ja
door jasperv Oct 11, 2014 om 15:54
Computers & telefonie

Mobiele data uit, toch data verbruikt

Vorige maand ben ik op vakantie geweest in de VS. Op mijn mobiele telefoon heb ik de Mobiele Data uitgezet (ik heb een Android telefoon, en dan is dat zo'n icoontje met twee pijltjes).
Bij thuiskomst blijkt dat ik desondanks 6 keer mobiele data heb gebruikt in de VS. Alle keren gaat het in totaal maar om een paar KB (varierend van 2 tot 17), maar elke poging kost me 4 euro. Valt allemaal wel mee, maar tot mijn verbazing haalt Vodafone hun schouders op als ik hierover mijn beklag doe.

Ik weet zeker dat ik de mobiele data heb uitgeschakeld, en geen enkele keer heb aangezet. Toch zegt Vodafone "het moet aanstaan, anders kunnen wij geen data registeren". Als ik dan vraag om te weten te komen welke service de data heeft verbruikt krijg ik te horen dat Vodafone die informatie wettelijk niet mag prijsgeven.
Mijn vraag is nu als volgt. Zijn er apps of services die in hun poging connectie te maken een paar KBs erdoor krijgen voordat de telefoon de connectie blokkeert (de Mobiele Data staat immers uit)? Ten tweede, in hoeverre staat Vodafone hier in hun recht? Ze hoeven niets aan te tonen/geen info te delen en ik kan niet bewijzen dat ik de data echt heb uitgeschakeld.
Het gaat nu om een paar tientjes, maar het had net zo goed een paar 100 euro kunnen zijn.
Bedankt alvast voor jullie reacties

6103 8 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Oct 11, 2014 om 16:27
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als er een optie op de telefoon zit om mobiele data uit te zetten en desondanks maakt de telefoon toch gebruik van mobiele data, ook al is het heel weinig, dan moet je bij de leverancier van die telefoon zijn. Als Vodafone de leverancier is, dan moet je dus bij hen zijn in die rol. Anders moet je bij de winkel zijn waar je 'm gekocht hebt.

Dat wordt natuurlijk een kansloze strijd. Als de winkel al iets doet, dan verwijzen ze waarschijnlijk naar de fabrikant en die zal op z'n beurt weer naar Google, het is hun besturingssysteem, verwijzen.

Dan bestaat er altijd misschien nog de mogelijkheid dat een app inderdaad, ondanks de instelling, toch data gebruikt. Ligt dat dan aan de app of aan de telefoon/Android die dat toelaat?

Vodafone als leverancier van mobiele diensten staat in ieder geval in z'n recht. Want zijn kunnen er in ieder geval niets aan doen dat de telefoon data gebruikt. Alleen als je data via Vodafone uitgezet had, dan was het een ander verhaal.

zoekster
door zoekster - Oct 11, 2014 om 16:50
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dit is wat een internetjurist over het verantwoorden van de data zegt.

Opmerkelijk vond ik nog de uitspraak van het Cbp dat Vodafone meer moet gaan bijhouden over het surfgedrag van de gebruiker, zodat men beter kan verantwoorden waarom er zo veel megabytes zijn verstookt. Vodafone kopt ‘m makkelijk in: dat mag niet van de privacywet. Update: (24 september) het CBP wijst erop dat zij iets anders gezegd heeft.

Dat mag wél van de privacywet: daar staat in dat je dingen mag bijhouden als dat noodzakelijk is voor een goede uitvoering van de overeenkomst. En mensen rapporteren hoe ze aan 4 gigabyte dataverkeer komen, lijkt me best wel redelijkerwijs noodzakelijk.

klik HIER voor het hele artikel.

Nu heeft u het over een paar Kb, maar dat steeds maar weer beroepen op de privacywet door Vodafone, moet een keertje stoppen.

ho
door hopetobehelping - Oct 11, 2014 om 17:07
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste jasperv,

een antwoord op uw vragen kan ik u helaas niet geven.
U vraagt aan Vodafone wat uw gebruik is geweest voor een bepaalde periode.
De wet die Vodafone verbied om u inzicht te geven in uw verbruik gedurende een bepaalde periode bestaat volgens mij niet.
Het is immers uw telefoon en uw verbruik.
Mocht u nogmaals contact hebben met Vodafone dan ben ik erg benieuwd wat het wetsartikel is waar men zich achter verschuilt.
Vodafone beschikt over de antwoorden op uw vragen maar men weigert helaas om deze met u te delen.
Het is algemeen bekend dat Vodafone (en waarschijnlijk meer telecom aanbieders) grote problemen hebben om het dataverbruik accuraat bij te houden.

gompy2
door gompy2 - Oct 11, 2014 om 18:58
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@jasperv,

Ik heb precies hetzelfde gehad, echter bij Simyo.
Het is bij mij een aantal keren gebeurd tijdens het testen met instellingen volgens mij want anders zou ik het niet weten.
En misschien is er ook bij mij wel een moment geweest dat er eventjes iets door kan glippen (Samsung Galaxy smartphone)
Ik lette even niet op met het overzetten van de verbindingen van "Mobiele gegevens" naar uitsluitend Wifi.
In die tijd hebben een paar applicaties verbinding kunnen maken via het netwerk en dat wordt dan geregistreerd als "Internet op je mobiel".
Klik-> Hier
Internetdata gaat dan over de bellen/sms'n bundel maar wordt wel geregistreerd als zijnde internetverkeer.
Bij mij is het niet zo veel maar ik denk dat er bij jou dure roaming kosten bij komen omdat het in de VS gebeurd is, tenminste zo is mijn vermoeden.

