z8
door z838155 Oct 4, 2013 om 13:14
Computers & telefonie

Modem 's nachts uitzetten?

Is het uit oogpunt van energiebesparing verstandig om het modemkastje van de PC 's nachts uit te zetten.
Kan dat geen schade doen aan de kwaliteit van de verbinding?

21974 16 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 4, 2013 om 13:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

De kwaliteit van de verbinding wordt waarschijnlijk niet aangetast. U loopt echter wel de kans dat bij een uitrol van updates deze gemist wordt omdat dit meestal in de nacht wordt gedaan.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2013 om 13:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vanuit energie(besparings) oogpunt is ieder apparaat dat is uitgeschakeld, meegenomen. Wanneer het apparaat is uitgeschakeld zal dat inderdaad de kwaliteit van de verbinding negatief beinvloeden :-). Voor het apparaat zelf kan het geen kwaad.

Uit je verhaal is niet duidelijk om welk modem het precies gaat. Wanneer bijvoorbeeld je vaste telefoon via het zelfde modem loopt, dan zou ik er de voorkeur aangeven het apparaat aan te laten staan

ve
door verwijderd - Oct 4, 2013 om 13:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij mij blijft hij aan (inderdaad door telefoon): uitdoen zal zo'n 270kWh per jaar opleveren.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2013 om 13:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om energie te besparen , al is het maar een paar watt, doe ik alles uit wat ik niet gebruik d.m.v.een
contactschakelaar, tv met decoder, magnetron, stereotoren ect. ook de modem en ik heb er geen problemen mee.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2013 om 14:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

pavoordf schreef op vrijdag 4 okt 2013, 13:19: Vanuit energie(besparings) oogpunt is ieder apparaat dat is uitgeschakeld, meegenomen. Wanneer het apparaat is uitgeschakeld zal dat inderdaad de kwaliteit van de verbinding negatief beinvloeden :-). Voor het apparaat zelf kan het geen kwaad.

Uit je verhaal is niet duidelijk om welk modem het precies gaat. Wanneer bijvoorbeeld je vaste telefoon via het zelfde modem loopt, dan zou ik er de voorkeur aangeven het apparaat aan te laten staan

Nooit geen last hiermee gehad, Die updat komt toch wel, al jaren gaat bij mij de stroom van het modem uit. Maar als u dat alleen voor de update's ziet dan zal de computer ook aan moeten blijven staan

ve
door verwijderd - Oct 4, 2013 om 14:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb helaas de keus niet, de telefoon loopt ook via de modem. Nu heeft de modem wel een spaarstand die aangaat als de internet verbinding een tijd niet gebruikt wordt. In spaarstand slechts 5 watt voor de telefoon. Vind ik wel kunnen.

Maar als de telefoon je niets kan schelen dan moet je gewoon een schakelaar set nemen en alles onder 1 knop doen wat nachts uit mag. Lekker makkelijk!

ve
door verwijderd - Oct 4, 2013 om 14:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin schreef op vrijdag 4 okt 2013, 13:27: Bij mij blijft hij aan (inderdaad door telefoon): uitdoen zal zo'n 270kWh per jaar opleveren.

Gemiddeld verbruikt een modem 150 kWh per jaar, dit is als je modem 24 uur p/d aanstaat en je computer 6 uur per dag gebruikt wordt. Het verbruik van een modem neemt nl toe zodra je je computer aanhebt (ongeveer het dubbele). Snachts heb je je computer niet aan dus is het verbruik ook lager. Zou je je modem snacht shelemaal uit zetten dan zal dit ongeveer 35 kWh per jaar schelen. En inderdaad je loopt het risico dat je bepaalde essentiële updates die door providers meestal snachts worden verstuurd gaat mislopen.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2013 om 15:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

@tenormin en @epcot: u schrijft 270kWh en 150kWh. Gebruikt u het modem misschien ook als wasdroger? ;)

ve
door verwijderd - Oct 4, 2013 om 15:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

gerboe schreef op vrijdag 4 okt 2013, 15:02: @tenormin en @epcot: u schrijft 270kWh en 150kWh. Gebruikt u het modem misschien ook als wasdroger? ;)

Stel modem/router gebruikt 30 watt p/u.

30 watt x 24 uur = 720 watt per dag * 365 dagen is 262800 watt per jaar, of te wel 262 kWh. Afhankelijk van je type modem en gebruik er van dan ;)

ve
door verwijderd - Oct 4, 2013 om 15:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

@gerboe, nee hoor, mijn wasdroger gebruikt meer. Als ik het modem uit zou schakelen (wat ik dus niet doe, zou ik, volgens mijn diverse berekeningen 270kWh besparen. Maar ik kan kennelijk niet zo goed rekenen: kaasbroodje komt op 262. Laat ik daar nu niet wakker van liggen ;-)

ve
door verwijderd - Oct 4, 2013 om 15:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een modem verbruikt 8 à 10 watt, is het meer is het de hoogste tijd voor 'n nieuwe..

's Nachts de stekker eruit trekken zou dus ongeveer 80 watt besparing opleveren per dag, per jaar bijna 30 watt * 0,24 cent is toch mooi 7 euro 20.

Eigenlijk zijn dit soort apparaten ontwikkeld om altijd aan te staan, maar je kunt ze prima uitzetten.

Persoonlijk doe ik dit zelf ook met regelmaat (als ik langer dan 24 uur geen gebruik maak van de computer). Daarnaast hier ook nog 'n router bij elkaar 16 watt. En qua 'vaste' telefonie blijf ik dan gewoon bereikbaar (als ik wil), deze schakel ik in op de tablet en via Ziggo Spots kan ik gewoon gebeld worden.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2013 om 16:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

@lekkerisdat,

Vergeet niet dat de modem/router combo's meer kunnen gebruiken, zeker met die hotspots van Ziggo, dus misschien is die 30 watt soms zo gek nog niet ;)

ve
door verwijderd - Oct 4, 2013 om 16:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

kaasbroodje schreef op vrijdag 4 okt 2013, 16:04: @lekkerisdat,

Vergeet niet dat de modem/router combo's meer kunnen gebruiken, zeker met die hotspots van Ziggo, dus misschien is die 30 watt soms zo gek nog niet ;)

Heb het zelf, over langere tijd, gemeten. En Ziggo (even zelf klikken) geeft dit ook aan.

Uiteraard klopt het niet helemaal, verbruik gaat inderdaad echt wel iets omhoog, maar dit is zeer waarschijnlijk heel marginaal (dit meten kan ik niet, wifi-modem zit nog in de doos).

ve
door verwijderd - Oct 4, 2013 om 17:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Altijd als ik langer weg ben of met onweer in de lucht zet ik mijn modem uit en dat heeft nog nooit problemen gegeven.
Verder heb ik net als zebravink bij vrijwel alle apparaten een stekkerschakelaar of contactdoos met schakelaar.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2013 om 19:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

aurora1 schreef op vrijdag 4 okt 2013, 17:48: Altijd als ik langer weg ben of met onweer in de lucht zet ik mijn modem uit en dat heeft nog nooit problemen gegeven.
Verder heb ik net als zebravink bij vrijwel alle apparaten een stekkerschakelaar of contactdoos met schakelaar.

Ik doe preciies het zelfde altijd tussenschakelaars gebruiken. En bij geen gebruik even de scakelaar op o0 .

ve
door verwijderd - Oct 5, 2013 om 10:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

@tenormin en @epcot: ik zie dat jullie inderdaad gelijk hebben en dat er modems zijn die zoveel stroom verbruiken. Ik zal er zelf ook eens naar kijken.