / 34 Vragen

@hopetobehelping

Het is deze

klik HIER

hansje klein
door hansje klein - Nov 21, 2015 om 13:02
3037 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=zoekster schreef op zaterdag 21 nov 2015, 12:49)

Ben me nu aan het oriënteren. Vraag me alleen af wat restitutie voor zin heeft. Je mag dan wel ieder ziekenhuis uitzoeken, maar als ze het niet onder contract hebt moet je evengoed bijbetalen. Dan wordt het alsnog een duur grapje.

Verschil natura en restitutie zorgverzekering

Het belangrijkste verschil tussen een natura- en een restitutieverzekering is de vrijheid die je hebt om zelf te bepalen naar welke arts, therapeut of ziekenhuis je gaat. Bij een naturaverzekering heeft de verzekeraar afspraken gemaakt met bepaalde zorgverleners. Dit zijn de zogenoemde gecontracteerde zorgverleners. Ga je naar een niet-gecontracteerde zorgaanbieder, dan vergoedt de verzekeraar minder dan wanneer je kiest voor een zorgverlener waarmee ze afspraken heeft gemaakt. Doorgaans krijg je 80 procent vergoed van hetgeen je zou krijgen bij een gecontracteerde aanbieder.

Bij een restitutieverzekering ben je vrij om zelf een arts, therapeut of ziekenhuis te kiezen. Welke zorgverlener je kiest, heeft geen invloed op de hoogte van de vergoeding die je krijgt. Daar staat tegenover dat een restitutiepolis vaak duurder is dan een naturapolis bij dezelfde verzekeraar.

zoekster
door zoekster - Nov 21, 2015 om 13:03
10965 Antwoorden / 34 Vragen

O sorry de verkeerde

klik HIER

Cookies
door Cookies - Nov 21, 2015 om 13:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

ONVZ heeft overigens nog een 100% restitutiepolis.

zoekster
door zoekster - Nov 21, 2015 om 13:09
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=hänschen klein schreef op zaterdag 21 nov 2015, 13:02]
Verschil natura en restitutie zorgverzekering

Het belangrijkste verschil tussen een natura- en een restitutieverzekering is de vrijheid die je hebt om zelf te bepalen naar welke arts, therapeut of ziekenhuis je gaat. Bij een naturaverzekering heeft de verzekeraar afspraken gemaakt met bepaalde zorgverleners. Dit zijn de zogenoemde gecontracteerde zorgverleners. Ga je naar een niet-gecontracteerde zorgaanbieder, dan vergoedt de verzekeraar minder dan wanneer je kiest voor een zorgverlener waarmee ze afspraken heeft gemaakt. Doorgaans krijg je 80 procent vergoed van hetgeen je zou krijgen bij een gecontracteerde aanbieder.

Bij een restitutieverzekering ben je vrij om zelf een arts, therapeut of ziekenhuis te kiezen. Welke zorgverlener je kiest, heeft geen invloed op de hoogte van de vergoeding die je krijgt. Daar staat tegenover dat een restitutiepolis vaak duurder is dan een naturapolis bij dezelfde verzekeraar.
Bij mijn restitutiepolis van OHRA hing het dan wel van het prijskaartje af en je moet ook nog voorschieten. Tja, zie mezelf dat zo niet even ophoesten.

Vergoeding van niet-gecontracteerde zorgverleners

Gaat u naar een zorgverlener waarmee we geen afspraken hebben? Dan vergoeden wij de kosten ook. Uw zorgverlener mag dan geen extreem hoge tarieven hebben. Het moet natuurlijk ook gaan om zorg die uw zorgverzekering vergoedt. Bij een niet-gecontracteerde zorgverlener betaalt u de rekening eerst zelf. Daarna kunt u de rekening bij ons declareren.

zoekster
door zoekster - Nov 21, 2015 om 13:13
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zaterdag 21 nov 2015, 13:04]ONVZ heeft overigens nog een 100% restitutiepolis.
Ik ga dit jaar een andere move maken, aangezien bijna alle ziekenhuizen in Amsterdam in de naturapolissen zitten. Ook ga ik het een keertje proberen met een maximaal eigen risico.
Dit jaar had ik hem er dubbel en dwars uitgehaald. Het reële risico (voor mezelf) is dan 240 euro. Dat durf ik wel aan.

