sp
door spika Oct 30, 2014 om 00:13
Geldzaken & recht

Moet ik de bank terug betalen?

hallo

Vorige week heb ik het schadebedrag ontvangen van de ABN AMRO ( mijn buurman had schade gemaakt aan mijn auto).Maar ze had ipv 1x 600 euro , 2x 600 euro gestort.
Nu kreeg ik gisteren een brief of ik het teveel betaalde bedrag zsm wil terug betalen.Mijn vraag is of ik dat verplicht ben en wat als ik iets dubbel of verkeerd zou storten , krijg ik dan ook mijn geld terug?

gr.P

4079 23 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Oct 30, 2014 om 00:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Meent u deze vraag echt?
Ja natuurlijk moet u dat geld terug storten en inderdaad z.s.m.

sp
door spika - Oct 30, 2014 om 00:25
6 Antwoorden / 9 Vragen

Haha ok aurora , maar als ik zelf iets verkeerd stort dan kan het zijn dat ik het moeilijk terug krijg toch?En stel dat ik het niet zou terug betalen wat gaat de bank doen?

valerius-2
door valerius-2 - Oct 30, 2014 om 01:01
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja dat is voor een normaal denkend mens heel gewoon. Anders om had u dit ook zo willen.

sw
door swat1500 - Oct 30, 2014 om 01:20
3774 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=spika schreef op donderdag 30 okt 2014, 00:25]Haha ok aurora , maar als ik zelf iets verkeerd stort dan kan het zijn dat ik het moeilijk terug krijg toch?En stel dat ik het niet zou terug betalen wat gaat de bank doen?

Ja, u bent verplicht het teveel ontvangen bedrag terug te betalen. Doet u dat niet dan zal de ABN naar de rechter stappen en u dwingen het bedrag (+ aanzienlijke meerkosten) alsnog terug te betalen.
Daarnaast loopt u het risico dat uw eigen bank op verzoek de ABN de relatie met u verbreekt en dat de ABN u op de "zwarte" lijst plaatst waardoor u nergens meer terecht kan. Banken houden onderling zeer innige contacten.

door 1953 - Oct 30, 2014 om 02:57
3725 Antwoorden / 95 Vragen

U heeft ten onrechte teveel schadeloosstelling op uw bankrekening ontvangen.

Terugbetalen is het devies die € 600,00 extra ontvangen bedrag.

diumenge
door diumenge - Oct 30, 2014 om 07:07
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=spika schreef op donderdag 30 okt 2014, 00:25]Haha ok aurora , maar als ik zelf iets verkeerd stort dan kan het zijn dat ik het moeilijk terug krijg toch?En stel dat ik het niet zou terug betalen wat gaat de bank doen?
Dus... als je zelf iets fout zou doen en het zo zou kunnen zijn dat je het dan moeilijk terugkrijgt is een reden om het zelf ook maar niet terug te betalen?

Wonderlijk.

Gewoon niet terugbetalen, dan merk je vanzelf wel wat de bank gaat doen.

di
door digioma - Oct 30, 2014 om 09:39
646 Antwoorden / 29 Vragen

Dit meen je niet! Je buurman zal oprecht blij zijn met je, want het geld gaat van zijn rekening af en zal dit zeker rond vertellen bij vrienden en bekenden. Nu betaalt hij netjes de schade die hij - niet moedwillig - heeft veroorzaakt in plaats van stilletjes weg te rijden, en dan probeer je dit te flikken... dat noem ik nou misdadig!

tijger1
door tijger1 - Oct 30, 2014 om 09:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus de bank heeft aan u betaald en ook de buurman?

Neem met beide even contact op welke betaling teruggestort moet worden. Want wie is die "ze"?.

De bank keert altijd rechtstreeks uit aan degene die schade geleden heeft, nooit aan de veroorzaker.

mahadma
door mahadma - Oct 30, 2014 om 10:09
11537 Antwoorden / 51 Vragen

De bank weet uw nwa gegevens, en als u niet het ONTERECHT ontvangen geld terug stort, kunt u binnen afzienbare tijd een oproep van de rechter verwachten. Dan kost het u effe meer, vermoedelijk een veelvoud, als € 600 maar dan weet u in elk geval precies wat er gebeurd als u niet terug betaalt. Bij elkaar gezien zou dit een hele dure € 600 kunnen worden als je alle vervolg problemen meeneemt. Wees nou gewoon sportief en maak het gewoon vandaag over. Eerlijk duurt het langst.

me
door mein33 - Oct 30, 2014 om 10:16
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=spika schreef op donderdag 30 okt 2014, 00:13]hallo

