je
door jeroenlc Feb 12, 2015 om 18:40
Voeding & gezondheid

Moet zorgverzekeraar declaraties van zorgverlener tonen?

Is een zorgverzekeraar verplicht om de originele declaratie van een zorgverlener te overleggen, als daarom door de verzekerde gevraagd wordt?

Onlangs ontving ik een nota van mijn voormalige zorgverzekeraar, die verrekend wordt met het eigen risico van 2014. Ik kan de nota echter niet plaatsen en de zorgverzekeraar verwijst me door naar de zorgverlener. Ik ben bang van het kastje naar de muur gestuurd te worden.

8647 53 Rapporteer

pi
door pieterwolters - Feb 12, 2015 om 18:50
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Dat kan je toch zien op het webportal van de verzekeraar?

je
door jeroenlc - Feb 12, 2015 om 18:57
18 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Pieter,

Sorry, had ik er even bij moeten zeggen: in de webportal van de verzekeraar is alleen summiere informatie over de declaraties te vinden, niet de originele factuur. Nogal verhullend, vandaar dat ik ze verzocht heb om het origineel, en vervolgens doorverwezen werd.

valerius-2
door valerius-2 - Feb 12, 2015 om 19:04
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=jeroenlc schreef op donderdag 12 feb 2015, 18:57]Hallo Pieter,

Sorry, had ik er even bij moeten zeggen: in de webportal van de verzekeraar is alleen summiere informatie over de declaraties te vinden, niet de originele factuur. Nogal verhullend, vandaar dat ik ze verzocht heb om het origineel, en vervolgens doorverwezen werd.

Maar u kan daar dan toch zien waarom u de rekening hier voor heeft gekregen, zodat u contact op kan nemen met de zorg verlener wat er in rekening is gebracht?

je
door jeroenlc - Feb 12, 2015 om 19:12
18 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kan inderdaad contact met de zorgverlener opnemen. Maar mijn vraag is nu juist of een zorgverzekeraar verplicht is om *originele* declaraties te overleggen als je als verzekerde daarom vraagt. (Als er bijv. in een jaar nogal wat aan je gesleuteld is, is het handiger om op 1 plaats om alle declaraties te vragen, dan om dat bij alle betrokken zorgverleners te moeten doen.)

mahadma
door mahadma - Feb 12, 2015 om 19:19
11520 Antwoorden / 51 Vragen

De originele factuur hoeft de verzekeraar m.i. niet aan u te tonen/verzenden. Dit is een kwestie tussen de zorgleverancier en de verzekeraar en niet tussen de zorgverlener en u. In geval van (voorbeeld) een tandarts rekening die de arts aan u berekent kunt u deze (mits van toepassing) aan uw verzekering toesturen, waarna u de volgens de polisvoorwaarden een bepaalde vergoeding gebruikt.

je
door jeroenlc - Feb 12, 2015 om 19:35
18 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor jullie reacties.

Het punt is dat ik vorig jaar een drietal declaraties via eigen risico heb betaald die betrekking hadden op 1 laboratoriumonderzoek. Eergisteren krijg ik plotseling van mijn zorgverzekeraar alsnog een rekening voor een labonderzoek voorgeschoteld, met als datum een dag eerder dan de eerdere drie, met een omschrijving die precies hetzelfde is als één van de eerdere drie, maar waarbij de zorgverlener (het lab) een andere naam heeft. Dit terwijl ik vorig jaar slechts 1 keer bij een lab voor onderzoek ben geweest.

Dit wil ik graag uitzoeken, maar voordat ik in een steekspel tussen zorgverlener en zorgverzekeraar terecht kom, wil ik graag weten waar ik aan toe ben. Vandaar mijn vraag of de zorgverzekeraar de verplichting heeft om originele facturen te tonen.

mahadma
door mahadma - Feb 12, 2015 om 19:39
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Dit terwijl ik vorig jaar slechts 1 keer bij een lab voor onderzoek ben geweest.