ho
door hopetobehelping - Nov 21, 2015 om 13:24
1289 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op zaterdag 21 nov 2015, 13:03]O sorry de verkeerde

klik HIER

Beste zoekster,

dank u wel.
Het is en blijft reclame natuurlijk en de suggestie wordt wel gewekt.
Als je het filmpje kijkt wordt de indruk gewekt dat de 2 heren uit het filmpje de keuze hebben om niet voor kraamzorg te betalen.
De werkelijkheid is dat ze de keuze hebben om een extra pakket met extra kraamzorg erin niet af te sluiten en er dus niet voor te betalen. Dat is toch wel wat anders.
Ik vind de reclame over het randje maar dat zijn helaas wel meer reclames (naar mijn idee dan toch).

zoekster
door zoekster - Nov 21, 2015 om 13:35
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=hopetobehelping schreef op zaterdag 21 nov 2015, 13:24][quote=zoekster schreef op zaterdag 21 nov 2015, 13:03]O sorry de verkeerde

klik HIER

Beste zoekster,

dank u wel.
Het is en blijft reclame natuurlijk en de suggestie wordt wel gewekt.
Als je het filmpje kijkt wordt de indruk gewekt dat de 2 heren uit het filmpje de keuze hebben om niet voor kraamzorg te betalen.
De werkelijkheid is dat ze de keuze hebben om een extra pakket met extra kraamzorg erin niet af te sluiten en er dus niet voor te betalen. Dat is toch wel wat anders.
Ik vind de reclame over het randje maar dat zijn helaas wel meer reclames (naar mijn idee dan toch).
Ik vind hem op het randje. Nu maar hopen dat mensen gewoon hun gezonde verstand gebruiken.

Cookies
door Cookies - Nov 21, 2015 om 13:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=zoekster schreef op zaterdag 21 nov 2015, 13:13][quote=carola.83 schreef op zaterdag 21 nov 2015, 13:04]ONVZ heeft overigens nog een 100% restitutiepolis.
Ik ga dit jaar een andere move maken, aangezien bijna alle ziekenhuizen in Amsterdam in de naturapolissen zitten. Ook ga ik het een keertje proberen met een maximaal eigen risico.
Dit jaar had ik hem er dubbel en dwars uitgehaald. Het reële risico (voor mezelf) is dan 240 euro. Dat durf ik wel aan.

Groot gelijk! Ben helaas altijd al in het 1e kwartaal mijn volledig eigen risico kwijt, dus voor mij wat dat betreft geen keuze.

tijger1
door tijger1 - Nov 21, 2015 om 13:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Veel mensen verkeren in de veronderstelling dat een restitutie polis altijd alle zorgverleners en voor 100% vergoedt. En dat is dus niet juist.

Mijns inziens is er niets mis met een naturapolis. Als ik bijvoorbeeld bij Anderzorg kijk, zijn van de 252 ziekenhuizen in Nederland er 251 gecontracteerd. Welke niet? Geen idee. Maar als ik voor mij zelf de omgeving bekijk naar zeg 20 kilometer, dan is elk ziekenhuis gecontracteerd. Dus als ik al zou moeten kiezen, dan heb ik keuze zat.

Men kan naar elke huisarts, of alle hypotheken gecontracteerd zijn, zou ik niet weten.

tijger1
door tijger1 - Nov 21, 2015 om 13:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vergeet op te schrijven. Basispremie € 93, bij maximaal eigen risico € 69. Dus korting op jaarbasis € 288.

Dus hooguit extra risico € 212.

Cookies
door Cookies - Nov 21, 2015 om 13:50
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: Probeer jij maar eens merkmedicatie ipv een preferent middel bij Anderzorg of bijv. DSW te krijgen!
Als ik het goed heb onthouden, ben jij een gezonde 65+er, dus logisch dat dan iedere verzekeraar goed voor jou is.

.....Veel mensen verkeren in de veronderstelling dat een restitutie polis altijd alle zorgverleners en voor 100% vergoedt. En dat is dus niet juist.......

Dat klopt, maar dat is een kwestie van even op letten. OHRA bijv. heeft ook een restitutiepolis, maar sluit steeds vaker gecontracteerde zorg af.

Cookies
door Cookies - Nov 21, 2015 om 13:50
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Overigens: toen ik bij OHRA een restitutiepolis had, ook nooit problemen met allerlei vergoedingen gehad.

tijger1
door tijger1 - Nov 21, 2015 om 14:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83

Inderdaad, gebruik nauwelijks medicijnen. maar heb kort geleden speciale oordruppels moeten halen, die zelfs nog gemaakt moeten worden door de apotheek. Geen probleem.

