ro
door rob_me Jul 26, 2010 om 13:10
Geldzaken & recht

Moet ex meebetalen aan schoolkosten kinderen

Geachte heer, dame.
Sinds onze scheiding afgelopen jaar weigert mijn ex vrouw mee te betalen aan de schoolkosten voor mijn 3 kinderen (1 uitwonend (21 jaar), 2 bij mij inwonend (16 en 18 jaar)). Zij verdient daarvoor te weinig zegt ze maar wel heb ik haar voor bijna 100.000 Euro moeten uitkopen. Als ik de (door de uitkoop verhoogde) hypotheek + gas, licht, water, ziekenfonds, eten, drinken, etc. etc. van mijn salaris aftrek blijft er bar weinig over om ook nog eens bijna 4000 euro per jaar te betalen voor de studie van de 2 oudsten (schoolgeld, boeken). Kan mijn ex vrouw niet verplicht worden gesteld om de helft van de kosten te betalen. Zij betaalt ook al geen alimentatie. Alvast bedankt voor uw reactie.

18293 14 Rapporteer

getty
door getty - Jul 26, 2010 om 13:21
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dit lijkt me iets wat in het scheidingsvonnis moet zijn geregeld? Staat daarin afspraken mbt kinderen, dus wat u en zij geacht wordt te betalen? Voor het kind van 21 jaar geldt geen onderhoudsplicht meer, dus dat hoeft niet. Ik kan me zo voorstellen dat het een en ander geregeld is in de uitspraak. Wat daarin staat geldt, bent u het er niet mee eens of wenst u een andere regeling of komt uw ex de uitspraak niet na, zult u via een advocaat om herziening moeten vragen.

ro
door rob_me - Jul 26, 2010 om 13:26
6 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Getty.
Bedankt voor jouw snelle reactie. Nee, dat is niet in het echtscheidingsconvenant geregeld, stom, weet ik nu. Het leek toentertijd redelijk goed te gaan en de 100 Euro alimentie die ik max zou kunnen krijgen heb ik haar kwijtgescholden in ruil voor het afzien van verdere verdeling van de inboedel.
Het is dus niet iets 'vanzelfsprekend' dat zowel vader als moeder de helft moeten betalen?

testcase
door testcase - Jul 26, 2010 om 13:41
189 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien heeft u hier iets aan:
Je tekst hier...

Ik lees hier toch uit dat er wel een zekere mate van verplichting is , ook voor de moeder en ongeacht of er kinderalimentatie is.

Verder is het me duidelijk dat dit in ieder geval niet meer geld voor uw oudste kind van 21 jaar. Er geld hiervoor geen bijdrgaeplicht meer voor de ouders

Voor uw 18 jarige kind geld dat zij meerderjarig is en dus zelf het aan zijn of haar moeder moet vragen of eisen via de rechter.

Uw kinderen kunnen eventueel een en ander lenen bij IBG. Misschien dat dat de morele druk op uw ex verhoogd.

Weliswaar niet echt een consumentenvraag, maar vooruit.

Succes. Misschien is er nog een goed gesprek mogelijk met uw ex. Juridische steekgevechten zijn altijd onplezierig voor alle betrokkenen.

Uw kinderen zijn ook la wat ouder. Als zij een goed contact hebben met de moeder, moet er toch wat geregeld kunnen worden.

getty
door getty - Jul 26, 2010 om 13:51
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=rob_me schreef op maandag 26 jul 2010, 13:26]Hallo Getty.
Bedankt voor jouw snelle reactie. Nee, dat is niet in het echtscheidingsconvenant geregeld, stom, weet ik nu. Het leek toentertijd redelijk goed te gaan en de 100 Euro alimentie die ik max zou kunnen krijgen heb ik haar kwijtgescholden in ruil voor het afzien van verdere verdeling van de inboedel.
Het is dus niet iets 'vanzelfsprekend' dat zowel vader als moeder de helft moeten betalen?

Nee, het is niet vanzelfsprekend! Als het niet geregeld is bij de scheiding, zult u als u het onderling niet kan oplossen dus toch naar de rechter moeten om het op te eisen. Inderdaad zoals mijn collega hierboven aan geeft, kan dat alleen nog voor de jongste. De vraag is of de kosten van de procedure tegen de mogelijke opbrengst zullen opwegen?

ro
door rob_me - Jul 26, 2010 om 14:01
6 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo getty en ook testcase.

