ri
door richard74 Aug 6, 2007 om 17:22
Geldzaken & recht

Moet ik de schuld van mijn vriendin betalen ?

mijn vriendin had samen met haar ex een schuld van 2600 euro

Nu komt de deurwaarder bij mijn vriendin voor dat geld omdat haar ex niet te vinden is .

Aangezien dat wij net zijn gaan samen wonen willen ze van mij ook het inkomen weten zodat ze een totaal plaatje zien maar dat houd dus in als ze het samen doen dat ik eigenlijk voor mijn vriendin haar schuld gaat betalen mag dat zomaar ??

805 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 6, 2007 om 18:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ligt er ook een beetje aan over wat u hebt afgesproken. Als u een samenlevingscontract hebt, dan zou het mogelijk kunnen zijn dat daarin staat dat eventuele schulden gemeenschappelijk gedragen worden. In dat geval is het dus wel van belang en kan de deurwaarder ook bij u komen innnen. Kans is overigens klein, maar niet geheel uitgesloten.

Het totaalplaatje dat de deurwaarder nodig heeft, heeft onder andere te maken met de maximale maandlasten die ze bij uw vriendin kunnen en mogen innen. Hiervoor moeten zij een berekening maken van het beschikbare gezamenlijke inkomen nadat de lopende verplichtingen zijn voldaan.

Klein wedervraagje: waarom is er bij de beëindiging van de relatie tussen uw vriendin en haar ex toen niets geregeld met betrekking tot die schuld?

ve
door verwijderd - Aug 6, 2007 om 18:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ligt er ook een beetje aan over wat u hebt afgesproken. Als u een samenlevingscontract hebt, dan zou het mogelijk kunnen zijn dat daarin staat dat eventuele schulden gemeenschappelijk gedragen worden. In dat geval is het dus wel van belang en kan de deurwaarder ook bij u komen innnen. Kans is overigens klein, maar niet geheel uitgesloten.

Het totaalplaatje dat de deurwaarder nodig heeft, heeft onder andere te maken met de maximale maandlasten die ze bij uw vriendin kunnen en mogen innen. Hiervoor moeten zij een berekening maken van het beschikbare gezamenlijke inkomen nadat de lopende verplichtingen zijn voldaan.

Klein wedervraagje: waarom is er bij de beëindiging van de relatie tussen uw vriendin en haar ex toen niets geregeld met betrekking tot die schuld?

ve
door verwijderd - Aug 6, 2007 om 18:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee wat u verdiend, daar hebben zij niets mee te maken.
Zij zullen alleen zoveel mogelijk beslag leggen op het inkomen van uw vriendin als mogelijk is.
Omdat u samenwoont zal de beslaglegging hoger liggen dan wanneer zij zelfstandig een huishouding voert.

ve
door verwijderd - Aug 6, 2007 om 18:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Moet even via deze weg is voor marcel75 en eventueel voor de rest

De reden dat mijn vriendin dat niet heeft gedaan is omdat ze niet wist hoe of wat het gaat trouwens om een schuld van een busje waarvoor zij meegetekend heeft en geen hoofdeigenaar is maar alleen zodat haar ex toen der tijd de lening kon krijgen.

Even op de andere vraag ik heb samen met mijn vriendin geen samenlevings contract en waar ik zo mee zit is dat ze volgens de deurwaarder dan 1/3 van haar loon kunnen pakken of alles wat ik samen met haar boven de bijstandsnorm zit

oftewel :

inkomen vriendin = 500 euro
inkomen van mij  = 1800 euro

dit alles netto nu zeggen ze dat ik 2/3 van alles betaal en mijn vriendin 1/3 en wat er dan over blijft van haar inkomen dat nemen ze in beslag maar dat kan wel eens 400 of 500 euro worden per maand en dat vind ik toch wel veel want dan moet ze gaan werken voor 100 of niks p/mnd.
kan en mag dat want dat houd in dat ik dan eigenlijk ook gaat betalen voor de schuld van haar ex en mijn vriendin

oftewel ik ga voor alle vaste lasten opdraaien ?

ve
door verwijderd - Aug 6, 2007 om 18:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

en daarom hebben ze dus uw inkomensgegevens nodig. Geeft u die niet, dan zullen ze het maximale bedrag bij uw vriendin gaan incasseren, wat betekent dat zij nog net de beslagvrije voet overhoudt en daar dan ook een deel van de vaste lasten van moet betalen.

Jammer trouwens dat ze destijds niet wist dat je ontslagen kunt van de hoofdelijke aansprakelijkheid van een lening.