Vaak worden er met één onderzoek meerdere dingen getest/onderzocht, dus het is zeker mogelijk.

je
door jeroenlc - Feb 12, 2015 om 19:49
18 Antwoorden / 1 Vragen

Mahadma, dat er meerdere dingen gedeclareerd worden begrijp ik. De eerste drie hebben dan ook dezelfde behandeldatum en zijn midden 2014 in één keer door me vergoed. Maar ik kan me niet zo goed voorstellen dat er nu, maanden later nog iets aan toegevoegd wordt met precies dezelfde omschrijving, met een behandeldatum van een dag eerder en van een lab met een andere naam.

mahadma
door mahadma - Feb 12, 2015 om 19:54
11520 Antwoorden / 51 Vragen

De administratie van de verschillende ziekenhuizen/labs zijn niet zo geweldig up to date, soms krijg je nog wel eens na één jaar of zelfs nog later een rekening.

je
door jeroenlc - Feb 12, 2015 om 19:58
18 Antwoorden / 1 Vragen

Ook dat heb ik overwogen, maar bij de behandeldatum staat toch echt maart 2014 en precies een dag eerder dan de eerdere drie declaraties. Nou, ze moeten het zelf maar uitleggen. Jammer dat mijn vraag onbeantwoord blijft. Dank voor je hulp.

mahadma
door mahadma - Feb 12, 2015 om 20:00
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Uitgaande dat u weet dat u een onderzoek heeft gehad, zult u puntje bij paaltje gezien, niet aan betalen ontkomen.

je
door jeroenlc - Feb 12, 2015 om 20:05
18 Antwoorden / 1 Vragen

Nou, ze zullen toch hun declaraties moeten kunnen verantwoorden.

aurora1
door aurora1 - Feb 12, 2015 om 20:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Stel uw vraag anders nog eens klik hier.
Zelf zou ik contact opnemen met de zorgverlener(s) om haarfijn te laten uitleggen wat precies gedeclareerd is.

tijger1
door tijger1 - Feb 12, 2015 om 21:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik had ook eens een vraag over een laboratorium onderzoek. Dacht ook dat iets dubbel gedeclareerd was. Simpel het lab gebeld en navraag gedaan. Kreeg keurig een uiteenzetting hoe het in elkaar zat.

Maar iets kan natuurlijk niet op een eerdere datum vermeld staan alsdat u geweest bent. Dus even bellen.

wokkie1
door wokkie1 - Feb 13, 2015 om 12:18
15 Antwoorden / 2 Vragen

Jereonic, Ik vind je vraag zeer legitiem. Je moet als patient toch zeker de originele declaraties van je zorgverlener kunnen inzien. Zo kun je zelf (althans de meeste mensen) beoordelen of de declaraties wel terecht zijn. Temeer omdat er nog veel gesjoemeld wordt in de zorg met declaraties. Dit is ook in het belang van de verzekeraar!

mahadma
door mahadma - Feb 13, 2015 om 12:26
11520 Antwoorden / 51 Vragen

@Wokkie1, het inzien van facturen tussen a en b, wat heeft c daarmee te maken? Straks moet iedereen aan iedereen facturen laten zien. Dan zou je dus de verzekeraar na ontvangst van de factuur eerst die factuur naar de patiënt moeten sturen, die moet hem accoord geven, weer terugsturen, en dan gaat de verzekeraar betalen, terwijl er een contract is tussen verzekeraar en zorgverlener. Hoeveel puinhoop zoek je?

ge
door gerdae - Feb 13, 2015 om 12:33
31 Antwoorden / 15 Vragen

Welke verzekeraar is het?

koekeloer
door koekeloer - Feb 13, 2015 om 12:33
562 Antwoorden / 18 Vragen

Een zorgverlener stuurt de declaratie niet als een brief, maar electronisch naar de verzekeraar. En hierin wordt niet alleen voor 1 persoon, maar meerdere personen tegelijk gedeclareerd (een ssort verzamel-declaratie).
De verzekeraar kan jouw dus niet zomaar een kopie geven.

ko
door korevrouw - Feb 13, 2015 om 12:51
2 Antwoorden / 0 Vragen

Bij de zorgaanbieder toch maar even navragen en aangeven dat je het niet eens bent met de rekening laat zij maar bewijzen dat het een andere handeling is geweest . Heb ditzelfde maagemaakt met België uit eindelijk is de rekening geannuleerd. Wel de zorgverzekeraar van je actie op de hoogte stellen en uitstel van betaling vragen. Mijn devies altijd in gesprek blijven.

hansje klein
door hansje klein - Feb 13, 2015 om 12:53
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@jeroenic
Ik heb twee verschillende ervaringen en noem ros en ruiter:

1 - Het Antoniusziekenhuis in Nieuwegein stuurde me een rekening over een operatie, die nooit had plaatsgevonden. Had een rekening voor een onderzoek moeten zijn. Ik heb deze dure rekening direct bij het ziekenhuis gereclameerd en een nieuwe gekregen. Later blijkt ook, dat de administratie een rommeltje was, waarvoor ze een boete hebben gekregen.

