an
door anco Jul 27, 2015 om 12:28
Vakantie & reizen

Misleiding autoverhuur Portugal

Wij zijn te einde raad en daarom willen wij via deze weg mogelijk tot een oplossing komen voor het navolgende probleem.
Al vele jaren reserveren wij een huurauto voor Portugal via Sunnycars. Dit ging altijd goed, tot voor enkele jaren. Vorig jaar werd de auto ter beschikking gesteld door AVIS luchthaven Faro-Portugal. Wij moesten tekenen voor de ontvangst van de auto op een formulier waar de schade van de auto was opgetekend, Niets mis mee, maar bij thuiskomst bleek na enkel dagen, dat er 280 euro werd afgeschreven. Wij hadden getekend voor een verzekering die via Sunnycars al was afgeslote. AVIS aangeschreven, die gaf geen antwoord. Sunnycars aangeschreven, melde geen partij te zijn omdat wij met een lokale partij een overeenkomst waren aangegaan.
Dit jaar dus extra op onze hoede bij het in ontvangst nemen van de auto bij Hertz luchthaven Faro Portugal.
Maar ook hier werden wij misleid blijkt nu achteraf. Er was geen auto beschikbaar in een benzine uitvoering in de door ons gereserveerde klasse, wel in diesel. Of dat een probleem was, nee dus.
Wij gaven dus een akkoord, ja een akkoord voor een verzekering die bij Sunnycars was afgesloten en duidelijk op het voucher stond.
Bij thuis komst kregen wij na enkele dagen een afschrijving van 494,77 euro
Bij Sunnycars hadden wij al 585,90 euro betaald.
Een behoorlijk bedrag dus totaal voor een Citroen C3 diesel.
Pure misleiding, ja het geeft ons zelfs het gevoel van oplichting.
Sunnycars hebben wij benaderd, kunnen niets doen wij hebben zelf ondertekend.
Hertz benaderd, geeft aan dat wij zelf deze verzekering wilde.
ANWB benaderd, bedrag te laag om te procederen en ja het Portugees recht is hierop van toepassing. Moeilijk dus.
Wij zijn al tientallen jaar lid van de VARA en zijn nu ten einde raad.
Wij willen, dat deze praktijken van deze grote jongens stoppen.
Dat wij ons geld terug krijgen.
Maar niemand, doet wat en ook vele vakantiegangers zullen bij thuiskomst ook dit jaar weer geconfronteerd worden met eenzelfde rekening als wij mochten ontvangen.
Wij moeten sparen voor onze vakantie naar Portugal, beschikken slechts over een klein pensioentje en AOW.
Kunt u ons helpen!

1527 16 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jul 27, 2015 om 13:07
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo anco,

Dat is natuurlijk een héél vervelende - en kostbare - ervaring.

.....Wij zijn al tientallen jaar lid van de VARA en zijn nu ten einde raad......
Helaas heeft dat natuurlijk niets met je probleem van doen.

Voor contact met de redactie: klik onderaan deze pagina op 'Contact met Kassa'.

Bij het huren van een auto in het buitenland moet je inderdaad goed oppassen, want anders word je ge.... met die verzekeringen.
Van tevoren goed nagaan wat wel en niet nodig is.

Met vr.gr.

uwjurist
door uwjurist - Jul 27, 2015 om 13:12
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Hebt u geen reisverzekering/rechtsbijstandverzekering die dit dekt?
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

tijger1
door tijger1 - Jul 27, 2015 om 14:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die kwestie is mijns inziens uitgebreid behandeld op tv bij Radar.

Lees ook hier.

http://www.radartv.nl/uitzending/archief/detail/aflevering/09-02-2015/huurautos-en-creditcard-misbruik/

gerbera
door gerbera - Jul 27, 2015 om 16:35
7359 Antwoorden / 14 Vragen

de link van tijger1

gerbera
door gerbera - Jul 28, 2015 om 15:42
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Ook omroep MAX heeft hier op 22 juni voor gewaarschuwd. klik