Vorige week heb ik het schadebedrag ontvangen van de ABN AMRO ( mijn buurman had schade gemaakt aan mijn auto).Maar ze had ipv 1x 600 euro , 2x 600 euro gestort.
Nu kreeg ik gisteren een brief of ik het teveel betaalde bedrag zsm wil terug betalen.Mijn vraag is of ik dat verplicht ben en wat als ik iets dubbel of verkeerd zou storten , krijg ik dan ook mijn geld terug?

gr.P

Uw vraag roept bij mij twee mogelijkheden op:
A/ De ABN-AMRO bank heeft een fout gemaakt en het bedrag tweemaal op uw rekening gestort.
B/ U bedoeld met "ze had" uw buurman die tweemaal geld op uw rekening heeft gestort.

Indien A/ van toepassing is dan zal de bank u geen moment met rust laten tot het teveel aan u overgemaakte geld is teruggevorderd.

Een ander verhaal wordt het als B/ van toepassing is.
Indien iemand en in dit geval uw buurman per abuis twee maal hetzelfde bedrag aan u heeft overgemaakt getuigd het van een zeer asociale instelling om ook maar enige twijfel te hebben om het onterecht ontvangen bedrag niet onmiddellijk terug te storten.
Mocht dit werkelijk zo zijn, dan hoop ik dat uw buurman aan alles en iedereen in de buurt laat weten wat er voor een asociaal bij hen in de buurt woont en een procedure tegen u aanspant om z'n geld terug te krijgen.

Naar ik hoop is het onder A/ aangegeven mogelijkheid van toepassing en bent u zo verstandig om in beide gevallen te kiezen voor het netjes terugstorten aan diegene die een foutje heeft gemaakt.
Het voorgaande komt mogelijk wat cru of bot over, maar alleen al de vraag vind ik onbegrijpelijk.

sp
door spika - Oct 30, 2014 om 11:59
6 Antwoorden / 9 Vragen

ok mensen bedankt, ik bedoel trouwens dat de bank 2 x 600 heeft gestort op mijn rekening ipv 1x.Ik zal het deze week nog terug storten , was alleen benieuwd of dat als de bank een fout maakt het net zo onhandig is als je het zelf doet, want als ik zelf iets verkeerd had gestort dan had ik er misschien veel moeite moeten doen om het terug te krijgen.

de groeten allemaal

tijger1
door tijger1 - Oct 30, 2014 om 12:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De bank moet toch ook moeite doen? U hebt toch niet dezelfde dag bij de bank asn de telefoon gehangen, om te belde dat ze dubbel betasld hebben en dat u het per omgaande terugstort?

Nee, u krijgt na een week een brief en stelt uw vraag eerst hier.

tenormin
door tenormin - Oct 30, 2014 om 13:05
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Vind sommige vragen eigenlijk shocking om te lezen. Of wij zijn fatsoensrakkers, dat kan ook nog tegenwoordig. Bij mij was dezelfde dag de extra €600.00 gelijk op het nummer van de bank teruggestort. (Niet alleen bij mij, zeker weten)!

gompy2
door gompy2 - Oct 30, 2014 om 13:36
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=spika schreef op donderdag 30 okt 2014, 00:25]Haha ok aurora , maar als ik zelf iets verkeerd stort dan kan het zijn dat ik het moeilijk terug krijg toch?En stel dat ik het niet zou terug betalen wat gaat de bank doen?
We gaan het maar niet hebben over de morele kant van het verhaal, die zijn al genoeg gegeven en hoe je daar mee omgaat is aan jezelf en boeit me eigenlijk totaal niet.

Waar gaat het hier om.
Het gaat om een onverschuldigde betaling.
Je hebt 2 keer €600 ontvangen, waarvan 1 keer onterecht, dus verontschuldigd.

Onverschuldigde betaling

Wanneer iemand aan een ander een geldsom of een goed heeft gegeven zonder dat daar een rechtsgrond voor was (een reden voor de betaling, bijvoorbeeld ‘koop’ of ‘schenking’), kan deze persoon de geldsom of het goed terug vorderen volgens de wet door middel van een beroep op onverschuldigde betaling. Dat wil zeggen dat deze persoon het goed of het geld moet teruggeven.

Burgerlijk Wetboek Boek 6:
Artikel 203
Degene die een ander zonder rechtsgrond een goed heeft gegeven, is gerechtigd dit van de ontvanger als onverschuldigd betaald terug te vorderen.
Betreft de onverschuldigde betaling een geldsom, dan strekt de vordering tot teruggave van een gelijk bedrag.
Degene die zonder rechtsgrond een prestatie van andere aard heeft verricht, heeft eveneens jegens de ontvanger recht op ongedaanmaking daarvan.