2 - Het Diakonessenziekenhuis Utrecht stuurde een onduidelijke kleinere rekening die ik niet kon plaatsen. De verzekeraar OHRA antwoordde bij navragen met 'een niet kunnen vaststellen wat er precies werd gefactureerd'(?), die betalen blindelings. De medische handeling kon ik echter volgens de OHRA via de website van het ziekenhuis, link administratie/facturen, achterhalen. Deze link werkte echter niet. Omdat het bedrag te laag was om er uren mee bezig te gaan heb ik het niet verder vervolgd.

Voor de totale verrekening van het eigen risico zal de verzekeraar uitleg moeten kunnen geven, voor specifieke posities, de behandelaar.

Terzijde heb ik bij mijn voormalig energiebedrijf Eneco de ervaring, dat je na de overstap meteen uit het systeem ligt en de historie niet meer via mijn Eneco opvraagbaar is! Eerst kopie maken, dan overstappen!

natuurmens
door natuurmens - Feb 13, 2015 om 13:09
158 Antwoorden / 4 Vragen

Ik krijg altijd een overzicht over de gemaakte kosten van de verzekeraar je kan aangeven of je die de declaraties wilt ontvangen. Ik krijg ze altijd van mij verzekering. Maar het zou wel goed verzoen zijn om de rekening die ze betalen te laten zien. Alleen maar voor de controle functie

wokkie1
door wokkie1 - Feb 13, 2015 om 13:16
15 Antwoorden / 2 Vragen

Mahadma, lees het relaas van Hänschen Klein. Denkt u werkelijk dat dit uitzonderingen zijn? De puinhoop ontstaat juist doordat er geen controle is van degene die er het meest bij betrokken is. De patient dus!
Ik weet uit betrouwbare bron hoeveel dubieuze, laten we zeggen, discutabele facturen er jaarlijks door zorgverleners ingedient worden. En dat zijn dus dan alleen nog de facturen waar verzekerden op reageren. Laat staan hoeveel er "doorheenglippen". En u wil niet weten om hoeveel geld dat gaat, maar ik kan u verzekeren dat de premies daar serieus van omlaag kunnen.

Dus Jeroenic, eigenlijk zou de verzekeraar je moeten helpen om dergelijke zaken te voorkomen. Is deze verzekeraar daar niet toe bereid dan zou ik overwegen om voor volgend jaar een verzekeraar te nemen die wel openheid kan/wil geven en je niet het bos instuurt.

tijger1
door tijger1 - Feb 13, 2015 om 13:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Alsof een patient kan beoordelen welke kosten er bijvoorbeeld allemaal bij een hartoperatie in rekening gebracht mogen worden.

lh
door lhe - Feb 13, 2015 om 13:49
17 Antwoorden / 4 Vragen

ik ben verzekerd bij Unive en heb ook om duidelijkheid gevraagd voor een declaratie en telefonisch werd het mij verteld; dat moet de gewoonste zaak van de wereld zijn, anders kan je het eigen risico wel aan 't begin van 't jaar naar de zorgverzekering overmaken, want ze willen het héél graag incasseren!

je
door jeroenlc - Feb 13, 2015 om 13:57
18 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor alle reacties.

In verband met mijn vraag heb ik de volgende informatie van de Nederlandse Zorg Autoriteit gevonden. Het Richtsnoer Informatieverstrekking Zorgverzekeraars NZA, art. 12B stelt:

Verzekerden dienen goed geïnformeerd te worden over de kosten van zorg die zij genoten hebben in verband met de betaling van het eigen risico. De declaratieoverzichten moeten zodanig zijn opgesteld dat deze begrijpelijk en inzichtelijk zijn voor verzekerden zodat zij de gedeclareerde kosten kunnen controleren op juistheid. (Art. 12B - Overzichten eigen risico: richtsnoer)

@aurora1: bedankt voor de link, maar op de website van zorgverleners.nl lees ik:
In opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport richt Zorgverzekeringslijn.nl zich op het terugdringen van het aantal wanbetalers en onverzekerden. Dat heeft op geen enkele manier met mijn vraag te maken.

@tijger1: het is natuurlijk mogelijk dat het op een foutje berust, een vergeten nota, en verkeerde omschrijving o.i.d. Maar ik als zorgconsument kan via de webportal van mijn verzekeraar niet afdoende controleren of het klopt waarvoor ik mijn eigen risico betaal. Vandaar mijn vraag of de zorgverzekeraar de verplichting heeft om de originele declaraties te overleggen als de verzekerde daarom vraagt.