Partner gebruikt van alles, ook merkmedicijnen. Zolang de voorschrijver vermeldt dat dat merk gegeven moet worden, wordt het ook gegeven en vergoed. Moet alleen vaak besteld worden bij de apotheek.

zoekster
door zoekster - Nov 21, 2015 om 14:08
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 21 nov 2015, 13:44]Vergeet op te schrijven. Basispremie € 93, bij maximaal eigen risico € 69. Dus korting op jaarbasis € 288.

Dus hooguit extra risico € 212.
Dat begrijp ik, maar ik vergeleek met een goedkopere basisverzekering (menzis) van 90 euro. Dan is het risico voor jezelf hooguit 248 euro.

tijger1
door tijger1 - Nov 21, 2015 om 14:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster

Ja eer doet zich iets raars voor.

Menzis. € 385 eigen risico € 90,75, bij maximaal er € 70,75

Anderzorg € 385 eigen risico € 93,00, bij maximaal er € 69,00.

zoekster
door zoekster - Nov 21, 2015 om 14:36
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 21 nov 2015, 14:23]@zoekster

Ja eer doet zich iets raars voor.

Menzis. € 385 eigen risico € 90,75, bij maximaal er € 70,75

Anderzorg € 385 eigen risico € 93,00, bij maximaal er € 69,00.

Ergens moet het toch goedgemaakt worden, neem ik aan. Iemand moet betalen voor de goedkopere polis van de ander.

tijger1
door tijger1 - Nov 21, 2015 om 14:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, maar blijkbaar is het "goedkopere" merk van Menzis, dus Anderzorg, nu duurder dan Menzis zelf. En als je het maximale eigen risico neemt is Menzis zelf weer duurder. Beetje krom.

En mijns inziens is het eventuele eigen risico bij Menzis dan € 260 en niet € 248.

zoekster
door zoekster - Nov 21, 2015 om 15:23
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 21 nov 2015, 14:41]Ja, maar blijkbaar is het "goedkopere" merk van Menzis, dus Anderzorg, nu duurder dan Menzis zelf. En als je het maximale eigen risico neemt is Menzis zelf weer duurder. Beetje krom.

En mijns inziens is het eventuele eigen risico bij Menzis dan € 260 en niet € 248.
Je hebt helemaal gelijk.

Evengoed ga ik het wagen ;-)

zoekster
door zoekster - Nov 21, 2015 om 15:24
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik heb toch niets met wintersport ??

tijger1
door tijger1 - Nov 21, 2015 om 15:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Gelijk hebt u, ik zal u niet adviseren het te reserveren. Zo verstandig bent u zelf wel. :-))

zoekster
door zoekster - Nov 21, 2015 om 15:38
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Met die laatste zin heb je een top antwoord verdiend.

Nu vlug even een bestelling doen op internet...want, ach... zal wel loslopen met dat eigen risico, toch?

(grinnik)

tijger1
door tijger1 - Nov 21, 2015 om 20:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Aanvulling

Ik lees op de site van Poliswijzer dat door Menzis bij de door u genoemde polis 203 van de 281 ziekenhuizen gecontracteerd zijn.

Dus misschien even controleren?

https://www.poliswijzer.nl/zorgverzekering/vergelijken?insurers=menzis

Cookies
door Cookies - Nov 21, 2015 om 20:30
13336 Antwoorden / 36 Vragen

........Dus misschien even controleren?.........

Deze vraag is volledig in tegenspraak met: .....Zo verstandig bent u zelf wel........

Nu raak je meteen je groene antwoord kwijt!;-)

tijger1
door tijger1 - Nov 21, 2015 om 21:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83

Gelukkig is dat niet mogelijk. :-))

Maar als ik verder kijk, ook bij andere zorgverzekeraars - had ik natuurlijk eerder moeten doen - staan bij sommige polissen helemaal geen gecontracteerde ziekenhuizen vermeld of maar één.

Dus blijkbaar niet up-to-date.

zoekster
door zoekster - Nov 21, 2015 om 21:47
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Die site lijkt me inderdaad niet up to date, want bij Independer staat bij Menzis dat ze 268 ziekenhuizen van de 269 gecontracteerd hebben. Nog afgezien van het feit dat ik bij Anderzorg een contract ga afsluiten. Ik dacht dat je dat had begrepen...

Inderdaad zou ik je groene kleurtje moeten wegnemen ;-)

aurora1
door aurora1 - Nov 21, 2015 om 22:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk voor Menzis eventueel ook nog klik hier.

tijger1
door tijger1 - Nov 22, 2015 om 00:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Eens gegeven, blijft gegeven. :-))