Aan jou dus de keus.
En of jij nu wel of niet iets terug zou krijgen als je een verkeerde betaling zou doen is helemaal niet relevant en doet niet ter zake.

gompy2
door gompy2 - Oct 30, 2014 om 13:54
2796 Antwoorden / 0 Vragen

"waarvan 1 keer onterecht, dus verontschuldigd."
verontschuldigd moet uiteraard onverschuldigd zijn.

abnamro
door abnamro - Oct 30, 2014 om 14:06
141 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte spika,

Ik begrijp dat het vervelend is dat je een bedrag moet terug betalen wat je wel op je rekening ontvangen hebt. Het is natuurlijk niet gebruikelijk dat er een dubbel bedrag op je rekening gestort word. Er is hier iets fout gegaan bij het vergoeden van de schade.

Zou het omgekeerd zijn en zouden wij jou dus benadelen, dan mag je van ons ook verwachten dat het bedrag terugkomt. In dit geval willen wij jou daarom ook vriendelijk vragen om het geld te retourneren.

Alvast bedankt voor je moeite.

Met vriendelijke groet,

Webcare ABN AMRO N.V.
Dhr. K.Sjoerds

sp
door spika - Oct 30, 2014 om 14:12
6 Antwoorden / 9 Vragen

hallo mensen

Bij deze zeg ik dat het morgen wordt teruggestort.
Bedankt voor de reacties.

gr Spika

valerius-2
door valerius-2 - Oct 30, 2014 om 14:21
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=gompy2 schreef op donderdag 30 okt 2014, 13:54]"waarvan 1 keer onterecht, dus verontschuldigd."
verontschuldigd moet uiteraard onverschuldigd zijn.

Het geen onderwijs instelling, dus hier doen de meeste leden niet aan dir soort taalles. Het gebeurt mij ook wel eens en glipt het er door te zien dat het fout is.

gompy2
door gompy2 - Oct 30, 2014 om 14:24
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op donderdag 30 okt 2014, 14:21][quote=gompy2 schreef op donderdag 30 okt 2014, 13:54]"waarvan 1 keer onterecht, dus verontschuldigd."
verontschuldigd moet uiteraard onverschuldigd zijn.

Het geen onderwijs instelling, dus hier doen de meeste leden niet aan dir soort taalles. Het gebeurt mij ook wel eens en glipt het er door te zien dat het fout is.
Ik had mij zelf verbetert, vanwege de correctheid..

pi
door pieterwolters - Oct 30, 2014 om 21:03
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=spika schreef op donderdag 30 okt 2014, 00:25]Haha ok aurora , maar als ik zelf iets verkeerd stort dan kan het zijn dat ik het moeilijk terug krijg toch?En stel dat ik het niet zou terug betalen wat gaat de bank doen?

Je hoeft je toch niet te verlagen tot het gedrag van andere aso's die bij een overduidelijk vergissing zich zo gedragen?

me
door mein33 - Oct 31, 2014 om 10:18
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=abnamro schreef op donderdag 30 okt 2014, 14:06]Geachte spika,

Ik begrijp dat het vervelend is dat je een bedrag moet terug betalen wat je wel op je rekening ontvangen hebt. Het is natuurlijk niet gebruikelijk dat er een dubbel bedrag op je rekening gestort word. Er is hier iets fout gegaan bij het vergoeden van de schade.

Zou het omgekeerd zijn en zouden wij jou dus benadelen, dan mag je van ons ook verwachten dat het bedrag terugkomt. In dit geval willen wij jou daarom ook vriendelijk vragen om het geld te retourneren.

Alvast bedankt voor je moeite.

Met vriendelijke groet,

Webcare ABN AMRO N.V.
Dhr. K.Sjoerds

Mijnheer K. Sjoerds van Webcare ABN AMRO N.V. vindt zichzelf Dhr. K. Sjoerds maar is wel de mening toegedaan dat hij een klant ongevraagd moet tutoyeren.
Weinig respect voor de klant.

tijger1
door tijger1 - Oct 31, 2014 om 10:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mwin33

Dat vindt men tegenwoordig "bon ton" op internet. Heel storend.

target
door target - Nov 6, 2014 om 16:36
297 Antwoorden / 3 Vragen

Wat een vraag zeg.
Waarom denk je het recht te hebben geld wat niet van jou is dan te houden?
Als je zelf een fout maakt zou je toch ook blij zijn dat de bank je helpt het geld terug te halen?

Gebruik toch gewoon je verstand. Voor dom gedrag je een keer flink inhaalt.