T.a.v. tweede bericht: als leek kan je niet alles beoordelen, daar ligt vooral de taak van de zorgverzekeraars. Maar die hebben wel de plicht (zie richtsnoer NZA) om kosten die via het eigen risico aan de verzekerde doorberekend worden toe te lichten.

@wokkie1: dat is precies wat ik bedoel. Ik moet toch via de weg waar de declaraties bij me komen (de webportal van de verzekeraar) direct kunnen zien of alles klopt, zonder ook nog eens bij alle zorgverleners te moeten aankloppen. T.a.v. je tweede bericht: ik ben reeds op een andere verzekeraar overgestapt.

@mahadma: c betaalt een deel van de facturen via het eigen risico en heeft daarom het volste recht om te zien of die juist zijn.

Ik verwacht niet van een verzekeraar dat die eerst de factuur naar een patiënt stuurt, maar wel dat de facturen aan de verzekerde getoond worden (of direct in de webportal beschikbaar zijn) als daar vragen over rijzen.

@GerdaE: ik denk dat de naam van de verzekeraar er niet toe doet, het gaat om een algemeen principe.

@koekeloer: wat je zegt is juist, de declaraties worden voor meerdere personen tegelijk doorgegeven. Maar voor de controle op de juistheid is het wel van belang om inzage in specifieke declaraties te krijgen. Dat is niet alleen van belang voor de verzekerde, maar ook voor de zogverzekeraar.

@korevrouw: bedankt voor de tips.

@hänschen klein: wat je schrijft is, mede uit het nieuws, heel herkenbaar. Wat me verbaast is dat dit soort zaken - ondanks de huidige stand van techniek en mogelijkheden op computergebied - zo breed verbreid voorkomt. Het is opvallend hoe vaak er ontwijkend of met doorverwijzingen op vragen wordt gereageerd, terwijl de antwoorden i.h.a. eenvoudig uit de database te halen moeten zijn. Geeft te denken.

We hebben de verzekeraars toch zoveel invloed gegeven om de kosten in de zorg terug te dringen en te voorkomen dat er met declaraties gerommeld wordt?

@natuurmens: zoals uit het bovenstaande duidelijk moge zijn ben ik het daar helemaal mee eens.

@lhe: jammer dat daar door de verschillende verzekeraars zo verschillend mee omgegaan wordt.

wokkie1
door wokkie1 - Feb 13, 2015 om 13:59
15 Antwoorden / 2 Vragen

@Tijger1. Natuurlijk kan het meerendeel van de patienten geen gedetailleerde kosten op medische facturen beoordelen. Dat snap ik ook wel. Maar, zoals ik al zei, komen er toch veel door patienten betwiste declaratieklachten bij verzekeraars binnen. Kennelijk declaraties waar de patient duidelijk uit geconcludeert heeft dat er iets niet klopt. Denk aan (be)handelingen die nooit verricht zijn, nachtje ziekenhuis die er nooit geweest is, etc.
Ikzelf ben hier ingedoken toen ik, 2 jaar geleden, een fikse factuur van het ziekenhuis kreeg van een behandeling en opname die nooit heeft plaatsgevonden. Sterker nog, ik ben niet eens in het ziekenhuis geweest. Bij navraag aan mijn toenmalige verzekeraar bleek dat men deze factuur gewoon betaald zou hebben. Ik had toen het "geluk" dat het ziekenhuis mijn gegevens niet had van mijn nieuwe zorgverzekeraar en de factuur terug had gekregen van mijn oude verzekeraar.

Cookies
door Cookies - Feb 13, 2015 om 13:59
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 13 feb 2015, 13:18]Alsof een patient kan beoordelen welke kosten er bijvoorbeeld allemaal bij een hartoperatie in rekening gebracht mogen worden.

Nee, dat kan een patiënt niet. Maar dat de facturering stukken duidelijker / inzichtelijker moet, ben ik het volkomen mee eens!

Als ik bij mijn overzicht kijk, heb ik ook geen idee
a) van welke specialist dit is
b) of dit de complete factuur is

Ze kunnen wat declareren betreft dus rustig hun gang gaan.

hansje klein
door hansje klein - Feb 13, 2015 om 14:09
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@jeroenic
Overheid en verzekeraars zijn gewoon als een kip zonder kop een nieuw zorgsysteem begonnen. Titel: Zorg met marktwerking.

De overheid wil alleen de regels bepalen en de administratie mogen de verzekeraars doen. Zorgverleners worden daarbij steeds meer uitgemolken.

