ni
door nietdebas Oct 13, 2014 om 03:03
Huishouden & energie

Misstand Monopoliepositie Enexis

L.S.,

Ik wil graag de monopoliepositie van de netbeheerders onder jullie aandacht brengen. In dit geval gaat het om Enexis. De afgelopen dagen ben ik geconfronteerd met misbruik van de monopoliepositie en een groot prijsverschil tussen de verschillende netbeheerders van maar liefst bijna 1000 euro!

Wij hebben nu enkele dagen de loods van mijn buurman in bezit. Deze zit vast aan ons huis. Wij zijn hier erg gelukkig mee, maar dit geluk wordt wat overschaduwd door de opstelling van Enexis.

Om te voorkomen dat we onnodig voor dubbele netwerkkosten zouden komen te staan hebben we contact opgenomen met onze netbeheerder Enexis. We hadden een brief ontvangen over afsluiting van de aansluiting. Direct hebben we gebeld met Enexis om onze medewerking te verlenen, zodat de aansluiting binnen kan worden afgesloten. Dit om te voorkomen dat we voor een kostenpost van 620 euro kwamen te staan. Enexis gaf toen aan dat het niet hun beleid is om mensen te verwittigen van de datum waarop ze langskomen, laat staan het tijdstip? Dit terwijl ze in de brief aangeven dat het beter is dat we thuis zijn om de kosten te beperken, we kunnen alleen moeilijk tegen onze baas zeggen dat we er de komende twee weken niet zijn, omdat we moeten wachten wanneer Enexis langs gaat komen.

Wij zijn toen ook eens bij de ander twee grote netbeheerders, Stedin en Liander, op de site gaan kijken en zagen dat er grote verschillen zijn. Al was het alleen al in de toon van de communicatie. Liander neemt bijvoorbeeld wel gewoon fatsoenlijk contact op met de consument om aan te geven wanneer ze komen afsluiten. Zowel Stedin als Liander rekenen geen kosten voor de verwijdering van de meters en het afsluiten van een aansluiting bij bijvoorbeeld een samenvoeging van twee huizen, wat bij ons ook min of meer het geval is.

Dit staat in schril contrast tot de aanpak van Enexis. Bij Enexis is afsluiting op verzoek niet eens mogelijk. Sterker nog ze beletten ons de mogelijkheid om onze medewerking te verlenen door Enexis toegang te verschaffen tot de meters om te voorkomen dat er 620! Euro in rekening wordt gebracht. Onbegrijpelijk, helemaal, omdat dit bij de ander grote netbeheerders niets kost.

Wij waren dan ook erg verbaasd over de opstelling van Enexis en het feit dat in Nederland dit soort verschillen en praktijken überhaupt mogelijk zijn. Hoe is het mogelijk dat dit soort verschillen niet aan banden is gelegd. Wij hebben geen contract getekend voor de netbeheerder en hebben hierin dan ook geen keuze. Feit is echter wel dat als we in Friesland of Gelderland hadden gewoond, dat we niet 1000 euro hoefden te betalen voor het verwijderen van de aansluiting waar bovendien al jaren fors voor is betaald. Als we de aansluiting in stand zouden houden, voor enkel een lichtje in de loods, dan zou dit zonder ook nog maar 1 kWh of 1 kuub gas te hebben gebruikt maar liefst 900 euro per jaar kosten. Voor dit geld verwachten wij toch meer service en klantgerichtheid, maar zeker ook niet van dit soort belachelijke tarieven. Wij hopen dat jullie iets voor ons kunnen betekenen.

Met vriendelijke groet,

Sebastiaan Dillen de Niet.

1904 4 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

19
door 1953 - Oct 13, 2014 om 04:20
3725 Antwoorden / 95 Vragen
0

Beste Bas,

Of het om Enexus gaat of om Stedin dan wel Liander e.d. U zit en blijft in een wurgpositie van uw netbeheerder. Zo ook bij mij met Stedin en bij een ander weer met Liander.

tijger1
door tijger1 - Oct 13, 2014 om 08:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Ik zie niet in waarom het verwijderen van meters gratis zou moeten gebeuren.

Geloof ook niet dat andere netbeheerders gratis werken.

en
door enexiswebcare - Oct 13, 2014 om 14:32
17 Antwoorden / 0 Vragen
0

Geachte heer Dillen de Niet,

U geeft dat u het niet eens bent met onze werkwijze rondom de verwijdering van aansluitingen. Graag kom ik hierover met u in contact.

Ik verzoek u om uw adresgegevens naar mij toe te sturen. Daarnaast ontvang ik ook graag uw contactgegevens. Op deze manier heb ik de mogelijkheid om de situatie voor u te controleren en dit met u te bespreken. U mag uw gegevens via e-mail sturen naar webcare@enexis.nl. Zodra ik uw gegevens heb ontvangen neem ik uw klacht verder in behandeling.

Met vriendelijke groet,

Stephanie
Webcare Enexis

en
door enexiswebcare - Oct 16, 2014 om 15:18
17 Antwoorden / 0 Vragen
0

Vandaag heb ik uw klacht inhoudelijk met u doorgenomen en naar tevredenheid afgehandeld.

Stephanie
Webcare Enexis

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

It
Ita8888 - Apr 17, 2024 om 15:25
Vrije tijd & tuin

Is kleur van de hout lak of beits bepalend voor levensduur buiten?

Ik hoorde van iemand dat donkere kleuren minder lang mee gaan en barstnin ezon.Klopt dat? Wij overwgen voor zwart te gaan. Lees meer

na
nanada - Apr 18, 2024 om 12:32
Winkels & webshops

Apparatuur tas blijkt niet waterdicht, website zegt het is waterdicht - heb ik recht op geld terug?

Hai. Ik heb bij een winkel voor dj benodigheden [edit-red.] een tas gekocht voor dj apparatuur. Volgens de website is de tas waterdicht.

Dat was ie niet. Ik was voor werk op reis en merkte dat de tas niet water dicht is. Ik heb direct gemaild en de situatie uitgelegd.

Ik wil mijn geld terug, want dat ding functioneert niet zoals beloofd en nu doen ze er alles aan om dat dus n ... Lees meer

Pi
Pieter Wester - Mar 25, 2024 om 12:03
Computers & telefonie

Waarom blijft het internet via de tv kabel zo duur?

Al vanaf 2001 zijn wij abonnee van Casema en nu Ziggo, via de coax-kabel voor TV, Internet en telefonie.
Inmiddels betalen wij in Nederland ruim 2x zoveel voor het ontvangen van TV, etc. ,als andere burgers in de EU.
De reden hiervoor is dat er een monopoliepositie is gegund aan tv- kabelbeheerders. Dat zou moete worden beeindigd.

De ACM vindt, ten onrechte, dat aan derden gee ... Lees meer