ed
door edwinpatervee May 27, 2015 om 23:25
Huishouden & energie

Moet ik die bestelde stoellen afnemen.

Mijn ouders hebben stoellen besteld bij een meubel zaak, op de stoellen zat volgens verkoper 4 week levertijd. Nu belden ze op dat er 12 week levertijd op. Ze vroegen aan mijn ouders of ze de stoellen nog wel wilden hebben dan. Mijn moeder was wat verbouwereerd (67 jaar) en andwoorde met ja. Maar mijn ouders twijfelen of de stoellen kwa groote wel passen, daags na het telefoontje zijn ze naar de meubel zaak gereden en hebben gevraagd of ze de stoellen kunnen afzeggen. Maar volgens de verkoper was dat niet mogelijk. Ik heb het koop contrackt bekeken en er staad niks in over verplicht afnemen. Volgens mij kunnen ze de stoellen gewoon af zeggen of niet? En moet de winkel dat accepteeren!
Of heb ik dat verkeerd?

640 5 Rapporteer

sw
door swat1500 - May 28, 2015 om 00:06
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Er zal in het contract ongetwijfeld iets staan over annuleringskosten.

door 1953 - May 28, 2015 om 01:40
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Contract is in feite een koopovereenkomst met de omschrijving van het bestelde en de prijs per stoel met een eindbedrag en de termijn van de verwachte levering.

In feite is koop = koop! De stoelen worden vervaardigd en dienen afgenomen te worden.

Als de leverancier nalatig is om het bestelde te leveren binnen een redelijke (afgesproken) termijn, dan zou men de koopovereenkomst kunnen ontbinden, doch dit moet in de koopovereenkomst zijn opgenomen de leveringsafspraak.

zoekster
door zoekster - May 28, 2015 om 09:26
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Heel jammer dat jullie dat niet eerder hadden bedacht. Op het moment dat de verkoper belde bood hij de mogelijkheid om de order stop te zetten en de overeenkomst te ontbinden. Nu is het te laat. De overeenkomst is gesloten.
Daar waren uw ouders zelf bij. Soms heb je wel eens dat je thuis komt en toch spijt hebt van een aankoop, nu was er een mogelijkheid om de order stop te zetten en daar is niet op ingegaan. Twee keer niet wijs gehandeld.
Zo oud is 67 ook weer niet, dat je niet weet wat je doet.

edrick3
door edrick3 - May 28, 2015 om 09:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo edwinpatervee,

.....Volgens mij kunnen ze de stoelen gewoon af zeggen of niet?.....
Niet dus. Er is een koopovereenkomst getekend.
..... En moet de winkel dat accepteren!.....
Nee
.....Of heb ik dat verkeerd?.....
Ja

Als je de koopovereenkomst wilt annuleren kan dat alleen tegen betaling van annuleringskosten.
Meestal staat daar 30% van de koopsom voor vermeld.
Kijk eens in de leveringsvoorwaarden.

Met vr.gr.

julesvermeire81
door julesvermeire81 - May 28, 2015 om 10:08
39 Antwoorden / 4 Vragen

Over het algemeen geldt bij een aankoop in de winkel dat de ondernemer/firma zelf zijn herroepingsrecht policy kan bepalen. Grote kans dat (in het geval van een meubelzaak) zij de consument deze niet bieden, al zou u de Algemene Voorwaarden van het bedrijf eens kunnen raadplegen, daar staat het vast en zeker precies in beschreven...