Het gevaar ligt nu op de loer, dat inmiddels de verzekeraars de overheid gaan voorschrijven hoe de regelgeving moet worden. Onze regenten zijn helemaal afhankelijk geworden van een administratie die weet waarom zij deze klus (lees invloed) op zich willen nemen.

Onduidelijke declaraties kunt u ter beoordeling opsturen naar de npcf.nl

Deze Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie in Utrecht is de koepelorganisatie met mevrouw Wind (vaak op TV) aan de top en verzameld de genoemde voorbeelden om op haar beurt weer invloed te kunnen nemen!

npcf.nl

je
door jeroenlc - Feb 13, 2015 om 14:17
18 Antwoorden / 1 Vragen

@hänschen klein: bedankt voor de link van het NPCF!

=schuw03 schreef op vrijdag 13 feb 2015, 14:11: In bijna alle gevallen is de afspraak dat zorgaanbieders de rekening digitaal sturen naar de zorgverzekeraars. Die digitale factuur moet voldoen aan bepaalde regelgeving. De zorgverzekeraar beschikt dus over alle informatie en moet die aan haar klanten tonen. De zorgverzekeraar plaatst de zorgnota in de persoonlijke digitale ‘mijn omgeving’ op hun website. Volgens een uitspraak van de rechtbank Haarlem dient de zorgverzekeraar indien de verzekerde daarom vraagt een kopie van de rekening aan de verzekerde te sturen

Dat is interessante informatie. Heb je misschien een link naar die uitspraak?

tijger1
door tijger1 - Feb 13, 2015 om 14:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb met mijn verzekeraar geen probleem, nota's staan duidelijk omschreven.

Er is nu dan wel zo veel commotie over zorgnota's, maar aan de andere kant komen hier vaak vragenstellers met een probleem, omdat ze na een jaar of twee eens kijken in hun bankafschriften en dan zien dat deze of gene zomaar incasseert. Of die er maanden later eens achter komen dat er elke maand een onterecht bedrag op hun telefoonnota staat.

Ik denk ook niet dat mensen die heel veel zorg gebruiken en dus hun eigen risico opmaken, die hele zorgnota iets kan schelen.

zoekster
door zoekster - Feb 13, 2015 om 14:48
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 13 feb 2015, 14:38]Ik heb met mijn verzekeraar geen probleem, nota's staan duidelijk omschreven.

Er is nu dan wel zo veel commotie over zorgnota's, maar aan de andere kant komen hier vaak vragenstellers met een probleem, omdat ze na een jaar of twee eens kijken in hun bankafschriften en dan zien dat deze of gene zomaar incasseert. Of die er maanden later eens achter komen dat er elke maand een onterecht bedrag op hun telefoonnota staat.

Ik denk ook niet dat mensen die heel veel zorg gebruiken en dus hun eigen risico opmaken, die hele zorgnota iets kan schelen.

Dat is toch niet de issue hier? Er zijn er genoeg die hun eigen risico niet opmaken en geen zin hebben in niet kloppende facturatie. Vooral niet als je daar de dupe van wordt.

Dat eigen risico was toch oorspronkelijk bedoeld om je zorgkosten goed in de gaten te houden en er op te letten minder zorgkosten te maken? Nou, hier heb je het. (be careful what you wish for)

Cookies
door Cookies - Feb 13, 2015 om 14:50
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 13 feb 2015, 14:38]
Ik denk ook niet dat mensen die heel veel zorg gebruiken en dus hun eigen risico opmaken, die hele zorgnota iets kan schelen.g

Wat een belachelijke, ongefundeerde, vooringenomen veronderstelling! Ik ben 1 van degenen die ieder jaar haar ER verbruikt, maar die zorgnota kan mij wel degelijk iets schelen! En ik zal echt niet de enige zijn!!

je
door jeroenlc - Feb 13, 2015 om 15:13
18 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1 en carola.83: dank voor jullie input, maar laten we on-topic blijven.

@hänschen klein: ik heb m'n vraag ook bij de NPCF neergelegd. Ben benieuwd naar hun reactie, maar dat kan de nodige tijd in beslag nemen (5 werkdagen).

mathijs_b
door mathijs_b - Feb 13, 2015 om 15:42
641 Antwoorden / 77 Vragen

De patiënt moet een declaratie gaan goedkeuren voor de zorgverzekering betaalt.
Desnoods alleen of een consult wel of niet plaatsgevonden heeft en of het gedeclareerde bedrag reëel is.
Ik denk dat ze zorg dan stukken goedkoper wordt.

he
door henkoostra - Feb 13, 2015 om 16:43
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ja zeker, het gaat om geld van de totale zorg en om mijn geld. Ik vind dat de zorgverzekeraars een veel te grote macht hebben gekregen.

je
door jeroenlc - Feb 13, 2015 om 20:20
18 Antwoorden / 1 Vragen

Er blijkt sinds eind juli 2014 een complete website aan zorgkosten en zorgnota gewijd te zijn, een initiatief van ziekenhuizen en zorgverzekeraars: dezorgnota.nl.