Dat de onderhoudsverplichting niet meer geld voor 21+ wist ik niet, alweer wat geleerd. Eigenlijk wel logisch, het moet toch ooit stoppen ;-)
Ik denk dat ik het zal moeten accepteren, hoe zuur ook.
Testcase, nog bedankt voor de tip om moeders onder druk te zetten door mijn zoon bij de IBG te laten lenen maar eerlijk gezegd ben ik daar geen voorstander van. Ik wil de kinderen niet de dupe laten worden van de ruzie van ouders en zeker niet wil ik ze gaan gebruiken voor geldelijk gewin, dat is het me niet waard.

Jullie allebei hartelijk bedankt voor de adviezen.

vladja
door vladja - Jul 26, 2010 om 14:17
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De student van 21 jaar kan lenen en/of een bijbaantje zoeken. Dat is normaal. Vanaf 21 jaar wordt men geacht voor zichzelf te zorgen.

Een kind van 18 moet zelf vragen om een bijdrage in het levensonderhoud. Die wordt dan ook rechtstreeks aan het kind betaald (niet meer aan de verzorgende ouder) en zelf wat bijverdienen.

Ook een 16-jarige kan een krantenwijk lopen en/of zelf om een bijdrage vragen aan moeder, als jij dat te vervelend vindt.

Gewoon met de kinderen bespreken, dat ieder toch een steentje of meer moet bijdragen. Leren ze gelijk wat dingen kost en plannen en rekenen en rondkomen.

Vladja

testcase
door testcase - Jul 26, 2010 om 14:33
189 Antwoorden / 1 Vragen

Ok Succes verder.

Ik vind het voor u pleiten dat u uw kinderen niet de dupe wilt laat worden van uw scheiding.

Hulde daarvoor.

ro
door rob_me - Jul 26, 2010 om 14:33
6 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Vladja.
Je hebt hier helemaal gelijk in maar ze moeten al hun eigen zorgkosten betalen en zeker voor mijn dochter die op kamers woont blijft er weinig over.
Enfin, we dwalen eigenlijk van het onderwerp af want ik vond het namelijk belachelijk dat mijn ex met een ton op de bank kan en mag zeggen dat ze geen geld heeft om mee te betalen aan de studie van haar kinderen. Helaas schijnt dit dus toch mogelijk te zijn.
Het liefst typte ik hier haar naam en adres in maar laat ik me maar inhouden.
groeten, Rob.

ma
door marwin - Jul 27, 2010 om 14:50
126 Antwoorden / 15 Vragen

Ik meen mij iets uit mijn eigen studie tijd te herinneren (maar dat is al weer 10 jaar terug) dat je extra geld kon krijgen van de ibg indien de ouders weigerde of niet konden betalen... Je moest dan wel op papier hebben staan dat zij niet wilde betalen.
Kijk eens of dat nog bestaat. Anders zouden de kinderen eens op school aan hun mentor kunnen vragen of school nog ergens een potje heeft...

ro
door rob_me - Jul 27, 2010 om 15:09
6 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Marwin.
Dat is een goeie tip, De IB-groep, of hoe ze tegenwoordig ook heten, zullen wel vaker dit soort situaties zijn tegengekomen. Bedankt.

vladja
door vladja - Jul 27, 2010 om 15:24
8293 Antwoorden / 27 Vragen
ro
door rob_me - Jul 27, 2010 om 15:32
6 Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel Vladja. Ik heb het zojuist uitgeprint en zal het vanavond eens rustig gaan bestuderen.
Rob.

invalide
door invalide - Jul 27, 2010 om 16:17
787 Antwoorden / 5 Vragen

U had bij de scheiding deze kosten moeten meenemen en misschien had U dan geen €100.000,- maar €90.000,- moeten betalen.

Nu een beetje laat want dat geld dat zij kreeg zal wel weg zijn als haar inkomen te laag is voor alimentatie.

ro
door rob_me - Jul 27, 2010 om 16:26
6 Antwoorden / 1 Vragen

Invalide, je slaat de spijker op zijn kop, had...had ...had. Nu is het inderdaad te laat. Ik had overigens wel alimentatie kunnen krijgen (m'n advocaat schatte €100,-) maar die heb ik toentertijd ingeruild tegen het verder opdelen van inboedel. Ze heeft overigens wel een volledig (minimum) salaris dus dat uitkoopbedrag zal er nog zeker grotendeels zijn.