an
door anco - Jul 29, 2015 om 10:34
2 Antwoorden / 1 Vragen

Reacties zijn allemaal waar. Radar, Omroep Max, Volkskrant, etc. Maar het lijkt wel of de medewerkers/sters getraind zijn om je op het verkeerde been te brengen. Het gaat allemaal zo gewiekst, auto is niet beschikbaar, schade op het formulier niet willen ondertekenen en meelopen om de schade te noteren alvorens de gehuurde auto in ontvangst te nemen.
Er wordt niet aangegeven, dat er een verzekering wordt afgesloten, bedrag wordt niet genoemd, wijze van betaling wordt niet gevraagd en zo kunnen wij wel meer zaken aangeven.
Alle tekst is in het engels en worden niet echt aan je voorgelegd, medewerker/ster spreekt gebrekkig engels als je moeilijke stelt, begrijpt je dan niet.
En je kan pas reageren als je ziet dat het bedrag is afgeschreven enkele dagen na afloop van je vakantie.
Sunnycars zegt geen partij te zijn, ANWB geeft aan dat het Portugees recht van toepassing is en dat wordt moeilijk. Hertz zegt dat alles wat zij doen door de klacht is gevraagd, niet dus.
Ondanks alle waarschuwingen gaan bedrijven als Hertz gewoon door. Noemen zich zelfs klantvriendelijk ?

En niemand topt deze bedrijven en komt op voor de gedupeerden. Vorig jaar hebben zich dachten wij 700 gedupeerden zich bij de ANWB gemeld.

uwjurist
door uwjurist - Jul 29, 2015 om 10:48
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Jammer dat u geen antwoord geeft op mijn eerdere vraag:
Hebt u geen reisverzekering/rechtsbijstandverzekering die dit dekt? Dus die deze partijen aanpakt?
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

tijger1
door tijger1 - Jul 29, 2015 om 11:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@uwjurist

Wat heeft een reisverzekering hiermee van doen?

uwjurist
door uwjurist - Jul 29, 2015 om 11:32
1043 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 29 jul 2015, 11:21]Wat heeft een reisverzekering hiermee van doen?
Men is opgelicht, slachtoffer van fraude, dus min of meer bestolen. Misschien dekt de reisverzekering die schade (elke polis is anders). En mischien wil men die ook wel gaan verhalen.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

tijger1
door tijger1 - Jul 29, 2015 om 12:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@uw jurist

Als het als fraude aangemerkt zou worden, dan zou men al bij de credit-card maatschappij kunnen aankloppen.

Een reisverzekering dekt dit zeker niet.

an
door anco - Jul 29, 2015 om 13:37
2 Antwoorden / 1 Vragen

De afdeling fraudebestrijding van ING creditcard heeft mijn zaak in behandeling. Ik wacht nog op antwoord.
Ook mijn reisverzekering heeft mijn zaak in behandeling.
Het is dus even afwachten.

uwjurist
door uwjurist - Jul 29, 2015 om 14:09
1043 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 29 jul 2015, 12:08]
Een reisverzekering dekt dit zeker niet.
Volgens vraagsteller dus wel.

tijger1
door tijger1 - Jul 29, 2015 om 14:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=uwjurist schreef op woensdag 29 jul 2015, 14:09][quote=tijger1 schreef op woensdag 29 jul 2015, 12:08]
Een reisverzekering dekt dit zeker niet.
Volgens vraagsteller dus wel.

Volgens de Ts heeft de reisverzekering de zaak in behandeling. Dat wil niet zeggen dat dit voorval gedekt is, om over een eventuele schadevergoeding maar te zwijgen.;-))

uwjurist
door uwjurist - Jul 29, 2015 om 14:40
1043 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 29 jul 2015, 14:20][quote=uwjurist schreef op woensdag 29 jul 2015, 14:09][quote=tijger1 schreef op woensdag 29 jul 2015, 12:08]
Een reisverzekering dekt dit zeker niet.
Volgens vraagsteller dus wel.

Volgens de Ts heeft de reisverzekering de zaak in behandeling. Dat wil niet zeggen dat dit voorval gedekt is, om over een eventuele schadevergoeding maar te zwijgen.;-))
Tja, we gaan het meemaken. Zomaar stellen dat het zeker niet gedekt is, is in ieder geval prematuur en dat wilde ik aangeven.

tijger1
door tijger1 - Jul 29, 2015 om 14:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Geen een reisverzekering dekt het geincasseerde bedrag voor een overbodige verzekering van een huurauto.

Als dat bedrag ten onrechte is geïncasseerd bij de credit-card maatschappij gaat die er wel achteraan.

uwjurist
door uwjurist - Jul 29, 2015 om 14:55
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Als sprake is van oplichting/fraude, en daar lijkt het op, zou dat wel kunnen. Nogmaals, we wachten het wel af.