Een interessant citaat hieruit (03, eerste punt):

'Voor alle behandelingen in ziekenhuizen of zelfstandige klinieken die vanaf 1 juni 2014 worden gestart, krijgen patiënten een duidelijke zorgnota van hun zorgverzekeraar. Vanaf het vroege najaar 2014 ontvangen de eerste patiënten een vernieuwde zorgnota in de digitale ‘mijn omgeving’ op de website van hun zorgverzekeraar. De invoering van de duidelijke zorgnota helpt bij het verhogen van kostenbewustzijn van en helpt bij het tegengaan van onjuiste declaraties.'

Onder 04 (laatste punt) is praktisch de volledige tekst van het bericht van @schuw03 te lezen:

'In bijna alle gevallen is de afspraak dat zorgaanbieders de rekening digitaal sturen naar de zorgverzekeraars. Die digitale factuur moet voldoen aan bepaalde regelgeving. De zorgverzekeraar beschikt dus over alle informatie en moet die aan haar klanten tonen. De zorgverzekeraar plaatst de zorgnota in de persoonlijke digitale ‘mijn omgeving’ op hun website.'

Behalve de laatste, intrigerende zin: 'Volgens een uitspraak van de rechtbank Haarlem dient de zorgverzekeraar indien de verzekerde daarom vraagt een kopie van de rekening aan de verzekerde te sturen.'

Het zou aardig zijn als van die uitspraak nog een link opduikt, tot dusver heb ik niets kunnen vinden.

sc
door schuw03 - Feb 13, 2015 om 20:41
10 Antwoorden / 11 Vragen

In bijna alle gevallen is de afspraak dat zorgaanbieders de rekening digitaal sturen naar de zorgverzekeraars. Die digitale factuur moet voldoen aan bepaalde regelgeving. De zorgverzekeraar beschikt dus over alle informatie en moet die aan haar klanten tonen. De zorgverzekeraar plaatst de zorgnota in de persoonlijke digitale ‘mijn omgeving’ op hun website. Volgens een uitspraak van de rechtbank Haarlem dient de zorgverzekeraar indien de verzekerde daarom vraagt een kopie van de rekening aan de verzekerde te sturen

sc
door schuw03 - Feb 14, 2015 om 11:26
10 Antwoorden / 11 Vragen

Hieronder de link van de uitspraak
LJN: BC8933,Sector kanton Rechtbank Haarlem , 362966/CV EXPL 07-9969
Datum uitspraak: 26-03-2008
Datum publicatie: 08-04-2008
Rechtsgebied: Civiel overig
Soort procedure: Eerste aanleg - enkelvoudig
Inhoudsindicatie: Betaling van ziekenhuisnota. Kantonrechter oordeelt dat de verzekerde niet de dupe mag worden van een ondoorzichtelijk systeem van facturering tussen ziekenhuis en zorgverzekeraar.

je
door jeroenlc - Feb 14, 2015 om 12:03
18 Antwoorden / 1 Vragen

@schuw03: Bedankt voor de link (uitspraak Rechtbank Haarlem 2008).

Ik heb deze uitspraak gisteren wel bekeken, maar niet volledig gezien als bevestiging dat de zorgverzekeraar verplicht is om de originele declaraties te overleggen. Het gaat wel over hetzelfde onderwerp, i.h.b. de verwarrende facturering met prestatiecodes van die tijd (2005). Zie bij 'De beoordeling van het geschil', pt.2 en pt.3.

De uitspraak van de kantonrechter bij pt.4 is interessant:

4. De kantonrechter is van oordeel dat [gedaagde] als verzekerde niet de dupe mag worden van een systeem van facturering waaruit niet duidelijk blijkt waarvoor betaald moet worden. [gedaagde] mocht zich dus op het standpunt stellen dat eerst duidelijkheid moest worden verschaft, alvorens hij tot betaling zou overgaan.

Misschien is dit afdoende. Aan de andere kant wordt niet expliciet gesteld dat de zorgverzekeraar de verzekerde niet voor inzage in de originele facturen naar de zorgaanbieder mag doorverwijzen.