Op de site van mijn provider Simyo kan ik expliciet aangeven of ik wel of géén internet op mijn mobiel wil hebben.
Ik heb dat wel aangezet voor nood want ik gebruik op mijn telefoon alleen wifi maar heb ik persé informatie nodig van internet en heb ik geen wifi ergens, dan kan ik er toch bij komen, het kost me alleen veel meer als dat ik een specifieke internetbundel zou hebben.
Zet ik die internet mogelijk voor mijn mobiel écht uit op de Simyo-site, dan kan ik doen wat ik wil, maar ik krijg geen verbinding met internet.
Mijn concrete vraag, heb jij ook die mogelijkheid bij Vodafone?
Dan zou je dat zo in kunnen stellen, vandaar.

V.w.b. de privacy:
Quote:

CBP
Radar heeft het College Bescherming Persoonsgegevens (CPB) om een reactie gevraagd. Vodafone vertelt haar klanten tenslotte dat zij niet mogen registreren waar de data in hun bundel aan opgaat, vanwege van de privacywet. Het CBP stelt echter dat de privacywet providers niet verbiedt telecomgegevens te slaan om hun klanten inzicht te kunnen geven in hun verbruik. Zij zeggen dat Vodafone moet kunnen aantonen waar de kosten die zij aan de klant berekenen op zijn gebaseerd.

Klik hier-> Tros-Radar

ja
door jasperv - Oct 11, 2014 om 19:27
1 Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor de antwoorden, daar kan ik wat mee.

Ik heb inderdaad ook een Samsung smartphone, maar heb de mobiele data op Schiphol uit gezet, en pas bij terugkomst weer aan. Toch is er 6 keer verbinding gemaakt: de eerste 5 dagen en de laatste dag. Allemaal voor zo weinig KB, dat er nauwelijks iets geladen kan zijn.

In Nederland gebruik ik het (4G) internet wel gewoon (binnen Europa soms ook), dus internet helemaal uitzetten wil ik niet.

Ik zal naar Vodafone teruggaan en aangeven dat ik wil weten hoe het komt, zodat ik het de volgende keer kan voorkomen. Hopelijk kan ik het aan hun verstand peuteren dan ze zich niet kunnen verschuilen achter de wet.

alexishoop
door alexishoop - Oct 11, 2014 om 20:09
561 Antwoorden / 6 Vragen

Volgendeaboer een datalock app gebruiken die om toestemming vraagt, liefst een die om een pincode of een andere extra handeling vraagt.

Of geen abo met odatabundels afnemen.

gompy2
door gompy2 - Oct 11, 2014 om 20:22
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jasperv schreef op zaterdag 11 okt 2014, 19:27]
Ik heb inderdaad ook een Samsung smartphone, maar heb de mobiele data op Schiphol uit gezet, en pas bij terugkomst weer aan. Toch is er 6 keer verbinding gemaakt: de eerste 5 dagen en de laatste dag. Allemaal voor zo weinig KB, dat er nauwelijks iets geladen kan zijn.

In Nederland gebruik ik het (4G) internet wel gewoon (binnen Europa soms ook), dus internet helemaal uitzetten wil ik niet.

Ik begrijp je standpunt over het niet totaal uit willen zetten van je internet, echter je kunt dan nooit echt controleren "ligt het lekken nu aan mijn Samsung smartphone of ligt het nu aan Vodafone" begrijp je?

Ik ben niet bekend bij Vodafone, ik weet niet of je daadwerkelijk via die site het internetverkeer op je mobiel helemaal uit kunt zetten.
Kun je het wel dan zou je via wifi naar de Vodafone site kunnen surfen met je smartphone, ik neem aan dat je er een browser op hebt staan, en via de wifi verbinding inloggen bij Vodafone, en daar het internetverkeer uitschakelen op de Vodafone site.
Dan weet je zeker dat je geen data-verbinding meer hebt en alleen nog maar een telefoonverbinding en je kunt het weer inschakelen via een internetverbinding d.m.v. Wifi naar Vodafone als je het echt weer nog hebt.
Open Wifi verbindingen heb je tegenwoordig bijna overal, maar goed, het is een beetje brainstormen wat ik nu doe, en redelijk omslachtig maar je weet dan zeker dat je geen data meer verbruikt, hoe dan ook.

Suc6 met het achterhalen van je dataverbruik bij Vodafone, ik vrees dat je geen medewerking zult krijgen, maar goed, niet geschoten altijd mis.
Suc6.

diumenge
door diumenge - Oct 11, 2014 om 22:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als jij nu een of ander apparaat koopt, waar een aan/uit knop op zit. De fabrikant/leverancier geeft aan dat uit ook echt uit is, dus géén stroomverbruik.

Je zet dat apparaat helemaal uit en het blijkt toch een beetje stroom te gebruiken als het uit staat, het is het enige apparaat dat je in huis hebt dat stroom gebruikt. Je krijgt een rekening van het energie bedrijf voor dat gebruik, wat daadwerkelijk heeft plaatstgevonden. Moet je dan bij het energiebedrijf zijn of bij de fabrikant/leverancier van het apparaat?