Nogmaals dank voor de link.

wi
door wilhelmina59 - Feb 14, 2015 om 12:08
507 Antwoorden / 0 Vragen

Wel of geen volledig opmaken ER, alle nota's/declaraties moeten verantwoord kunnen worden. Lastig is het inderdaad dat er veel elektronisch gaat.
Bij houden van data wie wat waar en wanneer is de enige optie.

je
door jeroenlc - Feb 14, 2015 om 12:19
18 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=wilhelmina59 schreef op zaterdag 14 feb 2015, 12:08]Bij houden van data wie wat waar en wanneer is de enige optie.
Het vervelende is dat ik precies weet voor welk laboratoriumonderzoek ik de rekening gekregen heb, maar dat dit onderzoek bij afrekening in delen gesplitst is, die ik niet meer volledig kan controleren op juistheid.

Ik werd getriggerd door het feit dat ik augustus 2014 de rekening via e.r. al voldaan heb, maar deze week alsnog een factuur voor hetzelfde lab-onderzoek ontving, met een specificatie voor een onderdeel dat ik in augustus al betaald lijk te hebben en met de naam van een ander laboratorium (terwijl ik in 2014 maar één keer voor onderzoek in een lab ben geweest).

r.kemperman
door r.kemperman - Feb 14, 2015 om 12:57
423 Antwoorden / 4 Vragen

Mijn tandarts laat de firma FaMed de rekeningen maken en versturen en verwijzen mij naar FaMed voor een kopie factuur.
Bij FaMed een aaccount aangemaakt en de declaraties opgevraagd.
Krijg te horen dat deze aan de verzekeraar worden gestuurd en dat ik bij hun moet zijn.
O de persoonlijke pagina staat alleen dat aan de tandarts een rekening van zoveel euro is betaald.Eenspecificatie moet ik bij de tandarts opvragen.
En zo is de cirkel rond

je
door jeroenlc - Feb 14, 2015 om 13:09
18 Antwoorden / 1 Vragen

@r.kemperman: die situatie is precies wat ik probeer te vermijden en waarom ik me eerst tot mijn verzekeraar blijf richten met de vraag waarom ze me naar de zorgaanbieder doorverwijzen, terwijl het richtsnoer van de NZa (art. 12B) heel duidelijk is en ze bovendien op de website dezorgnota.nl schrijven dat 'De zorgverzekeraar dus over alle informatie beschikt en die aan haar klanten moet tonen.'

je
door jeroenlc - Feb 14, 2015 om 13:26
18 Antwoorden / 1 Vragen

Voor de duidelijkheid: ik refereer bij het Richtsnoer Informatieverstrekking Zorgverzekeraars van de Nederlandse Zorg Autoriteit NZa (pdf) aan pt. 12B Eigen Risico in de tabel 'Checklist Informatieverstrekking', op pag.18.

na
door naj - Feb 14, 2015 om 18:53
93 Antwoorden / 43 Vragen

@jeroenic en @ r.kemperman,
daarom heb ik met mijn tandarts de afspraak kunnen maken dat hij mij de nota's toestuurt en ik deze, na goedkeuring mijnerzijds (!), dan bij mijn zorgverzekeraar digitaal indien. Na goedkeuring door mijn zorgverzekeraar maakt hij het te vergoeden bedrag aan mij over waarna ik het aan mijn tandarts overmaak. Het lijkt een heel gedoe maar zo houd ik het heft in eigen hand.

je
door jeroenlc - Feb 15, 2015 om 10:30
18 Antwoorden / 1 Vragen

@naj: Dan heb je alle controle, maar het is inderdaad wel omslachtig. Vooral als je vaker met zorg te maken hebt. Bij een tandarts of huisarts kan ik me zo'n constructie nog voorstellen, maar bij bijv. ziekenhuiszorg minder. Vooral als er acuut iets gebeurt.

Het lijkt mij meer voor de hand liggen dat je via je eigen webportal bij de zorgverzekeraar alle (originele) declaraties kunt inzien of kunt opvragen, zodat afdoende controle mogelijk is.

na
door naj - Feb 15, 2015 om 11:45
93 Antwoorden / 43 Vragen

@jeroenic: Ik ben het roerend met je eens. Ik wens je van harte succes met jouw onderzoek.

sn
door snellemuriel - Feb 16, 2015 om 08:07
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste jeroenlc,

Ik heb ongeveer het zelfde verhaal alleen gaat het zelfs bij mijn om een rekening van een laboratorium uit 2013! van mijn oude zorgverzekering. Terwijl ik in 2013 al 211 euro voor dit onderzoek heb betaald. Toen waren helaas de rekeningen minder gespecificeerd dus kan niet eens zien welk lab en welke code want die stonden er toen nog niet op.

Ik zou graag van jouw willen weten of dit toevallig ook om een de zorgverzekering dat voorheen AGIS was gaat?

Muriel

je
door jeroenlc - Feb 16, 2015 om 10:48
18 Antwoorden / 1 Vragen

@snellemuriel: ik vraag me af hoeveel spooknota's er binnen de zorg zijn/worden gedeclareerd. Kennelijk nogal wat, gezien het feit dat er op de website dezorgnota.nl (bij 03, eerste punt) wordt gesteld dat dit één van de twee redenen is waarom de nieuwe duidelijke zorgnota midden 2014 is geïntroduceerd:

'De invoering van de duidelijke zorgnota helpt bij het verhogen van kostenbewustzijn van en helpt bij het tegengaan van onjuiste declaraties.'

Het gaat in mijn geval niet om Agis.

je
door jeroenlc - Feb 22, 2015 om 10:06
18 Antwoorden / 1 Vragen

Update: ik heb mijn vraag ook bij de Nederlandse Patienten Consumenten Federatie (NPCF) neergelegd en inmiddels een bevestigend antwoord ontvangen:

De zorgverzekeraar koopt namens u zorg in en betaalt ingediende nota's van zorgverleners waar u gebruik van heeft gemaakt (wanneer het uiteraard onder verzekerde zorg valt). De verzekeraar moet u uitleg kunnen geven over de kostenoverzichten die u ontvangt. Als daar onduidelijkheden over bestaan, bijvoorbeeld over het feit of u niet dubbel betaalt voor bepaalde zorg, moet de verzekeraar u daar antwoord op kunnen geven.

Ook wanneer u twijfels heeft over de nota's die zorgverleners hebben ingediend. De zorgverzekeraar moet onderzoek en navraag doen bij een zorgverlener wanneer u het idee heeft dat er iets niet klopt. U kunt dus zeker vragen of de verzekeraar de originele nota's namens u wil opvragen bij de zorgverlener. Zeker ook omdat het om gegevens gaat die betrekking hebben op u.

Meer informatie vindt u ook op de volgende website: www.dezorgnota.nl

Ik heb mijn vragen over de nota op een rij gezet en wacht al geruime tijd op antwoord van mijn zorgverzekeraar.

zoekster
door zoekster - Feb 22, 2015 om 10:29
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het zou de zaak enorm versnellen als u de naam van de zorgverzekeraar noemt. De verzekeraar heeft nu geen haast en eenmaal met naam op internet schrikt er meestal wel ergens een webcare wakker.

Wat u ook kunt doe is een termijn stellen, bijv. 2 weken waarin u een schriftelijk antwoord van uw zorgverzekeraar verlangd, is er dan nog geen bericht, zo stelt u, dan dient u een klacht in bij de NZA. Of misschien zelfs bij de SKGZ.

je
door jeroenlc - Feb 22, 2015 om 10:40
18 Antwoorden / 1 Vragen

@zoekster: Bedankt voor de tip. Ik begrijp je insteek, maar ik geef ze nog even de gelegenheid om de declaratie bij de zorgverlener uit te zeken en om te reageren. Als dat niets oplevert ben ik niet te beroerd om alsnog man en paard bij de naam te noemen.

sc
door schuw03 - Feb 24, 2015 om 14:28
10 Antwoorden / 11 Vragen

Het is een lastig verhaal om je declaraties te controleren. De zorgverlener
declareert DCB code's.Dit is een wettelijk vastgesteld maximumtarief. Echter bij het maximumtarief specialisten mogen nog onkostenvergoedingen worden berekend zodat het maximumtarief specialisten niet meer te controleren is aan de hand van de DCB code's. Daarnaast worden nog ziekenhuiskosten o.a. voor apparatuur, onderhoud e.d. apart in rekening gebracht. In het verleden stond een DCB code 1 jaar open. Met ingang van 2015 is dat 4 maanden en daarna stuurt de specialist de rekening naar de zorgverzekeraar. Als je onder behandeling bent van een specialist en je moet na 4 maanden terugkomen dan wordt de DCB code opnieuw geopend. Dit houdt dus in dat de zorgverzekeraar weer een nieuwe declaratie krijgt met dezelfde DCB code. Conclusie: de zorg wordt hierdoor steeds duurder en voor de leek is het oncontroleerbaar.